Kirjoittaja Aihe: Hyvin mielenkiintoinen vika  (Luettu 41662 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #45 : Helmikuu 18, 2014, 11:52:05 ap »
Kun ryhdyin tonkimaan enemmän löytyi muutakin vaivaa: reissun päällä oli tarvinnut tehdä pikakorjauksia kun sulakerasia oli yhden sulakkeen kohdalta sulanut. Se taas oli johtanut seuraavaan ongelmaan ja tarvitsi laittaa hyppyjohto, jne. Ei mitenkään harvinaista ja kärkisytytteisessä kaasutinpyörässä ihan ok metodi päästä pois tien päältä. Digitaalilaitteessa voi sitten tulla muuta ongelmaa....

Liitteenä; toivottavasti, on kaksi "köyhdytettyä" kuvaa: ECUn kiinnitys ja relejalka. Laitoimme koko rele- ja sulakejalkasarjan tilaukseen. Testataan RMHeinon varaosapalvelua. Vanhan relejalan sulamattomia osia voi sitten käyttää tarvikkeena kunhan siihen vain uusii sielut. ECUn kiinnitys korjattiin asianmukaisesti.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #46 : Helmikuu 18, 2014, 12:05:06 ip »
Numero 128, usein ilman laatua, kummittelee joissain näytöistä. Näistä en ole päässyt kärryille. Onko muille selvinnyt näiden tarkoitus?
Toisena kuvana on toimintonäyttö. Kaasukahvaa on käännelty moottori sammuksissa ja bensaa täynnä oleva TPS on antanut tällaiset voltti- ja astelukemakäyrät ajan funktiona.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 18, 2014, 13:38:47 ip kirjoittanut motomatti »

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #47 : Helmikuu 18, 2014, 12:31:36 ip »
Tuosta sovelluksesta en tiedä mitään, mutta 128 viittaa kahdeksanbittiseen lukuun,
joka on skaalattu desimaaliluvuksi -128  - +127.
Eli jos se vastaisi vaikka jännitettä 0 - 5V niin se olisi jommassakummassa laidassa.
Tarkoittaisi siis sitä, että anturi on rikki, irti tai tieto ei muuten ole saatavana.



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #48 : Helmikuu 18, 2014, 14:50:44 ip »
Olisko joku niistä hyppylankavirityksistä ilman yhteyttä? Pudottaisi jonkun anturitiedon kartalta? Näkyykös se ecun ilmanpaineanturin tieto Gd:llä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #49 : Helmikuu 18, 2014, 16:02:11 ip »
Lainaus
Numero 128, usein ilman laatua, kummittelee joissain näytöistä
Kannattaa vaihtaa kieltä ja kokeilla josko jollain toisella kielellä termi on selkeämpi. Tilaa on rajoitetusti ja teksti ties kenen asiaa tuntemattoman jäljiltä, hyvinkin saatan olla syyllinen ja pyydän anteeksi mahdollisesti aiheuttamaani häiriötä :P. Yllättävän monta eri asiaa siellä onkin muuten näkyvillä vaikka on vasta 15RC kyseessä... on se kivaa että omassa ei ole vielä lambdaa...
Tässä noita kuvan tekstejä suomi/englanti:
Mukaut.osakuo. = Adapt. part. load
Mukaut.tyhjäkä = Adapt. idle speed
TPS korj.arvo = TPS Trimmer
Rikastuskerroin = Adapt. rich multi

Lainaus
Tuo FIAT-kaapelin omituisuus eli pinnien eri järjestys
Tämä ikävyys on tiedossa ja mainittu siellä ihan alussa missä kaapeleista puhutaan ("Tässä kohtaa asia ei ole aivan niin yksinkertainen kuin KKL –kaapelin kohdalla, Fiat –kaapeleita saattaa liikkua markkinoilla eri tavoin kytkettynä"). Epäselvyyttä aiheuttaa ensinnäkin Fiat -kaapelin suuren liittimen pinnien numerointi. Onko sitä? Jos ei ole, pitää käyttää apuna USB-KKL -kaapelin liitintä (siellä on yleensä numerointi) => Mihin pinniin yhdistyy kun liittimet painaa vastakkain? Voi olla että pitää ajatella asioita "peilikuvana" ja kytkentä onkin oikein.

