Kirjoittaja Aihe: Hyvin mielenkiintoinen vika  (Luettu 41638 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #75 : Helmikuu 23, 2014, 12:06:59 ip »
Sympatioita tuolle homman "pohjia myöden" katsomiselle. Peukku ja toinen peukku.
Itselläni on omissa projekteissa samaa vaivaa. Uteliaisuus, ei vain mitä meni, vaan miksi.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #76 : Helmikuu 23, 2014, 21:35:17 ip »
Huomenna katsellaan mitä on tullut tehdyksi ja mitä vielä tarvitsee tehdä.

Pyörän omistaja kävi tänään kääntymässä pääkaupunkiseudulla moottoritietä myöden.
Ensin hän ajoi 15RC-ECUn voimin mutta kulutus oli noin 10 litraa sataa kilometriä kohden. Kulutus mitattu väillä Tre - Keimolanportti.
Helsingistä hän ajoi 15M-moottorinohjauksen säätämänä, mihinkään muihin säätöihin kajoamatta, takaisin Tampereelle. Kulutus oli noin 6 litraa sataselle. Molempiin suuntiin ajaessa oli lambdan ohitusmokkula käytössä eli lambdasignaali ei päässyt menomatkallakaan sotkemaan moottorinohjausta.

Molemmissa moottorinohjauksissa on jäljiltäni yhteneväiset asetukset niiltä osin kuin se oli mahdollista. Että selvisi ainakin se että ei ole "karttojen" vika jos polttoainetta kuluu.

Moottorinohjauksen vaihtoon hän sanoi kuluneen aikaa parkkipaikalla noin 2 minuuttia.

Ebayssa näkyy tuommoinen ECU maksavan vähemmän kuin uusi TPS...

Huomenillalla lisää kuulumisia.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #77 : Helmikuu 23, 2014, 22:56:49 ip »
>> Kuten, esimerkiksi, sisäpuolelta hapettuneet tulpanjohtimet. <<

Olematta ns. besserwisser, niin en voi olla toistamatta itseäni mitä tulee huoltoasioihin. Joskus mainitsin mm. jarrupalojen vaihdosta "etukäteen" ettei tarvitse Pihtiputaan ja Porvoon välillä lauantai-iltapäivällä miettiä, että onkohan...jne.
Tuo tulpanhattujen hapettumat yms. on hyvä esimerkki mitä yksinkertaisenkin ja nopeasti tehtävän huollon / tarkistuksen laiminlyönti saattaa aiheuttaa. Vaikka ei itse tekisikään varsinaisia huoltoja, niin kyllähän tarkistuksia ja pikku kohteita pystyy tekemään vaikka ei olisi työkaluja tai tiloja tai paljon taitoakaan.
Ja mikä on sen helpompaa kuin kysäistä täältä foorumilta. Minäkin muutaman asian selvittänyt MM:n kanssa sujuvasti. Toisaalta on niinkin, että itse tekemällä eri asioita tieämys kasvaa potenssissa. En minäkään koskaan ollut vaihtanut pyörän laakereita, mutta niinpä vain se tuli eräänä kesäsunnuntaina eteen reissun päällä. Ja nyt tiedän mitä ja miten...
Lisäksi on sekin totta, ettei Moto Guzzi ole ihan samanlaista tekniikka kuin avaruusraketti. Ei edes ihan sinne päinkään...

Jaa...mutta eikös kohta ajokausikin ala?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #78 : Helmikuu 24, 2014, 10:12:21 ap »
Lainaus
Jaa...mutta eikös kohta ajokausikin ala?

Toisilla on ajokausi, toiset sen alkua odottavat....

