Juuri tulin tallilta kotiin, onnistuneen ilmausoperaation jälkeen. Purin banjon, vaihdoin vielä kerran tiivisterenkaat, esitäytin sylinterin ja kiristin kunnolla banjopultin ja kas, pelaa nyt hyvin. Ilmaus onnistui oikein hyvin tuolla purkkimenetelmällä ja samalla sain vaihdettua kytkinnesteet.
Kaikkihan alkoi kun kytkin hajosi. Vaihdoin uudet levyt (edellinen omistaja olikin jo vaihtanut 2-levykytkimeen. Ongelma olikin sen jälkeen, ettei kytkin enää irroittanut. Useamman purku- ja kokoamissession jälkeen vasta mittasin työntötangon pituuden ja kas, se olikin liian lyhyt. Miten se siis oli toiminut ennen remonttia?
Mantelin alkuperäisen vaihteiston kuutosvaihde piti niin kovaa jurinaa, että se ylitti satasen nopeudessa avointen Mistralien äänet! Kutosen akseli ja ratas ja laakerit maksoivat S+D:llä n. 800 euroa. Ebayssa myytiin purkupyörän vaihteistoa 400 eurolla, joten otin sen. On pelannut tähän päivään saakka moitteetta, mutta: Asennusvaiheessa en tiennyt, että noita työntötankoja on useampaa pituutta ja vaihtolootan mukana tulikin 1-levyisen tanko. Kytkin kuitenkin toimi vaihdon jälkeen, koska kytkinlevyt olivat niin kuluneet.
Kun vaihdoin uudet kytkinlevyt, paksuni pakka monella millillä, keskinappi siis siirtyi pituussuunnassa eteenpäin kohti kampiakselia ja 1-levyisen kytkimen tanko ei enää riittänyt! Siinä vaiheessa yritin tietysti saada kytkintä toimimaan, kiersin sitä kahvan säätöruuvia tiukemmalle ja siinä yhteydessä sain kahvan nähtävästi vuotamaan. Kiersin ruuvin tietysti vastaavan määrän takaisin ennen tätä viimeistä vaihtoa, joten eiköhän nyt ole kytkinsulkeiset tehty. Eikä siis tarvitse ottaa käyttöön varasuunnitelmaa. HUOH!