Kirjoittaja Aihe: Akusta vielä...  (Luettu 22142 kertaa)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #15 : Heinäkuu 30, 2013, 20:25:12 ip »
Akun latauksesta, kun lataat akkua sen ollessa pyörässä, pitääkö + tai - navan johto irroittaa latauksen ajaksi ?
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #16 : Heinäkuu 30, 2013, 20:37:35 ip »
Ei tarvitse katkaista pyörän sähköjärjestelmän piiriä jos ladataan asianmukaisella laturilla. Uusimmissa malleissa siitä on jopa haittaa (Ajotietokone unohtaa joitakin tiedostoja muististaan.) Virrat pitää luonnollisesti kytkeä pois virta-avaimesta että lataus onnistuu nopeammin.

Latauskaapelit kytketään niin että maajohto laitetaan ensin johonkin rungon tai moottorin paljaaseen metallipintaan ja plus johdin akun plusnapaan tai jos akku on hankala tavoittaa niin käynnistinmoottorin + napaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #17 : Heinäkuu 30, 2013, 20:42:15 ip »
Mulle on kyllä opetettu, että ensin plus, sitten maa. Silloin ei tule räpsyjä tai kipinää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #18 : Heinäkuu 30, 2013, 20:55:32 ip »
Akun latauksesta, kun lataat akkua sen ollessa pyörässä, pitääkö + tai - navan johto irroittaa latauksen ajaksi ?

Ctekin laturin mukana tuli kaabelinpätkät, joissa päissä on lenkit ruuveille pysyväisluonteiseen asennukseen + napaan ja maahan. Toisessa päässä on liitin, jolla korvataan leualliset kaabelit.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #19 : Heinäkuu 30, 2013, 20:57:55 ip »
Saako tuota johtoa muuten nykyään tarvikkeena? Hukkasin nimittäin joskus akkua vaihtaessa ja silloin ei saanut irrallaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #20 : Heinäkuu 30, 2013, 21:00:48 ip »
Saako tuota johtoa muuten nykyään tarvikkeena? Hukkasin nimittäin joskus akkua vaihtaessa ja silloin ei saanut irrallaan.

En tiedä, omakin puuttui äsken laturin laatikosta... mutta näpsä mies tekee sellaisen  helposti itse.

ctekin sivuilta löytyy tuollainen, mutta liitin on niin moderni, että ei käy vanhaan xs3600:aan

http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/Comfort%20Connect%20Eyelet%20M6

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #21 : Heinäkuu 30, 2013, 21:02:38 ip »
Lainaus
Mulle on kyllä opetettu, että ensin plus, sitten maa. Silloin ei tule räpsyjä tai kipinää.

Juu ja multa tuli aivopieru: Noin tietenkin, plus ensin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #22 : Heinäkuu 30, 2013, 22:37:44 ip »
Lainaus
kaabelinpätkät, joissa päissä on lenkit ruuveille pysyväisluonteiseen asennukseen
Mutta hyvä isä kuitennii, sulaketta ei ole! Itse laitoin pysyväisluonteisesti autoon. Eristys jos hiertyy plus johdosta... palaa koko peli herkästi... Koetin toimia TimoEv:n oppien mukaan(?) ja laittaa sulakkeen niin lähelle plus napaa kun mahdollista.

Lainaus
Saako tuota johtoa muuten nykyään tarvikkeena
Kyllä olen Mot___tissä nähnhyt ihan valmiina "merkkivaraosana" hyllyn päässä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2013, 19:11:25 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #23 : Elokuu 18, 2013, 11:50:38 ap »
Onko tietoo kuinka yleisesti Guzzeissa on geeliakku ja kuinka ovat pelittäneet, mulle on kerrottu että kun simahtavat tulee se kertaheitolla ennalta hiipumatta. ja kuinka niitä ladataan esim. talvella ?
Titaniumin kuski

Reima

  • Vieras
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #24 : Elokuu 18, 2013, 11:55:00 ap »
EV:n akku hyytyi eilen kuin puun takaa, en lähde enempää tutkimaan sen sielunelämää, käytetyssä ei mitään käsitystä minkä ikäinen.

Onko porukoilla kokemusta tällaisesta Motonetin virtalähteestä Caliin:
http://shop.motonet.fi/fi/varaosat/1308/moottoripyorat-skootterit/moto-guzzi/1100cc#Sahko-ja-polttoaine

Hinta on edullinen, mutta kestääkö puolet siitä ajasta kuin kaksi kertaa kalliimpi ?