Takaisin ongelmatapaukseen.
On melko varmaa että 15RC ei osannut säätyä takaisin, ainakaan 170 km ajomatkan aikana, niin ettei olisi käynyt enää rikkaalla kun lambda-signaali oli ohitettu ja signaalina käytettiin laitetta joka ilmoittaa koko ajan ECUlle että seos on optimaalinen. Tosin tätä ajosuoritusta ei päästy tekemään kesäoloissa mikä saattaa vaikuttaa ECUn toimintaan. Jos olisimme laittaneet imuilman lämpöanturin antamaan jatkuvaa 20 asteen lukemaa tai moottorin lämpötila-anturin antamaan 120 asteen lukemaa niin ajo kylmällä säällä tuskin olisi onnistunut sillä seos olisi todennäköisesti mennyt jo liian laihalle todelliseen käyntilämpötilaan nähden.
Tätä 15RC-moottorinohjausta pitäisi ajaa vielä kokeeksi kesähelteellä ja katsoa tapahtuuko silloin mitään toivottavaa.

Myös mahdolliseen ECUn vioittumiseen johtavia havaintoja tehtiin: niitä oli kahta tyyppiä.
1. Mekaaniset viat ja häiriöt:
  • ECU roikkui irtaallaan telineestään kumikannattimien hajoamisen vuoksi johtimiensa varassa aloittaessamme vianetsinnän.
    Sitä ennen ECU oli altistunut telineessään kun ECUn kotelo oli hakannut moottorin tärinän vuoksi runkoputkeen virheellisen asennuksen vuoksi.
    ECU oli kastunut useaan otteeseen ajon aikana päätellen sen pintaan kertyneestä liasta ja alumiinin hapettumisesta.
Sähköiset viat ja häiriöt:
  • Johdot ja niiden liittimet olivat monelta kohtaa syöpyneet ja siitä syystä oli esiintynyt sähköhäiriöitä ja käynnin pätkimistä.
    Moottorinohjauksen sulakkeen sulakejalka oli sulanut ylimenovastuksen vuoksi. Ylimenovastusta syntyy kun kosketus on huono.
    Väliaikaisia "loikkajohtoja" oli asennettu kahteen eri kytkentään jotka liittyvät moottorinohjaukseen.
    Sytytysjärjestelmän puolella ilmeni vioittunut tulpanhattu ja kovasti hapettunut tulpanjohdon liitos. Ylimenovastuksen kasvamista selvästi havaittavissa.
    Akku oli tarvinnut vaihtaa.

Mutta ainakin yksi asia selvisi josta voi olla hyötyä yleisestikin: 15RC:n voi korvata 15M-moottorinohjauksella.

ECUn vaihto selvittää monta asiaa: Koska signaalilähteet ja niiden arvot olivat ok jo 15RC-ECUlla GuzziDiagilla luettaessa, niin niiden antamien signaalien oikeellisuus tuli todettua kun tilalle vaihdettiin 15M-ECU. Koska käynti tällä moottorinohjauksella oli toivotun kaltaista niin signaalitkin ovat oikean tasoiset. 15M ei vastaanota lambda-anturin tietoa. Pitänee painottaa pyörän omistajalle tätä tietoa sikäli jos katalysaattorista on mitään jäljellä voi sen vielä "pelastaa" poistamalla käytöstä.

Iltapäivällä tarkastamme vielä joitain toimintoja ja teemme yhteenvetoa.

Vielä hieman spekulointia: jos 15RC:n ruiskutuskartasta leikkaisi tasan puolet pois, kävisikö moottori normaalisti ja normiseoksella? Asia on helppo todentaa jos vielä haluaisimme pitää ECU-sulkeisia. TunerProlla kartan muokkaus koko alaltaan on vain yhden funktion toteuttamisen takana eli ei ole vaiva eikä mikään.
 

   

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #79 : Helmikuu 24, 2014, 10:57:11 ap »
Lainaus
jos 15RC:n ruiskutuskartasta leikkaisi tasan puolet pois, kävisikö moottori normaalisti ja normiseoksella
Kylläpä on mukavaa lukea harkintaan perustuvaa päättelyketjua, joka perustuu asioiden faktiseen selvittämiseen. Mitä arvoja anturit näyttävät jne. Ei kokeilla "musta tuntuu" -menetelmällä vaan tehdään loogisia kokeita askel kerrallaan. Pääsee ikään kuin mukaan korjaukseen "valitsemansa edustajan välityksellä" :D.

