Kirjoittaja Aihe: Hyvin mielenkiintoinen vika  (Luettu 41636 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #90 : Helmikuu 24, 2014, 22:59:58 ip »
Kaverilta kuullut, että hänellä pätki myös Megaruutan yhteys tavallisilla Bilteman hatuilla. Hommasi kunnon Boschit, nii vakautui.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #91 : Helmikuu 25, 2014, 07:46:49 ap »
>> TimoEV: älä katso noita blogini kuvia mielenrauhasi vuoksi. Siellä on kuvia myös sähkölaitteista. <<
Nooo... ei yöunet sentäs mennyt. Mutta mielipiteeni huolloista ja asioiden tarkistuksista vahvistui.
Kun ei se todellakaan aina ole mikään vaiva tarkistella vaikka tuota kohdetta. Sulake/relerimaan kun pruuttaa kahdesti vuodessa elektroniikkasprayta,
( EI CRC ) ja ropaa noita releita ja sulakkeita samalla, niin yksi vikakohde vähemmän. Eikä tuo vaadi sähkömiestä tai huoltomiestä,
ihan tavallisella mielenjuoksulla pärjää. Ja kun kerran tehnyt, niin aina osaa.

Niitä on kuulemma sellaisia moottoripyörän vetotapoja, joita pitää huoltaa aina tankatessa - jopa useamman kerran päivässä. Eipä tuonkaan takia oikein huoltoon voi viedä. Ja tuo pitää tehdä itse reissun päällä.
Ja reissun jälkeen on pestävä lahkeet...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #92 : Helmikuu 25, 2014, 10:56:20 ap »
http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=22257.30

Tässä joitakin vastauksia:
 
”pauldayatona” (Hollanti, GuzziDiag idean isä)
15RC kohdalla lambda voidaan kytkeä pois päältä. Onko itsemukautuvat arvot nollattu ? Onko tps varmasti kunnossa? 15RC antaa tehdä tps resetin, sitä ei tulisi tehdä (vain jos on PF1C tps kuten Breva 750). Mutta jos ”tps reset” –asetus on pielessä, on kaikki pielessä. Mutta tässä tapauksessa on tps sitten säädettävä fyysisesti eri asentoon kun toinen ecu pannan paikalleen. Ja kartta oli oikea? Miten pyörä toimi toisella eculla, hyvin ?

Ymmärrän tämän niin, että kun tps -resetillä (jota ei koskaan tehkä minkään Calin tapauksessa) voidaan kertoa eculle "tällä mV arvolla kaasuläpät ovat tyhjäkäyntiasennossa", Paul ajattelee että ehkä tämä arvo on vinksallaan. Että ecu tekee suuntaissiirron kaikille kartoille? Että tps tasan kohdalleen tyhjäkäyntiasennon arvoonsa ja siten tehdään "tps reset".

"Beard" (Saksa, GuzziDiag koodaaja)
Kenties ruiskutusaikojen tarkastaminen oskilloskoopilla ?
1.   Sillä eculla, joka on OK
2.   Sitten toimivan ecun softan siirto ”risaan” ecuun ja uusi mittaus
Ehkä jotain on pielessä niissä lähtötransistoreissa, jotka ohjaavat ruiskusuuttimia, eli ne eivät ehkä enää katkaise riittävän nopeasti sähköä.
(En muistanut erikseen mainita että se toinen ecu oli 15M eikä 15RC - ja tästä tuli huutia)

"Meinolf" (Saksa, testiympäristön rakentaja)
Heti kun rakennelmani tulokset alkavat olla stabiileja, kurkkaan mielelläni teidän 15RC ecuanne.


Jos ei haluta kaikkea kierrättää tätä kautta Motomatti voi laittaa myös suoraan sähköpostia minulle.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 26, 2014, 00:00:31 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #93 : Helmikuu 25, 2014, 12:09:08 ip »
Tuosta TPS-arvosta sen verran, että omassa Quotassani se oli ( jos Matti muistaa) n. 0,6xx V. ja soppaa kului reilut 8l ja pölläytti rikasta savua. Syytä en tiedä miksi arvo oli tuollainen edellisen omistajan jäljiltä, mutta koneessa oli ollut myös PowerCommand joka poistettu. Säädettiin 0,450 v. ja kulutus laski 6,5-7l. Säädin arvoa vielä alemmas 0,380-0,360 v. ja kulutus putos n. 6l:aan. Quota kävi ja kulki kokoajan ihan mallikkaasti. Alemmas en sitä säätänyt, ettei mennyt liian laihalle. ECU:n tyyppiä en muista kun en ole nyt "pelipaikalla" ( Quota 1100 ES  -99).
Oletan itsekkin, että TPS-arvoilla on aika suuri merkitys käyntiin ja kulutukseen. Toki muitakin "vaikuttimia" on.

