Kirjoittaja Aihe: Breva tuli taloon  (Luettu 45200 kertaa)

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #45 : Maaliskuu 12, 2014, 23:09:43 ip »
Tänään tuli asenneltua Hepcon putkitelineet Brevaan. Homma oli teoriassa simppeli, mutta kyllä siinä kaikkinensa lähemmäs kolme tuntia vierähti  :o
Hieman vaatii vielä säätämistä, oikean puoleinen laukku on hiukan lähempänä pyörää, kuin vasen laukku. Outo homma, kun suurin osa kiinnikepisteistä on kiinteitä, ilman säätövaraa. Tarvii tutkia asiaa, saako tuota oikaistua löysäämällä jostain ja kiristämällä toisaalta vai pitääkö toiselle puolelle lisätä prikkoja? Ongelma on lähinnä esteettinen, häiritsee pikkutarkkaa silmääni moinen.
Näyttää kyllä Breva kunnon matkapyörältä noiden 40-litraisten laukkujen kanssa 8)
Breva V850
Vespa GTS 250ie

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #46 : Maaliskuu 14, 2014, 10:34:14 ap »
Tuttu ongelma, tosin johtui enduron toispuoleisesta pakoputkesta ja ratkaisuna oli eri kokoiset laukut.
Työlaukkujen sovittaminen matka-enduroon näyttää ihan hyvälle (aiempaan viitaten muutama kuva).
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Willberg83

  • Viestejä: 35
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #47 : Maaliskuu 14, 2014, 11:45:24 ap »
Tänään tuli asenneltua Hepcon putkitelineet Brevaan. Homma oli teoriassa simppeli, mutta kyllä siinä kaikkinensa lähemmäs kolme tuntia vierähti  :o
Hieman vaatii vielä säätämistä, oikean puoleinen laukku on hiukan lähempänä pyörää, kuin vasen laukku. Outo homma, kun suurin osa kiinnikepisteistä on kiinteitä, ilman säätövaraa. Tarvii tutkia asiaa, saako tuota oikaistua löysäämällä jostain ja kiristämällä toisaalta vai pitääkö toiselle puolelle lisätä prikkoja? Ongelma on lähinnä esteettinen, häiritsee pikkutarkkaa silmääni moinen.
Näyttää kyllä Breva kunnon matkapyörältä noiden 40-litraisten laukkujen kanssa 8)

Itselläni myös laukku projekti käynnissä, pyöränä 1200 Sport. Jos kerkiit/haluut niin laittaisitko kuvia laukkjen kanssa ja ilman?  :)

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #48 : Maaliskuu 16, 2014, 10:10:56 ap »
Ei kovin hyviä kuvia, mutta tässä Breva Hepcon laukuilla/telineillä kolmesta eri vinkkelistä  :D
Breva V850
Vespa GTS 250ie

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #49 : Maaliskuu 16, 2014, 11:33:36 ap »
Asteen verran jämerämpi systeemi ku omassani, jossa on pari muoviliparetta molemmin puolin takakatetta. H&B-versio kestää varmaan kovempaa höykytystäkin. Mukavanlaisesti on tavaratilaa ja hyvän muotoiset pakkaamisen kannalta.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #50 : Maaliskuu 16, 2014, 15:31:16 ip »
Mullakin on Hepcon takalaukku käytössä. Onpahan merkkibrändätty työkalupakki :-D On jämäkkä siihen käyttöön.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #51 : Maaliskuu 16, 2014, 15:44:26 ip »
Jep, sen verran jämäkkää tekoa nuo H&B -telineet ovat, että tuskin ihan heti antautuvat. Merkkibrändäyksestä tuli mieleen, että korvasin heti laukkujen Hepco-logot Moto Guzzin vastaavilla, että ovat nyt aitoa Moto Guzzia nuokin... ;D
Breva V850
Vespa GTS 250ie

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #52 : Maaliskuu 16, 2014, 17:46:49 ip »
Nuo mun arkut tuli Calin mukana ja niissä oli valmiina Guzzin merkit.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #53 : Maaliskuu 16, 2014, 18:43:58 ip »
Brevan alkuperäislaukkujen kiinnitys "parilla muovilipareella" on itseasiassa hyvää insinöörityötä. Nimimerkillä "monenlaisten laukkuviritysten kanssa kokemusta hankkineena" kiinnitys on suorastaan fiksu. Alkuperäislaukut eivät ole kovin hyvän muotoiset eivätkä tilavat, mutta tuleepa miettineeksi mikä on oltava ehdottomasti mukana ja mitä jätetään kotiin. 