En olisi uskonut ketjun alussa että vika on muu kuin joku yksittäinen anturi. Nyt vaikuttaa siltä että tuo 15RC ecu on tosiaankin vaurioitunut jotenkin niin,että vaikka tulotiedot ovat OK, se syöttää liikaa polttoainetta. Minulla ei riitä osaaminen ymmärtää miten tuo voisi olla mahdollista ???. Voiko joku komponentti tai ohjelmiston osa olla niin "nyrjähtänyt", että ecu laskee että syöttöä tarvitaan nyt liikaa. Erilaisten tuotantokoneiden ohjauksessa konetta ohjaavan ohjelmoitavan logiikan ohjelmisto ei yleensä koskaan vaurioidu. Aina on yleensä kyse tulotietojen virheellisyydestä/puuttumisesta tai sitten logiikan "sähkömekaanisen" osan rikkoutumisesta. Voisiko nytkin joku 15RC komponentti olla niin rikki, että se vääristelee vaikka lambdan tulotiedot?

Jos 15RC menee vaihtoon, voisi ehkä kysyä haluaisiko se saksalainen kaveri tutkia sitä, joka on rakentanut sen testiympäristön fanerilevylle?
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #80 : Helmikuu 24, 2014, 11:32:57 ap »
Lainaus
Jos 15RC menee vaihtoon, voisi ehkä kysyä haluaisiko se saksalainen kaveri tutkia sitä, joka on rakentanut sen testiympäristön fanerilevylle?

Minäpä kysäisen omistajalta jos palikan saa testattavaksi. Sillä ehdolla että Camn toimii yhteyshenkilönä Saksan suuntaan ja suorittaa käytännön toimenpiteet asian toteuttamiseksi ja sopii mahdollisista asiaan liittyvistä kustannuksista. Kustannuksia voitaneen jakaa useamman tahon suuntaan. Asia kun lienee yleishyödyllinen.


Eikä niin isoa vikaa ettei jotain hyötyäkin: Nyt on sopimus sähkötukkuliikkeen kanssa. Sekä tietoa mistä muualta saa erikoisia osia vielä samalle päivälle. RMHeinon osien toimitusaikakin tuli selville. Ja ehkä tärkeimpänä se seikka että ECU voi olla asennettu väärin ja hakkaa runkoputkeen moottorin aiheuttaman tärinän vaikutuksesta. Tämä tuli selkeästi esille. Että vasenta sivukoppaa vain irti ja tarkastamaan. Samalla voi tarkistaa ECUn maajohdon toimivuuden ja kiinnityskumien ehjyyden.

Pitää vielä lisätä että tästä keskusteluketjusta oli merkittävää apua eri päättelyiden tekemiselle. Kiitokset vaivautuneille!
Mutta homma ei jää tähän....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #81 : Helmikuu 24, 2014, 12:42:12 ip »
Ei kai se voi johtua lambdan tulotiedon vääryydestä. Eikös se ollut kokeilussa pois käytöstä?
Täytyykin tarkastella omasta Californiasta boksin kiinnitys. Siinä kun vielä Commanderin johtonippu aiheuttanee omaa rasitustaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #82 : Helmikuu 24, 2014, 15:34:55 ip »
Joskus pääsee polttelemaan uudemman pyörän hankinta. Polte kuitenkin hiipuu nopeasti esim. tätä ketjua lukemalla.  ;D
Vielä yksi GT, kiitos.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #83 : Helmikuu 24, 2014, 16:38:44 ip »
Ei kait just tämän viestiketjun lukeminen vaikuta uudemman hankkimiseen. Yksilöhän on saanut osakseen perinteistä "kovaa ajoo ja hunoo huoltoo". Ihmettelen vaan miten ylipäätään lähtee edes käymään 15RC-ECUlla. En välittäisi enää tutkia viallista purkkia pelkästä mielenkiinnosta. Sen korjaaminen ja kunnostaminen ilman testijigiä ja dokumenttejä (osasijoittelu ja kytkentäkaavio) on arpapeliä.
Forza Moto Guzzi!

