Kirjoittaja Aihe: V12 sport ja öljyvuoto  (Luettu 55928 kertaa)

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #30 : Marraskuu 21, 2013, 17:15:09 ip »
Ei ole lukitusta eikä tarvitse liimaakaan. Tai siis en ole ainakaan koskaan laittanut....
Alemmissa pulteissa, tai oikeastaan pultin rei'issä, on sellainen vika jossain lohkoissa että yltävät öljytilaan saakka. Silloin saattaa öljyä vuotaa pultin kierrettä myöden kytkintilaan. Siksi hieman tiivisteliimaa lähelle pultin kantaa.

Ohjekirjassa neuvotaan laittamaan "läpipultteihin" teflon teippiä kierteeseen. V11 tämä oli tehtaalla korvattu modernilla putkimiestenkin käyttämällä  tiivistystahnalla --> vuoti läpi kierteen. Tehdessäni viime talvena korjausta ko. vuotoon laitoin kierteeseen vanhan liiton teippiä.

-KG-

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #31 : Marraskuu 27, 2013, 22:37:07 ip »
Kierre kuitenkin ihan tavallinen? Jos on hienokierre, niin silloinhan löystymistä on mietitty.

Normikierre. Alla jousiprikat.

Samoin sportin kirja käskee laittamaan teflonteippiä alimmaisiin. Ei ne reijät kyllä läpi asti olleet mutta laitoin silti teipit kun käskettiin. Ja lukkoliimaa.

Uuden kytkimen paksuus on 7mm, vanhassa oli vielä yli 6,5mm. Eli vanhallakin olisi ajanut ainakin 200tkm nurkille. Vaan samallapa senkin vaihtoi. Levyn keskittämiseen riittää mauseri tai vaikka 6mm poranterä, vauhtipyörä sopivasti vähän kiinni ja sitten vain levy keskelle.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #32 : Joulukuu 05, 2013, 20:10:52 ip »
Eipä löydy tavallisesta laakerikaupasta (ainakaan maakunnasta) tuohon takahaarukkaan laakereita. Oikean kokoista kyllä on mutta pitää olla suojattu. Täytynee nöyrtyä ja tilata oikein original moto guzzi. Tästä lähin putsaan ja rasvaan nuo joka vuosi.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #33 : Joulukuu 05, 2013, 20:31:07 ip »
Bensansuodattimen aattelin vaihtaa. Tai vaihdoinkin jo. Samanlaisen, ruuvattavat klemmarit vaan tuli tilalle. Letkut oli hyvät.

Kovasti tekisi kyllä mieli laittaa tuon suodattimen tilalle yhtenäinen letku ja suti tankin ulkopuolelle.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #34 : Joulukuu 06, 2013, 13:36:31 ip »
Lainaus
suodattimen tilalle yhtenäinen letku ja suti tankin ulkopuolelle

Ehkä sitten ensi kerralla. Itsellä sama asia mielessä ja harmittaa etten edellishuollossa jo sitä tehnyt. Osien pujottelu tankin sisään helpottuu ja voi laittaa paljon isomman suodattimen letkuun tankin ulkopuolelle. Sellaisen jolle autokäytössä luvataan 60.000 käyttömatka. Ei tarvi ihan joka vuosi olla räpläämässä.

Itse värkkäämissäni ruiskutuslaitteissa olen käyttänyt kahta suodinta menestyksekkäästi: Imupuolella karkeasuodin ja paluukanavassa ei lainkaan suodinta. Ainoa suodin on suuttimille menevissä letkuissa. Suodatettavan polttoaineen määrä minimoituu kun ei filtteröidä moneen kertaan samaa polttoainetta ja palauteta kuitenkin suurimmalta osalta tankkiin niin kuin alkuperäisratkaisussa. Hieman hölmö viritys on se. Alunperinhän tankissa on imusuodatin ja mikään muu osa järjestelmässä ei vaadi suodatettua polttoainetta kuin suuttimet.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #35 : Joulukuu 06, 2013, 20:50:18 ip »
Kyllä minä taidan sen pumppu/filtteri/mittarianturi keksinnön vielä kaivaa uudestaan irti ja muutan tuon suodattimen ulkopuoliseksi. Nyt kun tankkikin on valmiiksi tyhjätty. Motonet myi tuommosta letkua: http://www.motonet.fi/fi/tuote/458135/Upotettava-polttoaineletku-o8mm-305-cm   Kaippa tuo on hyvää? Saisi sen lunkun siunata ikuisesti kiinni. Filtterille olisi siinä ilmanputsarin takana hyvin tilaa kun tuossa ei ole sitä ABS systeemiä. Samalla hävitän sen "pika"liittimen sieltä tankin alta.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #36 : Joulukuu 07, 2013, 12:05:37 ip »
Lainaus
hävitän sen "pika"liittimen

