Vanhan aiheen pariin.
Ostin Vintageni ( vm 2011, aj. nyt 47 000 km ) vajaa vuosi sitten ja huomasin, että käsijarru nypyttää. Varsinkin hitaassa nopeudessa ilmiö oli varsin häiritsevä. Tarkoitus oli tehdä asialle jotain loppukesäsästä, mutta leikkauksen vuoksi ajokauteni loppui kesken. Talven aikana otin sitten jarrusatulan irti ja herkistelin mäntiä, joista sisäpuoleiset olivat selvästi jäykemmät kuin ulkopuolen männät, myös palat olivat kuluneet selvästi erilailla eri puolilta, joten vaihdoin ne uusiin. Pyörittelin porakoneella myös uivien levyjen holkit herkikisi.
Testasin tulosta vetämällä narulenkillä käsijarrukahvaa sen verran, että jaksoin vaivoin pyörittää etupyörää käsin ja huomasin, että levyssä oli parinkymmenen sentin pätkä, jossa kitka oli selvästi pienempi. Mittasin levyn mikrometrillä ja tuo alue on ohuempi kuin muu osa levystä, maksimi ero 0,04 mm.
Nyt, kun olen päässyt testaamaan ajamalla, totesin, että nypytys oli edelleen täysin selvä, tosin ei läheskään yhtä paha kuin muistikuva viime kesältä.
Vaihdoin sitten pääsiäisenä etulevyt keskenään ja pääsin viikolla sen verran kokeilemaan, että ainakaan lyhyellä lenkillä en huomannut enää minkäänlaista nypytystä käsijarrussa. Jalkajarrua en kauheasti testaillut, mutta ainakaan muutamalla varovaisella jarrutuksella ei siihen siirtynyt nypytys tuntunut häiritsevältä.
Olen täysin ummikko missään korjaushommissa ja haluaisin kuulla mielipiteitä, voiko näin tehdä, vai onko pyörimissuunnan muutos levyssä vahingollista/vaarallista.