Kirjoittaja Aihe: Hyvin mielenkiintoinen vika  (Luettu 41660 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #30 : Helmikuu 16, 2014, 14:54:39 ip »
Lainaus
Tarkoitatko että nykyisistä tämä off-line-toiminto puuttuu
Juuri näin. Ennen kun valitsi ensin Guzzin mallin (jossa oleellista on ecun tyyppi), sen jälkeen saattoi klikkailla eri painikkeita läpi GuzziDiagissa. Ne toiminnot, jotka olivat mahdollisia kyseisen pyörämällin (ecun) kohdalla, olivat mustia ja ne jotka eivät olleet, olivat harmaita.  Esim. 15M ecun kohdalla "tps reset" oli harmaa (käsin säädettävä tps) ja 15RC ecun kohdalla "CO säätö" -oli harmaa (hoituu lambdan avulla automaattisesti). Nykyisin tällaiset toiminnot ovat kaikki harmaita ja vasta kun on yhteys päällä ecuun, selviävät toiminnalliset ja ei toiminnalliset painikkeet (musta teksti / harmaa teksti).
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #31 : Helmikuu 16, 2014, 18:49:02 ip »
Jatketaan huomenissa vianetsintää. Omistaja ajeli viikonloppuna Näsijärven ympäriajelun mutta laite ei tps:n vaihdosta huolimatta muuttanut tapojaan. Kulutus 11 litraa sadalle. Itse asiassa tps:n liittimen irrottaminen ei muuttanut ajokäytöstä. Silti GD näyttää ihan selkeitä jännite- ja kulmalukuja tps.stä kun virrat on päällä. Pitänee tutkia liittimet ensin ja sitten siirtyä syventävään toimintaan. Netistä haeskelin tänään yritystä tukevaa tietoa ettei ihan summanmutikassa touhuta.

Katsotaan varmuudeksi sinne tankin sisään. Eihän ole mitenkään pois suljettua että järjestelmä sekoilisi jos polttoainepaine on pielessä. Se on niitä harvoja toimintoja joka on täysin analoginen. ECU olettaa että bensanpaine on vakio siinä mitassa mitä ulkoinen ilmanpaine vaihtelee. Se miksi toiminta tapahtuisi siihen suuntaan että seos rikastuisi ei ole ajattelemalla minulle auennut. Onko ALilla syventävää tietoa miksi seos rikastui suodattimen vuotaessa? Onko ECUssa olemassa jokin "pelastusmoodi" joka ei tarvitse juurikaan ulkoista tietoa vaan pistää peliin jotain jolla pyörä liikkuu? Huomenna sekin nähdään?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #32 : Helmikuu 16, 2014, 19:10:12 ip »
Lainaus
GD näyttää ihan selkeitä jännite- ja kulmalukuja
Entäpä moottorin lämpötila, imuilman lämpötila ja ilmanpaine => ovatko numerot "totta" ?

Lainaus
järjestelmä sekoilisi jos polttoainepaine on pielessä
Eikö "varma tieto ry" lukema selviä niin, että laittaa T-haaralla painemittarin polttoainelinjaan ennen suuttimia, pitäisi pysyä vakiona 3 bar (+/- 0,2)?

Lainaus
miksi toiminta tapahtuisi siihen suuntaan että seos rikastuisi
Onko mahdollista että suuttimen sumutuskuvio jotenkin "hajoaa" jos paine on liian alhainen? Toisaalta suuttimen läpäisemä nestemäärä korreloi suoraan bensapaineen kanssa...
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #33 : Helmikuu 16, 2014, 20:30:43 ip »
Jotain on vielä ymmärtämättä.
Pääsin tarkastelemaan lukuja vain tilassa jossa on virta päällä mutta moottori sammuksissa. Ainakin moottorin ja ilman lämpötilat olivat kokolailla sitä mitä pitääkin mutta moniin toimintoihin tulee lukemia vain kun moottori käy mutta siinä suhteessa ei pystytty toimimaan vaan yhteys katkesi heti kun moottori käynnistyi. Lambda näytti nollaa volttia oli johto kiinni, irti tai ohituspalikka kiinni. Se hiukan ajatteluttaa.

Huomenissa otan painemittarin ja pätkän letkua mukaan niin nähdään bensanpaine.

Pa-paineen lasku ei korreloi rikkaan seoksen kanssa eikä se että TPS-signaalin puuttumien ei vaikuta käyntiin. Mutta muuttujia on muitakin.

