Muuten omalla Cali 1400:lla on ajettu noin 27 000 km. Tämän ketjun herättämänä kuuntelin tarkemmin ja kyllä, kyllä mielestäni jonkimmoista helinää kuuluu pytyistä. Ainakin äänimaailma on erilainen kuin uutena. Täytynee seuraavassa huollossa pyytää asiantuntijan arviota.
Venttiilien säätötarvetta vaikuttaa moottoripyörän moottoreissa olevan merkistä ja valmistusmaasta riippumatta.
Yksi merkittävä syys tähän on se että venttiileiden käyntiääni ylipäätään kuuluu kuten autoissa ei koska moottori on omassa eristetyssä tilassaan. Sinne ropinaa kyllä mahtuu. Harva vain kuuntelee aktiivisesti auton moottoritilan ääniä kun ajetaan 100 km/h vauhtia. Moottoripyörässä tämä asia on kuultavissa ja nähtävissä. Samoin kuin öljyvuodot. Katsokaapa parkkipaikoilla autoruutuja kun niissä on kaikissa öljyläikkä. Siitä vain ei välitetä. Moottoripyörässä öljyvuoto on liki katastrofi.
Venttiilikoneiston kilinä ja vinkuna (California 1400 + 8V CARC) kuuluu asiaan. Se on normaali tekninen seikka että asianmukaiset välykset pitävät ääntä ja mekaniikka omaa lauluaan.
Poikkeavan välyksen äänen havaitsee selvästi. Korva tottuu siihenkin sillä välys muodostuu hitaasti. Nopeampaan muutokseen reagoi herkemmin.
Erityistä vikaherkkyyttä en moottoripyörien venttiileissä ole havainnut. Huoltamattomuudesta ja vääristä säädöistä johtuvia venttiili- ja konevikoja kylläkin. Itselläni on, ja on ollut, yli 100.000 km ajettuja moottoreita joita ei ole avattu lainkaan ja käynti on oikein nättiä. Venttiilit rallattavat kivasti eikä kuulu kolketta tai muuta epäilyttävää.
Oman kokemukseni mukaan Guzzin isolohkokone on sisäänajettu 50.000 - 70.000 kohdalla. Silloin käynti on nättiä, veto parhaimmillaan ja kulutus vähimmillään. Siitä eteenpäin alkaa syntyä säätötarvetta hiljalleen aina enemmän kunnes, ennen kuin mitään vikaa ilmenee, on aika tehdä kansiremontti ja vaihtaa myös männänrenkaat. Siihen ei montaa satasta hupene ja homman voi tehdä itsekin. Mutta silloin on ajettu jo noin 130.000 - 160.000 km. Monet ajavat yli 200.000 km ilman remontteja. Mutta ehkäisevänä hoitona on ennakoitu pikkuremontti parempi kuin täysremontti silloin kun kone on jo ajettu loppuun.