Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 653881 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2025 : Maaliskuu 31, 2019, 21:44:54 ip »
Huh huh taas auton kanssa! Sovin eilen kaupat tuosta pienimmästä autosta ja lupasin kiristää laturinhihnan. Joskus kesällä sitä meinasin itselle vielä kiristää, mutta luovutin. Nyt sitten peräänantamattomalla reippaudella kävin työhön.
Irrotin maskin, umpion ja paisuntasäiliön, että pääsin näkemään laturin mutterin. Ala- tai yläkautta mutteriin ei pääse käsiksi. Sitä ei edes näe. No, keula purettuna moottorin etukiinnikkeen ja lohkon välistä mutterin näki. Tein Bilteman 12mm räikkälenkistä puolimetrisen avaimen, jossa on reippaasti z-mallinen varsi. Mutterin kantahan oli tietenkin vielä kannakkeen sisäpuolella, siellä moottorin takana. Yksi räikän naksu kerrallaan sain sitä höllälle. Rengasraudalla laturia kääntämällä hihna kireälle. Ja sama takaperin. Paitsi että räikkäavaimessa ei ollut suunnanvaihtoa. Reippaana sitten avain uudelleen poikki, kääntö ja hitsaus. Naksu kerrallaan taas kireälle. Rojut kasaan ja voilá. Ei edes tuntia tainnut mennä.
Ostin muuten sinisestä kaupasta pihdit, joilla ne jousiklipsuklemmarit avataan ja suljetaan. Oli kyllä koko hintansa arvoiset pihdit. Nytkin paisarin kolme letkua oli liki naurettavan helpot avata. Miten olen tullut toimeen ilman noita..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2026 : Huhtikuu 04, 2019, 06:45:30 ap »
^ Helpomminhan toi meni kuin omalla kohdalla W124 Mersun apulaitehihnan vaihto. Vaikka katsoin lähinnä vierestä. Heti alkuun huomattiin että hihnankiristin on jotenkin rikki. Se on siellä hihnapyörien takana piilossa. Hihna ei löystynyt ollenkaan muuten kuin jousivoimaa (hihnalle on semmoinen iskunvaimennin) vasten väkisin vääntämällä. Hihna kun saatiin irti niin huomattiin että varaosaliike oli myynyt väärän mittaisen hihnan. Kyseinen liike oli tietenkin jo kiinni tässä vaiheessa iltaa. Toisesta liikkeestä uutta hihnaa paikalleen laittaessa kun taas piti jousivoimaa vasten löysätä rullaa, lipsahti asentajalla ote sillä seurauksella että otti kyynärpäällä tukea syylärin ylävesiletkun lähdöstä. Joka tietenkin katkesi juuresta, muovia kun on. Piti sorvata vahvisteholkki letkulähdön sisään ja jättää epoksit kuivumaan yön yli. Kello oli tässä vaiheessa jotain kymmenen illalla, mutta kukapa nyt perjantaina ei siihen aikaan autoa korjaisi. Alle tunnin hommasta tulikin semmoinen 15h homma.
Myöhemmin tuli vaihdettua se hihnankiristin koska nyt oli tiedossa että laturin laakerit oli huonossa kunnossa, samoin yksi hihnan ohjausrulla. Uusi laturi tilattiin laturissa olevan printin mukaan, myyjä kysyi vielä hihnapyörän halkaisijan ja piti olla varsin yksiselitteinen asia tuohon malliin. Väärä laturi tuli ja taas odoteltiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2027 : Huhtikuu 04, 2019, 08:00:38 ap »
Viimeiset 20 vuotta on autojen konehuoneita pakattu ihan kiusaksi asti täyteen. Moottori apulaitteineen on tarkoitettu asennettavaksi alakautta akselipalkin kanssa. Yläpuolelta on harhaisesti tarkoitettu kajottavan vain keltaisiin ja siniseen korkkiin. Jokin oikea korjaus yleensä aiheuttaa hetkellistä luovuuden kirkastumista. En muuten keksinyt, miten tuo auto on kasattu. Moottorin etukiinnikkeen meinasin ensin irroittaa, mutta ei sitä saa pois. Moottorin päässä kiinnike on kahdella pultilla, joista toinen yläkautta ja toinen alakautta. Alakautta vaan pitäisi mennä apulaitehihnojen läpi, joita ei voi vaihtaa irrottamatta kiinnikettä. Korin puoleinen pää taas on kiinni yläpuolelta ja moottorin sekä runkopalkin välistä vaakasuoraan. Pultteihin ei pääse pienessä konehuoneessa käsiksi, eikä pultit mahdu pakittamaan ulos.. Jonkinlaista mystiikkaa siis asennuslinjalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2028 : Huhtikuu 04, 2019, 19:36:41 ip »
Löytyisköhän eläkeläiselle vielä toimiva C-mallin Kadett jostain? Siinä yksinkertaisuus ja helppo huollettavuus on silmiinpistävää. Lisäksi varsin kestävä, ainakin aikoinaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2029 : Huhtikuu 04, 2019, 19:57:16 ip »
Hyvien C Kadettien hinta on tasaisessa nousussa. Itsellä oli sellainen pari vuotta. Oli kyllä yksi parhaista autoista, mitä mulla ollut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jari83

