Kirjoittaja Aihe: Liikaa öljyä pikkulohkossa  (Luettu 12078 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #15 : Maaliskuu 05, 2014, 16:52:33 ip »
Jos ruuvaisi lambdat pakoputkiin, niin minkälainen näyttö mittaritauluun?
Eikö niitä tarvittaisi kaksi, vai joku jakosysteemi että näyttäisi valitun puolen lukemia.
Entäpä vain liitännät johonkin sopivaan paikkaan ja lukisi normi vastusmittarilla.
Vastusmittarista aidan seipääseen, niin autossa oikutteli ruiskusuutin ja olipa yksinkertaista todeta mikä se niistä oli viallinen mittarilla
(ja suht iisi vaihto kun tajusin ottaa paineet pois bensajärjestelmästä).
Ehjät suuttimet näytti 12-13 ohmin vastusta ja risa nollaa kun kävi kolmella röpöttämään citikka c5.
Ajattelin että kun ruiskukoneita Gutzeissakin, niin olisko noin helppo tapa todeta siittimien kunto?
Kai, en tosiaan ole mekaanikko..Matilla on varmaan vastaus tähänkin?
Oireili tuo auto vuoden verran, eli ilmeisesti suutin ei mennyt kerrasta sököksi vaan hiipui pikkuhiljaa.
Ei tullut mitattua olisko näyttänyt jotain alta ehjän vastusta hiipuessaan.
Olishan tuo hienoa että seokset voisi säätää lennossa jos vaikka alpeille asiaa ja rikkaammalle seosta yläilmoissa ruuvarilla.
Ja käytännössä jäisi varmaan kuitenkin tekemättä paitsi jos hyytymään kone rupeaisi..
Mietintämyssy päässä nyt sitten lähinnä perän suhteen ja mahdollisen ohivuodon oikeassa sylinterissä.
Jotenkin en usko että olisi ongelmaksi sylinteri/mäntä/männänrenkaat/venttiilien tiiviys.
Eikä varmaan kovasti tehoja karkaa kardaaniinkaan..
Pohjoisesta karautiin kiiruussa kotiin syksyllä ja pyörä kulki koleassa 164km/h normia isommalla ilmanvastuksella ja painolla (lisäpleksi ja kaikki kolme laukkua täynnä tuliaisia, +tankkilaukku, +takapenkilläkin putkikassillinen sälää ja poronsarviakin pino soitinpajalleni.
Painoa arviolta pyörässä 240kg ilman kuskin 63 kiloa+ bensaa varmaan puolitankkia).
Nopeus oli miliisin eikä Gutsin mittarista ja sain siitä laskun mukaan Jyväskylän lähellä moottoritiellä.
Eivät onneksi ottaneet korttia, vaikka likellä taisi olla.
Kiire ei ole hyvästä, paitsi karstan poistoon.
Mutta ei kai pyörä voi olla hyvässä iskussa huohotinongelmineen jos painevuotoa toisessa sylinterissä.
Tehosta pitäisi olla pois jotain 4-5% jos luottaa noihin kylmän koneen sylinterinpaine lukemiin.
Palataan niihin kun saan käytettyä lämpimäksi, mitäpä näitä arvuuttelemaan.
Kärjetön sytytys. Ottaako alipaineesta lukemia jollain taipuvalla kalvolla ja säätää hieman ennakkoa?
Vai miten lukee kipinälle kohtaa, sähköisistä antureista varmaankin päättelee. Kuolokohtaa lukee kai vauhtipyörästä, mutta itse mekanismi, miten?
Jos putket mitkä välittää alipainetta sytkään vuotaa niin meneekö sytytys myöhäiselle vai aikaiselle?
Vuotaa/tukossa pitäis kai aiheuttaa vastakohdat.
Olisko sittenkin yskiminen tukkoa alipaineletkuista kärjettömälle sytytykselle johtuvaa eikä niinkään kaasuttajan säädöissä, pohdin vaikka letkut vaikutti hyvältä.
Klemmareita en kyllä vaihtanut letkuihin, kai syytä siihenkin olisi. Noi esikuristetut ei näy pitävän kutia pidemmällä juoksulla kun kaikki kutistuu/löystyy.
Noviisina kyselen tyhmiä, mutta viisastuminen auttanee siihenkin vaivaan.
Mitä muuta Nevadasta mieleen, niin takavaimentimet jos varsinkin painoa lisää niin ei oikein pysy mukana tehtaan säädöillä uudenkarheassa 12vuotiaassa pyörässä
Omassa esijännite nyt 35mm kierteitä esitiukalla jouset ja vaimennus 5-asennossa.
Aiemmin asennossa 4 ja n20mm jousen kiristys takapään heijasi ikävästi varsinkin pari päällä mutkissa.
Pikku säädöllä tuli selkeä ero ajettavuuteen, nyt renkaiden pitoon asti huoletonta.
Aiemmat Pirellin baana 66 renkaat piti hieman paremmin, mut kului aika nopeasti, jotain 6-7000km riitti vaihtoon valmiiksi. Matkaajoa 90%.
Nykyiset Mezlerin 880 tuntuu kestävän kilometrejä puolta pidempään ja on suht ok rengas kaikissa keleissä.
Sateella aavistuksen pidempään menee jarrutus, mutta pysähtyy noilla Bremboilla hyvin verratuna kokeilleeni muihin pyöriin.
Nippojen puute Pikku Guzzissa ihmetyttää.
Etuputkissa ei ole venttiiliä ainakaan tussa omassani. Mitä insinöörien päässä liikkuu nykyisin (tuotantokustannukset ei voi olla isot parista tyhjennys nipukasta) ?
Putket irti ainoa tapa saada putsattua? Metrin letku pohjaa pitää olla ohut että mahtuu ja imua = heti tukossa tökötistä.
Mihin muuten päätyy ns loppuun ajetut Guzzit? Ei niitä ainakaan purkaamoilla näytä olevan.





tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #16 : Maaliskuu 05, 2014, 17:27:54 ip »
Mihin muuten päätyy ns loppuun ajetut Guzzit? Ei niitä ainakaan purkaamoilla näytä olevan.

Ei sellaisia olekkaan kun ne ei ajamalla lopu. ;)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #17 : Maaliskuu 05, 2014, 17:35:32 ip »
Onhan noita seosnäyttöjä. Kaasaripelissä ilman kaasunasentoanturia, sillä säätäminen on vähän arpomista. Voi toki laittaa lambdat ja mittarin, voipi oppia uutta moottorin toiminnasta.
Suutin voi vikaantua muutamallakin tapaa, mutta mittaus ja vertailu ehjän lukemiin on luonnollisesti osa vianmääritystä.
Tuo paine-ero voi johtua myös kantavasta venttiilistä tai tahmaantuneista männänrenkaista. Venttiilit on helppo säätää, joten se on pian katsottu. Tosin, veikkaan lukujen tasoittuvan lämpöisellä motilla.
Eiköhän tuossa alipaineletkun imu välity elektroniselle anturille joka antaa tietonsa syttyboksille.
Pyörintäasennon moottori ottaa vauhtipyörää lukemalla. Anturi on kytkinkopassa.
Venttiilillä tarkoitat? Tyhjennysruuvi? Eikös siinä sellaiset takana alhaalla ole? Sama joka pitää sisuskalut pyörimättä. Putkien irroitus, tyhjennys ja huolto ei ole kovin paha rasti hoitaa parin vuoden välein. Pelkkä öljynvaihto on kuitenkin vain osa keulahuoltoa. Varsinkin jos töhnää on keulassa jo noin paljon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #18 : Maaliskuu 05, 2014, 19:21:25 ip »
Paljon kysymyksia.

Yhdellä lambdallakin pärjää jos on muutoin samanlailla käyvät pytyt. Eli kaasarien balanssi kohdalleen. Oikeat venttiilivälykset ja puristukset molemmilla puolilla samat. Voihan niitä tietysti laittaa molemmille puolillekin mutta kustannus kaksinkertaistuu. Näyttöjä on vaikka minkälaisia. Autoihin tarkoitetut on halvimpia mutta eivät kestä sadevettä. Pelkkä ledinäyttökin antaa suuntaa.