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #84 : Helmikuu 24, 2014, 18:02:49 ip »
Talviajossa suola pölisee ja kura roiskuu. Se on kovaa rääkkiä osille ja sähköliitoksille.
Pitäisi kutistesukilla ja vulkanointiteipillä käydä koko pyörä läpi, että kestäisi käyttöä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

JuhaV

  • Vieras
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #85 : Helmikuu 24, 2014, 18:58:32 ip »
Pari ihmettelyn aihetta tässä on :

1) Huomasiko omistaja pyörän kulussa jotain erilaista noilla kahdella purkilla ? Jotenkin tuntuu että tuplasyöttö bensaa tekisi ajosta aika tukkoista ?

2) Näyttikö Guzzidiag noille molemmille purkeille samanlaisia antureiden ja muiden ECUsta luettavien parametrien arvoja (mukaanlukien oletetut adaptaatioarvot) ?

Jos yksinkertaistetaan vähän ECUn rakennetta "moduleiksi" niin sieltä löytyy seuraavaa :

- prosessori (jos tämä olisi kaputt, niin pyörä ei pelaisi viallisella ECUlla lainkaan)
- muisti jossa käyttöjärjestelmä ja kartat yms. (tämäkin yleensä toimii joko oikein tai ei lainkaan, mutta Guzzidiag ei välttämättä lue koko muistia tai ei pysty kirjoittamaan koko muistia ?)
- antureiden sisääntulojen sovittimet (jos nämä toimivat niin molemmilla ECUilla pitäisi Guzzidiagilla saada samoja lukemia antureilta, koska molemmissa ECUissa nämä toimisivat silloin samoin)
- ruiskutussuuttimien ja puolien teholähdöt (näissä tehopuolijohteissa voi syntyä sellaista ongelmaa että kipinä jää heikoksi tai ruiskutussuutin ei avaudu kunnolla, mutta silloin käynti menee myös yleensä erinomaisen heikoksi)
- jännitelähde joka generoi ECUlle sen tarvitseman 5 V (jos rikki kokonaan, niin eipä toimi ECU, jos jännite väärä vähän, niin voi vääristää analogisten antureiden arvoja vaikka digitaalilogiikka ja prosessori toimivat -> yleensä joko toimii tai ei toimi, välimuotoja ei juuri ole)

Pystyykö Guzzidiag siihen että ECUsta luetaan/kirjoitetaan muistin koko muistin kuva / image (= käyttöjärjestelmä ja kartat ja parametrit) ? Eli muisti kirjoitetaan kokonaan yli eikä pelkästään karttojen osalta ?

Jos ECUn elektroniikka on ehjä, niin tuollainen totaalinen resetointi ylikirjoittamalla ECUun toimiva image voi elvyttää homman.

Omassa harrasteautossani oli sellainen kinkkinen ohjelmavika, että tiettyjä adaptaatioarvoja ei saatu sitten millään nollattua ennen kuin ECUun vaihdettiin tyhjät muistipiirit, johon kirjoitettiin sekä käyttöjärjestelmä että kartat yms. kokonaan uudelleen. Sen jälkeen homma toimi ok. Tuota vikaa etsittiin varsin kauan ja sitä ennen oli tutkittu kaikki mahdolliset mekaaniset ja sähköiset viat. Mitään ei löytynyt. Vika oli lopulta joku ECUn ihmeellinen jumitila, joka esti noiden arvojen päällekirjoittamisen ennen kuin siihen asennettiin neitseelliset muistipiirit ja ohjelma otettiin eri ECUsta kuin siitä jumittuneesta.

Eli vieläkin vähän ehdottelisin sitä että ne adaptaatioarvot pitäisi saada varmuudella resetoitua sieltä huonosti toimivasta ECUsta.
Se että Guzzidiag on tekevinään jotain ei tarkoita että arvot todella resetoituvat ECUlla.