Kun on faktaa että Fiat -kaapeleita on saatavilla niin että pienen liittimen 1 ja 3 navat ovat ristissä, kokeilin aikanaan kylmästi mitä tapahtuu 15M ecun kohdalla (savu pysyi sisällä). Maa on aina kohdallaan mutta "K" ja "L" vaihtavat paikkaa. Tätä varten piti vuolla liittimen haitta pois. Ja kas, kaikki toimi 15M ecun kohdalla vaikka 1 ja 3 olivat ristissä...  Mutta taisi olla niin että 5AM alkaen käytetään vain kahta johdinta ja silloin väärä kaapeli ei luonnollisesti voi toimia. Mutta 15M kestää jopa laittaa akkuun menevät hauenleuat ristiin...Guzzihan tässä on kyseessä eikä kelloseppien tekemä laite...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 18, 2014, 21:28:14 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #50 : Helmikuu 18, 2014, 16:14:20 ip »
Ilmanpainetta oli viimeksi 1012 millibaaria GuzziDiagilla luettuna. Käypäinen arvo mielestäni.
Minkään anturin tieto ei kulje releiden tai sulakkeiden kautta. Releet ja sulakkeet hallitsevat pääjärjestelmiä kuten toimittavat sähköä pumpulle, suuttimille ja puolille. Toinen pikkurele muistaakseni oli ECUn virtalähde.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #51 : Helmikuu 18, 2014, 17:23:32 ip »
"Tässä noita kuvan tekstejä suomi/englanti:
Mukaut.osakuo. = Adapt. part. load
Mukaut.tyhjäkä = Adapt. idle speed
TPS korj.arvo = TPS Trimmer
Rikastuskerroin = Adapt. rich multi"



En tunne siis tuota GD ohjelmaa tarkemmin, mutta noista englanninkielisistä termeistä päätellen kaikki nuo adaptiiviset arvot voisivat olla sellaisia jotka ECU oppii ajan kuluessa kun se ajelee kartan arvoilla ja samalla lueskelee lambdan antamia lukemia ja niiden perusteella korjailee seosta oikeammaksi.
Näin tehdään monissa muissa ruiskunohjauksissa, esim. autoissa. Tyhjäkäynnillä katsellaan lisäksi kierroslukua ja tehdään säätöjä sitä varten.

Eli ne kartan arvot + kertynyt adaptiivinen (oppimalla mukautettu/sovitettu) korjaus yhdessä antavat ko. pyöräyksilölle paremman alkuarvauksen oikeasta seoksesta kuin pelkkä alkuperäinen kartta.

Näkyykö jostain dokusta mikä on esim. "Adapt. rich multi" - arvon asteikko (min. - max.) ? Jos tuo arvo on nyt tapissaan niin eipä ihme jos savuttaa...

Jos se adaptiivisten arvojen reset löytyy niin nuo adaptiiviset arvot menevät sillä todennäköisesti nollaan. Tai kokeilkaa voiko ne kirjoittaa nolliksi tuosta näkymästä ?

Sitten kun ajokilla ajelee niin adaptiiviset arvot alkavat taas säätyä uudelleen ja jos jossain on jotain vikaa niin ne ajautuvat uudestaan reuna-alueelle.
En tiedä missä keleissä pyörällä on ajettu, mutta jos sillä on talvella ajettu pakkasella, niin voipi olla että guzzi-insinööri ei ole huomioitunut sitä mahdollisuutta että joku näin tekisi ja vaikka pyörässä ei ole varsinaista vikaa niin noin tehdessä nuo adaptiiviset arvot ajautuvat rikkaalle.

- JuhaV






motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #52 : Helmikuu 18, 2014, 18:15:50 ip »
Kiitos tiedonmuruista UjaT, Camn ja varsinkin JuhaV.

Olen pöyhinyt läpi melkoisen määrän tiedostoja asian tiimoilta sekä kaivanut faktoja ei komponenteista. Nyt on omassa päässä enimmäkseen sekavaa "bittisoosia" mutta jospa ensi yönä pää resetoituisi siläl aloitamme klo 10 aamulla tutkimalla asioita. Käytän tällä kertaa eri tietokonetta. Kokeeksi, vaikka en usko sen vaikuttavan. Toivoisin sen vaikuttavan lähinnä yhteyden säilymiseen käytön aikana.

Olettamus 1: jos ECU adaptoituu poikkeuksellisella tavalla ja rupeaa rikastamaan "tappiin asti" niin eikö lambdan pitäisi tähän vastata?
Olettamus 2: jos lambda ei vastaa koska moottorin lämpötila ei ylitä sen toimintakynnystä niin miten se saataisiin vastaamaan näissä olosuhteissa? Koteloidaan moottori ja ajetaan pienta rinkiä perhanasti?

