Kirjoittaja Aihe: Moottorin tärinät  (Luettu 12725 kertaa)

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Moottorin tärinät
« : Heinäkuu 26, 2013, 17:52:25 ip »
Mistähän mahtaa johtua kun mielestäni kone on alkanut täristellä tuolla 5t-kierroksen seutuvilla. ( Quota 1100 es) ai mistä päättelen muusta kun mututuntumasta. Muutama päivä sitten löystyi taas pakoputken kiinnitysmutteri sylinterin juuresta ja tänään vaihteensiirrin hyppäs pois rihloiltaan vaikka kiristys oli ok. Muuten käy ja kukkuu. Lähinnä lievä tärinä tuntuu jalkapapeilla. Olen poistanut ne kumit niistä. Samoin pientä "hankaavaa" ääntä myös on havaittavissa. Olisko kardaanin syytä? se on huollettu n. 10km sitten. Lähinnä itse epäilen kardaanin "ristiniveltä",jota ei ole "roplattu" koskaan mutta aiheuttaako se tuollaista ääntelyä. Quotalla ajettu 83tkm.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Moottorin tärinät
« Vastaus #1 : Heinäkuu 26, 2013, 22:04:58 ip »
Tulisi ajeltua paljon enemmän, jos nämä eivät olisi tällaisia helkutin susivatkaimia. Tosin, kokemusta on vain -03 Calista ja -02 V11 mallista. Calin moottori kai muuttui parempaan suuntaan -06 ja 1200 Sportti onkin sitten jo ihan eri maata, ymmärrän. Alkukäyrän laipan kiinnitysmutterit piti vaihtaa metallisiin lukkomuttereihin. Kaikki mikä ei ole kiinni, tärisee irti ja häviää nopeasti. Kyllä kai se näin on ja on aina ollut? Olen lähtenyt siitä, että olen vaan liian "hienohelma" ja asiaa varovasti kautta rantain tavallisesti asioista perillä olevista lähteistä tiedustellessani, saanut uskon vahvistusta tähän. Se Guzzin "sielu" on esim sitä että tärisee milloin millekin päälle sattuu. Yleensä eri tavalla kahvitauon jälkeen ja toki tankkaamisen jälkeen, kun paino muuttuu. Onneksi sattuu nuo helpoimmat kierrokset 3300-3900 juuri sopivasti meikäläisille nopeusrajoituksille. Harrastus se on tämäkin, motoristi en ole...

Tämä kaikki sillä oletuksella, että asiat ovat kunnossa (imubalanssit, ruiskutukset jne.). Tämän asian vuoksi minusta on niin äärettömän mielenkiintoinen ajatus tuo Motomatin toisaalla mainitsema "virtuaalinen tasapainotusakseli" *). Olisiko Luigi tosiaan niin viisas, että uudemmissa malleissa tämä on keksitty? Jos saman moottoripyörän uusin tehtaan softa aiheuttaa sen, että tärisee vähemmän, mikä muu sen voi aiheuttaa? Jos mihinkään muuhun ei puututa kuin että ajetaan uusi softa ecuun?
*)
Lainaus
Tämä avaa myös mahdollisuuden niille joilla moottorin käynti aiheuttaa ongelmia hallintalaitteiden kautta elimistöön kulkevien haitallisten värähtelyjen - -
V11 - it defines you.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Moottorin tärinät
« Vastaus #2 : Heinäkuu 26, 2013, 22:07:04 ip »
Le Mans I:ssä alkoi jalkatapeissa tuntua selvä tärinä varsinkin takajousituksen uloslyönnin aikana, kun ristikko rupesi olemaan loppu.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Moottorin tärinät
« Vastaus #3 : Heinäkuu 26, 2013, 23:17:52 ip »
Hienoa filosovointia Camm :D Täytynee ruveta asentamaan tuota"virtuaalista tasapainotusakselia" jospa se auttas  ::). Pitää ottaa ohjelmaan jokapäiväinen pulttien/mutterien kiristysoperaatia, ettei tarvi sitä tehdä tuolla tienpäällä. No antaa nyt täristää ja kattoo mitä tapahtuu, korkaako ristikko vai jokin muu.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Moottorin tärinät
« Vastaus #4 : Heinäkuu 26, 2013, 23:18:03 ip »
Vielä tuosta virtuaalisesta tasapainottamisesta... eivätkös Cali1400 koeajoraportit juuri kerro, että tietyillä kierrosluvuilla tutut "Guzzivärinät" tuntuvat, mutta kun siirtyy ajoon, meno on miellyttävän värinätöntä. Ja kuinka ollakkaan, 5AM ecusta alkaen kartoissa on myös oma kartta "Delta Ignition", ei pelkästään "Delta Fuel". Siis sekä ruiskutusta että sytytystä voidaan säädellä sylinterikohtaisesti eri kierrosluvuilla ja kaasunasennoilla. Ja uusimman ecun kartoissa oli syttykartat jopa sylinteri- ja tulppakohtaisesti, jois oikein muistan lukeneeni. On Marellin isnööri voinut optimoida ja kehitellä teorioitaan ja toteuttaa sitten sitä, mitä Piaggion tuotesuunnittelu on oikeaksi arvioinut, noin myynnin kannalta. Mahtaako ihan ohjelmanvaihto muuttaa myös värinäominaisuuksia? En yllättyisi...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2013, 14:47:45 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Moottorin tärinät
« Vastaus #5 : Heinäkuu 27, 2013, 13:34:01 ip »
Miksiköhän "uudemmat" Guzzit tärisee? Le Mans IV:lla voi ajaa koko päivän haluamallaan kierrosluvulla, eikä illalla ole sormet valkoiset tai jalkapohjat kutia. Toki se pienillä kierroksilla vähän hyväntahtoisesti vatkaa. Sama tilanne V75:lla. Kiertää tärinättä läpi koko kierroslukualueen.
Uuden karhea V7 Specialkin tärisee häiritsevasti yli 6 000 kierroksen käyntinopeuksilla, ja on kuulemma ominaisuus.
Olisikohan virtuaalisesti toteutettu epätasapaino ::), kun 90 asteen V-kakkonen on periaatteessa täysin tasapainossa, tietenkin vain, jos on tasapainoitettu oikein.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2013, 13:52:26 ip kirjoittanut Aapo »

