Kirjoittaja Aihe: "Nypyttävä" etujarru.  (Luettu 34804 kertaa)

TunturiTT

Vs: "Nypyttävä" etujarru.
« Vastaus #15 : Syyskuu 04, 2013, 09:37:28 ap »
https://www.youtube.com/watch?v=bBlqVx4mWUw

Tuosta ensin painumat kohdilleen. Sitten säädät vaimennuksen mieleiseksi.

Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #16 : Syyskuu 04, 2013, 10:00:40 ap »
Onko 850 Brevan keulassa jotain säätöjä?
Mulla on tonnisatanen Breva ja siinä ei ole kuin jousipaineen säätö ja sen säätäminen on varsin yksinkertaista. Perussäätö on että keula painuu kolmanneksen matkastaan kun se kuormitetaan. Eli yhden hengen kuormalla säätö on hieman löysempi kuin kahden hengen kuormalla. Itse olen säätänyt heilahduksenvaimennusta käyttämällä SAE10 sijasta SAE15-keulaöljyä kun pyörällä ajetaan suurin osa matka-ajosta kahden hengen ja tavaroiden kanssa.

Työkalupussukassa on mukana halpiskaupasta ostettu 17mm räikkälenkkiavain jonka varsi on katkaistu. Sillä käy säätö rivakasti. Pitää vain laskea kierrokset että molemmat puolet ovat samassa jäykkyydessä.

TunturiTT

« Vastaus #17 : Syyskuu 04, 2013, 11:25:24 ap »
Kuinka paljon siinä on joustovaraa keulassa? Kolmannes on aika paljon sagia kuskin kanssa.

-SAS-

« Vastaus #18 : Syyskuu 19, 2013, 16:40:14 ip »
Täällä sama vika. Brevassa nypyttää etujarru kaikilla nopeuksilla. Talvella huollon aikana saavat osaavammat (huoltomies) laittaa jarrut kuntoon.

Noniin, sain itsestäni irti käydä pikaisesti jokaisen niitin läpi pultti - mutteri - porakone - putsausaine periaatteella. Täytyy kyllä sanoa että pikaisen työn ansiosta täytyy sanoa huoltomiehelle, ettei tarvikaan vaihtaa jarrulevyja, sillä noin 90 % nypytyksestä hävisi.  Ei häiritse niin paljon, että kannattaisi vaihtaa....

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #19 : Syyskuu 19, 2013, 22:32:49 ip »
En nyt halua pelotella, mutta ääritilanteessa nypytys voi muuttuua hallitsemattomaksi lukittumiseksi. Onhan se jokatapauksessa oire jostain asiaan kuulumattomasta. Tuskin menisi katsastuksessa läpi  ;) . Oletko koittanut tehdä köyhän miehen heittokelloa. Esim teippaamalla jonkun tikun etuhaarukan putkeen ja pyörää pyörittämällä todeta onko levy(t) kiero(ja) vai ei(vät). Ehkä idea tuli selväksi kuitenkin.
Forza Moto Guzzi!

-SAS-

« Vastaus #20 : Syyskuu 20, 2013, 10:33:59 ap »
En nyt halua pelotella, mutta ääritilanteessa nypytys voi muuttuua hallitsemattomaksi lukittumiseksi. Onhan se jokatapauksessa oire jostain asiaan kuulumattomasta. Tuskin menisi katsastuksessa läpi  ;) . Oletko koittanut tehdä köyhän miehen heittokelloa. Esim teippaamalla jonkun tikun etuhaarukan putkeen ja pyörää pyörittämällä todeta onko levy(t) kiero(ja) vai ei(vät). Ehkä idea tuli selväksi kuitenkin.

Olet oikeassa. Soitin juurin Guy Wikströmille, pääkaupunkiseudun Guzzimiehelle ja varasin aikaa huoltoon ja etujarrujen remontille. jarrulevylle tulee hintaa melkein 300€ / kpl. Mutta turvallisuus ennen kaikkea!!!

(Aamulla kun ajelin töihin huomasin, että jarru se vain jatka nypyttämistään..... Rupes vitsittään sen varran, että on pakko saada jarrut kuntoon ens kesän alkuun.)

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #21 : Syyskuu 20, 2013, 10:45:31 ap »
Hyvä homma! Kolmesataa ei tunnu pahalta edes itse tehtynä. Varmaan tulee uudet palat, nesteet ja yksi levy. Onko siinä kaksi levyä?
Forza Moto Guzzi!

-SAS-

« Vastaus #22 : Syyskuu 20, 2013, 10:52:05 ap »
Hyvä homma! Kolmesataa ei tunnu pahalta edes itse tehtynä. Varmaan tulee uudet palat, nesteet ja yksi levy. Onko siinä kaksi levyä?

Kaksi kappaletta melkein 600€ + palat + työ + huollon muut toimenpiteet.
karkea arvio kaikelle n 1000€

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #23 : Syyskuu 20, 2013, 11:37:59 ap »
Muista kysyä ja kerro täällä mikä vika levyissä oli.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

« Vastaus #24 : Syyskuu 20, 2013, 12:12:56 ip »
Vaihdoin itse jarrulevyt. http://www.motomatti.fi/2012/07/jarrulevyt-brevaan.html
Hinnaltaan kohtuullisemmat levyt vaikkakaan eivät tietenkään aivan yhtä hyvät kuin alkuperäiset. Mutta niilläkin pärjää oikein hyvin.
Jutun lopussa linkki vaihtotapahtuman selitykseen.

