Kirjoittaja Aihe: Breva tuli taloon  (Luettu 45177 kertaa)

Sami

  • Viestejä: 134
Breva tuli taloon
« : Syyskuu 17, 2013, 15:06:34 ip »
Kuuden Yamaha FJR:n satulassa vietetyn ajokauden jälkeen mieli teki kokonaan toisenlaista ajokkia. Omat ajelut on ollut suurimmilta osin touring-henkistä meininkiä, kerran kesässä joku pidempi reissu kyytiläisen kanssa Alpeille/Keski-Eurooppaan tai Välimeren rannalle, satunnaisesti päiväretkiä kotimaassa lähialueille ja joskus työmatka-ajoa. Yhä useammin vaan huomasin, että ei jaksanut tuota FJR:ää kaivaa tallista, varsinkaan jos joku pienempi ajo oli edessä. Helposti tuli lähdettyä autolla tai sitten ei ollenkaan. Varma merkki, että hommasta on hauskuus katoamassa. FJR tuntui liian isolta, raskaalta ja ulkonäköönkin olin kyllästynyt. Tuulilasi aiheutti kovaa kypärämelua, edes korvatulpilla ei saanut hiljaisuutta. Edes Power Commander & tehoputket -combo ei saanut FJR:stä riemua esiin, hyvä pyörä ehdottomasti mutta ei hauska.

Kritereeinä uuden pyörän suhteen: ehdottomasti oltava nakupyörä, ajon on onnistuttava myös kaksi päällä ja kardaanista iso plussa. Ulkonäön oltava myös kohdillaan. Mieluiten twini tai sitten yksimukinen. Ei customia.
Moto Guzzeja olen aina pitänyt komeina ajokkeina ja aikani valikoimaa tutkittuani alkoi tilanne selkiintyä, Breva tulisi taloon. Joko 850 tai sitten 1100, ihan sama. Lopulta sopiva vähän ajettu V850 löytyikin ja kun hinnasta päästiin sopuun vaihtoi pyörä omistajaa.

Kovin tuntui alkuun erilaiselta Yamahaan verrattuna, mutta kovasti tykkäsin heti alkumetreillä. Breva on varmasti wanhanliiton Guzzi-äijien mielestä tylsähkö moderni peruspyörä, mutta FJR:n jälkeen tuossa on omaan makuuni luonnetta aivan riittämiin. Tärinät ja tutinat, mukava pörinä putkista ja sopivasti epätasainen käyntiääni  ;D

Tehot tippui puoleen entiseen pyörään verrattuna, mutta hauskuuskerroin kasvoi toiseen potenssiin. Tukeva, mukava ja kevyt käsitellä. Kovempaa tällä ajelen mutkateillä, kun Yammulla. Tehoa on ihan riittävästi, myös kaksi päällä. Brevan perusluonne on sellainen mukavan leppoisa kireän ja hermostuneen oloisen FJR:n jälkeen.

Hyvä varustetaso tuli yllätyksenä, mittaristo ajotietokoneineen todella kattava, virran ulosottoa löytyy vakiona jne. Kahvalämppärit tuli heti tilattua, niitä kun tässä ei ollut. Laukkuja ja muuta tourinki-tarviketta sitten tarkoitus asennella talven mittaan.

Ulkonäkö tässä on myös todella kohdillaan, ei voi muuta sanoa. Ei tällainen perusnaku paljon tyylikkäämpi voi olla.

Toivottavasti tekniikka pelittää. Sellainen kutina nyt, että tässä olisi itselle pyörää moniksi vuosiksi.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 19, 2013, 22:19:40 ip kirjoittanut Sami »
Breva V850
Vespa GTS 250ie

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #1 : Syyskuu 17, 2013, 16:00:06 ip »
Moi,
Tervetuloa Moto Guzzien maailmaan. Hyvät perustelut, joten terveellä pohjalta on hyvä aloittaa :)
Toivottavasti Breva vastaa odotuksiisi myös jatkossa.
Mikä ettei vastaisi, kun kerran Guzzista on kysymys!
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #2 : Syyskuu 18, 2013, 08:07:15 ap »
Täysin samoilla linjoilla Samin kanssa. Breva 750 vaihtui Breva 850-malliin ja tuntui heti soppelilta. Luotettavan oloinen peruspaketti.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #3 : Syyskuu 18, 2013, 09:30:32 ap »
Tervetuloa Sami Oikeiden Moottoripyörien upeaan maailmaan!  ;D
Moto Guzzilla ajaminen ei ole sitten ihan pelkästään ns. ruusuilla tanssimista.
Se on myös ihanan italiattaren kanssa kulkemista julkisilla paikoilla...  ;)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #4 : Syyskuu 18, 2013, 10:07:33 ap »
Timo varmaan tarkoitti että kun Guzzilla menee julkiselle paikalle kuten huoltoasemalle tai kaupan pihaan pääsee nuorten naisten ihailemaksi tai joutuu ainakin vanhojen herrojen kysymyksiin vastaamaan. Ensimmäinen seikka sujuu luonnostaan mutta jälkimmäistä varten Guzzin historian, mallikirjon tyyppeineen, Guzziologyn ulkoa osaaminen ja oman pyörän joka nippelin tunteminen lähes riittää.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #5 : Syyskuu 18, 2013, 14:31:54 ip »
>>...vanhojen herrojen kysymyksiin...<<