Lambdaa voi lukea yleismittarin jännitenäytöllä.

Ei ole tullut vielä vastaan vioittunutta Guzzin ruiskutussuutinta. Mutta eihän niitä ole ollut vasta käytössä kuin kahdeksankymmentäluvun lopulta. Kai niitäkin on hajonnut mutta en ole vain kuullut asiasta.
Helpoin tarkistus on testata GuzziDiagilla järjestelmien kunto. Suuttimienkin. Vikalogissa on siitä merkintä jos on epäkunnossa.

TTT jo taisi tuon alipaine-ennakon selittää. Alipainemittaus tekee sytytyksestä herkemmän reagoimaan kierrosluvun ja kuormituksen vaihteluihin.

Alkuperäiset iskunvaimentajat eivät olleet ihan parasta A-luokkaa alunpitäenkään. Kannattanee vaihtaa uusiin ja tunnokkaisiin.

Nykyään ei etutelareihin juuri tyhjennysproppuja laiteta. Normihomma on ottaa keulaputket irti ja kaataa liemet pois ja uudet tilalle. Ei ole niin paha homma kuin aluksi vaikuttaa. Kaiken ryönän saa pois jos avaa pultit alapäistä ja erottaa alaputket yläputkista mutta se saattaa merkitä että on vaihdettava uudet tiivisteet samalla. Tiivisteet eivät ole kalliita. Yläputkia kannattaa pyöräyttöö neljänneskierros niin kuormituskohta tulee eri paikkaan ja kromaus säilyy pidempään ehyenä, jos liukupinnan kromissa on uria tai jo ruostetta niin yläputket on vaihdettava. Maksanevat muutaman kympin. Juuri uusiin Cali Kolmoseen.

Eipä juuri ole purkaamoilla Guzzeja. AVK:lla joskus on raatoja mutta joku ne sieltä korjaa. Mulla on melko monta vanhaa mutta uudesta ostettua Guzzia tallissa mutta toisaalta on jokunen käytettynäkin ostettu. Muutamalla kaverilla sama juttu.

Tuossa Nevada-versiossa lienee myös OBD-liitin. Vaikka onkin kaasutinpeli. Olisi kiva jokin kerta katsoa GD:llä onko kaikki muumit kotona. Ties vaikka pystyisi sytytystä muokkaamaan.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #19 : Maaliskuu 06, 2014, 07:31:35 ap »
Tuohon kysymykseen minne loppuun ajetut Guzzit joutuvat... Saamani tiedon mukaan ne myydään uusina Bemareina...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

mika

  • Viestejä: 92
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #20 : Maaliskuu 06, 2014, 17:45:34 ip »
Jep !!!
Näinhän se menee.....

- Mika

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #21 : Maaliskuu 07, 2014, 18:19:03 ip »
Tuohon kysymykseen minne loppuun ajetut Guzzit joutuvat... Saamani tiedon mukaan ne myydään uusina Bemareina...

Eli siinä syy miks pemarin perä porsii. Ajetaan kustilla melkein loppuun ja vaihretaan merkki tankin kylkeen. >:(

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #22 : Maaliskuu 08, 2014, 20:57:31 ip »
Älkääs nyt, Guzzeja ei tunnetusti ole Suomeen montaa tuotu, pari-kolme tuhatta haarukkaan kaikkiaan maassa?
Et en nyt odottanutkaan että montaa raatoa löytyisi, muttei yhtään..
Ymmärsinkö oikein että nekin kaikki kolme suomessa rikkoontunutta on korjattu ja liikenteessä?
Ja alan miehet on ne 7 kolaroitua tuonu italian ja saksan rajalta?
Onhan toi hienoa jos niin on.
Mutta oikeasti? Tulee ihan mieleen talvisodan Brewesterit joita osasi lentää vain suomalaiset.




Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #23 : Maaliskuu 09, 2014, 10:28:39 ap »
<snip>
Vastusmittarista aidan seipääseen, niin autossa oikutteli ruiskusuutin ja olipa yksinkertaista todeta mikä se niistä oli viallinen mittarilla
(ja suht iisi vaihto kun tajusin ottaa paineet pois bensajärjestelmästä).
Ehjät suuttimet näytti 12-13 ohmin vastusta ja risa nollaa kun kävi kolmella röpöttämään citikka c5.
<snip>

Tuopa oli mielenkiintoinen tieto!
Mulla meni muutama vuosi sitten Toyota-dieselistä yksi suutin eikä millään saatu selville, mikä niistä neljästä se oli.
Toyota-huolto suositteli vaihtamaan kaikki neljä kerralla à 700 €/kpl - kun on niin paljon ajettu autokin, 140.000 km. Paikallinen huoltis ei myöskään osannut selvittää, mikä on viallinen, mutta ehdotti ajoa vaan, kyllä jossain vaiheessa jotenkin ilmenee, missä vika. No, ajelin vissiin noin 20.000 km lisää, sitten alkoi pitämään sellaista naputusta, että viallinen löytyi.
Kulku oli normaalia koko ajan, moottorivian merkkivalo vaan paloi (ja diagnostiikka ilmoitti suutinviasta).
Emeritus-guzzisti

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #24 : Maaliskuu 09, 2014, 12:44:15 ip »
Mihin muuten päätyy ns loppuun ajetut Guzzit? Ei niitä ainakaan purkaamoilla näytä olevan.

Ei sellaisia olekkaan kun ne ei ajamalla lopu. ;)

Eiköhän Larioita ainakin seisone moottorittomina ympäri Suomea.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #25 : Maaliskuu 09, 2014, 13:06:32 ip »
No samaa ihmettellen noissa ruiskuissa..
Piuhat irti suutin kerrallaan autosta löytyi vastuserot ja säästyi varmaan satasia kuluissa.
Itse suuttimen vaihto oli suoraviivaista bensakoneeseen (paine pois!), en tiedä miten dietselin kanssa asiat.
Onko joku julkinen salaisuus että noin iisiä tutkia? 700e koko sarjan vaihdosta varmaan ratkaisee ainakin talouskysymykset korjaamolle sille päivälle?
En tosiaan ole mekaanikko ja voin väittää asioiksi mitä ne ei ole, mutta ainakin tässä tapauksessa toimi homma ja nyt kehrää taas kissa hyvin.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #26 : Maaliskuu 10, 2014, 08:16:25 ap »
Sähkösessä polttoaine suuttimessa on monta muutakin vian paikkaa kun se kela, jos kela on rikki ja vastus on 0 niin käy tosiaan yhtä pyttyä vailla ja sen huomaa ilman että vika valo palaa ja helppo löytää. Mutta jos diagnostiikka polttaa vika valoa ja kertoo että suutin vika niin erittäin vaikea selvittää. Ne on vielä dieselissä suuttimet kuten männät monissa krosseissa että täytyy tietää onko suutin a, b c jne ennen kun voi uuden ostaa, valmistustekniikka on niin hankalaa että (pumppu)suutin mitataan ja luokitellaan kun on tehty ja samanlaisella pitää korvata.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #27 : Maaliskuu 10, 2014, 09:09:52 ap »
Vähän ehkä threadin alkuperäisestä aiheesta poiketen noista suutinvioista, joista tuossa edellä oli jo puhetta. Niinkuin millegt totesi niin vikoja voi olla muitakin kuin että vetokäämi on rikki.

