Kirjoittaja Aihe: Projekti paisuu (kuten aina)  (Luettu 14172 kertaa)

lemppari

  • Viestejä: 406
Projekti paisuu (kuten aina)
« : Lokakuu 02, 2013, 21:35:37 ip »
Rosso Mandellon vaihdekoppa on viime aikoina hikoillut jonkin verran ja tiputellut pakoputken ristikolle sen verran, että kuumana vaihteistoöljy on haissut. Nyt kun otin vaihteiston irti kytkinrempan yhteydessä, ajattelin etsiä vuodon/hikoilun lähteen. No, selvää vuotokohtaa ei löydy, ilman pyörteily vauhdissa on levittänyt öljyn tasaiseksi filmiksi vaihdeboxin takaosan ympäri.

Hieman öljyä oli vaihteiston ulostulon akselin juuressa, toisaalta kesällä ajon jälkeen pohjapropun pintaan keräytyi selkeästi tippa öljyä. V11LeMans.com foorumilla taas on mainittu Guzzin käyttämän tiivistemokon kuivuvan ja murtuvan ajan kanssa, joten hikoilu voi olla peräisin mistä tahansa vaihteiston saumasta. Taitaa olla viisainta purkaa vaihteiston peräpää ja uusia tiivistemassat ja stefat, ennenkuin kokoan pyörän.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Projekti paisuu (kuten aina)
« Vastaus #1 : Lokakuu 03, 2013, 07:11:45 ap »
Cali on ruvennut tiputtelemaan. Paikka on vaihteiston "takalaippa". Ei paljon, mutta kiusallinen vaiva.
Onko todella niin, että siellä ei ole tiivistettä vaan alunperin "tiivisteliimaa"?
Riittäiskös jokin tiivistemassa / liemi tuohon? Tiätystenkin pitää puhdistaa kunnolla koko sauma. Joskus oli kapillaarista tiivistenestettä nimeltään "Captain´s Crack", jolla tiivistettiin tutka-antennin heijastimien saumoja. Ilmeisesti hyvällä tuloksella, kun ei mitään asioista ole kuulunut.

Kun ei viitsi avata koko pyörää siksikään, kun tuo ei varsinaisesti ole vuoto. Ja toisaalta se edellyttäisi koko kapineen purkamista ja moottorin irroitusta yms. Enkä osaa tommosia hienomekaanisia töitä.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Projekti paisuu (kuten aina)
« Vastaus #2 : Lokakuu 03, 2013, 07:58:28 ap »
Cali on ruvennut tiputtelemaan. Paikka on vaihteiston "takalaippa". Ei paljon, mutta kiusallinen vaiva.
Onko todella niin, että siellä ei ole tiivistettä vaan alunperin "tiivisteliimaa"?

Kyllä 5-vaihteisessa on normaali paperitiiviste. Tuossa vanhassa 6 vaihteisessa tiivisteliima.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Projekti paisuu (kuten aina)
« Vastaus #3 : Lokakuu 03, 2013, 11:17:02 ap »
Onhan niitä tiivisteen turvotus aineita kaupan. Onko jollain kokemusta? Itse kokeillut kumitiivisteille, mutten paperille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Projekti paisuu (kuten aina)
« Vastaus #4 : Lokakuu 03, 2013, 18:31:53 ip »
Pähkäilin ensin vuodonkorjausaineen käyttöä, mutta koska V11:n vaihteiston liitospintojen välissä ei ole paperi- eikä kumitiivistettä, ei taida moisesta aineesta olla apua!
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Projekti paisuu (kuten aina)
« Vastaus #5 : Lokakuu 03, 2013, 19:10:53 ip »
Lähinnä tuohon Timon Caliin tarkoitin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Projekti paisuu (kuten aina)
« Vastaus #6 : Lokakuu 23, 2013, 21:55:51 ip »
No niin, tyypillinen Guzziremppa senkun pitenee. Kun avasin vaihteiston takakannen uudelleentiivistystä varten, vastaan tuli hajonnut laakerihäkki ja irtonaisia laakerirullia. Kytkinakselin takapään painelaakerin häkki oli palasina. Nyt on tietysti avattava koko loota jotta voi varmistua, onko metallia menny laatikon puolelle.

