15RC odottaa lähettämistään tutkimuksiin. Omistaja sanoi että saa testata. Testailtiinkin jo sen mitä GuzziDiag ja oman pään kyvyt mahdollistaa. Toki ei kaikkia arvoja mutta lähinnä veratiltiin kahda erilaista ECUa ja niiden lukemia arvoja. Sanoi myös että jos löytyy kohtuuhintaan korjaaja niin senkin voi teettää. Toki asioista pitää tiedottaa ja keskustella. Pyörän omistaja ei käytä eikä omista lainkaan tietoteknisiä laitteita lukuun ottamatta noin 10 vuotta vanhaa puhelintaan....
1) Huomasiko omistaja pyörän kulussa jotain erilaista noilla kahdella purkilla ? Jotenkin tuntuu että tuplasyöttö bensaa tekisi ajosta aika tukkoista ?
Ei tyhjäkäyntiä mutta meno oli kuitenkin suht sujuvaa kunhan piti kaasua isolla. Kaupunkiajossa takkuista.
2) Näyttikö Guzzidiag noille molemmille purkeille samanlaisia antureiden ja muiden ECUsta luettavien parametrien arvoja (mukaanlukien oletetut adaptaatioarvot)?
Anturitiedot olivat samat molemmilla ECUilla poislukien lambda koska 15M ECUssa sille ei ole liittymää.
Sillä "uineella" TPS:llä tuli virheilmoituksia. Mutta ei silloin kun paikalla oli ehyt TPS. 15RC:n saatiin lambda-häiriö aikaiseksi irrottamalla lambdan johto kun kone kävi lämpöisenä. Että laite toimi siten kuin on suunniteltukin niiltä osin.
adaptaatioarvot pitäisi saada varmuudella resetoitua sieltä huonosti toimivasta ECUsta.
Tämä sarka on minulla vielä kyntämättä. Kaikkea ei tänäänkään ei ehditty/huomattu tehdä.
Mitä sitten tehtiin: Kirjoitin 15RC:n ruiskutuskartan kokonaan nollille. Pyörä käynnistyi normaalisti. Tyhjäkäynti ok. Ei savutusta mutta ei suostunut käymään yli 2000rpm kierroksilla eli tapahtui mitä odotettiinkin tapahtuvan. On selviö että pyörä kävi jonkinlaisen rikastustoiminnon varassa. ? Mikä se toiminto on sitä se ei meille kertonut. Vielä.
Kokeilttiin myös kahdella jaetulla ruiskutuskartalla. Tyhjäkäynti raskas ja epävarma. Kierroksia otti 4000 rpm asti.
Normaali tyhjäkäyntiarvo suuttimelle on noin 2 millisekuntia mutta normiasetuksilla se oli yli viisinkertainen.
Raaempaa toimintaa: kesken laulun tempaistiin ECUn moninapaliitin irti. Sitten virrat poikki ja liitin kiinni. Minuutin hiljaisuus. Virrat päälle ja käyntiin. Ei vaikutusta kyseisellä toimenpiteellä. Tarkoitus oli saada jonkinlainen resetti aikaan vaikka väkisin.
Koska kaverin piti ajaa talliltaan kotiin toiselle puolelle kaupunkia ja aamulla töihin niin tökkäsimme 15M:n paikoilleen ja kaikki oli taas kunnossa. Emme ryhtyneet säätämään 15M-ECUa tuplatulppamoottorille sen kummemmin. Pyörä toimii täysin moitteettomasti omistajansa mukaan eikä hänen mielestään ole tarvetta muutoksiin.
Muuta:
Nyt toimi liittymä tietokoneen ja pyörän välillä täysin häiriöttömästi ensimmäistä kertaa. Ilmeisesti tulpanjohto- ja hatturemontti sai tämän aikaan. EMC-pulssit loppuivat siihen paikkaan. Tietokone salli olla latauksessa neljän eri kirjoitusprosessin aikana ja yhden tiedoston kopioinnin aikana. Kaikki toimenpiteet onnistuivat pyörän käydessä että sen sammuksissa ollessa virrat päällä. Kaikki toiminnot olivat loogisia eikä GuzziDiagin mitään osaa tarvinnut sammuttaa ja käynnistää uudelleen toimenpiteiden aikana. Myös COM-portti löytyi joka kerta. Käytössä oli Acer minihalpisläppäri ja Windows XP.
Kuvia enemmän blogissa:
http://www.motomatti.fi/2014/02/kuvia-eraasta-prosessista.htmlTimoEV: älä katso noita blogini kuvia mielenrauhasi vuoksi. Siellä on kuvia myös sähkölaitteista.
Liitteenä modifioimani FIAT-OBD-kaapeli ja kaksi ECUa.