Huomiseksi ohjelmaksi ajattelin ottaa tehdä häiriövapaamman OBD-kaapelin, tutkia pois otetun TPS:n toiminnan, (Ollut pari päivää tallin lämpöpatterin päällä kuivumassa.) Mitata pa-paineen ja käydä pyörän sähköliittimiä läpi sekä tietysti tehdä poissulkevia mittauksia jos uusi kaapeli suostuu toimimaan. Ja koitamme välttää kiusausta laittaa korvaava ECU paikoilleen. Kun sellainenkin on.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #34 : Helmikuu 17, 2014, 10:19:32 ap »
Voipi olla että lambda ei näytäkään mitään ennen kuin kone käy. Tämä siksi että mahdollisesta sähkölämmityksestä huolimatta se ei saavuta oikeaa toimintalämpötilaa ja toisekseen putkessa on tuolloin pelkkää ilmaa -> laihan seoksen ilmaisu eli 0 V. Tuo lambdan lämmitys ottaa sen verran sähköä (3-5 A) että todennäköisesti lämmitys menee päälle vasta kun kone käy koska muutoin menee akku tyhjäksi jos virrat unohtuvat päälle. Eli lambdan lukeman (jos se on normi zirconium-anturi) pitäisi olla kone käynnissä jotain 0.5 - 0.8 V. Jos menee yli 0.85 V niin sitten ollaan jo hyvin rikkaalla. Tämä edellyttäen siis että Guzzidiag näyttää sen lambdan "raakajännitteen" eikä mitään korjattua arvoa.

Kun kone käy, niin kuten tuossa Camn jo totesi niin kannattaa varmaan katsella kaikkien anturien (erityisesti lämpötila-anturien) tietoja. Talviolosuhteissa ajattaessa joku niistä on voinut ottaa siipeensä ja konetta luullaan kylmäksi -> todella rikas seos.

Se että TPS:n johdon irrottaminen ei vaikuta kuulostaa mielenkiintoiselta ! Tämä on ymmärrettävää jos näin käy tyhjäkäynnillä, mutta jos konetta pystyy myös ajamaan johto irti (ja ilman vaikutusta) niin silloin ECU on jonkinlaisessa vikatilassa jossa se arpoo seosta vain kierrosluvun perusteella. Tuollainen moodi voi siellä ECUssa olla jotta vikatilanteessa pyörällä voi nilkuttaa kotiin.

Tuossa edellä oli puhetta ECU:n adaptiivisuudesta, eli siitä että se tallettaa muistiinsa ko. pyöräyksilölle ominaisia säätöarvoja lähinnä lambdan lukeman perusteella. En tunne näiden yksityiskohtia Guzzeista mutta autoissahan näitä myös käytetään. Eli esim. anturin vaihdon (TPS, ilmamääräanturit, lambdat) vaihdon yhteydessä nuo tulee periaatteessa nollata, jotta ne voivat uudelleen hakeutua oikeisiin arvoihinsa. Niissä on yleensä ns. nopeat säätöarvot ja sitten pidemmän ajan yli integroidut arvot. Noiden pidempien hakeutuminen uusiin arvoihin voi kestää satoja kilometrejä.

Eli jos sieltä työkalusta löytyy "RESET SELF ADAPTIVE PARAMETERS" niin silloin nuo adaptiiviset arvot nollautuvat. Nämä eivät siis ole tyypillisesti itse pa-kartan arvoja, vaan arvoja joilla ECU korjaa sen peruskartan syöttöjä opittuaan lambdalla sen että tyypillisesti niitä arvoja täytyy tietyllä tavalla (ajo-olosuhteet, ajotyyli, polttoaine) korjata tämän pyöräyksilön tapauksessa.  Näillä on kuitenkin normaalisti joku yläraja, joka korjaukselle sallitaan ja siten nuo arvot eivät voi kyllä moninkertaistaa syöttöjä, ehkä korjaus voi olla max. plus miinun 20 % ?.

Toivottavasti vika löytyy !