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moottorin tärinät
« Vastaus #6 : Heinäkuu 27, 2013, 17:53:59 ip »
<snip>
Olisikohan virtuaalisesti toteutettu epätasapaino ::), kun 90 asteen V-kakkonen on periaatteessa täysin tasapainossa, tietenkin vain, jos on tasapainoitettu oikein.

Ei ole 90-asteinen V tasapainossa, siinä tulee ylös-alas suuntautuvaa värähtelyä (riippuu tietysti siitä, missä asennossa kone on).
Wikipedia: "Both parallel and V-twin engines have poor balance including rocking motions. Secondary harmonics are minimised in a V-twin with a 90° offset."

Tässä aika hyviä kaavioita: http://www.sense.net/~blaine/twin/twin.html
Emeritus-guzzisti

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Moottorin tärinät
« Vastaus #7 : Heinäkuu 27, 2013, 21:31:29 ip »
Lainaus
"uudemmat" Guzzit tärisee? Le Mans IV:lla voi ajaa koko päivän
Eikös "sportteihin" tullut LeMans IV:n jälkeen "Spine" runko (Daytona, Sport1100, V11, Centauro). Moottoreissa ei liene järisyttävää eroa? Mutta toisaalta, oma Cali Stone oli mielestäni hieman tärisevämpi kun V11. Balansseja kyllä tarkistelen ihan harrastusmielessäkin usein mutta Delta Fuel Map:in vaikutus on ainakin vielä mysteeri.
V11 - it defines you.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Moottorin tärinät
« Vastaus #8 : Heinäkuu 30, 2013, 14:42:55 ip »
<snip>
Olisikohan virtuaalisesti toteutettu epätasapaino ::), kun 90 asteen V-kakkonen on periaatteessa täysin tasapainossa, tietenkin vain, jos on tasapainoitettu oikein.

Ei ole 90-asteinen V tasapainossa, siinä tulee ylös-alas suuntautuvaa värähtelyä (riippuu tietysti siitä, missä asennossa kone on).
Wikipedia: "Both parallel and V-twin engines have poor balance including rocking motions. Secondary harmonics are minimised in a V-twin with a 90° offset."

Tässä aika hyviä kaavioita: http://www.sense.net/~blaine/twin/twin.html


No joo, ensimmäisen kertaluvun epätasapaino voidaan tasapainottaa sataprosenttisesti:

Complete balancing is possible only if the two components have the same amplitudes and a phase angle equal to 90�. To reach this condition, the angle between the two cranks must respect this equation:

 
In this case, the simple addition of a mass in opposition to the primary inertial force is enough to obtain a complete balance. If the polar diagram of the primary force is an elliptical curve, the balance is only partial.

Toisen kertaluvun epätasapainoa jää, mutta on lähes merkityksetön, kuten jos sinun viestissäsi mainitaan:

Secondary harmonics are minimised in a V-twin with a 90° offset."


Nuo liitteen kaaviot ovat tasapainottamattomille moottoreille.

