Kirjoittaja Aihe: Liikaa öljyä pikkulohkossa  (Luettu 12064 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Liikaa öljyä pikkulohkossa
« : Helmikuu 09, 2014, 09:44:16 ap »
Kämmi kävi lapissa.
Oli melkein pakkasta ja kuskikin hieman huurteessa.
Pitkälle viety ajokausi pisti huollattamaan matkalla.
Hävettää laiskuuteni et annoin paikallisen nyrkkipajajan vaihtaa öljyt ja itse nautin lämpimän aterian.
En yhtään katsonut mitä tehtiin vaan luotin.
Matkaan ja kaikki pelasi, mutta seuraavana aamuna Kajaanin korkeudella ei millään käyntiin pyörä.
Suht uusi akku pyöritti hyvin, kipinää tuli mutta ei käyntiin suostunut.
Mitä hittoa, jotain liikaa/liian vähän.
Guzzin yksinkertaisuus oli lopulta valttia, ja sain käyntiin yhdellä pytyllä ja lämmettyään hetken kävi ok molemmilla.
Pähkäilin että sai poltettavaa ja kipinää, mutta ei ilmaa kunnolla sylintereihin.
Ei kun kotiin muutamalla tauolla, lämpimänä lähti siis ihan fine käyntiin.
Kotona sitten tutkimaan.
Voiteluainetta laski alleen ja totesin että olivat laittaneet oilia reilusti liikaa ja valunut pitkin matkaakin.
Kaikki tankin alla letkut yms nyt öljyssä.
Oli reilusti yli maximin tikussa ja kastellellut kaiken, jopa tulpan kierteiden läpi tihutti.
Eli mitä tapahtuu kun liikaa öljyä?
Paine nousee nähtävästi kovaksi kun tulpan kierteistäkin läpi, vai mitä siinä tapahtuu?
Putsaan koko houhotinjärjestelmän ettei ei enään laske alleen, mutta toi että paine voi mennä kovaksi askarruttaa,
mihin kaikkeen liika oili vaikuttaa?
Nevada -02 kyseessä

 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #1 : Helmikuu 09, 2014, 11:33:44 ap »
Kun öljyä on paljon kampikammiossa nousee kammion paine ja pahimmillaan se voi työntää jonkin kampiakselin huulitiivisteistä pois paikoiltaan. Ensin tutkisin onko öljyä kytkintilassa. Helpoiten sen näkee kun ottaa starttimoottorin pois. Kytkintilassa ei saa olla vähääkään öljyä. Jos siellä on niin tulee tutkittavaksi onko öljy tullut kampiakselin tiivisteestä ja onko tiiviste enää paikoillaan. Jos kytkintilassa on tulvinu niin on edessä pyörän katkaisu, kytkimen purku ja tiivisteen vaihto. Moottorin etupäässä muovikotelon alla on kaksi tiivistettä. Jos sieltä vuotaa öljyä on homma helpompi. Todennäköisesti ei kuitenkaan.

Todennäköisesti öljyä on myös huohotusjärjestelmässä ja pahimmillaan se voi pilata ilmansuodattimen mutta todennäköisesti öljyä on vain huohotinkammion pohjalla. Purkaen ja siivoamalla asia selviää.
Kun öljytaso on oikea niin paikat puhdistettu niin uudet tulpat ja reipasta ajoa että mahdolliset karstat lähtevät koneesta. Näin talviaikana ei ilmajäähdytteinen moottori ei vain tahdo lämmetä tarpeeksi että puhdistuisi kunnolla ajamalla.

Ilmansuodattimeen pääsee parhaiten käsiksi kun aukoo rungon etupään pultit molemmin puolin ja löysää takapäästä sekä nostaa taljalla runkoa edestä kymmenkunta senttiä ylös. Toki öljypohjan etuosan alle on ensin laitettava tukeva tuki. Rungon nostaminen etuosastaan on aivan normaali huoltotoimenpide kun Guzzeja huolletaan eikä ollenkaan nioin vakavaa kuin kuullostaa. Homma vain on tarkoitettu tehtäväksi kyseisellä tavalla että ilmansuodattimen saa kunnialla vaihdettua ja kotelosta mahdolliset tulvivat öljyt saa pois.