T: JuhaV

PS. Se Guzzidiag-kaapelin häiriösuojaus maadoitussukalla voi kannattaa kokeilla niin että se sukka on maadoitettu vain toisesta päästään. Jos se on maassa sekä tietokoneen että pyörän päässä, voi siihen päästä syntymään virtalooppi joka synnyttää häiriöitä.. Eli arvauksena se voisi kannattaa aluksi maadoittaa vain sieltä tietokoneen päästä jos tietsikka on laturin kautta suojamaassa. Toinen versio voisi olla että tietokonetta käytetään akkunsa varassa jolloin se sähköisesti kelluu. Silloin se sukan maadoitus voisi olla pyörän rungosta. Näistä ei koskaan oikein tiedä mikä toimii käytännössä. Yleensä tietokoneen "kellutus" on hyvä asia.









motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #35 : Helmikuu 17, 2014, 11:02:28 ap »
Resettitoiminto laitetaan etsintään.

Onko tiedosssa miten uusi lambda kalibroidaan tämän ECUn kanssa kun se ei heti kytkeydy päälle? Pitänee varmaan odotella kunnes lämmitys kytkeytyy. Muunmerkkisissä moottorinohjauksissa on ollut menetelmänä laittaa anturi roikkumaan puhtaaseen huoneenlämpöiseen ilmaan ja virrat päälle muutamaksi minuutiksi. Sitten anturi reikäänsä ja ajoa.
Tai sitten vain asentaa uusi lambda toivoa että se on lähellä oikeaa arvoa.
Tarkoitus on pestä nyt käytössä oleva anturi uä-pesurissa. Periaatteessa senkin jälkeen pitää kalibroida. Uusi nelijohtoinen maksaa noin 60€.

Kiitos hyvästä vinkistä ottaa verkkovirta pois läppäristä tutkimisen ajaksi. Suunnittelin jo että muokkaan FIAT-kaapelin siten että virta ja maadoitus tulee kiinteiden liittimien välityksellä akusta ja teräksinen suojasukka maadoittaa samaan liittimeen.
Eli maadoitus pyörän puolelta sekä johtimelle että EMC-suojaukselle.
Ei siitä ainakaan haittaa voi olla.

Mutta ensin, ja edelleenkin, tutkitaan ulkoisia vaivoja. Katsotaan polttoaineen paine ym tietoja.

On sitten eri asia jos OBD-väylästä tulee sellaista signaalia että se sekoittaa näytteenoton. Ehkä sekin selkiää.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #36 : Helmikuu 17, 2014, 11:36:23 ap »
Jos kyseessä on perus eli kapeakaistainen lambda, joka antaa ulos 0 - 1 V lukemia, niin minun mielestäni sitä ei voi eikä tarvitsekaan millään tavalla kalibroida.
Anturissa on kahden eri metallin muodostama "termopari" (olikohan ne nyt zirconium ja platina), joka kuumassa synnyttää 0 - 1 voltin jännite-eron joka riippuu jäännöshapen määrästä. Eli tuo metallipari määrittää suoraan luonnonlakina sen millainen jännitesignaali tuosta lähtee. Lämpötila vaikuttaa tuohon myös mutta lambdan sijoitus + lämmitys pitäisi hoitaa sen pelialueelle.

Lambdan lämpeäminen kestää siis muutaman minuutin ja sen jälkeen siitä voi lukea vaikka suurimpedanssisella (=digitaalisella) yleismittarilla signaalin. Kylmänä tulee 0 V eli kone käyntiin ja pari minuuttia käyttöä niin signaalia pitäisi alkaa tulla. Voi olla että kylmällä kelillä kestää vähän kauemminkin mutta jos ei 5 min kuluttua tule signaalia niin silloin on jossain vikaa.

Laajakaistalambdat on sitten asia erikseen ja niitä pitää kalibroida. Näitä peruslambdoja ei pitäisi tarvita.

Yksi vikalähde voi siis olla että lambdasta on lämmitysvastus kajahtanut -> lambda käy liian kylmänä -> liian pieni volttisignaali -> tulkitaan laihaksi -> maksimirikastus menee päälle.

T: JuhaV





motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #37 : Helmikuu 17, 2014, 11:55:46 ap »
Käytimme jo lambdan ohitusrasiaa. Tulos oli sama mutta en lainkaan ihmettelisi jos lambda on rikki kun sillä on ajettu lämpötiloissa -22 - +30C Pyörä on siis myös päivittäisessä talvikäytössä työmatkoilla ja muillakin siirtymillä.
Lämmitettävä kapeakaista, ihan metritavaraa. Nyt se on melko varmasti tukossa noen vuoksi.

Nytpä syön jotain ja lähden tallille tekemään noin metrin mittaista EMC-suojattua OBD-kaapelia. Ei homma etene välttämättä netissä istuen vaikka siitä onkin iso apu näin tiedonvälityksessä.