Ps. Sitä itsekkin ihmettelen ( Timo EV:n kera) miten sinne voi bensaa päästä. Ainoastaa potikan akselin juuresta, mutta silloin sen pitää "uida" bensassa. No kaikki on mahdollista paitsi pyörö-ovissa hiihtäminen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #94 : Helmikuu 25, 2014, 12:20:44 ip »
Tonninen quota sietäisi kyllä laihempaakin seosta koska siinä on erilainen ja laihaan seokseen suunniteltu moottori. 1100:nen on taas sama moottori kuin Californiassa on.

TPS on merkittävin seoksen ja sytytysennakon muokkaaja jos ei karttojen muokkausta lasketa mukaan.

Jos polttoaineen syötön määrä on moninkertainen siihen mitä pitäisi niin jossainhan sen polttoaineen määrän ruiskuttaminen pitää näkyä eli ylijäämä jää läppärungon pohjalle josta se akselia myöden etsiytyy alaspäin. Useimmissa Guzzeissa TPS on läppärungon yläpuolella mutta Caleissa se sattuu olemaan alapuolella. Yleensä maan vetovoima on motoristin paras kaveri mutta toisinaan siitä on haittaa....

Ajon aikana ulkoilman paine kyllä työntää polttoaineen kohti syliteriä mutta kun läppä on kiinni ja polttoainetta vain tulee niin silloin myös tulvii. Aivan kuin kaasutinmoottorissa olisi neulaventtiili vaurioitunut tai ryyppy jumittunut auki.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #95 : Helmikuu 25, 2014, 19:02:23 ip »

”pauldayatona” (Hollanti, GuzziDiag idean isä)
.Onko itsemukautuvat arvot nollattu ?

ne adaptaatiot ....

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #96 : Helmikuu 26, 2014, 22:20:36 ip »
En ole löytänyt GuzziDiagista itsemukautuvien arvojen nollausta. Käytössä versio V0.40.
Kertokaahan jos tiedätte tarkemmin. Mielelläni niitä nollaisin.
TPS-resettiä en ole tehnyt koska sen tekeminen on tarpeeton koska yleismittari ja GuzziDiag näyttävät aivan samaa arvoa kun kaasukahvaa käännellään. Oli TPS ehyt tai ei.

Olisin muutoin herkästui uskovainen Beardin arvioon:
Lainaus
jotain on pielessä niissä lähtötransistoreissa
mutta:

Kyllä GuzziDiag näytti ihan järkeviä lukemia huomioon ottaen seoksen laadun. Tästä päästään päätelmään että vika ei ole noissa transuissa koska ECU lähettää GuzziDiagiin nimenomaan tiedon säätämästään suuttimen aukioloajasta. 15M ja hieman yli 2 ms ja 15RC yli 10 ms tyhjäkäyntiarvoja jolloin piti hieman avata kaasuläppää että kone ei tukehtunut polttoaineeseen. Jos olisi lähtötransistorivika niin lukemien pitäisi olla samaa suuruusluokkaa molemmissa ECUissa.
Hylätään transistorivika sillä perusteella että ECU näyttää luomiaan arvoja eikä toteutuneita arvoja. Oskilloskoopilla voisin mitata kyllä suuttimille samat arvot kuin GuzziDiag ilmoittaa.