Itselle ei ole sattunut kieroa levyä. Kaiden vinkki mitata heittoa levyistä ei välttämättä kerro kelluvan levyn kieroudesta vaan siitä miten ne ovat asettuneet kiinnityshelojensa/keskiönsä suhteen. Tietenkin sekin aiheuttaa nypytystä. Itse levy voi silti olla aivan suora. Jarrujen reipas käyttö aika-ajoin auttaa pitämään jarrulevyn helat puhtaina. Kun jarrutettaessa kuluu rallattava/sirisevä ääni levyistä niin asia on kunnossa.

TunturiTT

« Vastaus #25 : Syyskuu 20, 2013, 12:29:59 ip »
Ja voi niitä levyjä vaihtaa vaikka yksitellen, kun etsii sen kieron.
Itselläni on etuset eri ikäiset ja erilailla kuluneet. Palat eivät kuitenkaan koskaan eksy väärien levyjen pariksi, niin sillä ei ole merkitystä.
Omani hurisevat kovemmassa jarrutuksessa, tietää nuotista, että niitit ovat kuosissa.

-SAS-

« Vastaus #26 : Syyskuu 20, 2013, 12:58:57 ip »
Muista kysyä ja kerro täällä mikä vika levyissä oli.

Tottakai. Raportoin kunhan / jos saan tiedon.

Nypytys alkoi Norjan reissun aikana, suuntana silloin etelä (paluumatkalla siis..  :) )
Tuli parit ohitukset tehtyä ja parit voimakkaat jarrutukset. yht´äkkiä mitään varoittamatta nypytys vain alkoi....
olen nyt pärjännyt hyvin kaksi kuukautta. Mutta kuten jo edellä kerroin, on mukavata aloittaa uusi kausi tikissä olevalla mopottimella.

Onkos porukkaa menossa Piikkiön suuntaan huomenna? itse en ole siel koskaan käynyt, joten voisi olla mukavaa käväistä kun kerran mahdollisuudet tulevaisuudessa ovat melko pienet.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #27 : Syyskuu 20, 2013, 19:06:31 ip »
Nyhtääppä ne jarrusatulat irti ja tutki onko jarrupalat kuluneet tasaisesti. Nimittäin jos joku männistä jumittaa ja palat kuluu epätasaisesti niin johan nypyttää. Mulla on -10 sportissa alkuperäiset levyt eikä pahasti edes kuluneet ja mittarissa on jotain 82tkm. Jarrua on saanu kyllä varmasi ihan riittävästi radalla yms, sillä ne varmaan kunnossa pysyykin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

MattiS

« Vastaus #28 : Huhtikuu 21, 2017, 13:09:09 ip »
Vanhan aiheen pariin.
Ostin Vintageni ( vm 2011, aj. nyt 47 000 km ) vajaa vuosi sitten ja huomasin, että käsijarru nypyttää. Varsinkin hitaassa nopeudessa ilmiö oli varsin häiritsevä. Tarkoitus oli tehdä asialle jotain loppukesäsästä, mutta leikkauksen vuoksi ajokauteni loppui kesken. Talven aikana otin sitten jarrusatulan irti ja herkistelin mäntiä, joista sisäpuoleiset olivat selvästi jäykemmät kuin ulkopuolen männät, myös palat olivat kuluneet selvästi erilailla eri puolilta, joten vaihdoin ne uusiin. Pyörittelin porakoneella myös uivien levyjen holkit herkikisi.

Testasin tulosta vetämällä narulenkillä käsijarrukahvaa sen verran, että jaksoin vaivoin pyörittää etupyörää käsin ja huomasin, että levyssä oli parinkymmenen sentin pätkä, jossa kitka oli selvästi pienempi. Mittasin levyn mikrometrillä ja tuo alue on ohuempi kuin muu osa levystä, maksimi ero 0,04 mm.
Nyt, kun olen päässyt testaamaan ajamalla, totesin, että nypytys oli edelleen täysin selvä, tosin ei läheskään yhtä paha kuin muistikuva viime kesältä.

Vaihdoin sitten pääsiäisenä etulevyt keskenään ja pääsin viikolla sen verran kokeilemaan, että ainakaan lyhyellä lenkillä en huomannut enää minkäänlaista nypytystä käsijarrussa. Jalkajarrua en kauheasti testaillut, mutta ainakaan muutamalla varovaisella jarrutuksella ei siihen siirtynyt nypytys tuntunut häiritsevältä.

Olen täysin ummikko missään korjaushommissa ja haluaisin kuulla mielipiteitä, voiko näin tehdä, vai onko pyörimissuunnan muutos levyssä vahingollista/vaarallista.

motomatti

« Vastaus #29 : Huhtikuu 21, 2017, 18:30:47 ip »
Samaa rautaa se on molempiin suuntiin. Voi olla että on joitain muotoiltuja levyjä joilla voisi olla pyörimissuunta. Mutta eikös ne saa kummin päin vain keskiöihinsä mikäli vaihtaa keskiön ja levyn välissä olevat "niitit".