Menee jo kaukaa ohi topicin jarrunesteistä, mutta...
...Juu. Jokainen tekee tietysti omat valintansa niin hyvässä, kuin pahassakin.
Minä suhtaudun tavaroihin ja kauppaan avoimesti - ilman suuria ennakko odotuksia.
Pettymyksiä tulee myös merkki-/laatutuotteissa ja vastaavasti halpa voi yllättää myönteisesti.
Mikä sitten on "halpojen" ja "oikeiden" ero vaikka jarrupaloissa - selviää vain kokeilemalla.
Motomatin kertoma Bilteman paloista on hyvä esimerkki ja foorumi hyvä paikka jakaa tietoa sekä kokemuksia.
Aikanaan (-97?) Citroen BX autossa Bilteman (taka)paloja kului setti/3kk tahtia.
Levyjen ja palojen vaihto eri merkkiin lopetti tuon "tyypillisen ominaisuuden" kerralla.
Vaikka käytössäni ovat sellaiset merkit kuin Moto Guzzi, Sinisalo, Schuberth, Diadora, Ray-Ban, Serengeti, Audi, Blaupunkt, Varta, Bosch, Makita, Metabo, Ensto, Bahco, Volvo Penta, Magellan, Humminbird, Mako, IBM/Lenovo, Topfield, Panasonic, Onkyo, Thorens, OR, Sennheiser, Miele, Siemens, Moccamaster, Bamix, Klippo, Fiskars, Biolan jne jne, niin olen ollut myös tyytyväinen esim. halpoihin Lidlin Parkside työkaluihin, Biltema-akkuun ja halpaan veneen myrkky-pohjamaaliin, halpoihin kiinalaisiin ZTE, Huawei ja Haier 3G laitteisiin ja (uutena) halpaan Baotian mopo-mönkijään.
Toki mönkijän (vm.-06) pehmeät ketjuratttaan pultit piti vaihtaa aika pian kovempiin ja kiinni pysyviin, mutta muuten se on 7-vuotta (7-14 vuotiaan pojan) mökkitieajoa kestänyt pelkällä parilla akun uusimisella. Vilkunvarsien kumit hapertuivat parissa kesässä ja piti tukea letkulla ja klemmareilla, kunnes vaihdoin ledivilkut (aliexpressistä) tilalle. Honda monkeystä kopioitu moottori ja 2+1 puoliautomaattivaihteisto ovat toimineet täysin ongelmitta. Vain kiinatulppa on vaihdettu NGKn vastaavaan. Renkaissa on ilma pysynyt, peileissä kromi ja lasit, toimii jarrut, kaikki lamput, mittari ja merkkivalot. En sitä menisi kovin p***aksi arvioimaan.
Halpisten materiaalit (kuumi, muovi, alumiini) ovat usein heikkoja, mutta työn laatu on jo aika siedettävää.
Ja olivathan vielä 1960-1970 luvuilla Japanilaiset autotkin kelvottomia "riisikuppeja" - halpatuontia.
Kaikkein hankalinta ja yllättävintä on merkkituotteiden ajoittaiset laatumuutokset.
Siis maksat laadukkaasta, hyvästä ja turvallisesta, mutta saatkin huonoa ja vaarallista.
Juuri kävin vaihtamassa pari tyttärieni iPhone laturia (3kk vanhoina) toimimattomina takuuseen.
Vastaavat ("eurolituska" usbllä) pari halpista (aliexpress) ovat toimineet moittetta (ja kuumenematta) yli vuoden. Ja hyvin on toiminut myös 3kk sitten vanhempaan iPhone 4:seen vaihtamani halpa kiina näyttö, joka kustansi 15,- euroa aliexpressistä (sis.työkalut), eikä reilu 25v tyttönen sitä alkuperäisestä ole erottanut.
CE-todistuksissa Kiina on vaarallinen koska siellä ei tahdota ymmärtää laatuvaatimusten takana olevia perusteitakaan, mutta epäkurantteja CE-papereita harrastetaan myös Italiassa (esim. mm.kuuluisat korjaamonosturit) ja monelle ehkä yllättäen myös Saksassa (TÜV hyväksynnät).
Omaan talooni en laittaisi esim. 240/480V sähköjohtoina, -kytkiminä tai -keskuksina ja niiden osina "ei merkkiä" komponentteja. Tosin en käytä myöskään Biltemaa tällaisissa paikoissa, vaan ABB Busch-Jaeger (ent. Ensto Busch-Jaeger), Elko tai Strömforsia. Tosin Enston muovirasiavalmistuksen siirryttyä Porvoosta Tallinnaan tuntuu niidenkin materiaali (ja paloherkkyys?) muuttuneen.
Köyhän kannattaa ostaa edullisesti laadukkaaksi todettua eli yleensä hyvää merkkiä käytettynä.
Esim. saman hintaiset uusi "market" läppäri Win 8.1 käyttöjärjestelmällä vs. 24kk leasing jakson jälkeinen Win 7 "yritys"-kannettava.
Sanoisin, että laatu ja hinta ovat ennen kulkeneet käsi kädessä, mutta ajat näyttävät muuttuneen.
Internetissä myös huomaa, että samaa identtistä tuotetta myydään eri paikoissa jopa moninkertaisesti eri hinnalla. Näin mm.Nevadan sivuposken kromisuoja. Guzzi alkuperäisosa. 13,-euroa USAssa ja 67 euroa Suomessa. "Köyhä" täällä Suomesssa myös pysyy köyhänä, jos ei kiinnitä huomiota siihen, että mitä ostaa ja mistä maksaa.
p.s.Kiinalaisvalmistajien laatuvedätyksestä oli hyvä juttu Taloussanomissa (
LINKKI ) 8/2011.