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #54 : Maaliskuu 17, 2014, 08:30:59 ap »
Mieltynyt olen nuihin lipareisiin, koskapa ilman laukkuja ei mitään muuta rekkulaa jää näkyville. Eväsboxi takana ja sivulaukut riittävät itekseen reissaten, vaan vyöruusun kanssa en ole edes yrittäny vielä pitempään retkeen varustautumista. Onnistunee sekin kun ottaa hammasharjan, Visan, kameran ja vaihtokalsarit. Ja onhan tankkilaukkukin olemassa.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #55 : Maaliskuu 17, 2014, 10:48:12 ap »
Hyvästi Breva (1100) soveltui kaksipäällä matkaamiseen. Alkuperäiseen takatuentaan piti vain vaihtaa jämympi jousi (72€) koska alkuperäinen ei oikein hyvin kantanut kahta riskiä ihmistä ja kolmea laukullista kamaa. Brevan oma pleksi, alkuperäisten sivulaukkujen ja Biltema-takalaukun ohella, varustuksena. Avokypärä (Bell) ja ajolasit/aurinkolasit (Agostini) ohuet nahkahousut ja kevyt ajotakki suojavarusteina välillä Tampere - Garda. Saksan "yliajo" korvattiin mennen tulle yöjunalla Hampuri - München - Hampuri. Ei puolentoista viikon reissuun paljoa varusteita tarvitse. Likaiset voi heittää pois ja uusia ostaa paikan päältä. Selviäähän sitä suomalaisten suosikkikoohteessakin Las Palmasissakin kahdesta viikosta yhdellä keskikoisella laukullisella kamaa per henkilö niin miksi ei kaksi henkeä kolmella laukullisella viikkoa. Tankkilaukkujakin on tallin hyllyssä mutta en ole niistä erityisemmin innostunut Brevan tapauksessa. Lisäksi Brevassa on runsaasti tilaa satulan alla takaosassa, akun oikealla puolella ja sen edessä.(Jos ei ole lukkiutumattomia jarruja.)

Enduropyörissä ja niihin verrattavissa laitteissa tankkilaukku on ehdoton kuljetusväline. Painonjakautuma on hyvä etu - takapää suhteessa vaan painopiste kohoaa hieman joka voi vaikuttaa ajoon pehmeällä pinnalla. Kaikista huonoin tavarankuljetuksen kannalta on takalaukku. Painopiste menee taakse ja korkealle varren päähän. Sinne vain keveitä kamppeita tai pitää tyhjänä niin voi laittaa kypärät ja muut ajokamppeet piiloon kun käy ostoksilla tai ravintolassa.

Nykyään on ihmetyttänyt trendi laittaa sivulaukut kovin korkealle. Kallistusvarojen puolesta ja painopisteen sijainnin vuoksi monessa tehdasasennuksessakin olisi laukkujen paikan voinut miettiä paljonkin alemmaksi. Brevassahan on fiksusti tehty vähän siihen suuntaan: äänenvaimentajan korkeutta voi säätää alemmaksi. California T3:n alkuperäinen laukkuteline on hyvin alhaalla ja pakoputket melkein kiinni takarenkaassa. Laukun suojaraudan kulmasta ei ole kuin noin 15 cm maahan. Siitä saisivat ottaa mallia myös näihin uudempiin malleihin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #56 : Maaliskuu 17, 2014, 11:47:27 ap »
Se vaan riittää näissä uudemmissa mopoissa tuomaan putkia ulommas, kun takanakki on kaksi kertaa T3:n kumia leveämpi. Lisäksi päästömääräykset kasvattavat pakoputkea vuosimallista seuraavaan. Ainoa mahdollisuus on tuoda lootat ylemmäs.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #57 : Maaliskuu 17, 2014, 12:10:26 ip »
Uudessa Calissa on putket vedetty alas, joten laukutkin sijaitsevat alhaalla.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #58 : Maaliskuu 17, 2014, 12:42:44 ip »
Lainaus
kun takanakki on kaksi kertaa T3:n kumia leveämpi.