Kerron sitten illalla taas mitä kuuluu vaivaiselle.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #38 : Helmikuu 17, 2014, 12:34:02 ip »
Se miksi toiminta tapahtuisi siihen suuntaan että seos rikastuisi ei ole ajattelemalla minulle auennut.
Onko ALilla syventävää tietoa miksi seos rikastui suodattimen vuotaessa?
Minulla ei ole tähän loogisesti paateltävää selitystä, muuta kuin se mitä itse kirjoitit, eli
Eihän ole mitenkään pois suljettua että järjestelmä sekoilisi jos polttoainepaine on pielessä.
Se on niitä harvoja toimintoja joka on täysin analoginen.
Juuri tuosta syystä oma suositukseni on aina ensimmäiseksi tarkistaa analogiset komponentit ja vasta jos ne on ok, niin käydä "keinoälyn" kimppuun. Mekaanisen vian ollessa päällä voi "keinoäly" ohjelmointinsa mukaisesti toimia täysin epäloogisesti kunnossa olevan mekaniikan näkökulmasta. ( Nähty ja opittu Lentoturmatutkinta tv-sarjasta  ;) ).
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

JuhaV

  • Vieras
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #39 : Helmikuu 17, 2014, 14:56:04 ip »
Ilmavuoto pakoputkistossa ennen tai jälkeen lambdan voi myös sekoittaa seoksen ja saada lambdan luulemaan sitä liian laihaksi.
2-sylinterisellä putkistossa vuorottelee ali- ja ylipaine jolloin ilmaa voi kulkeutua "vastavirtaan" putkistossa noista pulsseista johtuen yllättävän kauas.
Eli onko putkisto tiivis ?

- JuhaV

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #40 : Helmikuu 17, 2014, 19:41:05 ip »
Lainaus
sukka on maadoitettu vain toisesta päästään - - tietokonetta käytetään akkunsa varassa jolloin se sähköisesti kelluu
Alusta alkaen on ollut koodaajan perusohje että käytetään tietokonetta akkunsa varassa. Muistelen että se "Fiat" kaapeli on täysin suojaamaton, ei mitään metallikudosta ympärillä kuten seuraavassa, tietokoneen USB -porttiin tulevassa USB-OBD -kaapelissa.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #41 : Helmikuu 17, 2014, 21:50:24 ip »
FIAT-kaapeli on nyt katsottu. Siinä on kolme johdinta. Johtimien värit ovat musta, punainen ja ruskea. Ne on kääritty alumiinifolioon mutta alufolio ei ole sähköisesti yhteydessä mihinkään. Kytkentä oli aivan jotain muuta kuin sen kytkentäkaavio esitti. Ensin arvelin että on peilikuva ja siten looginen mutta ei sekään pitänyt paikkaansa. Tutkin vastusmittauksella mikä johdin menee mistä mihinkin napaan ja kopioin sen järjestyksen. Pidensi kaapelia noin puoli metriä ja sen päällä on metallipunos joka on yhteydessä maakaapeliin. Maakaapeli on myös yhteydessä kolmesta hituvirtajohtimesta mustaan johtimeen. Kaapelilla homma kävi kuten ennenkin: kun antoi kierroksia yhteys katkesi. Oli sitten latausvirtajohdin kiinni eli ei. Brevassa ei yhteys katkeile.

Omistaja oli viikonlopun aikana ajanut muutaman sat kilometriä sekä tänään töihinsä ja takaisin. TPS oli täynnä bensiiniä. Perjantaina asennettiin "kuivana".

Polttoainepaine mitattiin. Tasan kolme baaria. Suuttimet aukeavat ja sulkeutuvat kun käsketään eli auki jäänyttä suutintakaan on vaikea epäillä. Molemmat pytyt käyvät rikkaalla.
Ylimääräistä happea pakokaasussa-ongelma tutkittiin ohittamalla lambdasignaali.

Nyt saatiin vikalogiin aikaiseksi virheilmoituksia irrottelemalla releitä kun virrat olivat päällä. Että sikäli edistystä.

Järjestelmässä on nähtävillä arvoja joiden laatuja en tunne. Ovat vain numeroja ruudulla. Niistäkin olisi hyvä löytää tarkoitus.

