Kuuden Yamaha FJR:n satulassa vietetyn ajokauden jälkeen mieli teki kokonaan toisenlaista ajokkia. Omat ajelut on ollut suurimmilta osin touring-henkistä meininkiä, kerran kesässä joku pidempi reissu kyytiläisen kanssa Alpeille/Keski-Eurooppaan tai Välimeren rannalle, satunnaisesti päiväretkiä kotimaassa lähialueille ja joskus työmatka-ajoa. Yhä useammin vaan huomasin, että ei jaksanut tuota FJR:ää kaivaa tallista, varsinkaan jos joku pienempi ajo oli edessä. Helposti tuli lähdettyä autolla tai sitten ei ollenkaan. Varma merkki, että hommasta on hauskuus katoamassa. FJR tuntui liian isolta, raskaalta ja ulkonäköönkin olin kyllästynyt. Tuulilasi aiheutti kovaa kypärämelua, edes korvatulpilla ei saanut hiljaisuutta. Edes Power Commander & tehoputket -combo ei saanut FJR:stä riemua esiin, hyvä pyörä ehdottomasti mutta ei hauska.
Kritereeinä uuden pyörän suhteen: ehdottomasti oltava nakupyörä, ajon on onnistuttava myös kaksi päällä ja kardaanista iso plussa. Ulkonäön oltava myös kohdillaan. Mieluiten twini tai sitten yksimukinen. Ei customia.
Moto Guzzeja olen aina pitänyt komeina ajokkeina ja aikani valikoimaa tutkittuani alkoi tilanne selkiintyä, Breva tulisi taloon. Joko 850 tai sitten 1100, ihan sama. Lopulta sopiva vähän ajettu V850 löytyikin ja kun hinnasta päästiin sopuun vaihtoi pyörä omistajaa.
Kovin tuntui alkuun erilaiselta Yamahaan verrattuna, mutta kovasti tykkäsin heti alkumetreillä. Breva on varmasti wanhanliiton Guzzi-äijien mielestä tylsähkö moderni peruspyörä, mutta FJR:n jälkeen tuossa on omaan makuuni luonnetta aivan riittämiin. Tärinät ja tutinat, mukava pörinä putkista ja sopivasti epätasainen käyntiääni

Tehot tippui puoleen entiseen pyörään verrattuna, mutta hauskuuskerroin kasvoi toiseen potenssiin. Tukeva, mukava ja kevyt käsitellä. Kovempaa tällä ajelen mutkateillä, kun Yammulla. Tehoa on ihan riittävästi, myös kaksi päällä. Brevan perusluonne on sellainen mukavan leppoisa kireän ja hermostuneen oloisen FJR:n jälkeen.
Hyvä varustetaso tuli yllätyksenä, mittaristo ajotietokoneineen todella kattava, virran ulosottoa löytyy vakiona jne. Kahvalämppärit tuli heti tilattua, niitä kun tässä ei ollut. Laukkuja ja muuta tourinki-tarviketta sitten tarkoitus asennella talven mittaan.
Ulkonäkö tässä on myös todella kohdillaan, ei voi muuta sanoa. Ei tällainen perusnaku paljon tyylikkäämpi voi olla.
Toivottavasti tekniikka pelittää. Sellainen kutina nyt, että tässä olisi itselle pyörää moniksi vuosiksi.