Liitteenä vertailu Totuus vs GD.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #97 : Helmikuu 26, 2014, 22:49:44 ip »
Lainaus
En ole löytänyt GuzziDiagista itsemukautuvien arvojen nollausta
No jumprahuiti. Pahus kun ei ole tallessa niin vanhaa versiota GuzziDiagista, minkä saattoi käynnistää ilman yhteyttä ecuun niin että eri valikot olivat toiminnallisia. Siellä se pitäisi olla sivulla "toimintotestaukset" ???.  Polttoainepumpun, ruiskutuksen, sytytyksen yms. testauksen suunnilla pitäisi olla myös toiminnot "TPS Reset" ja "Reset autolearning parameters" (mutta ovatko toiminnallisia kun ecu ei ole 5AM).  Suuressa viisaudessamme nimesimme ne suomeksi: "Kaasuläpän alkuarvon asetus" ja "Lambda itse mukaut.reset".
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #98 : Helmikuu 26, 2014, 22:52:52 ip »
Kuinka aikainen versio sen pitää olla? Mulla on varmaan kannettavan levyn nurkalla viime kesältä versio. Numeroa en osaa kertoa, ennenkuin sen seuraavan kerran avaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #99 : Helmikuu 26, 2014, 22:57:43 ip »
Lainaus
"Lambda itse mukaut.reset"

Jaaha. Minä kuvittelin jotain hienompaa toimintoa olevan. Tuohan tehtiin tietenkin ihan ensimmäiseksi siinä samalla kun testattiin kipinät ja suuttimet, jne. Mitään vaikuttanut.

Kun testaa ensin suuttimet ja sitten kipinän niin saa aikaan efektejä....

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #100 : Helmikuu 26, 2014, 23:03:06 ip »
Lainaus
Kuinka aikainen versio sen pitää olla
Sen kun klikkaat käyntiin ja kokeilet kaikkia valikoita.  Valikot eivät enää kaikki tätä nykyä aukea jos ei ole yhteyttä tarvittavaan ecuun.

Lainaus
Kun testaa ensin suuttimet ja sitten kipinän niin saa aikaan efektejä
Olikos tää sarjaa "don't try this at home", kuuluuko "KABOOM" :P, savun hälvennettyä mietitään oliko hyvä saundi...
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #101 : Helmikuu 26, 2014, 23:08:37 ip »
Ääntä ja liikettä: oli vaihde päällä niin pyörä siirtyi puoli metriä taapäin. Saatoi kyllä olla sen "extraruiskutuksen" syytä. Mutta silti: paukauksen saa aikaan. Onneksi oli sivuvaunupyörä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #102 : Helmikuu 27, 2014, 00:06:19 ap »
Lainaus
Onneksi oli sivuvaunupyörä
Jaa, niin... nyt alan ymmärtää että talvellakin ajetaan. Kun en muista nähneeni kun 60 -luvulla polvenkorkuisena vastaavaa. Jawat ja CZ -pyörät olivat normaalissa työmatkaliikenteessä, rautasukset jousitettujen nivelien kanssa molemmilla sivuilla. Mutta onhan se hyvä että näistä ohjelma-/johtosulkeisista on jotain iloakin ("pullo vetoa että saan tämän pyörän liikkumaan käsin koskematta").
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #103 : Helmikuu 27, 2014, 01:21:53 ap »
Lainaus käyttäjältä: Camn
Calissa on PF3C, epälineaarinen ja selvästi kuivaan paikaan alun perin tarkoitettu halvalla tehty kapine.


Katteet kohdallaan noissa.... Mitä ne on kolmesataa euroa nykyään? Onneksi close enough HD:n osaa saa ... oisko about satasella.

Itse jouduin vaihtamaan noita useampia johtuen mm. läppärungon akselin väljyydestä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #104 : Maaliskuu 11, 2014, 20:12:08 ip »
Griso 8V/5AM ecu, kaverilla oli ongelma että vain toinen ruiskutussuutin toimi moottorin käydessä (suutin irti ja lasipurkkiin ruiskutus: ei tullut mitään kun kone kävi yhdellä pytyllä). Kun koetti GuzziDiag:in testillä: toimi.  Mutta moottorin käydessä ei. Ruiskusuuttimien vaihtaminen ristin: sama tilanne. Sama puoli ei toimi (siis ruiskusuutin itse OK). Mitään vikaa ei näy ei GuzziDiagilla ei DucatiDiagilla vikalokissa. Käyttäjä maassa jossa katsastus. Katsastusta varten oli syötetty alkuperäinen kartta ecuun ja katsastuksen jälkeen oma kartta taas takaisin (DucatiDiagilla). Lopulta ei tullut muuta mieleen kun syöttää GuzziDiagilla alkuperäinen kartta ecuun ja kas: taas ruiskuttaa molemmin puolin.

On siis mahdollista, että kirjoitusvaiheessa joku menee pieleen.
V11 - it defines you.