Lisää olettamuksia?

Kysymys: mistä tuon adaptaation saa purettua? Onko GuzziDiagissa tähän toimintoa? Onko merkkihuollon laitteissa? Ilmeisesti tiedoston pyyhkimien ja uuden tallentaminen ECUun ei tee sitä? Tosin on vielä kokeilematta.

Arvelua: jos onkin niin että ECU on rikki kuten oheislaitteetkin osittain niin auttaako sen vaihto. Mielestäni ensin pitää johtosarja ja sen toiminnot käydä tyystin läpi ja kunnostaa alkuperäiselle tasolle! Lienee yksi huomisen toimista ja sen jälkeen aloittaa ECUn toimintojen tarkastelu uudelleen.

Nuo häiriökohdat joita löytyi eivät sinällään yllättäneet koska olen itsekin ajanut paljon talviaikana. Teesini yhdeksänkymmentäluvun alusta: Yhdessä talvessa pyörä vanhenee enemmän kuin kolmessa vuodessa. Tämä nyt tarkasteltavana oleva yksilö on mallia 2007 ja sen jälkeen sillä on ajettu myös talviajoa. Että laskekaa siitä pyörän "käyttöikä".



Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #53 : Helmikuu 18, 2014, 19:19:44 ip »
Lainaus
En tunne siis tuota GD ohjelmaa tarkemmin
Nuo tekstit viittaavat arvoihin, joita voi hakea ensimmäisen sivun näyttöön (tuossa alla) aktiivisesti "online" näytettäviksi arvoiksi. Tällä sivulla ei voi tehdä mitään asetuksia, sillä ainoastaan voidaan seurata kahdeksaa eri vapaasti valittavaa arvoa. Lisäksi on vielä tilaikkuna, joka kertoo mm. kaasun asennosta.

Lainaus
jos lambda ei vastaa koska moottorin lämpötila ei ylitä sen toimintakynnystä niin miten se saataisiin vastaamaan näissä olosuhteissa
Eikös sillä "lambdan eliminointimurkulalla" voi kiertää tämän ongelman kokeen ajaksi. Kun tämä murkula on lambdajohdossa lambdan sijaan, niin eikös se kerro eculle koko ajan "kaikki täydellisen optimaalista - ei säätötarvetta"?  Entäs jos sen kanssa ajelee pidempään - palaavatko mahdollisesti "tappiin" mukautuneet arvot takaisin ihmisten ilmoille?

Lainaus
mistä tuon adaptaation saa purettua? Onko GuzziDiagissa tähän toimintoa
Tämä on tuttu toiminto 5AM ecujen kohdalla. Jos kokeilet Brevassasi, pitäisi olla aktiivisena (arvelen että "näyttö-toimintotestaus" -sivulla) painike : "Lambda itse mukaut.reset (FIN) / Reset autolearning parameters (ENG)"

Jos tuo ylempänä kuvassa oleva tps tyhjäkäyntiarvo on "oikea" senkin pitäisi mieluummin laihentaa kun rikastaa: Ohjearvo tyhjäkäyntiasennossa = 3,5-3,7 astetta / 516-556 mV. On = 2,8 astetta / 451 mV (ja tässä piti muistaa että GuzziDiagin näyttötarkkuus ei riitä siihen että TPS:n asentoa voisi säätää sen perusteella).
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 18, 2014, 21:31:48 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #54 : Helmikuu 18, 2014, 21:28:43 ip »
Juttelin kohteen omistajan kanssa äsken ja totesimme yhdessä että ensin oheistekniikka kuosiin ennen sen syvemmälle tekniikkaan paneutumista. Eli raahaan sähkölaitekorjauspakkini paikan päälle kaverin onneksi tilavaan ja valoisaan talliin.

Kun muu tekniikka on kunnossa niin uskaltaa kytkeä 15M-ECUn samaan johtosarjaan. Täytyy vielä tarkastaa että ECUjen kytkennöissä johtosarjaan ole eroja. Ymmärtääkseni vain lambda puuttuu. Tänään ole imuroinut tietoa netistä sen verran että kytkentäkaavion erot löytynevät jos niitä on. Saa auttaa....

Sitä ennen tutkimme vielä saako esimerkiksi lambda lämmityssähköä koska nuo relejalat ovat melkoisen ruostuneet tai liittimet irronneet pitimistään. Harmittaa kun unohdin mitata kyseisen asian heti alkuunsa. Lambdanhan voi laittaa kuumenemaan muutoinkin kuin releen kautta jota ECU ohjaa. Käyttämällä perinteistä loikkajohtoa. Lämmittämien ei lambdalle ole haitallista vaan päin vastoin. Puhdistuu vaikka.