Reima

  • Vieras
Vs: Moottorin tärinät
« Vastaus #9 : Heinäkuu 30, 2013, 17:16:41 ip »
>Tulisi ajeltua paljon enemmän, jos nämä eivät olisi tällaisia helkutin susivatkaimia. Tosin, kokemusta on vain -03 Calista ja -02 V11 mallista. Calin moottori kai muuttui parempaan suuntaan -06 ja 1200 Sportti onkin sitten jo ihan eri maata, ymmärrän. <

Kokemusta on kahdesta Calista (Jackal ja Stone), Nevadasta ja Norgesta. Susivatkaimesta en osaa sanoa, mutta pidemmällä ajostintillä -01 California EV:n tärinät tuntuivat selvästi. Ero Norgeen on suuri. Ehkä se on just se Moto Guzzin sielu. Tärinät eivät tunnu jaloissa, koska astinlautojen vaimennus pelaa, lähinnä tärinät ohjaustangossa ja istuimessa läpi normikäytön kierrosalueen. Toivorikkaana kyselin gruppon hiljaiselta espoolaiselta kokemuksia -08 Classicista, mutta kommentit olivat "kolisee se koko ajan... ;D". Kerran koeajoin uutta -06 mallista Cali Classicia ja kone kävi pehmeästi, lyhyellä ajolla tärinöitä en huomannut.

Voiko Power Commander vaikuttaa koneen käyntiin tärinöitä lisäävästi  ???
No, pitää ottaa piuhat irti ja kokeilla...

Teorioista ja tekniikasta en osaa sanoa, mutta nämä takapuolituntumalta.
Ihmettelen vaan miten harleiparkinssonilaisilla pysyy amalgaamit hampaissa  :D

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moottorin tärinät
« Vastaus #10 : Heinäkuu 30, 2013, 17:19:29 ip »
<snip>
Olisikohan virtuaalisesti toteutettu epätasapaino ::), kun 90 asteen V-kakkonen on periaatteessa täysin tasapainossa, tietenkin vain, jos on tasapainoitettu oikein.

Ei ole 90-asteinen V tasapainossa, siinä tulee ylös-alas suuntautuvaa värähtelyä (riippuu tietysti siitä, missä asennossa kone on).
Wikipedia: "Both parallel and V-twin engines have poor balance including rocking motions. Secondary harmonics are minimised in a V-twin with a 90° offset."

Tässä aika hyviä kaavioita: http://www.sense.net/~blaine/twin/twin.html


No joo, ensimmäisen kertaluvun epätasapaino voidaan tasapainottaa sataprosenttisesti:

Complete balancing is possible only if the two components have the same amplitudes and a phase angle equal to 90�. To reach this condition, the angle between the two cranks must respect this equation:

 
In this case, the simple addition of a mass in opposition to the primary inertial force is enough to obtain a complete balance. If the polar diagram of the primary force is an elliptical curve, the balance is only partial.

Toisen kertaluvun epätasapainoa jää, mutta on lähes merkityksetön, kuten jos sinun viestissäsi mainitaan:

Secondary harmonics are minimised in a V-twin with a 90° offset."

Nuo liitteen kaaviot ovat tasapainottamattomille moottoreille.

Eli ei pitäisi Guzzin täristä - mutta tärisee kuitenkin.
Emeritus-guzzisti

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Moottorin tärinät
« Vastaus #11 : Heinäkuu 30, 2013, 18:00:36 ip »
Vai täristää ne. Mulla on vissiin sama taajuus kun ei ole koskaan haitannu.  ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Moottorin tärinät
« Vastaus #12 : Heinäkuu 30, 2013, 18:42:41 ip »
Lainaus
Voiko Power Commander vaikuttaa koneen käyntiin tärinöitä lisäävästi
Tämä myös itse pähkäilin aikanaan. Voiko ajatella niin, että jos männän päällä tapahtuva "räjähdys" on suurempi (enemmän syöttöä), se aiheuttaa suuremman "tärähdyksen" kuin vakiokartoilla? Tämä ajatus lähtee siitä, että on kahdenlaista epätasapainoa. Toinen dynaamista, joka tuntuu samoin jos vaikka pyöritetään moottoria kampiakselista, tai kaasu on pois ja moottorijarrutus päällä (hyvin vähän syöttöä). Toinen tulee palotapahtumasta, kun mäntä lähtee "räjähdyssykäyksellä" yhtäkkiä alas.

Jos lähdetään siitä, että "virtuaalinen tasapainotusakseli" olisi mahdollista, commanderissa (myös III usb) voi tehdä eri kartat eri sylintereille. Jos olisi joku värähtelyanturi ja sen kanssa toimiva ohjelma, olisi siis tämän teorian mukaan mahdollista tehdä virtuaalinen tasapainotusakseli ja vähentää värinöitä.

Tanko on mielestäni ikävin, muiden kanssa pärjäilee.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2013, 14:41:45 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorin tärinät
« Vastaus #13 : Heinäkuu 30, 2013, 20:35:59 ip »
No eikös tuo virtuaalinen ole mahdollista tehdä siten, että paikantaa tärisevät kierrosalueet ja rukkaa niiden karttaa, välittämättä lambdan arvoista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moottorin tärinät
« Vastaus #14 : Heinäkuu 30, 2013, 20:43:16 ip »
Lainaus
paikantaa tärisevät kierrosalueet

Tuosta lähtisin minäkin liikkeelle.