Kirjoittaja Aihe: Jarruneste dot 5 ja brembo 08  (Luettu 18888 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #15 : Helmikuu 26, 2014, 23:05:03 ip »
Bilteman "kultamaali" eli jarrusatulamaali kestää jarrunestettä ainakin kohtuudella loiskittuna. Taisi sitä maalia olla mustaa ja punaistakin...

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #16 : Maaliskuu 10, 2014, 20:28:56 ip »
Halpoja jarrupaloja kauppaavat kiinasta Guzzeihin:
EBC FA244, Ferodo FDB2042, SBS 706, ( LINKKI ) 99-06 etujarruun 7,30 €/pari
EBC FA47, Ferodo FDB207/R, SBS 519, ( LINKKI ) 77-02 etu&taka 7,30 €/pari
ja
EBC FA266, Ferodo FDB2074, SBS 730, ( LINKKI ) 03-06 takajarruun 13,90 €/pari

Ovat merkkiä "ei merkkiä". Numerot edellä vain vastaavien merkkituotteiden.
Laatu selviää vasta kokeilemalla, mutta sieltä ne merkkituotteetkin taitaa nykyään tulla.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 10, 2014, 23:27:41 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #17 : Maaliskuu 10, 2014, 22:29:49 ip »
Pystyykö tuolta oikeasti tilaamaan esim yhdet palat? Yleensä noissa kiinalaisissa halpapaikoissa minimipakkaus on lavallinen tai kontillinen..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #18 : Maaliskuu 10, 2014, 22:56:00 ip »
Biltemasta 9€. Mutta, jos on aidot Ferodot. Kerro sitten minkälaista oli tilata. Kestää 23-68 päivää tulla ilman postikuluja (By Chinese Airmail). Näköjään voi tilata vaikka yhden parin.
Forza Moto Guzzi!

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #19 : Maaliskuu 10, 2014, 23:41:03 ip »
Kyllä tuolta AliExpressistä saa kaikenlaista myös yksittäin, mutta (China Post) toimitus kestää sen 3-6 viikkoa.
Valikoima näemmä laajenee jatkuvasti ja moottoripyöriinkin alkaa saada monenlaista tarviketta.
Guzzeihin löytyy myös jarrulevyjä ( LINKKI ) ja niissä on näemmä nopea (1-2 vko) TNT kuriiritoimitus.
Kannattaa myös huomioida, että yli 25,- euron kertatilauksiin tullee vielä 24% lisä tullimaksusta.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #20 : Maaliskuu 11, 2014, 08:12:41 ap »
Siis ei kai noi Ferodot ole, siinä oli vaan referenssinumero minkä näköset on tehty. Sen verran ollu Kiinassa työn puolesta että en osta mitään Kiinalaista missä ei ole joku länsimainen yritys mukana.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #21 : Maaliskuu 11, 2014, 09:24:58 ap »
Moni eurooppalainen yritys on siirtänyt tuotantonsa joskus Kiinaan. Kustannukset ovat olleet niin paljon halvemmat. Moni on siirtänyt tuotannon takaisin Eurooppaan, lähinnä laatu- ja kuljetussyistä. Kiinalainen laatu on hyvä silloin, kun tehdas on joko länsimaisessa omistuksessa ja / tai tuotantoa ihan oikeasti valvotaan eurooppalaisten taholta.
Kiinassa tehdään miljoonia eri tuotteita, jotka ovat jopa samanlaisella logolla varustettuja kuin eurooppalaiset tuotteet. Niiden laatu on hyvin usein ihan ala-arvoista, mutta halpoja ne ovat.
Eurooppalainen teollisuus ei hyvin laajalti salli kiinalaista alkuperää olevien tuotteiden käyttöä. Esim. Suomessa on sähköurakoitsijoita, jotka eivät salli esim. johdonsuojia ( "automaattisulake" ), jotka on leimattu vaikkapa kotimaisen valmistajan nimellä.
Kiinalaisiset näyttävät ihan hyvältä, mutta materiaalit ja työnlaatu ovat monesti ihan kelvottomia. Jopa raaka-ainetodistukset ( mm. metallurgiassa ) voivat olla väärennettyjä. Samoin CE-todistukset. Niinkin yksinkertainen tuote, kuin kuusiopultti on "samaa p**kaa", mutta kantaleima on vain eri. Tuotteet varustetaan niillä leimoilla ja merkeillä mitä asiakas haluaa.
Markkinavalvonta poistattaa jatkuvasti erilaisia "Vinku-Intialaisia" sähkövehkeitä vaarallisina. Led-valaisimia, latureita, verkkolaitteita jne.  Halpoja ovat...

