Kirjoittaja Aihe: Akusta vielä...  (Luettu 22141 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #30 : Elokuu 19, 2013, 10:53:37 ap »
Varma keino hajottaa sähkölaitteet on käyttää konetta ilman akun kuormaa käynnistämällä väkisin apukaapeleilla tai juoksukäynnistyksellä. Ecu, tasuri, laturin käämit, kaikki ovat vaarassa. Johtuu siitä, että latausjännite karkaa jonnekin 20-30V. Tämä siinä tapauksessa, että akun sisäinen vastus kohoaa äärettömäksi kontaktihäiriön vuoksi. Toinen ääritapaus on akun sisäinen oikosulku, joka taas polttaa käämit, ylivirta sulattaa tasurin jne. Kannattaa ensin mittailla jännite, ladata, rasitustesti, lataus, käynnistys, latausjännitteen mittailu ja sitten akku vaihtoon ja uudet testit. Harvalla on yleismittari reissussa mukana, joten tiepalvelua paikalle isompien vaurioitten välttämiseksi.
Forza Moto Guzzi!

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #31 : Elokuu 19, 2013, 13:36:02 ip »

Johtuu siitä, että latausjännite karkaa jonnekin 20-30V

Kai tuollaisiakin säätimiä sitten on. Jos on, niin kyse on karkeasta
suunnitteluvirheestä tai laiminlyönnistä.
Aiemmin kertomani tapaus oli Mille GT:stä, jossa ei mitään ECUja ole,
mutta lamput ja puolat olisivat varmaan kärähtäneet heti yli 20V jännitteestä.



TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #32 : Elokuu 19, 2013, 14:19:29 ip »
Varma keino hajottaa sähkölaitteet on käyttää konetta ilman akun kuormaa käynnistämällä väkisin apukaapeleilla tai juoksukäynnistyksellä. Ecu, tasuri, laturin käämit, kaikki ovat vaarassa. Johtuu siitä, että latausjännite karkaa jonnekin 20-30V.
Tuota...tuota...
Lataussäädin on juuri sitä varten, että järjestelmään ei tuupata älytöntä jännitettä. Ja lataussäädin toimii ikään kuin rungon ja akun napajännitettä mittaamalla. Laturi itsesään tuuppaa huomattavasti korkeampaa jännitettä kuin 12V. En tiedä paljonko, kun en ole koskaan asiaan tutustunut. Se ylimenevä osa vain leikataan pois. Leikkauskohta on ~13,8V
Ja tiedän toki, että akku on oltava kiinni kun kone käy.

Kyse olikin siitä, että miten matka katkeaa poks, jos akku on ns. sökö. Minun vajavaisen ymmärrykseni mukaan pyörän pitäisi käydä ja valojen palaa. korkeintaan hippua hiljalleen...
Sitten jos pyörän sammuttaa, niin käynnistäminen ilman akkua onkin jo ihan eri juttu.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #33 : Elokuu 19, 2013, 15:31:34 ip »
Kyllä vanhan ajan kärkipeleillä voi huoleti ajaa jos akku on sökö kun työntää käymään mutta en kyllä tekisi sitä nykypeleillä, toki saattaa olla että ecussa on joku valvonta että jos akku on poissa pelistä sammuttaa toiminnat. Kun akun tasaava vaikutus on poissa niin jännite vaihtelee aika paljon ja radionrakennusosat menee helposti rikki.

Nykyään jos antaa kaapeleilla virtaa niin antavan auton avaimet taskuun niin voi suojella sähkölaitteita, ennen aikaan anatavaa autoa pidettiin käynnissä ja kovilla kierroksilla mutta nykyään siinä on kovat riskit.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #34 : Elokuu 19, 2013, 16:06:54 ip »
Tuota...tuota...

Niin, moni asia "ei pitäisi" tapahtua jos laitteet ja komponentit on suunniteltu alusta asti kunnolla. No, kuten tiedämme vaikkemme ehkä kaikki myönnäkään, niin italialaisissa ei ihan aina asiat mene näin ;)

Esimerkki, katso vastaus #4 http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4194.msg29739#msg29739

Eli historia tuntee kyllä useita tapauksia jossa akun rikkoutuminen johtaa ECUn rikkoutumiseen tavalla tai toisella ylijännitteen seurauksena.
Ehkäpä uudemmat ECUt sisältävät paremmin ylijännitteeltä suojaavia komponentteja, ehkäpä eivät.

Eräs sellainen komponentti on esitetty täällä : http://www.thisoldtractor.com/gtbender/print/moto_guzzi_quota_ecu_protection_and_transil_diode_installation.htm

Tuo erikoisdiodi lyö läpi ylijännitteestä ja polttaa sulakkeen siten että ECU ei ehdi nähdä ylijännitettä.

Jos tiedän että akku on rikki, niin en varmasti kyllä yritä ainakaan omia vehkeitä käynnistellä ja ajaa ilman akkua ...

- JuhaV

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #35 : Elokuu 19, 2013, 16:59:10 ip »
Laturi työntää jopa 80V! Ohhoh!  :o
En olisi uskonu... Vaan kaikkea sitä kokee, kun Guzzilla ajaa...
No ihan varmasti tekee pahaa, jos tuo 40-80V pääsee ihan vapaasti pitkin pyörää.

Tuo transil-diodi näyttääkin varsin pätevältä kapineelta. Sehän on ymmärtääkseni supressori, joka toimii kuten varoventtiili.
Pitääpä tutkia asiaa.