Erilaisista vekottimista olen löytänyt seuraavanlaisia tapoja joilla ECU päättelee että suuttimessa on vikaa ja sytyttää vikavalon :

- suuttimen sähköisen impedanssin mittaus (eli vastaa yleismittarilla tehtävää mittausta ja kertoo jos käämi on poikki tai oikosulussa tai vastavastu johdotus suuttimelle on poikki tai oikosulussa)
- lambda-arvon analysointi siten että keskiarvotetaan/integroidaan lambda-signaalia siten että siitä pyritään saamaan näkyviin tietylle sylinterille / työtahdille kuuluva osuus (kertoo jos jonkun sylinterin kohdalla seos on pielessä eli suutin pyrkii jäämään auki ja/tai ei aukea kunnolla ja/tai on likainen)
- nakutustunnisteminen signaalin analysointi vastaten eri sylinterien toimintaa (kertoo jos joku pytty ei toimi kunnolla ja nakuttaa eli seos on liian laiha)
- kampiakselin asentoanturin signaalin analyysi siten että siitä tunnistetaan kunkin sylinterin työtahdin kampiakseliin aiheuttama kiihdytyvyys (usko tai älä, tämä on mahdollista eli kukin työtahti aiheuttaa pienen kiihtyvyyden muutoksen kampiakseliin ja jos joku pytty tekee töitä muista poikkeavasti niin se voidaan signaalista havaita)

Nämä eivät siis ole Gutzi-spesifisiä juttuja, mutta käytössä erityisesti autoissa.

Eli varsinkin noissa kolmessa viimemainitussa päätellään siis epäsuorasti että olisiko suuttimessa vikaa ja laitetaan vikakoodi päälle. Tämä voi johtaa virheellisen analyysiin ja vika voi oikeasti olla jossain muualla kuin suuttimessa (sytytyspuola, tulppa, venttiilit, puristukset ...), mutta ECU ei osaa sitä itse signaalista suoraan päätellä. Mitä vanhempi ajokki, sitä yksinkertaisempi päättelylogiikka sillä on.

Eli suuttimen toiminta ei varmistu 100 % varmuudella muuten kuin testipenkissä tai vaihtamalla suutin. Ja artisti yleensä maksaa.

T: JuhaV




TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #28 : Maaliskuu 10, 2014, 11:34:21 ap »
En ole koskaan nähnyt mp:n pruuttasuutinta, joten niistä en tiedä.
Isoissa dieseleissä on todella kovat ruiskupaineet eikä siis pysy huonossa paketissa. Takavuosina oli käsissä suutinongelma Pietarin kaupungissa; Ei toimi, eikä pidä paineita. Toin pruutat kotiin ja ao. ammattilainen purki ja tutki suuttimet. Havaittiin "hyttysen kikulia" pienenempi ruostetäplä suuttimen rungossa. Tämä oli aiheutunut polttoaineen seassa olleen veden jäämisestä ( pikku-pikku-pisara ) sinne runkoon helmenä. Ja muutaman päivän seisseenä riitti korroosioon ja vikaan.

Tämä polttoaine oli veli venäläisen takapihalta oleesta tynnyristä kaatama "harasoo..." polttoöljy, eikä se 500kW sitten pelannut. Ruiskupaineet olivat muistaakseni luokkaa 250bar tms. Nykyisissä ejektorivehkeissä on paineet jopa 1500bar. Joka sekään ei pysy huonossa purkissa...

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #29 : Maaliskuu 16, 2014, 12:00:59 ip »
Takaisin Guzziin. Tuli käytyä koeajolla kun kelit salli sopivasti.
Vähän yskii n 2000 kierroksilla ja tyhjäkäynti vaeltelee, eli säädöt vielä hakusessa.
Tulpat kyllä näyttää sopivan vaaleilta eli ei kai kaukana olla.
Sylinterien paineet oli yllättäen lämpimänä vasen 8,4 ja oikea 8,2. Erikoista että muuttuivat toisin päin erot kylmän koneen lukemiin.
Täytyy vielä tarkistaa uudelleen venttiilien säädöt. Miten ne olisi viisasta tehdä, kummalla tahdilla vai onko väliä?
Kaikkiaan alhaiset puristukset?
Lambdoista tuli mieleen että mitä jos ruuvaisi yhden putkien väliseen kuvan no:3 pönttöön?
Mikä sen välilieriön funktio on?
Jos kuitenkin happitunnistinta pakosarjaan, niin kai ne voi asentaa niin ettei virtaukset häiriinny, eli niin että just kärki vaan huulille?