Aikani kuluksi kopion tiedostot Ecusta. Vertailin ja totesin vertailtujen olevan samat kuin samanlaisessa ehyessä pyörässä josta vertailutiedostot ovat kotoisin. Huomenna pidetään harkintapäivä ja keskiviikkona jatketaan. Pyörä jäi toistaiseksi talliin talvehtimaan.




Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #42 : Helmikuu 17, 2014, 22:20:18 ip »
On aika ikävä vika tuo että yhteys katkeaa häiriöön kun käynnistää moottorin. Yleensä vielä PC hyytyy niin että saa kotvan touhuta ennen kuin voi käynnistää GuzziDiagin uudestaan. En ole monesta ongelmatapauksesta lukenut mutta nyt 2 on siis Suomessa. Itse yleensä laitan PC:n erilliselle pikkupöydälle pyörän viereen ja teippailen jesarilla johdot roikkumaan niin että ne tosiaan karkaavat suorinta reittiä "ilmassa - kauas pois Guzzista" PC:n suuntaan.  Tuntuu että silläkin on vaikutusta, lähtevätkö johdot oikealle vai vasemmalle puolelle. Paras on omalla kohdalla se puoli, millä eculta lähtevä johdonpätkä (liitin) jo valmiiksi on. Ei tule "pyöränylitystä".
V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #43 : Helmikuu 18, 2014, 09:45:28 ap »
Tuo, että ei ecu ei lue antureita ja yhteys toiseen ecuun katkeaa ja toiseen ei, viittaa minun mielestä vialliseen ecuun. Jos ajan säästäminen on tarpeen, niin vaihtaisin ecun, jos kerran valan tehnyt ehjä on käytettävissä. Pieni riski on, että Cali on muuttunut automaattiseksi ecun hajottajaksi.

Mikä on tämän tyypin ecun käyttölämpötila-alue? Jos on esim -20-- +50, niin käynnistettäessä esim -25 asteen pakkasessa on mahdollisuus, että ecu hajoaa eikä pelkästään toimi väärin. Samoja käytetään autoissa, niin luulisi, että on laajempi käyttölämpötila-alue.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #44 : Helmikuu 18, 2014, 10:58:22 ap »
Varaboxina meillä on 15M. Siis muuten sama rasia mutta ei tunnista lambdaa. Olemme tarkoituksella lykänneet rasian vaihtoa että oppisimme tuntemaan laitteen syvemmin. Vielä on vajaat kaksi viikkoa aikaa tutkia asiaa. Toki voimme vertailla 15M-moottorinohjauksen toimintaa ohessa. Sillä olisi helppo "todistaa" missä vika on. Jos tilanne on sama kuin nyt niin voimme päätellä että virheellisen toiminnon aiheuttaja on moottorionohjauksen ulkopuolella eli anturoinnissa tai anturoinnin signaaleissa.

Käyttölämpötilaohjeeseen en ole törmännyt. Ainakin autokäytössä moottorinohajusten ja ajonhallinnnan, jotka ovat sulautettu toisiinsa, pitää toimia moitteettomasti lämpötilasta riippumatta. Autossa palikka on kyllä paremmin suojassa kosteudelta ja tärinältä.

Yksi ulkoinen seikka on huolestuttava: kun aloitimme tutkimuksen ECU oli jo siinä vaiheessa irronnut kumikannakkeistaan ja roikkui johtimiensa varassa vasemman sivukotelon sisällä. Maadoitus oli kuitenkin kunnossa. Sen tarkastin ensimmäisenä. Nyttemmin kumikiinnikkeet on uusittu.

Yhteyden katkeamisesta: olen käyttänyt tähän asti säätökonettani eli miniläppäriä jossa on XP. Tulen koittamaan yhteyttä myös teholäppärillä jossa on W7. Joka kerta kun yhteys on mennyt poikki joudun etsimään COM-portin numeron uudelleen: usb-johdin irti ja kiinni uudelleen. Sen jälkeen yhteys on tass kunnossa kunhan GuzziDiag on käynnistetty uudelleen. Kaikkia mahdollisuuksia tutkimuksessa ei ole vielä käytetty. Etenemme logiikan keinoin askel askeleelta pöytäkirjaa pitäen....

Tuo FIAT-kaapelin omituisuus eli pinnien eri järjestys kuin mitä liitteenä oleva kaavio näyttää. Pitänee tilata irtoliittimiä ja rakentaa tuon kuvan mukainen kaapelointikin ja katsoa mitä se tekee.