Otin TPS-asiasta selvää: PF3C:n valmistajaan otin yhteyttä. Monta mutkaa oli mutta sain valmistavaa firmaa edustavan myyntimiehen sähköpostin ulottuviin. Tiedustelin hankintahintaa heiltä koska täällä se maksaa n. 300€ kpl. Sälli, jos ilmeisesti kiinalaisesta saa niin sanoa, laittoi tarjouksen: 1,22€ kpl, minimitilaus 10.000 kpl. Kiitin tiedosta.
Näitä antureita ei ole tehty purettaviksi joten on melko turhaa ryhtyä avaustoimenpiteisiin. Tuurilla voi onnistua niin että saisi ehkä läjään takaisin. PF09:n suhteen on huomattavsti helpompaa vaikka ei sitäkään saa auki mutta se on läpimitaltaan noin kolminkertainen joten osat ovat isompia ja kulutuskestävämpiä.
Takaisin vikapyörään: tänään kunnostimme oikean sivukotelon alla olevaa rele- ja sulakepalkkia. Yksi sulakejalka oli sulanut ja ohitettu hyppylangalla. Uusi sulakejalka ja yksi relejalka tilattu. (Ei sisällä pinnejä.) Saapuu noin kahden viikon kuluttua RMHeinon toimipisteeseen Tampereelle. Sulakejalka väliaikaisesti korvattu Bilteman sulakejalalla. Muutamia relejalkojen pinnejä vaihdettiin uusiin, samoin sulakejalkojen pinnejä. Otti noin 2,5 tuntia aikaa kahdelta mieheltä löytää oikeanlaiset pinnit Tampereen kokoisesta kirkonkylästä. Kahta pinnityyppiä löytyi varsin helposti Elektorista melko suolaisella hinnalla, kolmas tyyppi teetti enemmän renkaanjälkiä. (Elektorista löytyy myös muita Guzzissa pesivien liitintyyppien pinnejä.) JA-Elektrossa ei tunnettu kyseistä pinnityyppiä ja pari muutakin paikkaa oli vesiperiä. Ei edes Helmisen Autoliikkeestä löytynyt.
http://www.helmisenautoliike.fi/ Vanhasta muistista kaivettiin jo eläköitynyt autosähköalan myyntimies esille. Hän sanoi heti että kyseessä on ranskalaisten autoissaan mennävuosina käyttämä pinnityyppi mutta niitä ei ehkä ole kuin Tampereen Sähköpalvelun tukussa. Mutta siellä ei ole vähittäismyyntiä.
http://www.tsp.fi/Emme säikähtäneet pienestä vaan marssimme tukkuliikkeen varastoon koska siellä on tutuhko motoristi varastoesimiehenä. Hänen avustuksellaan kaivettiin esiin kyseinen pinnityyppi. Maksutavastakin sovittiin. Heitin vielä koukkuna että löytyykö Delphi Metripack 3-pinnistä urosliitintä? Kaveri naurahti ja sanoi että ilman muuta heillä on Metripackeja! Mentiin sitten katsomaan tietokoneelta mutta siellä ei ollut kuin naaraspuolisoa. Ei urosta. Varmuudeksi kiipeilimme vielä korkealla varastohyllyjen välissä mutta ei löytynyt kuin naaraita vaikka kuinka paljon. Olen siis edelleenkin ainoa paikallinen Metripack 3-pinnisten urosliitinten valmistaja ja jakelija.
Sinänsä oli hienoa käydä isossa pienten komponenttien varastossa. Hyllyjä oli niin että huimaa!
Loppuaika pestiin rele- ja sulakekiskosta skeidaa ja hapettumia pois. Palkki oli saanut myös jarrunestettä päälleen että melkoisen kiva muhju oli pestävänä. Vaihdoimme muutaman pinnin mädäntyneiden tilalle ja kelvolliset asensimme takaisin. Liittimen pinnien asentaminen on helppoa mutta irrottaminen niin että relejalan tai sulakejalan rakenne ei vaurioidu, tarvitaan oman tyyppisensä työvälineet. Ne onneksi itselläni oli. Biltema on lopettanut kyseisten työvälineiden edustuksen kun ajattelin tänään ostaa yhden lisää.
Perjantaina illalla jatkuu. Omistaja puhdistaa sähkölaitteiden ympäristön tällä välin ja tekee perstuneet teippaukset uudelleen.
Kisko kannattaa irrottaa kiinnikkeistään ja avata pari nippusidettä niin koko komeuden saa esiin ja jaettua kolmeen erilliseen lohkoon niin siivoaminen on helpompaa.