T: JuhaV

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #86 : Helmikuu 24, 2014, 20:16:16 ip »
Lainaus
ehdolla että Camn toimii yhteyshenkilönä
Toki. Kysytään ensin että kiinnostaako. Ei kai siitä maksamaan tarvitse alkaa. Primääri tarkoitus tuolla rakennetulla alustalla on "reverse engineering": koetetaan selvittää lisää 15M ecun toimintaa. Mikä vaikuttaa mihinkin ja millä tavalla. Tästä kaikesta siis seuraa taas parempi XDF -tiedosto TunerPro -ohjelmaan = tiedetään enemmän, voidaan tehdä enemmän.

Lainaus
Guzzidiag ei välttämättä lue koko muistia tai ei pysty kirjoittamaan koko muistia
Juuri näin. Ecua lukevat ja kirjoittavat ohjelmat on tehty "suurelle yleisölle" tai ainakin "erityisharrastajille". Vain sellaisille muistin alueille mennään, missä kartat ovat. Vain sellaisia muistin alueita kirjoitetaan uudelleen, että ecu ei voi mennä "epäkuntoon".

Lainaus
Pystyykö Guzzidiag siihen että ECUsta luetaan/kirjoitetaan muistin koko muistin kuva / image
Ei. Mutta jos tuo on tarpeen ja sellainen joka osaa asiansa ja  tietää mitä tahtoo pyytää, voisin kuvitella että koodaaja voisi ehkä sellaisen version lukusoftasta toimittaa.

Lainaus
ne adaptaatioarvot pitäisi saada varmuudella resetoitua sieltä huonosti toimivasta ECUsta
Tämä taisi jäädä auki. Jos Motomatti kerkeää: ehdotin että hän kokeilee Brevansa kanssa mistä tuo painike löytyy GuzziDiagissa. 5AM kohdalla se nimittäin varmuudella siellä on. Jos 15RC kohdalla tuo painike on harmaana, tätä toimintaa ei 15RC ecussa ole. Tai ei osata tehdä - mutta "pauldaytonalla" on Axone, jolla selviää kaikki mitä 15RC osaa ja sen avulla kaikki on tarkistettu...
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #87 : Helmikuu 24, 2014, 20:52:52 ip »
15RC odottaa lähettämistään tutkimuksiin. Omistaja sanoi että saa testata. Testailtiinkin jo sen mitä GuzziDiag ja oman pään kyvyt mahdollistaa. Toki ei kaikkia arvoja mutta lähinnä veratiltiin kahda erilaista ECUa ja niiden lukemia arvoja. Sanoi myös että jos löytyy kohtuuhintaan korjaaja niin senkin voi teettää. Toki asioista pitää tiedottaa ja keskustella. Pyörän omistaja ei käytä eikä omista lainkaan tietoteknisiä laitteita lukuun ottamatta noin 10 vuotta vanhaa puhelintaan....

Lainaus
1) Huomasiko omistaja pyörän kulussa jotain erilaista noilla kahdella purkilla ? Jotenkin tuntuu että tuplasyöttö bensaa tekisi ajosta aika tukkoista ?
Ei tyhjäkäyntiä mutta meno oli kuitenkin suht sujuvaa kunhan piti kaasua isolla. Kaupunkiajossa takkuista.

Lainaus
2) Näyttikö Guzzidiag noille molemmille purkeille samanlaisia antureiden ja muiden ECUsta luettavien parametrien arvoja (mukaanlukien oletetut adaptaatioarvot)?
Anturitiedot olivat samat molemmilla ECUilla poislukien lambda koska 15M ECUssa sille ei ole liittymää.

Sillä "uineella" TPS:llä tuli virheilmoituksia. Mutta ei silloin kun paikalla oli ehyt TPS. 15RC:n saatiin lambda-häiriö aikaiseksi irrottamalla lambdan johto kun kone kävi lämpöisenä. Että laite toimi siten kuin on suunniteltukin niiltä osin.

Lainaus
adaptaatioarvot pitäisi saada varmuudella resetoitua sieltä huonosti toimivasta ECUsta.
Tämä sarka on minulla vielä kyntämättä. Kaikkea ei tänäänkään ei ehditty/huomattu tehdä.