Nim. Huomenna akkukaupoille...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #25 : Elokuu 18, 2013, 12:47:16 ip »
Stonessa oli silloisen myyjän vaihtamana muistikuvani mukaan "ei suorakaiteen muotoinen" Varta (voin muistaa väärinkin). Mutta merkittävästi isompi kuin miltä tuo kuva näyttää. Caliin taitaa mahtua valtava akku? Yllättävää että tuo Vartan hakukone antaa myös tämän isomman.http://www.varta-automotive.fi/fi-fi/search-batteries?ids=530030030A514&application=bike&manufacturerNo=1000183&modellineNo=4858&modeltype=12881

Subjektiivinen näkemys eikä perustu vuosien kokemukseen; Odyssey PC925L on paras ja varmaan kallein. En tiedä onko kokonaistaloudellisesti edullisin. Niissä on se hyvä puoli, että antavat hirmuisesti starttivirtaa ja ne pysyvät parhaiten kunnossa kun niitä ei hoida. Täysin suljettu, oliko lasikuituun imeytetyt hapot. Esim. http://akkunetti.fi/lyijyakut/odyssey-battery-mp-ralli/pc925-odyssey-drycell-battery

Nää on nyt uusinta hottia ja ainakin Saksassa "Sporttimiehillä" (V11, 1100Sport, Daytona) testikäytössä. Kallis & takuu 1 ajokausi mut "ei bal paina": http://akkunetti.fi/lyijyakut/mp-liion-akut/akku-84wh-12v-ltx20hl-liion-
« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2013, 19:53:45 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Jallu

  • Viestejä: 124
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #26 : Elokuu 18, 2013, 20:34:49 ip »
Onko tietoo kuinka yleisesti Guzzeissa on geeliakku ja kuinka ovat pelittäneet, mulle on kerrottu että kun simahtavat tulee se kertaheitolla ennalta hiipumatta. ja kuinka niitä ladataan esim. talvella ?
Tietoa tuli tänään kun oltiin rouvan kanssa palaamassa Tuusniemestä. Hyvinkään kohdalla niin kone yskäsi pari kerta ja sitten loppu käynti. Se oli laaki ja vainaa. Tällä kertaa se ei ollut bensaletku vaan akku otti ja kuoli, kesken ajon. Onneksi AL -turvan kautta hinuri paikalle, mopo Vantaalle ja Aviksesta Skoda perseen alle ja kotiin. Huomenna auton palautus, mopoon uusi akku ja sitten Brandtille tilaamaan Wingi  ;D  Akku oli se Bilteman edullinen ja laadukas, toimi hyvin ihan loppuun asti eli n. 16kk.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #27 : Elokuu 19, 2013, 08:12:49 ap »
Tuotaa...mites ihmeessä matka katkeaa äkillisesti, jos akku simahtaa? Akku voi simahtaa vaikkapa sisällä olevan levykontaktin katketessa tärinässä, niitä on kyllä sattunut.
Vaan laturi tekee sähköä ja moottori pyörii...   Ej jummarra...  ???  :o

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #28 : Elokuu 19, 2013, 09:03:15 ap »
Tämä on melko helppo ymmärtää.
Nämä laitteethan ei lataa tyhjäkäynnillä. Esimerkiksi risteykseen
kaasu pois niin siinä lepää, eikä lähde työntämällä käyntiin.
Apukaapeleilla voi käynnistää ja matka jatkuu niin kauan
kuin pitää kierrokset yli tyhjäkäynnin.


Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Akusta vielä...
« Vastaus #29 : Elokuu 19, 2013, 09:16:11 ap »
Stonessa oli silloisen myyjän vaihtamana muistikuvani mukaan "ei suorakaiteen muotoinen" Varta (voin muistaa väärinkin). Mutta merkittävästi isompi kuin miltä tuo kuva näyttää. Caliin taitaa mahtua valtava akku? Yllättävää että tuo Vartan hakukone antaa myös tämän isomman.http://www.varta-automotive.fi/fi-fi/search-batteries?ids=530030030A514&application=bike&manufacturerNo=1000183&modellineNo=4858&modeltype=12881
<snip>

Varta kesti mulla vuoden. Ei ole hyvää saksalaista laatua enää se.  :(
Emeritus-guzzisti