Miksiköhän se takagummi sitten on leveämpi. Ei ainakaan moottoriteho tai kantavuus ole vaatimassa leveämpää rengasta päästöistä puhumattakaan. Eikä leveämpi ole juurikaan sen kulutuskestävämpi, pitoa saattaa olla enemmän. Kapitalistin juonia on se.

Jos 71-heppaisessa pyörässä on 120 mm leveä kumi niin miksi sitten 88 hv pyörässä on 180 mm leveä? Ei leveysasiaa kokonaisuudessaan voi ainakaan tehon kasvulla tällöin perustella. Tehon lisäyksen mukaan laskien renkaan leveys pitäisi olla tällöin alle 150 mm leveä. Pitäisi katsoa oikein hinnastosta paljonko tuo ylimääräinen reilut 30 mm maksaa lisää.

Michelin Pilot Power/Motonet -hinnoilla eroa on 19€. Toisaalta kyseisessä hinnastossa on myös hintaeroja ihan päinvastaisesti 17 tuuman kokoluokassa: http://www.motonet.fi/fi/kategoria/889/Renkaat-katu?pagenum=4
Mutta pääosin hintaero 150 leveän ja 180 mm renkaan välillä voi olla useita kymmeniä euroja saati sitten 120 mm vs 180 mm. Leveämmän tappioksi.

Kyllä tehokkaatkin äänenvaimentimet saa matalalle ja lähelle takapyörää jos muotoilija vain niin haluaisi. Enemmän näissä asioissa on kiinni halusta muotoilla modernin näköisiä pyöriä kuin tehdä käytännöllistä matkapyörää. 1400 Touring-Calissakin voisi laukkuja laskea alemmaksi. Suotta jätetty tyhjää tilaa äänenvaimentimien ja pääläreiden väliin. Äänenvaimentimiakin voisi siirtää alemmas ja merkittävästi lähemmäs takapyörää. Väärin suunniteltu.

Olisivat ottaneet mallia esimerkiksi H-G Electra Glidestä. Siinä on laukut oikeilla kohdilla. Laukun alareuna alempana kuin pyörännapa.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #59 : Maaliskuu 17, 2014, 16:59:59 ip »
Leveä takarengas on osa loputtomasta taistelusta ostajien sieluista.

Teknisesti 120 -leveä rengas toimii oikein hyvin, mutta pullistelukulttuurissa se näyttää sirkkelinterältä. Silti se kelpaa eteen melkein mihin cruiseriin hyvänsä. Mutta auton tai pyörän osto on fiilispohjalta tehty iso päätös, jolloin mielikuvilla yms. on tärkeä rooli. Autolehtien lukijatutkimuksissa on aikoja sitten todettu, että ns. vertailutestit tutkii tarkimmin sellainen henkilö, joka on vastikään ostanut auton, jonkalainen on vertailussa mukana. Ostopäätöksen järkisyitä siis todennäköisesti etsitään usein jälkikäteen.

Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö Moto Guzzit osteta samalla kaavalla kuin mikä tahansa muu kulkuneuvo. Psykologit sanovat, että ihminen on onnellisimmillaan tehtyään ostopäätöksen. Se selittää esim. sellaisen ilmiön, että jos ja kun alkaa henkinen matalapaine iskeä päälle, niin monet ihmiset alkavat uusimaan ajokalustoa, huonekaluja, keittiötä, garderoobia yms. koska ostopäätös tuottaa mielihyvää. Se on hetki, jolloin voi kokea tekevänsä oman tahtonsa mukaisen päätöksen, hallita tilannetta ja rahojaan.  Tuntuu vaan, että kun ikää alkaa karttua niin uusien lelujen viehätys ei nappaa enää samoin kuin parikymmentä vuotta sitten.