Tyhjenee se suodatinkotelo/huohotuskammio omia aikojaankin jos ilmansuodatinpatruuna on kunnossa. Ilmansuodattimen tukkoisuus aiheuttaa ajossa huonoa kulkua ja ylimääräistä polttoaineenkulutusta ja karstoittumista.

Viime vuonna vastaani tuli samankaltainen tapaus. Malli toisin oli California. Omistajan veli oli lainannut pyörää ja korvaukseksi oli päättänyt vaihtaa öljyt: samaa moottoriöljyä oli kampikammio, vaihteisto ja perävaihde "kantta myöden". Savutti, ei kulkenut ja huono käynnistyvyys.

Pikkulohkon talviajokäytössä huomioitavaa: kone käy aina liian kylmänä ja moottoriin kertyy kondensiovettä. Kyseisen veden saa kampikammiosta pois vain öljypohjan etuosan propusta.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #2 : Helmikuu 09, 2014, 17:33:58 ip »
Kiitos vastauksesta! Auttaa kun tietää mihin keskittyä erikoisesti. Mulla on tuossa muutenkin täyshuolto edessä ennen ajokautta ja tilaisuus tulla paremmin sinuiksi masiinan kanssa.
Vasta kolmas vuosi tuo mulla on ja nyt ens kertaa täyshuolto kun 52000 takana, koitan tehdä mahdollisimman paljon itse hieman varattomana korjaamoiden laskutukseen.
Nyt Guzzien varaosat on vähän sekavassa tilassa Suomessa, Stein-Dinse lienee euroopan paras osiin?
Mikä laittanut mietteliääksi on myös että onko normaalia että perä käy aika kuumana. Pikkaisen tihuttaa sekin, mutta varsinaista vuotoa ei. Vanteelle ei roiski ja öljyä on vaihdossa tullut melkein sama kun lisätessä.
Ilmiö on tullut viime kesänä, pahenee varmaan?
Se on sellaisessa näppejä polttaa lämmössä kun ajon jälkeen kokeilee. 60-80C olisko.
Kardaanin voitelu? Eivät mainitse mitään perusvihkosessa mutta jostain lukenut että parin vuoden välein kannattaisi tehdä.
Jotain erityistä, esim mitä voidetta kannattaa laittaa?
Jos mitä muuta mieleen, niin arvostan kovasti.
Mukava pyörä, ollaan kevyitä molemmat ja varsinkin mutkateillä saa odotella raskaampia ajoneuvoja tauolle jos seurassa.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #3 : Helmikuu 09, 2014, 19:28:28 ip »
On hyvä tutustua pyörään teknisesti niin ainakaan pikkuviat eivät pääse matkaa keskeyttämään.
On hyvin harvoja asioita mitä ei itse pysty Guzzissa huoltamaan tai jopa korjaamaan.
Guzzin varaosia saa RMHeinolta. Tilaustavaraa suurelta osin. Suodattimet ja kulutusosat Motonetistä.
Merivuoren Heipalla on tekeillä nettisivusto jonka kautta alkaa saamaan osia postissa tai paikanpäältä Tammisillasta hakemalla.

Perän laakerivälykset pitäisi tarkistaa. Samalla voi tarkistaa kosketuspinnat. Molykote A:n käyttö öljyn joukossa tai vastaavan on suotavaa.
Kardaanin spooreihin puhdistuksen jälkeen sitkostettua vaseliinia. Älä hukkaa pientä jousta ja sitä tukevaa prikkaa. Ristikko on kestovoideltu: vain kunto tarkastetaan. Jos takertelee niin vaihdetaan. Löytyy myös hyvinvarustelluista laakerikaupoista. Vaihtaminen vaatii malttia. Normaalisti varaosana myydään koko kardaani nivelineen. Kohtuullien helppo vaihtaa. Samalla takahaarukan laakereiden kunnon tarkstus. Jos takertelee niin vaihtoon. Tarvitsee massaulosvetimen. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Laakerinulosvedinsarja-9-osaa-191280/

Sähköliittimien puhdistus liasta sisältä ja päältä.

Imukanavista lähtevän letkun kunnon toteaminen silloin tällöin. Vuoto sekoittaa sytytysennakon. Jos siis on sellainen malli jossa kaasuttimet mutta digitaalinen sytytys varustettuna map-anturilla.

