Itse olen ollut Gruppon jäsen reilut 20 vuotta. Melkein alkuajoilta siis. Vuonna -88 hankin ensimmäisen Guzzini ja saman kesänä tapasin, sattumalta, silloisen Gruppon toiminnanjohtajan Tapio Sarinin. Hänelle ei ollut mikään ongelma puhua minua jäseneksi ja sen jälkeen olen vaikuttanut enemmän ja vähemmän Gruppon toimintaan ja sen julkiseen olemukseen mm saattamalla yhdistyksen rekisteröidyksi yhdistykseksi. Parissa muussakin aikeessa saattaa näkyä "käsieni jälki" vaikkakin mieluiten vaikutan vain taustalta. Smoton hallituksessa istuin 11 vuotta vaikkakaan en Gruppon mandaatilla. Silloin edustin siellä Vimpyä eli Vilppulan moottoripyöräilijöitä. Siinäkin kerhossa oli ja lienee vieläkin jokunen guzzisti. Olin myös mukana järjestämässä asioita niin että Smoto sai oikeudet myös FIMiltä lähettää Smoton jäsenkerhojen jäseniä vaikka FIM-ralliin ja muihin FIMin tapahtumiin tasavertaisena esimerkiksi Touring Finlandia Ry:n ohella. Samoin olin tekemässä ehdotuksen EMAn ja FEMin liittämiseksi toisiinsa aikanaan Luxembourgissa. Ristiriitaisesti kokous oli FIMin järjestämä koska siellä haluttiin matkamoottoripyöräjärjestöt FIMin alaisuuteen. Aloitteeni matkapyöräjärjestöjen liittymisestä yhteen sittemmin Strasbourgissa meni lävitse. Syntyi koko Euroopan laajuinen FEMA. FIM on sen jälkeen ymmärtänyt paremmin mikä ero on urheilulla ja matkailulla.
Liikenneturvan hallituksessa istuin pari kautta Smoton mandaatilla edustamassa kevyttä liikennettä johon moottoripyörät lasketaan Lt:n taholla. Mm EAK-rahoituksen lisääminen oli siellä tavoitteeni.
Nykyisin, eläkeukkona, harrastelen muutaman harrasteen parissa ettei aika tule pitkäksi. Samalla saan auttaa samoista asioista kiinnostuneita ja saan itsekin apua muutamissa asioissa.
Siinä tuli vuodatusta osasta järjestöhistoriaani ja sen mahdollisesta vaikutuksesta persoonaani.
Kun tämä keskusteluketju sisältää teeman siitä onko järjestötoiminnasta hyötyä yksittäisen henkilön harrastamiseen sanoisin että varsin merkittävää: järjestötyö on vaikuttanut merkittävästi siihen onko moottoripyöräilyä ylipäänsä olemassa nykyisessä muodossa. Vuosituhannen alussa, esimerkiksi, saatiin merkittävä veronalennus aikaiseksi moottoripyörille. Osan alennuksesta toisin meni liikkeiden katteiden korotuksiin. Myös taistelu siitä että moottoripyörää EU-alueelta tuotaessa ei tarvitse laajaa maahantuontikatsastusta on ollut monelle moottoripyörän hankinnalle apu. Kuten yleensäkin sen sektorin byrokratian väheneminen ja veron kohtuullistumien. Silti siinä asiassa on vielä matoja mutta se ei ole enää päätavoitteiden kärjessä. Nyt siellä lienee omavalmisteisen moottoripyörän hyväksyntä yksittäiskappaleena maantieliikenteeseen. Asiasta on hiljattain tehty myös eduskuntakysely.
Näitä kaikkia, ja monia muita, on ajettu läpi myös Gruppon kymmenyksillä.
Parhaiten ehkä menneistä lakijutuista saa selvyyden käymällä läpi Smoton "taistelevan siiven" eli sisarjärjestömme MMAFn Foorumilta ja sen arkistosta.
http://www.mmaf.fi/documents/Lukekaahan sieltä jutut läpi niin on paljon vähemmän kyseltävää tällä palstalla tekniikasta ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä.
Aiemmin on jo esitetty toiveita yhteisistä tapahtumista niin nythän niitä on jo putkahtanut muutamia esiin ja kevään edistyessä todennäköisesti vielä lisää.