Hehhee! Monta kertaa olen kyseisen liittimen avannut ja sulkenut. Ilmeisen menestyksekkäästi mutten vieläkään tiedä miten se oikeasti aukeaa: aina on auennut ikään kuin vahingossa. Aikansa kun nykii ja kääntelee niin sitten yllättäin se aukeaakin. Ei mitään kunnon naksahdusta tai selkeää toimenpidettä jonka voisi havaita tai toistaa. Onneksi siinä on sitä karaa sen verran että voi letkun ja klemmarin siihen luotettavasti saada kiinni.

Itse ajattelin varman päälle tankin sisäisen suodattimen sijaan laittaa pätkän rosteriputkea.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #37 : Joulukuu 07, 2013, 14:31:05 ip »
Titaniumissa samanlainen v.... mainen liitin, aina hirveä temppuilu sen kanssa   >:(
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #38 : Joulukuu 07, 2013, 21:29:59 ip »
Huh, onneksi Jackaliin ovat jo tehtaalla laittaneet letkut ja filtterit oikein. Ei tarvitse arvailla miten ne bensan seassa pärjäävät..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Targa 2

  • Viestejä: 108
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #39 : Joulukuu 08, 2013, 20:25:59 ip »
Olen aikaisemminkin mielessäni tuota motomatin suodatuslogiikkaa ihmetellyt, eli mitä haittaa tuosta suodatuksesta on. Ja toisaalta tuon epäpuhtauden määrän luulisi olevan vakio, eli se jää suodattimeen ennemmin tai myöhemmin ellei pysyttele tankissa. Suodattimen tukkeutumista tuo paluusuodatus tuskin nopeuttaa. Suurin harmi taitaa ollakin alkuperäisen suodattimen vaihdon hankaluus.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #40 : Joulukuu 08, 2013, 21:17:15 ip »
Toki päälinjassakin on hyvä olla suodatin. Tankissa on yllättävän paljon kaikkea töhnää, varsinkin peltitankeissa. Kertaus: omissa virityksissäni on päälinjassa vain karkeasuodatin mutta suutinlinjassa hienosuodatin koska siellä sen on pakostakin viimeistään oltava.

Tankissa ei ole siivilää koska haluan tankista kerätä törkyä siihen karkeasuodattimeen enkä hienosuodattimeen. Karkeasuodattimen ei tarvitse olla paineenkestävä vaan edullinen siivilä-tyyppinen suodatin imupuolella riittää. Hienosuodatin on sitten hieman arvokkaampi n 20€ arvoinen automallin suodatin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #41 : Joulukuu 08, 2013, 22:37:30 ip »
Ei kai tuohon keskimäärin 2003 käyttöön tulleeseen (?) järjestelmään (yksi pumppu-/suodatin-/paineensäädinyksikkö tankin sisällä) voi olla kuin yksi syy: kustannusten säästö kasauslinjalla. Tankki tulee valmiina pumppuyksikköineen alihankkijalta ja se vain "tökätään" paikalleen. Eikös monella muulla valmistajalla ole täysin sama systeemi käytössä?  Vanhemmassa järjestelmässä on ollut paljon enemmän työtä kun on pitänyt viritellä erillinen a) suodatin, b) bensahana, c) bensavalon anturi, d) paineanturi, e) bensan paluuletku ja f) mitä niitä kaikkia onkaan, erikseen kiinni.  Vastaavasti loppukäyttäjän tai huoltoliikkeen aikaa tuhrautuu pyörän elinkaaren aikana paljon enemmän.  Jos vaikka haluaisi korottaa 0,5 bar bensapainetta että saa bensamäärän riittämään moottorin hengittävyyden parantamisen jälkeen myös tilanteessa "tuppi nurin & kierrosluku kaakossa" - ei onnistu sekään enää helposti paineensäädintä vaihtamalla (kun se on integroitu sinne pumppuyksikköön).  Eikös JuhaV joskus kirjoitellut, että niitä suuttimia ei kärsi pitää iät kaiket auki (kirjoittaa ruiskukarttaan "9999" tai jotain sen tapaista) - on siis nostettava bensapainetta.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #42 : Joulukuu 09, 2013, 11:30:44 ap »
Jatkuva aukiolo tappaa suuttimet ajan oloon. Kuoleentuu palautusjousi ja pikkuaukeamat ryhtyvät sekoilemaan. Eli vuotaa. Ja muutenkin odotettu elinikä lyhenee reilusti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #43 : Joulukuu 09, 2013, 11:31:26 ap »
Lainaus
suuttimia ei kärsi pitää iät kaiket auki