Yhden vaihdeakselin kaulusmutterin alla ei ollut ollenkaan lukitusprikkaa ja itse mutteri oli selvästi löysällä eli tarkastaa täytyy sekin akseli. Olipa toisaalta hyvä se vaihteiston hikoilu, muuten ei olisi tullut välttämättä avattua tota takalaippaa.....
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Projekti paisuu (kuten aina)
« Vastaus #7 : Lokakuu 27, 2013, 20:48:38 ip »
Vaihteiston sivukansi avattu ja sisusta yllättävän tilavaksi todettu. Magneettipoimija mahtui oikein hyvin tekemään tehtävänsä, huomenna putsataan vielä muutama liitospinta ja jäädään odottamaan sitä uutta kytkimen työsylinterin painelaakeria.

Perävaihteen kopan tukilaakeri pitää vielä muistaa vaihtaa ja tietysti voidella murtonivelet kardaanista, mutta muu on jo -toivottavasti- selkeää kokoo-mistyötä. Tai niin, mittarikaukalo pitää vaihtaa, ja.........
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Projekti paisuu (kuten aina)
« Vastaus #8 : Huhtikuu 27, 2014, 17:03:34 ip »
Luulin projektin olevan valmiin, pyörä on koottu viimeistä nippeliä myöten läjään ja tänään oli aika käynnistää se ja testata. Hyvin käynnistyi, eikun ykkönen pesään....menihän se melkoisella kolauksella ja hyvä oli, että puristin samalla varoiksi etujarrukahvaa koska takapyörä alkoi pyöriä heti vaihteen kytkeytyessä. Ei siis irrota kunnolla! Kyllä palkitsee ihmisen pojan se kun on pyörän osista koonnut ja heti tuolla tavalla kuittaa.

 Edelleen kytkinkahva tuntuu huomattavasti jäykemmältä kuin ennen remppaa, mutta kuvittelin sen johtuvan uusista kytkinjousista ja siitä etteivät kytkimen osat olleet vielä pesiytyneet kunnolla. Mahdollisia vikalähteitähän on monia, eikö edes koneen irtiotto ole niin vaikeaa, mutta ajattelin aloittaa kahvasta ja jatkaa siitä alaspäin.

Kytkimen vedellessä viimeisiään alkusyssyllä, epäilin huonoja kytkinnesteitä ja mahdollisesti järjestelmässä olevan ilmaa, joten vaihdoin nesteet ja ilmasin sen. Nyt kaffasta vedellessä etuveto tuntuu aika pitkältä, joten saattaapa olla syytä purkaa pääsylinteri ja tarkistaa kunto. Foorumeilla on ollut juttua poikenneista jousista pääsylinterissä, jolloin oireet ovat olleet vastaavat.

Seuraavaksi voisi vaikka epäillä kulunutta työntötankoa työsylinterin ja kytkimen keskikupin välillä. Remppaa tehdessä ei ollut noita tankoja kellään varastossa, joten laitoin vanhan paikalleen. Voi olla, että tangon pituus riitti kuluneilla kytkinlevyillä, mutta uusien kanssa ei.

En ihan hevillä enkä muullakaan populaarimusiikilla usko, että joku jousista olisi pois sovitteestaan, koska ensimmäisellä kokoamisella kävi juuri noin ja toisella kerralla tähystin huolella painelevyn keskireiästä ja työkalulla korjasin sen joka oli pois paikaltaan. Älkää vaan koskaan tehkö kytkinremppaa niin, että kone on rungossa paikallaan ja kytkimen joutuu kasaamaan pystyssä olevaan vauhtipyörään. En minäkään toiste. Varsinkaan kun ei ollut pyörän nostopöytää vaan piti istua/maata kurtussa rungon alla lattian tasalla.