Jallu

  • Viestejä: 124
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #36 : Elokuu 19, 2013, 18:49:23 ip »
Kyllä se akku kuoli kesken ajon. Nopeutta noin 80km/h kun moottori sammui. Ensin luulin että bensaletku irtosi, mutta kun sain topattua huomasin että startti ei pyörinyt. Hinurikuskilla oli apukäynnistin jolla saatiin poweria ja kone lähti käyntiin. Tyhjäkäynti olikin ok mutta heti kun vänsi kaasua niin kone alkoi yskimään ja pätki. Pyörä roudattiin Guy Vikströmin pihalle ja diagnoosi oli selvä: akku paskana lisättynä moitteella: halpisakut eivät kestä isojen twinien vaatimaa käynnistysvirtaa vaan hajoavat hyvinkin pian. Tänään hain Yasan 30 Ah:n happoakun Allraitilta. Iso ku faan mutta mahtui juuri ja juuri petiin. Kotiin tultuani tarkistin lataukset ja jotain hämminkiä vielä on, sillä akku ei ollut latautunut kunnolla. Tänään ei jaksa tutkia, ehkä huomenna sitten  ???
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2013, 09:19:14 ap kirjoittanut Jallu »

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #37 : Elokuu 19, 2013, 19:53:21 ip »
Kolkyt amppeerituntinen ei lataannu täyteen ihan lyhkäsellä ajolla. Paljonko on latausjännite esim 2500rpm:n kohdalla?
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #38 : Elokuu 19, 2013, 20:30:39 ip »
Ei juuri mitään. Boschilaisen lataus taitaa muutenkin alkaa vasta jostain 2200 ylöspäin..? Muista en niin tiedä (Saprisa yms.).
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Reima

  • Vieras
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #39 : Elokuu 19, 2013, 22:24:41 ip »
Akkuhan se oli finaalissa, mutta veljeskunnan kierrätys pelaa (Grazie mille Matti!)
Vaihdoin tilalle Matin ex-EV:ssä olleen akun sekä myös tulpat ja lähti käyntiin, mutta kone kävi kuin sepelimylly ja tyhjäkäyntiä ei ollenkaan.
Poistin käytöstä kierrätys-PowerCommanderin ja käynti tasaantui normaaliksi.
Ilmeisesti PC sai kipeetä akun sipatessa  ??? Mutta EV lähtee käyntiin kuin palmupuun alta.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2013, 07:58:11 ap kirjoittanut Reima »

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #40 : Elokuu 20, 2013, 10:19:30 ap »
Lainaus
Ilmeisesti PC sai kipeetä akun sipatessa
Kun se on kiinni siinä ecun ja johtosarjan välissä pitäisi sen kestää siinä kun ecunkin? Kannattaa varmaan kokeilla: a) uudestaan paikalleen  b) PC:hen karttasofta uudestaan sisälle ja sitten paikalleen. Olen siinä käsityksessä että kun PC hajoaa, moottori ei käy ollenkaan?
V11 - it defines you.

Reima

  • Vieras
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #41 : Elokuu 20, 2013, 10:29:26 ap »
Juu, tutkitaan kun ehditään.

Jallu

  • Viestejä: 124
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #42 : Elokuu 20, 2013, 12:14:13 ip »
Kolkyt amppeerituntinen ei lataannu täyteen ihan lyhkäsellä ajolla. Paljonko on latausjännite esim 2500rpm:n kohdalla?
Taas tuli tehtyä hätäisiä johtopäätöksiä. Ajomatka oli 160 km joten arvelin akun latautuneen sillä matkalla. Laitoin laturin kiinni yöksi ja nyt tuo näyttää jo paremmalta. Latausjännite 2500 rpm:n kohdalla on 13.95V joten kunnossa näyttää olevan.  ;D ;D ;D

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #43 : Elokuu 20, 2013, 13:19:55 ip »
Isoissa dieseleissä oli tehtaalta mukana kuivavarattu happoakku. Akkuhappoa oli firmassa kanisterissa.
Kuivavarattu akku säilyy periaatteessa loputtomiin hyvänä.
Mutta...hapotuksen jälkeen on akku ladattava mahdollisimman pian ja mahdollisimman täyteen.
Muussa tapauksessa homma ei oikein pelitä. Olen vaihtanut monesti uuden toimimattoman akun, kun asiakas hapotti, vaan ei ladannut riittävän pian.
Eihän se nyt heti ( tunneissa... ) mene pilalle, mutta käytännön sääntö on, että laturi kiinni heti hapotuksen jälkeen.

Muutenkin tuo akun varaaminen on sikäli huolehtimisen aihe, varsinkin jos ajelee vain "kauppareissuja". Tällöin akku ei ehdi latautua täyteen, kun valojakin poltetaan. Silloin saattaa olla hyvä 2-3x kesässä ladata akku "oikealla laturilla". Siitä on sekin ilo, että samalla tulee - pitäis tulla - akun muu kunto tarkastettua.

Reima

  • Vieras
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #44 : Elokuu 20, 2013, 13:51:04 ip »
Ehkäpä vahingosta viisastuneena ( ??? ) laitan EV'n akun välillä ylläpitolaturiin (jälleen grazie mille Matille!)
Kauppareissujahan sitä tulee toki ajettua, mitä nyt kerran taisin Raumalle PoroholmaButtin ajaa  ;)
Calissa olleen EuroGloben iästä kun ei ollut mitään aavistusta, voi olla että vanhuuttaan lopulta meni.

Tässä topicissa tuntuvat vaan mielipiteet jakaantuvan niinkuin kaikilla keskustelupalstoilla - kahta akkua kun kaupasta ei haluaisi ostaa halpaa ja hyvää.