Joo... "...tässä on 135 heppaa ja tämä kulkee n. 245. Katos kun tässä on digitaalinen kaksipisteruisku ja lambdatakaisinkytkentä jolla säädetään tietokneohjattua sytytystä. Tulppina on erikoisiridiumtulpat jne..."  ::)
Ja menee läpi... Kun ei viitsi ihan aina... :-\ Kerrankin jossain hiton Tuukkalassa...Kälän ja Pöyryn välillä kyläkauppa-olutterassi -fuusion kohdalla... huoh!  8)

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #6 : Syyskuu 18, 2013, 16:46:28 ip »
Timo varmaan tarkoitti että kun Guzzilla menee julkiselle paikalle kuten huoltoasemalle tai kaupan pihaan pääsee nuorten naisten ihailemaksi tai joutuu ainakin vanhojen herrojen kysymyksiin vastaamaan. Ensimmäinen seikka sujuu luonnostaan mutta jälkimmäistä varten Guzzin historian, mallikirjon tyyppeineen, Guzziologyn ulkoa osaaminen ja oman pyörän joka nippelin tunteminen lähes riittää.


Tuo on kyllä totta kanssa täälä lahden länsipuolellakin aikaisemmilla pyörillä ( Japanilaisia) kun meni tankille ei ketään kiinnnostanut,
nyt kun menee tankille keski-ikäisiltä miehiltä tulee aina katse ja vanhemmat miehet tulee kyselemään ja muistelemaan vanhoja pyöriänsä ja naisia
saa melkein kasta stenar bort ;D.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #7 : Syyskuu 18, 2013, 21:28:35 ip »
Sitten joskus kun Breva alkaa viettää liikaa yksinäistä aikaa tallissa, on aika vaihtaa vanhan liiton isolohkoon ja pidot sen kun paranee.

Tälläistä vanhaa jäärää ei silkkisen hieno käynti puhuttele samoin kuin vanhanaikaisen isolohkon mylvintä kun sillä tehdään sitä mihin se on tarkoitettu.  On Brevallakin meillä tultu jo jotain 50k, mutta paluu vanhan millemiglian satulaan palauttaa aina yhä uudelleen mieleen sen mikä Guzzissa aikoinaan alkoi koukuttaa....mutta erittäin hyvä pyörä Breva silti on. 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #8 : Syyskuu 18, 2013, 22:11:04 ip »
Mulle kyllä passaa iso pikkulohko ja isolohko. Mukavia pelejä molemmat. Ne vaan pitää olla molemmat, ei kannata vaihtaa, vaan ostaa lisää..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #9 : Syyskuu 18, 2013, 22:54:24 ip »
<snip>
Tälläistä vanhaa jäärää ei silkkisen hieno käynti puhuttele samoin kuin vanhanaikaisen isolohkon mylvintä kun sillä tehdään sitä mihin se on tarkoitettu.
<snip>

Mylvintä?
Muutama päivä sitten meni California aika läheltä ohi ja ääni oli melodinen, musiikkia siis.  :)
Emeritus-guzzisti

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #10 : Syyskuu 18, 2013, 22:56:58 ip »
Niinhän se on, aika aikansa kutakin. Silti hieman olen kriittinen Guzzia kohtaan siinä, että kaksiventtiilikansilla olevien moottorien tuotanto on lopetettu. Kyllä kaksiventtiilikoneissa on se jokin oma "klangi" mikä sopii erityisesti customeihin. Jos olisivat jättäneet neliventtiilisylinterit muihin kuin custom -malleihin ja jatkaneet customien osalta vanhalla linjalla olisin täysin tyytyväinen :) Mutta hyvä näinkin, uusi hieno California -malli on saatu tuotantoon...Ja 850 Brevalla ajaneena(en omistaneena) totean myös että hyvä pyörä. Harmi edelleen että Breva on poistunut Guzzin tuotannosta, niin kuin monien muidenkin merkkien parhaimman näköiset mallit, ja nimenomaan nämä klassiset pyörät kuten Suzukilta 1400 gsx, Kawasakilta vastaava ja ilmeisesti Yamahan 1300 xjr myös vetelee viimeisiään, sekä unohtamatta Hondan 1300 cb naku. Yli tonnisten perinnenakujen kastissa jäljellä alkaa enää olemaan BMW:n  r1200r, sääli...
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

