No tokihan tiedän, että on sovelluksia, joissa säätövastus on vaikkapa öljyssä; Takavuosina tällainen oli laivan peräsinkulma-anturi. Öljyllä estettiin sekä korroosio, että kuluminen. Kalervon pala eli Peace of Cage...
Mutta kyse oli siitä, että esim. TPS-sovelluksessa sitä ei ( näköjään ) saa olla. Tällaisessa tapauksessa voi olettaa, että kyseinen säätösuure saattaa olla ajoittain ihan mitä tahansa.
Sen verran tätä keskustelua seuranneena, että pyörässä on todennäköisesti useampi vika "päällekkäin". Koko komeus on ensin kaikeri rakennettava kuntoon, jotta siinä pystyy johonkin vianetsintään. Onhan siellä eri juttuja: Sulakepesä ja relekannat, ECU:n irti oleminen, hyppylangat ja yleensäkin erilaiset tehtaan jäljiltä poikkeavat viritykset ( jos niitä nyt on... )
Olen joskus ihmetellyt - siis kirjaimellisesti ihmetellyt - tutkavikaa, kunnes selvisi, että ao. kalastaja olikin ihan itse kytkenyt paatin sähköt. Kehoitin häntä pistämään ensin sähköt kuntoon ja sitten soittamaan mulle. Eipä ole soittanut...

Pahin itsetehty oli seuraava: Ison troolarin, >30m, akkukenkään oli vaihdettu niin pitkä pultti, kuin kaupasta löytyi. Tähän oli kiristetty järjetön määrä abikokenkiä, jotka veivät sähköä litteällä pöytälamppujohdolla mikä sitten mihinkin. Ja kun ei pulttiin mahtunut enempää, oli akun napaan kierretty pisin mahdollinen lättäruuvi, jonka alla... Sitten ihmettelivät miksi radiopuhelin surisi ja pörisi ja miksi tutkan näyttö oli välillä ihan puuroa... Kerroin, että en tee laitteille mitään ennen kuin sähköt olisivat kunnossa. Tiedä sitten mitä tekivät...