Tämän foorumin tekniikkakeskusteluista voi hakea hakusanalla tietoa.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #4 : Helmikuu 09, 2014, 19:56:34 ip »
Ehkäpä kannattaa ensin tarkastaa, että perässä on tarpeeksi öljyä.
Ja taas mitä niihin peräöljyihin tulee, niin omassa pikkulohkossa on reilusti ohuempi öljy ja perä on viileämpi ajon päälle. Kylmässä kelissä tuo tehtaan ilmoittama visva muuttuu lähinnä vaseliiniksi.. mutta öljystä ja molykotesta on tällä palstalla tapeltu ihan tarpeeksi, niin käytä hakua ja muodosta oma mielipiteesi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #5 : Maaliskuu 01, 2014, 13:18:20 ip »
No niin, nyt on tutustuttu Nevadaan hieman paremmin muutenkin kuin perstuntumalla.
Onneksi ei ole tiivisteet pullahtaneet koneesta, eli ei vuotoa eteen eikä taakse koneesta.
Aika sotkun muuten oli saanut aikaan liika oili. Pyttyjen välistä kaikki ylöspäin töhnässä.
Taitaa olla joskus ennenkin käynyt vastaavaa kun niin pölynsekaista tököttiä piisasi.
Huohotinletkujakin tuli vaihdettua vaikka vanhat olisi saanut putsattua, metritavara kun ei montaa euroa kustantanut.
Ilmanputsariin ei öljyä ole päässyt ja mitä rakennetta katsellut, niin aika mahdoton päästäkään.
Se ihmetyttää että miksi käyntiinlähtö oli niin tuskaa silloin reissussa.
Öljyä bensan seassa? Ei kuitenkaan savuttanut ainakaan niin että olisin huomannut.
Vettä tankissa, lämpötilat oli kuitenkin nollan pinnassa?
Ei löytynyt ainakaan nyt tankista kun tyhjensin. 
Nyt ennen purkua kokeillessa starttasi kyllä laakista ja kävi hieman yskien kun kaasuttimien säädöt tuli ryssittyä kanssa silloin koittaessa käyntiin Kajaanin liepeillä.
Eli kaasuttajien säädöt ainakin edessä. Seospuolen ruuvit auki puolitoista kierrosta ja tyhjäkäynnin neljä, ajattelin aloittaa sitten kun pyörä kasassa, vai onko pahasti hakoteillä?
Ja muutenkin olisko jotain hyvää vinkkiä seoksen saamiseksi kohdilleen kotikonstein?
Sellainen tuli mieleen että miten onnistuisi jos lykkää lambdatunnistimen putkeen sisään (äänenvaimentajat poistettuna) ja jännitemittari näyttäisi 0,45-0,50=seos kohdalla. Onko ihan villi idea?
Eikö tuolla tavoin saisi ainakin tasaisesti pieleen jos sama lukema molemmilta puolilta.
No, viisaampaa varmaan ajaa pajalle jossa kunnon laitteet, mutta noin hypoteetisesti..
Mutta mikä tuli vastaan, niin mistään en löydä etuiskareista tyhjennysruuvia!
Voiko tosiaan olla umpirakenne ja ainoa tapa vaihtaa nesteet yläkautta? 2002 Nevada siis.
Muuten vaikuttaa hyväkuntoiselta pyörä, en mitään väljää/takertelua löytynyt ainakaan vielä mistään.
Sähköpuolen liitokset on vähän juosten kusastuja, liitännät sinänsä ok, mutta suojakumit loistaa poissaolollaan. Laittanut kutisteletkua nyt vähentämään töhnääntymistä niihin mihin saanut sopimaan ja kontaktispraytä.
Takapää on vielä avaamatta.
Ilmeisesti rattaat on siellä ainakin kunnossa kun takapyörästä edestaas vaihde päällä ei liiku kuin n3-4cm renkaan ulkopinta.
Tuosta takamurikan kuumuudesta pikkulohkoisissa ei nyt oikein tietoa mikä olisi ns normaalia, onko kellään kokemuksia?
Bebarin takavaihdetta kokeilin syksyllä ja oli sekin kuumahko, muttei lähellekkään nevadani asteista.
Merivuori sanoi kun kysyin että sehän on hyvä asia, vedet haihtuu samalla kun kuumana, mutta jotenkin jäi hieman askarruttamaan.
Aineet siellä on tehtaan suositukset Molykotella.










kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #6 : Maaliskuu 01, 2014, 13:34:45 ip »
Kardaanissa on 10% enemmän häviöitä kuin (pthyi) ketjussa. Lämpöopin sääntöjen mukaan energia on häviämätöntä, siitä johtuu banjon kuumeneminen. Jos on ohjekirjan mukaiset öljyt sisässä, niin en suosittele availemaan pelkästään katsoakseni mutä se on syöny. Siitä ongelmat alkavat, kun pitää kasata ja shimmata jos jotain vaihtaa vaikka vaan varmuuden vuoksi. Jos samoilla osilla kasaa, niin tarkistus väritahnalla riittää.
Forza Moto Guzzi!

BrevaHessu

  • Viestejä: 46
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #7 : Maaliskuu 01, 2014, 14:17:21 ip »
Eikös se ollut niin, että kättä kärsii pitää perällä pitkänkin ajon jälkeen. Oman pyörän perä ei ainakaan kuumene sen enempää.
V7 II Stone -15

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #8 : Maaliskuu 02, 2014, 09:30:30 ap »
Hyvä nyrkkisääntö juu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #9 : Maaliskuu 02, 2014, 18:18:54 ip »
Lainaus
Kardaanissa on 10% enemmän häviöitä kuin (pthyi) ketjussa.

Urbaania legendaa. Kardaanin tehohäviö on melko vakio ajonopeudesta riippumatta. Ketjun jokainen palikka vaihtaa kaksi kertaa kierroksella suuntaa melko kireässä kulmassa ja ketjun vastus lisääntyy nopeuden kasvaessa exponentiaalisesti. Vielä satasen vauhdissa häviö ketjulla on melko lievä mutta siitä se vain kasvaa.

Mulla muuten mitattiin Centaurossa koko voimansiirron tehohäviö ja testaajakin sitä ihmetteli: 11% Asia vielä varmistettiin uudella penkityksellä.
Vaihdelaatikkokin jonkin prossan ottaa nimiinsä niin ei sitä tehohäviöö niin kauheasti niille ristinivelille ja kulmavaihteelle tule.

Jos siis Centauron kardaanin tehonhäviö olisi vaikka 10% niin ketjut sillä kaavalla tuottaisivat tehoa!