Mitä sitten tehtiin: Kirjoitin 15RC:n ruiskutuskartan kokonaan nollille. Pyörä käynnistyi normaalisti. Tyhjäkäynti ok. Ei savutusta mutta ei suostunut käymään yli 2000rpm kierroksilla eli tapahtui mitä odotettiinkin tapahtuvan. On selviö että pyörä kävi jonkinlaisen rikastustoiminnon varassa. ? Mikä se toiminto on sitä se ei meille kertonut. Vielä.
Kokeilttiin myös kahdella jaetulla ruiskutuskartalla. Tyhjäkäynti raskas ja epävarma. Kierroksia otti 4000 rpm asti.

Normaali tyhjäkäyntiarvo suuttimelle on noin 2 millisekuntia mutta normiasetuksilla se oli yli viisinkertainen.

Raaempaa toimintaa: kesken laulun tempaistiin ECUn moninapaliitin irti. Sitten virrat poikki ja liitin kiinni. Minuutin hiljaisuus. Virrat päälle ja käyntiin. Ei vaikutusta kyseisellä toimenpiteellä. Tarkoitus oli saada jonkinlainen resetti aikaan vaikka väkisin.

Koska kaverin piti ajaa talliltaan kotiin toiselle puolelle kaupunkia ja aamulla töihin niin tökkäsimme 15M:n paikoilleen ja kaikki oli taas kunnossa. Emme ryhtyneet säätämään 15M-ECUa tuplatulppamoottorille sen kummemmin. Pyörä toimii täysin moitteettomasti omistajansa mukaan eikä hänen mielestään ole tarvetta muutoksiin.

Muuta:
Nyt toimi liittymä tietokoneen ja pyörän välillä täysin häiriöttömästi ensimmäistä kertaa. Ilmeisesti tulpanjohto- ja hatturemontti sai tämän aikaan. EMC-pulssit loppuivat siihen paikkaan. Tietokone salli olla latauksessa neljän eri kirjoitusprosessin aikana ja yhden tiedoston kopioinnin aikana. Kaikki toimenpiteet onnistuivat pyörän käydessä että sen sammuksissa ollessa virrat päällä. Kaikki toiminnot olivat loogisia eikä GuzziDiagin mitään osaa tarvinnut sammuttaa ja käynnistää uudelleen toimenpiteiden aikana. Myös COM-portti löytyi joka kerta. Käytössä oli Acer minihalpisläppäri ja Windows XP.

Kuvia enemmän blogissa: http://www.motomatti.fi/2014/02/kuvia-eraasta-prosessista.html
TimoEV: älä katso noita blogini kuvia mielenrauhasi vuoksi. Siellä on kuvia myös sähkölaitteista.

Liitteenä modifioimani FIAT-OBD-kaapeli ja kaksi ECUa.



« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2014, 22:14:53 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #88 : Helmikuu 24, 2014, 22:00:00 ip »
Lainaus
liittymä tietokoneen ja pyörän välillä täysin häiriöttömästi ensimmäistä kertaa/tulpanjohto- ja hatturemontti
Haa, alkaako tämäkin asia selviämään! Minullahan on nimittäin myös tuplatulpat ja GuzziDiag yhteys katkeaa kun moottorin käynnistää (jos johdot eivät ole oikeassa asennossa). Vain alkuperäisissä tulpissa on alkuperäiset johdot. Pikkutulpissa on kovat NGK -tulpanhatut. Puolat ovat Marellin kaksoispuolat. Silloin kun Lieksassa esiteltiin GuzziDiagia, pyörähän oli Cali Aquila Nera - siinä myös tuplatulpat. Mutta yhteys ei pätkinyt vaikka moottori kävi kotvan aikaa.

PS. Kirjoitin Saksan punaiselle foorumille, josko tuo 15RC kiinnostaa 15X -sarjan ecujen tutkimismielessä.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #89 : Helmikuu 24, 2014, 22:16:39 ip »
Lainaus
PS. Kirjoitin Saksan punaiselle foorumille

Tää oli toivelistalla vaikka joulu ei ole lähellä kuin menneisyydessä.