Ihmettelen ihan syvästi, jos joku tilaa pyöräänsä Kiinasta halvat jarrupalat. Kun oikeat jarrupalat kuitenkin maksavat vain joitain kymppejä ja kestävät pari-kolme ajokautta.

Mutta...jokainen tietenkin rahoillaan tekee mitä haluaa... Ostavat jopa kettinkivetoisia ajoneuvoja... ;)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #22 : Maaliskuu 11, 2014, 10:32:10 ap »
Mulla ei ole kiinasta kuin kaksi kuminauhavetoista  :P Toisessa pari pyörää ja toisessa pari enemmän. Hyvin rokkaa molemmat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #23 : Maaliskuu 11, 2014, 11:53:07 ap »
Lainaus
Biltemasta 9€.

Tein eräälle moottoripyöräalan lehdelle testiartikkelin Bilteman jarrupaloista. Arvosana pidosta: erinomainen miinus. Miinus tuli siitää että että jarru hiukan haukkasi jarrutuksen alussa. Arvosana tunnokkuudesta: tyydyttävä. Arvosana kestävyydestä: välttävä. Muuta: jarrupala kuluu uraiseksi ja tekee saman jarrulevylle. Jarrulevy oli kulunut aiemmin käytettyjen Brembon jarrupalojen vaikutuksesta 50.000 km matkalla noin 0,15 mm. Bilteman jarrupalan 10.000 km testimatkalla jarrulevy kului hylkäysrajan alle. Jarrulevyn kulutus Bilteman paloilla kymmenentuhannen kilometrin matkalla oli muutama sata prosenttia suurempi kuin alkuperäispaloilla. Testialustana oli Moto Guzzi Breva 1100 ja puolikelluva Brembon ruostumaton teräsjarrulevy.
Vertailulaskelma tuotti tulokseksi että Brembon palojen vaikutuksesta jarrulevy olisi käytetyllä ajotavalla mennyt vaihtoon n. 120.000 km tietämissä ja paloja olisi kulunut noin 6 - 8 settiä. Bilteman paloilla pääsisi maksimissaan noin 30.000 km levyillä ja paloja kuluisi 1 - 2 settiä. Eli paloja vaihtaessa pitää vaihtaa myös jarrulevyt. Brembon jarrulevypari maksoi testiaikaan n. 600€.

Tulos oli siis järkyttävän huono vaikka jarrutusomaisuudet olivat varsin hyvää tasoa. Loppupäätelmänä voidaan todeta että Bilteman jarrupalat eivät sovellu ainakaan ruostumattomasta teräksestä valmistetuille jarrulevyille jos halutaan edes kohtuullista kestoa. Valurautalevylle testiä en ole tehnyt enkä ole kyllä kiinnostunutkaan tekemään ellei sitä jokin tilaajataho maksa kuten mainitussa testissä.

Testiä ei ole toistaiseksi julkaistu.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #24 : Maaliskuu 11, 2014, 13:09:53 ip »
Edelleenkin on selvää, että:
- Köyhän ei kannata ostaa halpaa
- Laatu ja hinta kulkevat käsi kädessä hyvin suurelta osin

Jokin tässä yhtälössä ei täsmää:
Ostin tarpeettoman pyörän maksaen siitä >20´000€. Maksan vakuutusmaksua >500€/ vuosi. Ja "säästän" 20€ jarrupaloissa voidakseni ostaa reissussa muutaman ison oluen hintaan 6€ / kpl...

No kukin tyylillään...