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #10 : Maaliskuu 04, 2014, 21:12:40 ip »
Nyt on aika pitkälle käyty kaikki pyörässä läpi.
Kaikki vaijerit voideltu, jarrupalat vaihdettu, jarrunesteet vaihdettu dot3-4, kaikki välykset kohdilleen, huohotus putsattu/osin uusittu, kaikki kiristetty jne.
Kaasareiden imuputket oli yllättävän löysällä, vaikea sanoa oliko imuvuotoa ja mitä jos. Sytytykselle letkut on fine.
Nesteet vaihdan kun pääsee ajamaan lämpimäksi ja varmasti sopivat määrät, hah!
Ja sitten tutustumaan myös saisko kaasuttimien säädöt kohdille kotikonstein.
Kukaan ei sitten mun lambda ideaan reakoinut..
Olihan hyvä oppitunti pyörän putsaamisesta ja muuten mekaniikkaan tutustumisesta.
Parempi fiilis lähteä reissuihinkin kun tietää nyt työkalulieriössä olevan kaikki kalut mitä käytin purkaessa ja kootessa.
Varatulpat, tiivistesarjakin boksiin, varavaijerit kytkimeen ja kaasuun myös.
Perän irroitin, mutta en enempää purkanut.
Vaikutti oikein timmiltä ja noi spooritkin oli melkein uuden veroisessa kunnossa, laitoin niihin sitkostettu vaseliinia molylla.
Yllättävän puhdas ja töhnätön oli kardaaniputken seinämät.
Ristiniveltä en ottanut esille, kaikki vaikutti niin välyksettömältä ja sopivalta pyörittäessä.
Perän öljyt tuli laskettua valmiiksi pihalle kun murikka oli irti.
Hyvältä näytti sisältö, tasaisen tummaa öljyä, ei vettä seassa, ihan tasalaatuista mustaa piimää, ei edes mitään kokkareita seassa.
Kaikkiaan vaikutti että 52000km ei paljon ole kuluttanut osia.
En tiedä mitä ennen mun omistusta on tehty, mutta itse en koskaan ole pessyt kun talossa ei vesi juokse muuten kuin kantamalla samalla.
Sateessa on kyllä ajettu.
Perän pikku tihku on kai vaan hyväksyttävä ja lämpö. Se tihuttaa perän ja vanteen väliin sen pienen mitä tekee.
Kylmänä pyöräytin myös konetta puristuspainemittari kiinni sylinterissä, vasen näytti 10,1kiloa neljällä/viidellä kiekalla, oikea 8,2.
Onko huolestuttava ero? Lämpimänä testaan vielä mitä sitten sanoo lukemat. Tankki tyhjänä testasin, mutta kaasareissa oli varmaan jotain vielä sisällä?
Et olisko niin että oikea pytty sai vähän liotinta ja siitä ero?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #11 : Maaliskuu 05, 2014, 10:29:45 ap »
Lainaus
Kukaan ei sitten mun lambda ideaan reakoinut..
Pakokäyrään kun hitsaa M18-kierteellä olevan mutterin ja siihen kapeakaistalambdan ja sille näytön mittaritauluun (muutaman kymmenen euron juttu) niin on koko ajan tiedossa se missä päin olisi paras seossuhde. Laajakaistalambdalla (hinta noin 200€ näyttöineen) näkisi myös jos seos on kovin rikas. Kapeakaistalmbdalla kun on ominaisuus näyttää laihaa kun seos on hiukankin liian rikas mutta kun sen tiedostaa osaa säätää oikeaan suuntaan

Lainaus
Perän pikku tihku on kai vaan hyväksyttävä
Isomman huulitiivisteen vaihto on helppo ja onnistuu perää purkamatta. Pienemmän vaihtaminen vaatii perän purkamista kokonaan. Yleensä vuoto on isommasta tiivisteestä.

Lainaus
vasen näytti 10,1kiloa neljällä/viidellä kiekalla, oikea 8,2
Kone käytetään kunnolla lämpimäksi ja sitten mitataan puristuspaineet. Sylinterien välinen ero pitää olla alle yhden baarin. Jos näyttää edelleenkin eroa niin voi selvittää onko vuoto männänrenkaista vai venttiileistä laittamalla sulinteriin lorauksen voiteluöljyä ja mittaamalla paineen uudelleen. Jos paine nousi niin vika on sylinterissä tai männänrenkaissa. Jos taas ei niin venttiileistä jompi kumpi vuotaa. Myös liian pieni venttiilivälys antaa virheellisen painemittaustuloksen.

Jos ero on edellä mainittua luokkaa edelleen niin on vähintäänkin kansiremonttia tiedossa. Guzzissa vaihdetaan aina sylinterit kokonaan jos niissä on vikaa. Pinnoitus on sellainen että niitä ei voi porata ylikokoon.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #12 : Maaliskuu 05, 2014, 10:58:29 ap »
Ainakin vanhemman pikkulohkon perän joutuu purkamaan isonkin stefan vaihtamiseksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #13 : Maaliskuu 05, 2014, 11:07:13 ap »
Lainaus
Ainakin vanhemman pikkulohkon perän joutuu purkamaan
Vain kannen irrotus. Ei tarvitse purkaa sen enempää. Hammasvälys ja kosketuskohta säilyy oikeana kun ei tee muutoksia.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Liikaa öljyä pikkulohkossa
« Vastaus #14 : Maaliskuu 05, 2014, 11:44:28 ap »
No purkamista ja purkamista... Ei se kannen irroitus vielä riitä. Hammaspyörä pitää irroittaa sykäyksen vaimentimesta ja vetää se vaimennin ulos, ennenkuin pääsee stefaan käsiksi. Juu, pikkupyörää ja sen laakerointia ei tarvitse purkaa, mutta eiköhän tuo kuitenkin purkamisen tunnusmerkit täytä.
Nimim. perä par'aikaa murusina pöydällä.