Kirjoittaja Aihe: Akusta vielä...  (Luettu 22140 kertaa)

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Akusta vielä...
« : Heinäkuu 29, 2013, 12:21:15 ip »
Oli näköjään lukittu tuo aihe "Isompi akku...", joten pitää aloittaa sama asia uudestaan.

>> En tiä mitä sillä Timo Ev:llä on Bilteman akkuja vastaan kun <<
Eipä minulla ole sinänsä mitään kenenkään akkuja vastaan. Olen vain tässä vuosien mittaan todennut, että halvalla ei saa juuri koskaan hyvää. Ei B***masta eikä T******talosta...
Sikälikin, kun olen ihan työssä sähkötekniikan parissa, niin mm. komponenteissa tuo hinta näkyy ihan selvästi.
Se on toki totta, että monesti halpa tehdään samassa tehtaassa kuin se kalliimpi. Siinä on vain se tilanne, että se kalliimpi tehdään eri materiaaleista tai jopa eri tuotantolinjalla. Tämä on tullut ilmi hyvin monesti esim. johdonsuoja-automaateissa eli ns. automaattisulakkeissa.
Joskus ostin hädissäni Golfiin ( ww.auto.golf ) halvalla Honkonkikaupasta akun, joka kesti jopa lähes vuoden. Ja oikea akku olisi ollut vain vähän kalliimpi.
Tuo hinta-asiahan on niin, että monesti se halvan ja hyvän välinen hintaero on "häviävän pieni". Ihan kuin kertomukseni siitä, että hyvin tehty remppa pyörässä vie vain hetken pidempään, kuin hätäinen söhellys.
En tuomitse mitenkään kenenkään päätöksiä hankinnoista ja hinnoista tai laadusta. Kukin tehköön mieleisellään tavalla. ( Ajaahan jotku vetokettinkipyörilläkin...  ;) )

Ja ihan kohta Poroholmaan!  
                                                                                             Ja vielä muutama paikka risteilyyn.
                                                                                       Rannalta ei lippuja saa yhtään halvemmalla...

motomatti

Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #1 : Heinäkuu 29, 2013, 13:54:46 ip »
Ja kommenttina tuohon egonin Biltema happoakkutiedusteluun:
Ei taida enää nykyään olla kovasti suosiossa nuo hapotettavat lyijyakut. Suljetut ja geeliakut ovat niitä joita on pyörissä jo vakionakin.
Vastauksen puute voi johtua ylläolevasta syystä.

egon

« Vastaus #2 : Heinäkuu 29, 2013, 15:20:25 ip »
Juuh, mutta nyt on uusi happopatteri paikallaan ja startti pyörii kuin vimmattu.

TunturiTT

« Vastaus #3 : Heinäkuu 29, 2013, 15:44:53 ip »
Tänään just ostettiin uusi Smf-patteri Biliksestä rouvan pyörään. Edellinen kesti puoli kesää ajoa ja melkein vuoden seisotusta. Ei ottanut sähköä vastaan. Oli eka kohdalle osuneista bilteman tavallisista akuista, joka hyytyi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

• Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
« Vastaus #4 : Heinäkuu 29, 2013, 17:17:13 ip »

Joo... happoakku on rautaa....
Pistin 30 Ah Vartan eläkkeelle (  n. 10 v ) ajoleikkuriin. Vanha E- Tec  ei jaksanut pyörittää.
Mutta Vartalla melkein ajaa ettei moottori on käynnissä.

Tunnustan ...että ostin Bilteman Geeliakun ( 19 Ah ) kun nuita "kaatoja" ajatellen, ei hapot lorahda housuille ja on  keveempi nostaa pyörä pystyyn .Paljon pienempi ja painaa 6.6 kg. Mutta en usko että  geeliakku kestää pyörässä 10 v.. taisi olla ainutlaatuinen Varta.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Vierailija

« Vastaus #5 : Heinäkuu 29, 2013, 18:03:37 ip »
Taisi olla Varta ajalta kun Varta oli vielä Varta?  ???

Mulla kesti nyky-Varta mopossa vuoden - ja oli vielä kallis.  >:(
Emeritus-guzzisti

Guzzr

« Vastaus #6 : Heinäkuu 29, 2013, 19:16:22 ip »
Onko mahdollista , että jo varastoissa nämä "nykypäivän uudet" akut huononee ennenkuin ne ovat myytyjä moottoripyöräkansalle,
varsinkin pitkän ajan varastoissa esim. Kiinassa tai Taiwanissa? esim auringonpaisteessa tai vuosia huoltoaseman hyllyllä.
Ehkä valmist.päivän merkintä olis aiheellinen - tai paras ennen .........         Vähän niin kuin elintarvikepakkauksessa  -

Kukaan ei halua ostaa "vanhaa tavaraa" jos ei saa riittävän suuria hinnanalennuksia.

Mutta tiedämme kaikki: Moto Guzzit ovat vähän kalliimpia , mutta laatutavaraa , sekä ovat kestäviä ja täällä voimaa piisaa vuosikymmeniä kovassa käytössäkin.  8) 8) 8)

Tuulenpoika

« Vastaus #7 : Heinäkuu 29, 2013, 19:45:29 ip »
Ihmettelen miksi kaverit laittaa paskoja akkuja pyöriinsä.Itselläni kummassakin Kustissa valmishapotettu itävaltalainen Banner 30 Ah.Painava mutta kestää talven pakkasetkin parilla latauksella.Ja edullinen,74 euroa.Kaksi ensimmäistä akkua kesti 10v.Painavia ovat mutta toimivat.Mulle on ihan sama,painaako akku Calissa 5 vai 10 kg.