Näsijärven ympäriajo lambdanohitusmokkulalla saattaisi siis auttaa....
Viimeksi ei omistaja sitä halunnut/muistanut laittaa vaikka sitä suositin.

Juu, tuo TPS heitettiin paikoilleen ilman isompia säätöjä GD:n näytön mukaan: kunhan on sielläpäin. Huomenna on säätökaapelikin matkassa. TPS on ollut patterin päällä kuivamassa. Luonnollisesti se oli bensaa täynnä edellisen ajosuorituksen jäljiltä. Onneksi on mistä lainata. (Tallissa on useampia Guzzeja talvisäilössä.)

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #55 : Helmikuu 18, 2014, 21:36:19 ip »
Tuotaa..kun pudonnut jo kärryiltä...
Pitääkö / saako / voiko TPS olla täynnä bensaa?
Kun sehän on potikka ja neste potikan pinnoissa on tähän astisen elämäni aikana aina aiheuttanut vianhaku / korjaustoimia.
Tiedä sitten näistä Korkeamman Tekniikan Laitteista...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #56 : Helmikuu 18, 2014, 22:17:49 ip »
Ei siellä potikassa saa olla mitään nestettä. Tässä pyöräyksilössä kun on moninaisia vaivoja. Yksi niistä on että kusoo allensa ja TPS saa osansa. Vaivaa koitetaan hälventää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #57 : Helmikuu 18, 2014, 22:59:23 ip »
En tunne Guzzin Tps:n tarkkaa rakennetta, mutta nesteen ja bensan kanssa tekemisissä olevia säätövastuksia on käytetty maailman sivu. Esim kellukkeella pintaa mittaava polttoainemittarin anturi. Toki jos vastuksen toiminta perustuu hiilipintaan, niin voi käyttöikä lyhentyä kovasti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #58 : Helmikuu 19, 2014, 12:39:19 ip »
No tokihan tiedän, että on sovelluksia, joissa säätövastus on vaikkapa öljyssä; Takavuosina tällainen oli laivan peräsinkulma-anturi. Öljyllä estettiin sekä korroosio, että kuluminen. Kalervon pala eli Peace of Cage...

Mutta kyse oli siitä, että esim. TPS-sovelluksessa sitä ei ( näköjään ) saa olla. Tällaisessa tapauksessa voi olettaa, että kyseinen säätösuure saattaa olla ajoittain ihan mitä tahansa.
Sen verran tätä keskustelua seuranneena, että pyörässä on todennäköisesti useampi vika "päällekkäin". Koko komeus on ensin kaikeri rakennettava kuntoon, jotta siinä pystyy johonkin vianetsintään. Onhan siellä eri juttuja: Sulakepesä ja relekannat, ECU:n irti oleminen, hyppylangat ja yleensäkin erilaiset tehtaan jäljiltä poikkeavat viritykset ( jos niitä nyt on... )

Olen joskus ihmetellyt - siis kirjaimellisesti ihmetellyt - tutkavikaa, kunnes selvisi, että ao. kalastaja olikin ihan itse kytkenyt paatin sähköt. Kehoitin häntä pistämään ensin sähköt kuntoon ja sitten soittamaan mulle. Eipä ole soittanut...  ;)
Pahin itsetehty oli seuraava: Ison troolarin, >30m, akkukenkään oli vaihdettu niin pitkä pultti, kuin kaupasta löytyi. Tähän oli kiristetty järjetön määrä abikokenkiä, jotka veivät sähköä litteällä pöytälamppujohdolla mikä sitten mihinkin. Ja kun ei pulttiin mahtunut enempää, oli akun napaan kierretty pisin mahdollinen lättäruuvi, jonka alla... Sitten ihmettelivät miksi radiopuhelin surisi ja pörisi ja miksi tutkan näyttö oli välillä ihan puuroa... Kerroin, että en tee laitteille mitään ennen kuin sähköt olisivat kunnossa. Tiedä sitten mitä tekivät...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #59 : Helmikuu 19, 2014, 15:30:32 ip »
"Ei siellä potikassa saa olla mitään nestettä". Tässä taas kerran Guzzeissa käytettävät tps:t. Calissa on PF3C, epälineaarinen ja selvästi kuivaan paikaan alun perin tarkoitettu halvalla tehty kapine.
V11 - it defines you.