Sellaisiakin suuttimia on jotka kestävät täyden aukiolon mutta säädettävyyden kannalta se ei ole tavoiteltavaa kun siitä ei voi säätää kuin alaspäin. Polttoainesuuttimia on tarjolla eri kokoja jos haluaa enemmän syöttöä. Kuitenkin jos on "pienestä kiinni" niin paineen nostaminen muutamalla baarin kymmenyksellä on varsin soveltuva tapa parantaa suuttimen virtaamaa vaihtamatta suutinta. Näin esimerkisi ahdetuissa pyörissä joissa imukanavan paine määrittelee paineensäätimen avulla kulloisenkin ruiskutuspaineen. Ts imukanavan paine johdetaan paineensäätimessä olevaan "pieneen putkeen" jota säädintyyppiä on ainakin M16 ja vanhemmissa ruiskumalleissa. Eli niissä joissa on pumppu ja suodatin tankin ulkopuolella.

Vakiokuntoisessa Guzzissa ei suuttimen maksimi aukioloaika tule vastaan aivan heti vaikka hiukan virittäisikin. Sitten kun mennään yli 100 hv:n tulee suuttimien vaihto suurempiin tai niiden määrän lisääminen kyseeseen. Esimerkiksi Daytonaan saa tuplasuutinrunkoja varaosana. (Ducati 996 sps) http://www.factorypro.com/prod_pages/prodd996sps.html

Nämä tuplasuutirungot menevät ns heittämällä paikoilleen sekä Daytonaan että Centauroon. Pitää kuitenkin huomioida että silloin täytyy ruiskutusohjaimen olla vähintään M15-tyyppiä tai uudempi. Eli pitää pystyä säätämään karttoja. Toisaalta en tiedä toimisiko Guzzin kone kuinka hyvin Ducatin "lastulla" jos moottorinohjaus on tyyppiä M16 kuten Centaurossa ja perusmallin Daytonoissa on. Mutta piankos noita boxeja vaihtelee....

Liian suuri suutin voi olla hankala: hyvin pienillä ruiskutusmäärillä eli lyhyellä aukioloajalla sen toiminta on epämääräistä ja käynti siten huonoa tai tyhjäkäynti joudutaan pitämään isolla. Siksi kaksi pientä suutinta yhdessä on parempi ratkaisu. Suutintekniikka on kuitenkin kehittynyt noista Daytonan sekä Ducati SPS:n ajoista ja nykyään on saatavissa hyvin laajan toiminta-alueen suuttimia.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #44 : Joulukuu 17, 2013, 23:10:45 ip »
Kasassa on ja käy ja jopa liikkuu. Eikä tule öljylätäkköä alle.

Seuraavaksi keula paloiksi  :P  Mitä nyt on tämän vehkeen laakereihin tutustunut niin ohjauslaakeri on tod.näk. kuiva tehtaan jäljiltä ja vaihtokunnossa. Ei se kyllä yhtään siltä tunnu mutta parempi katsoa.

Kylläpä ne Hepcon laukkuraudat olikin rumat. Mistähän saisi halvimmalla ne alkuperäiset laukut, siis ne Norgen malliset?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125