BMW

« Vastaus #8 : Heinäkuu 29, 2013, 19:49:32 ip »
Mulla kesti se edellinen akku joka oli Varta, ja kallis, kolme ajokautta. Ei auttanu hyvä hoito, ei vaan enää pitäny virtaa sisässään. Eli edelleen kysyn: Mitä etua tai lisäarvoa saa maksamalla merkkiakusta maltaita kun halpisakku on nyt kohta kestäny saman kun se kalliskin. Näitä lyhytkestosia kallita akkuja on nykysin paljo liikkeellä. Se korkeempi hinta vaan ei näytä enää tarkottavan parempaa laatua.

TunturiTT

« Vastaus #9 : Heinäkuu 29, 2013, 21:50:18 ip »
Ihmettelen miksi kaverit laittaa paskoja akkuja pyöriinsä.Itselläni kummassakin Kustissa valmishapotettu itävaltalainen Banner 30 Ah.Painava mutta kestää talven pakkasetkin parilla latauksella.Ja edullinen,74 euroa.Kaksi ensimmäistä akkua kesti 10v.Painavia ovat mutta toimivat.Mulle on ihan sama,painaako akku Calissa 5 vai 10 kg.

En ole vieläkään paskaa akkua ainakaan Biltemasta saanut. Rouvan pyörän käynnistymättömyyden syyksi paljastui lopulta käynnistäjän erhe (itse olin 50 kilsan päässä), eli turhaan ostin uuden. Nyt ostanut biltemasta kuuden pyörän akut ja hyvin rokkaa. Ainoa sysipaska akku oli saksalainen Bonn akkuliikkeestä. Maksoi pari kymppiä Vartaa vähemmän ja kesti juuri takuuajan yli..

egon

« Vastaus #10 : Heinäkuu 30, 2013, 09:01:16 ap »
"Merkkiakulla" ja halpisakulla oli hintaeroa pari kymppiä, joten sen merkitystä en halua liioitella. "Merkkiakulle" luvattiin takuuta puoli vuotta, eli jos ensi keväänä on voltit kateissa niin egon marssii taas akkukauppaan pari seteliä taskussaan. Mutta sellainen asia pisti silmään vasta kotona uuden akun pahvilaatikossa, että siinä on jossakin lipareessa numerosarja, josta erottuu kummallisen tuttu nelinumeroinen yhdistelmä 2010. Minua ei se haittaa vaikka valmistusajankohta olisi viime vuosituhannella jos vaan akku on ylipäätään sellainen kapine, joka ilman happoja säilyy käyttökelpoisena vuosikausia. Säilyyhän se kuulemma kääretorttukin, miksipäs ei sitten akku?

I.H.

« Vastaus #11 : Heinäkuu 30, 2013, 09:44:58 ap »
Akun huohotus, onko huhotuksella merkitystä, mulla tuo huohotusletkun liitin katkesi ja on nyt ilman tuota letkua. Kysymys kuuluukin paljonko akusta poistuu kaasuja ja onko tuo letku tarpeellinen ?
Titaniumin kuski

motomatti

« Vastaus #12 : Heinäkuu 30, 2013, 10:47:06 ap »
Lyijy-happo-akun huohotin on tarpeellinen: akku latautuessaan erittää palavaa kaasua joka on saatava johonkin hukattua ettei akku poksahda halki.
Se että letku puuttuu aiheuttaa sen että akusta mitä todennäköisemmin vuotaa hieman akkuhappoa ulos hallitsemattomasti: Se on omiaan ruostuttamaan rautaa, pilaa kromauksen ja tummentaa ikävästi rosteri-osatkin.

Monilta jää huomaamatta akunostokiiruussa se että jos akun navat ovatkin oikein päin mutta huohotusletku sattuukin olemaan akun vasemmassa reunassa niin se vaikuttaa akun toimintaan. Jos sivuseisontatuki on vasemmalla niin akun huohotus pitää olla oikealla.

Nykyisin moottoripyöriin ei enää asenneta kyseisen laisia akkuja joissa olisi "irtaallaan nestettä". Kaikki sellaiset akkumallit ovat korvattavissa suljetuilla ratkaisuilla ja valikoima niissa on jo isompi kuin "antiikkiakuissa".

egon

« Vastaus #13 : Heinäkuu 30, 2013, 11:52:57 ap »
On minullakin katkennut tai irronnut huohotusletku muutamia kertoja, mutta kaipa akun sisältä uhkuu enimmäkseen kaasua, eikä kovin paljon haponroiskeita, koska ainoa hapettuma minkä olen satulan alla havainnut on plussanavan kaapelin kiinnitys. Se pitää ajoittain puhdistaa ja koettaa suojata jollain vaseliinin tapaisella. Vetyä tosiaankin hönkiin sieltä ulos, mutta tulikos sitä nyt purkaessa vai ladatessa vai sekä että?? On meinaan, yksi traktorin akku elämän varrella posahtanut kun sitä yritettiin viimeisillä voimilla houkutella pyörittämään dieselin käymään. Jostain se sai silloin kipinän ja poks. Ilmeisesti tuo letku on tarpeellisempi jos akku on kovin tiiviissä tilassa. Autojen tai traktoreiden akuissa ainakaan meillä ei ole letkuja. 

TunturiTT

« Vastaus #14 : Heinäkuu 30, 2013, 12:22:12 ip »
Monissa (ainakin japanilaisissa) pyörissä on akkukaukalossa paikka huohotinputkelle, joka on vedetty alas asti. Välttyy pitkässäkin juoksussa hyvin happohuuruilta ja roiskeilta. Ei siis saa niitä ainakaan rungolle tms.