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #25 : Maaliskuu 11, 2014, 14:01:04 ip »
Menee jo kaukaa ohi topicin jarrunesteistä, mutta...
...Juu. Jokainen tekee tietysti omat valintansa niin hyvässä, kuin pahassakin.
Minä suhtaudun tavaroihin ja kauppaan avoimesti - ilman suuria ennakko odotuksia.
Pettymyksiä tulee myös merkki-/laatutuotteissa ja vastaavasti halpa voi yllättää myönteisesti.
Mikä sitten on "halpojen" ja "oikeiden" ero vaikka jarrupaloissa - selviää vain kokeilemalla.
Motomatin kertoma Bilteman paloista on hyvä esimerkki ja foorumi hyvä paikka jakaa tietoa sekä kokemuksia.

Aikanaan (-97?) Citroen BX autossa Bilteman (taka)paloja kului setti/3kk tahtia.
Levyjen ja palojen vaihto eri merkkiin lopetti tuon "tyypillisen ominaisuuden" kerralla.

Vaikka käytössäni ovat sellaiset merkit kuin Moto Guzzi, Sinisalo, Schuberth, Diadora, Ray-Ban, Serengeti, Audi, Blaupunkt, Varta, Bosch, Makita, Metabo, Ensto, Bahco, Volvo Penta, Magellan, Humminbird, Mako, IBM/Lenovo, Topfield, Panasonic, Onkyo, Thorens, OR, Sennheiser, Miele, Siemens, Moccamaster, Bamix, Klippo, Fiskars, Biolan jne jne, niin olen ollut myös tyytyväinen esim. halpoihin Lidlin Parkside työkaluihin, Biltema-akkuun ja halpaan veneen myrkky-pohjamaaliin, halpoihin kiinalaisiin ZTE, Huawei ja Haier 3G laitteisiin ja (uutena) halpaan Baotian mopo-mönkijään.

Toki mönkijän (vm.-06) pehmeät ketjuratttaan pultit piti vaihtaa aika pian kovempiin ja kiinni pysyviin, mutta muuten se on 7-vuotta (7-14 vuotiaan pojan) mökkitieajoa kestänyt pelkällä parilla akun uusimisella. Vilkunvarsien kumit hapertuivat parissa kesässä ja piti tukea letkulla ja klemmareilla, kunnes vaihdoin ledivilkut (aliexpressistä) tilalle.  Honda monkeystä kopioitu moottori ja 2+1 puoliautomaattivaihteisto ovat toimineet täysin ongelmitta. Vain kiinatulppa on vaihdettu NGKn vastaavaan. Renkaissa on ilma pysynyt, peileissä kromi ja lasit, toimii jarrut, kaikki lamput, mittari ja merkkivalot. En sitä menisi kovin p***aksi arvioimaan.
Halpisten materiaalit (kuumi, muovi, alumiini) ovat usein heikkoja, mutta työn laatu on jo aika siedettävää.
Ja olivathan vielä 1960-1970 luvuilla Japanilaiset autotkin kelvottomia "riisikuppeja" - halpatuontia.

Kaikkein hankalinta ja yllättävintä on merkkituotteiden ajoittaiset laatumuutokset.
Siis maksat laadukkaasta, hyvästä ja turvallisesta, mutta saatkin huonoa ja vaarallista.
Juuri kävin vaihtamassa pari tyttärieni iPhone laturia (3kk vanhoina) toimimattomina takuuseen.
Vastaavat ("eurolituska" usbllä) pari halpista (aliexpress) ovat toimineet moittetta (ja kuumenematta) yli vuoden. Ja hyvin on toiminut myös 3kk sitten vanhempaan iPhone 4:seen vaihtamani halpa kiina näyttö, joka kustansi 15,- euroa aliexpressistä (sis.työkalut), eikä reilu 25v tyttönen sitä alkuperäisestä ole erottanut.

CE-todistuksissa Kiina on vaarallinen koska siellä ei tahdota ymmärtää laatuvaatimusten takana olevia perusteitakaan, mutta epäkurantteja CE-papereita harrastetaan myös Italiassa (esim. mm.kuuluisat korjaamonosturit) ja monelle ehkä yllättäen myös Saksassa (TÜV hyväksynnät).
Omaan talooni en laittaisi esim. 240/480V sähköjohtoina, -kytkiminä tai -keskuksina ja niiden osina "ei merkkiä" komponentteja. Tosin en käytä myöskään Biltemaa tällaisissa paikoissa, vaan ABB Busch-Jaeger (ent. Ensto Busch-Jaeger), Elko tai Strömforsia. Tosin Enston muovirasiavalmistuksen siirryttyä Porvoosta Tallinnaan tuntuu niidenkin materiaali (ja paloherkkyys?) muuttuneen.