 Kokkola kuittaa.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Projekti paisuu (kuten aina)
« Vastaus #9 : Toukokuu 01, 2014, 11:34:41 ap »
Tulin siihen tulokseen, että ainoa oikea tapa viettää vappua on autotallissa konetta irrottaen. Mylly nokalleen, kytkin purkuun vielä kerran ja tällä kertaa takaisin nippuun vaakasuorassa, niin ei tuu vaikeuksia jousien kanssa.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Projekti paisuu (kuten aina)
« Vastaus #10 : Toukokuu 01, 2014, 21:13:06 ip »
Mylly irti, nokilleen, kytkin irti ja paikalleen. sen osalta alles gut. Äidyinpä ilmaamaan kytkinnesteet ja piruuttani kokeilemaan kahvatuntumaa ja kas, edelleen erittäin jäykkä, eikä työntötangossa tuntunut pienintäkään liikettä. Taitaa olla se kuuluisa hydraulinen lukko!

Onneksi työsylinteri on V11:ssa niin helpossa paikassa. Eli eikun vaihteisto irti ja jatkoa seuraa......
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Projekti paisuu (kuten aina)
« Vastaus #11 : Toukokuu 04, 2014, 15:28:40 ip »
Vanha käärmesormi onnistui irroittamaan työsylinterin apurungon tukiristikon takaa ja totesi, että mekaaninen toiminta kytkimen työntötangossa oli ok.
Kytkinnesteet pihalle ja kahvaa irrottamaan. Ja tietysti siinä yhteydessä putosi kahvan mikrokytkimen helmi. Vartti konttausta tallin lattialla ja se löytyi!

Nyt täytyy miettiä, onnistuuko pääsylinterin kunnostus korjaussarjalla vai satsaanko uuteen kahvakokonaisuuteen. Brembon PS12 kytkinkahvat ovat aika kiven alla, PS13 on useassa paikassa varastossa mutta Rosso Mandellossa on tietty juuri PS 12.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Projekti paisuu (kuten aina)
« Vastaus #12 : Toukokuu 07, 2014, 08:23:15 ap »
Koska todennäköisesti olisin kuitenkin raapinut sylinteriä tai hajoittanut sen muuten purkaessa, päätin tilata uuden. Työsylinteri vaihteiston takana myös vaihdettu. Vaihteistoa piti vivuta pari senttiä eteenpäin, että vanha mahtui ulos sovitteestaan tukirunkoristikon ja vaihteiston välistä. Kyllä vanha Tonti-runkoinen LM 1 on helppo nakki tähän spine frame V11 verrattuna!

Nyt eikun mylly paikoilleen, johdot ja letkut kii.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

classic

  • Vieras
Vs: Projekti paisuu (kuten aina)
« Vastaus #13 : Toukokuu 11, 2014, 09:32:50 ap »
Koska todennäköisesti olisin kuitenkin raapinut sylinteriä tai hajoittanut sen muuten purkaessa, päätin tilata uuden. Työsylinteri vaihteiston takana myös vaihdettu. Vaihteistoa piti vivuta pari senttiä eteenpäin, että vanha mahtui ulos sovitteestaan tukirunkoristikon ja vaihteiston välistä. Kyllä vanha Tonti-runkoinen LM 1 on helppo nakki tähän spine frame V11 verrattuna!

Nyt eikun mylly paikoilleen, johdot ja letkut kii.

Kieltämättä se luulo että nämä hieman uudemmat Guzzit olisi helppoja tahi valmiiksi suunniteltuja taitaa olla ainakin joiltakin osin harhaluulo. Samassa ajassa mitä menee näiden kanssa ihmetellessä olisi jo entisöinyt kokonaisen perinteisen pyörän..
Mutta tämähän on harrastus niin hyvässä ja pahassa ja jos ei muuta niin opettavaista..eiköhän näistä uudemmistakin tekemällä hyvän saa..

Mutta kyllä se on paras pitää hermojen leppuutusta varten vanha pyörä saatavilla!   Ei muuta kuin tsemppiä ja huolellisuutta kasauksiin.
Kyllä se siitä..
 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Projekti paisuu (kuten aina)
« Vastaus #14 : Toukokuu 11, 2014, 13:23:06 ip »
Classic, joko olet koeajanut modifioidulla perävaihteen kiinnityksellä? Millaisia havaintoja on tullut?