Voipi olla että lambda ei näytäkään mitään ennen kuin kone käy. Tämä siksi että mahdollisesta sähkölämmityksestä huolimatta se ei saavuta oikeaa toimintalämpötilaa ja toisekseen putkessa on tuolloin pelkkää ilmaa -> laihan seoksen ilmaisu eli 0 V. Tuo lambdan lämmitys ottaa sen verran sähköä (3-5 A) että todennäköisesti lämmitys menee päälle vasta kun kone käy koska muutoin menee akku tyhjäksi jos virrat unohtuvat päälle. Eli lambdan lukeman (jos se on normi zirconium-anturi) pitäisi olla kone käynnissä jotain 0.5 - 0.8 V. Jos menee yli 0.85 V niin sitten ollaan jo hyvin rikkaalla. Tämä edellyttäen siis että Guzzidiag näyttää sen lambdan "raakajännitteen" eikä mitään korjattua arvoa.
Kun kone käy, niin kuten tuossa Camn jo totesi niin kannattaa varmaan katsella kaikkien anturien (erityisesti lämpötila-anturien) tietoja. Talviolosuhteissa ajattaessa joku niistä on voinut ottaa siipeensä ja konetta luullaan kylmäksi -> todella rikas seos.
Se että TPS:n johdon irrottaminen ei vaikuta kuulostaa mielenkiintoiselta ! Tämä on ymmärrettävää jos näin käy tyhjäkäynnillä, mutta jos konetta pystyy myös ajamaan johto irti (ja ilman vaikutusta) niin silloin ECU on jonkinlaisessa vikatilassa jossa se arpoo seosta vain kierrosluvun perusteella. Tuollainen moodi voi siellä ECUssa olla jotta vikatilanteessa pyörällä voi nilkuttaa kotiin.
Tuossa edellä oli puhetta ECU:n adaptiivisuudesta, eli siitä että se tallettaa muistiinsa ko. pyöräyksilölle ominaisia säätöarvoja lähinnä lambdan lukeman perusteella. En tunne näiden yksityiskohtia Guzzeista mutta autoissahan näitä myös käytetään. Eli esim. anturin vaihdon (TPS, ilmamääräanturit, lambdat) vaihdon yhteydessä nuo tulee periaatteessa nollata, jotta ne voivat uudelleen hakeutua oikeisiin arvoihinsa. Niissä on yleensä ns. nopeat säätöarvot ja sitten pidemmän ajan yli integroidut arvot. Noiden pidempien hakeutuminen uusiin arvoihin voi kestää satoja kilometrejä.
Eli jos sieltä työkalusta löytyy "RESET SELF ADAPTIVE PARAMETERS" niin silloin nuo adaptiiviset arvot nollautuvat. Nämä eivät siis ole tyypillisesti itse pa-kartan arvoja, vaan arvoja joilla ECU korjaa sen peruskartan syöttöjä opittuaan lambdalla sen että tyypillisesti niitä arvoja täytyy tietyllä tavalla (ajo-olosuhteet, ajotyyli, polttoaine) korjata tämän pyöräyksilön tapauksessa. Näillä on kuitenkin normaalisti joku yläraja, joka korjaukselle sallitaan ja siten nuo arvot eivät voi kyllä moninkertaistaa syöttöjä, ehkä korjaus voi olla max. plus miinun 20 % ?.
Toivottavasti vika löytyy !
T: JuhaV
PS. Se Guzzidiag-kaapelin häiriösuojaus maadoitussukalla voi kannattaa kokeilla niin että se sukka on maadoitettu vain toisesta päästään. Jos se on maassa sekä tietokoneen että pyörän päässä, voi siihen päästä syntymään virtalooppi joka synnyttää häiriöitä.. Eli arvauksena se voisi kannattaa aluksi maadoittaa vain sieltä tietokoneen päästä jos tietsikka on laturin kautta suojamaassa. Toinen versio voisi olla että tietokonetta käytetään akkunsa varassa jolloin se sähköisesti kelluu. Silloin se sukan maadoitus voisi olla pyörän rungosta. Näistä ei koskaan oikein tiedä mikä toimii käytännössä. Yleensä tietokoneen "kellutus" on hyvä asia.