Köyhän kannattaa ostaa edullisesti laadukkaaksi todettua eli yleensä hyvää merkkiä käytettynä.
Esim. saman hintaiset uusi "market" läppäri Win 8.1 käyttöjärjestelmällä vs. 24kk leasing jakson jälkeinen Win 7 "yritys"-kannettava.
Sanoisin, että laatu ja hinta ovat ennen kulkeneet käsi kädessä, mutta ajat näyttävät muuttuneen.
Internetissä myös huomaa, että samaa identtistä tuotetta myydään eri paikoissa jopa moninkertaisesti eri hinnalla. Näin mm.Nevadan sivuposken kromisuoja. Guzzi alkuperäisosa. 13,-euroa USAssa ja 67 euroa Suomessa. "Köyhä" täällä Suomesssa myös pysyy köyhänä, jos ei kiinnitä huomiota siihen, että mitä ostaa ja mistä maksaa.

p.s.Kiinalaisvalmistajien laatuvedätyksestä oli hyvä juttu Taloussanomissa ( LINKKI ) 8/2011.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 11, 2014, 16:54:59 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #26 : Maaliskuu 11, 2014, 20:32:38 ip »
Metsään mennään ja vieläkin kauemmas harhaan. (Juha Vainoi/Mauri Konttinen biisissä paras rautalankayhtye, Sveriges bästa elektriskt stålrådorkester) https://www.youtube.com/watch?v=6wm2JJ_Ldfs (Valitan mainoksen ilmenemistä)
ALin luetteloon jatkaakseni Thorensin, Bahcon, Moccamasterin, jne lisäksi B&O, Genelec, Avant Tecno, Valtra ja yllättäen erinomaisen hyvä Biltema ajopuku. (Se musta-harmaa jossa ei ole kuin "B"-merkki) On ollut vain vaikea kertoa ihmisille uskottavasti että se puku on oikeasti ihan toimiva kapistus. Voi olla että on nuorisotyötä idästä mutta tulos on hintaan nähden varsin hyvä. Viimeiset 5 ajokautta on tullut ajettua se päällä. Poudalla ja sateella. Että ei pidä käsittää että olen jotenkin erään nimeltä mainitsemattoman ruotsalaisen firman markkinamies tai vihollinen. Tei ajopukutestin eräälle alan kustantamolle ja heti jutun julkaisun jälkeen kyseinen kustantamo sai mainossopimuksen aikaiseksi. Siksi, ehkä, jarrupalatestiä ei ole toistaiseksi julkaistu. Sama ajatuskulku pätenee moneen muuhunkin julkaisuun monissa muissa medioissa, epäilen.

BrevaHessu

  • Viestejä: 46
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #27 : Maaliskuu 11, 2014, 20:36:24 ip »
Jaahas, mitäköhän pitäisi tehdä? Hyllyllä odottaa Bilteman etupalat asennusta, asentaako vai ei  ???
V7 II Stone -15

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #28 : Maaliskuu 11, 2014, 20:50:29 ip »
Jaahas, mitäköhän pitäisi tehdä? Hyllyllä odottaa Bilteman etupalat asennusta, asentaako vai ei  ???

Minä melkein pilasin takalevyn sportista noilla bilteman paloilla jo parin tonnin matkalla. Että ei voi suositella. Uraista levyä niillä on hyvä "sorvata", ei muuta.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

BrevaHessu

  • Viestejä: 46
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #29 : Maaliskuu 11, 2014, 21:20:18 ip »
Ollaankohan Biltemalla tietoisia heidän myymien jarrupalojen laadusta. Ainakin nyt saadun tiedon mukaan ne on täysin ala-arvoisia tuotteita. Sitä kuluttajana aina vaan luottaa Suomalaiseen laadunvalvontaan, vaikka ei pitäsi olla niin sinisilmäinen. Taidan viedä ne palat ja vaatia rahat takaisin. 
V7 II Stone -15