Moi.
Kun moottorista halutaan ottaa mahdollisimman paljon tehoa ulos ja jokaisesta sylinteristä
vielä erikseen, on todennäköistä että, silloin jokainen sylinteri antaa erilaisen "potkun".
Toisinpäin ajatellen käyntiä voi myös tasoittaa korjaamalla eri sylintereiden palotapahtumaa
sopivasti. Näin tehdään ainakin kuorma-autojen moottoreissa. Kompensoidaan moottorin kulumista, huoltotilannetta ja valmistustoleransseja.Tämä voi johtaa myös siihen että, vikaantuneeseen sylinteriin
syötetään huomattavasti enemmän polttoainetta kuin normaalisti.
Sylinterien välinen ero-kartta on Guzzissa kiinteä? Silloin se ei tee tuota dynaamista korjausta
moottorin kunnon tai huoltotilanteen mukaan. Eli tärinä vaihtelee olosuhteiden mukaan aivan kuin
perinteisessä kaasutinmallissakin.
Kyseessä on silloin ominaisuus mikä moottorille on haluttu? Haluttu teho ja vääntömomentti ja
oikeanlainen tärinä

tai saasteettomuus/meluttomuus mittaushetkellä

.
Omasta kokemuksesta voin sanoa että, mitä kevyemmät pyörivät massat ja mitä isommat männät,
sen enemmän täristää moottoria kuormitettaessa. Balanssin ollessa pielessä senkun pahenee.
Ei ole mekaanisten osien epätasapainosta kyse, se tärinä kyllä tuntuu pintakaasulla ajettaessa sen mitä sitä on.
Ei ole Guzzin tärinä vielä häirinnyt, sen mukaan on oppinut tarkkailemaan moottorin toimintaa ja
huomaamaan huoltotarpeet.
Pekka