BrevaHessu

  • Viestejä: 46
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #11 : Syyskuu 19, 2013, 10:07:32 ap »
Breva tuli tähänkin taloon, tosin seiskapuolikas. Olen nyt ajellut sillä reilun kuukauden ja ei voi olla muuta kuin tyytyväinen, todella mukava pyörä ajaa. Vaikka tehoa ei kummemmin ole, niin yllättävän pirteästi kulkee. Pyörä on sopivan yksinkertainen, huollot pystyy itse tekemään. Näitä keskusteluja kun olen seurannut, niin olen huomannut että seiskapuolikas ei kovin suurta arvostusta saa näissä piireissä, mutta minulle se on tällä hetkellä ainakin se oikean kokoinen moottori. Venttiilit meinaan vielä säätää ennenkuin talviteloille vien pyörää, eiköhän se niillä motomatin ohjeilla onnistu, ei vaikuta kovin monimutkaiselta toimenpiteeltä. Kaikki öljyt on vaihdettu, peräöljyt meni mukavasti tippakannulla. Sitten vain odotella ensi kevättä. Nyt täytyy parannella flunssa, jotta pääsee vielä tänä syksynä ajelemaan. Hyvää syksyn jatkoa kaikille ;)

BrevaHessu
V7 II Stone -15

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #12 : Syyskuu 19, 2013, 12:05:24 ip »
Ei isossa pikkulohkossa ole mitään vikaa! Itse en omastani luovu. Tuossa ja isolohkossa on ihan eri meininki. Molemmilla paremmat puolensa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #13 : Syyskuu 19, 2013, 21:54:05 ip »
<snip>
Yli tonnisten perinnenakujen kastissa jäljellä alkaa enää olemaan BMW:n  r1200r, sääli...

Ja Honda CB1100, nätti.  :)
Emeritus-guzzisti

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Breva tuli taloon
« Vastaus #14 : Syyskuu 19, 2013, 22:08:32 ip »
No niin, onpas tullut kommentteja.

En ole nyt ehtinyt viikonlopun jälkeen ajella lainkaan, silloin kun olisi ehtinyt on tullut vettä taivaalta  >:(
Viikonlopuksi nyt luvassa aurinkoa, että silloin sitten. Vaikka kyllähän tässä nyt alkaa tuo ajokausi pikkuhiljaa olla päättymässä muutenkin. Viimeistään lokakuun pimeät illat hyydyttää ajelut, ellei sitten jotain viikonloppureissuja vielä tule tehtyä. Joka tapauksessa on kiva päätellä ajokautta, kun tallissa majaileva ajopeli tuntuu lupaukselta tulevaisuudesta, eikä raskaalta taakalta  ;)

Givin takalaukkuteline tuli nyt viikolla ostettua ja Rompetorille täytyy lauantaina mennä tekemään löytöjä.
Sivulaukkujen suhteen on tullut pohdittua eri vaihtoehtoja, Guzzin omat laukut olisi hienot ja kiinnityssysteemi tosi kliini ilman laukkuja. Mutta todella kalliit nuo ovat!
H&B -laukut olisi ihan ok, mutta putkitelineet ei kauheasti miellytä silmää, saahan ne tietty poiskin otettua mutta mutta...
Nyt jotenkin eniten miellyttää tuo H&B:n C-Bow -systeemi pehmeillä, vesitiiveillä 23 litran laukuilla. Onkos kellään muuten kokemuksia noista? Ainakin nuo telineet on varsin huomaamattomat, vaikka ne jättäisikin pyörään reissujen välillä...hintakin jää ihan kohtuulliseksi.

Perushuollon ajattelin nyt syksyllä tehdä itse, moottoriöljyt ja suodatin, peräöljyt ja vaihteistoöljy ainakin. Keväällä sitten venttiilien säätöä yms. enemmän osaamista vaativaa, ihan ammattimiehelle ajattelin viedä. Oma tekninen osaaminen on aika heikkoa, vaativin asennustyöni taitaa olla Power Commanderin asennus entiseen Yamahaan. Nyt uuden pyörän kanssa saa taas aloittaa ihan puhtaalta pöydältä. Onneksi Brevassa ei tarvi purkaa katteita, vaan huoltokohteet on varsin helposti tavoitettavissa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2013, 09:27:18 ap kirjoittanut Sami »
Breva V850
Vespa GTS 250ie