  • Viestejä: 39
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2030 : Huhtikuu 05, 2019, 03:26:27 ap »
C Kadetti on kyllä hyvä peli.
Itsekkin semmoisen omistaneena ei voi kuin kehua.

Aapo

  • Viestejä: 713
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2031 : Huhtikuu 05, 2019, 11:26:44 ap »
Paitsi talviautona c-kasetti on suorastaan vaarallinen.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2032 : Huhtikuu 05, 2019, 11:51:36 ap »
Paitsi talviautona c-kasetti on suorastaan vaarallinen.

Enpä sellaista huomannut. Miten se on vaarallinen? Itselläni oli 1200S Automatic muutaman vuoden. Muutoin oli niihin aikohin yleensä 99 Saab EMS ja myöhemmin Turbokin.
Rakentelin omakotitaloa ja möin Saabin pois ja ostin pakettiauton rakentamisen helpottamiseksi ja siihen oheen tuon Kadettin. Halvalla. Tyytyväinen olin.

Yhden kerran oli paha tilanne: Matkalla Ylöjärveltä Virroille parinkymmenen asteen pakkasessa meni polttoainejärjestelmä jäähän. Onneksi oli pullollinen tenua takahutlarissa. Lämpimässä tallissa pysäköinti voi kostautua pidemmällä matkalla.

Aapo

  • Viestejä: 713
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2033 : Huhtikuu 05, 2019, 12:55:06 ip »
Kevytperäinen lyhytakselivälinen, aina poikittain, kun vähänkin esim. ohitustilanteessa kaasua tarjosi. Talven tommosella tuskailin, kunnes siirryin takaisin etuvetoisiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2034 : Huhtikuu 05, 2019, 13:30:10 ip »
Ei mulla lähtenyt kun kerran hallitsematta sivuttain maanitellä. Omassa oli koneeseen lisätty reuhua jonkin verran ja painoa karsittu reilusti, hyvin kulki. Ikinä en pitänyt mitään ylimääräisiä painoja kontissa, jotkut harrastivat sitäkin.
Vastoin yleistä luuloa, ei ollut edes erityisen kylmä auto. Lämpesi kyllä aikanaan ja piti lasinkin sulana, lähes aina. Muutaman kerran oli jotain kolmenkympin pakkasia, ettei ihan pysynyt moitteetta ruutu huuruttomana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 713
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2035 : Huhtikuu 05, 2019, 13:53:09 ip »
Ei se multa koskaan käsistä lähtenyt. Mutkateillä tavallaan hauskakin luistatella, mutta loskaisen keskikarheen ylitykset ja ohitustilanteet rasittavan tarkkuutta vaativia etuvetoon tottuneelle. Lisäksi sillä jäi todella helposti lumeen jumiin.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2036 : Huhtikuu 05, 2019, 13:57:36 ip »
Semmonen coupé-Kadett 1.9 tekniikalla ois jees.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2037 : Huhtikuu 05, 2019, 14:53:44 ip »
Kyllä kiitos. Se ei edes tonnia painaisi ja koneessa riittäisi vähempikin. Ruisku koneeseen ja rokkaamaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2038 : Huhtikuu 26, 2019, 11:52:05 ap »
Moto Guzzi vs Others at Nurbügring ;D
https://www.youtube.com/watch?v=3nnv9ctzYUc
Tämäkin vielä! ! !

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2039 : Toukokuu 17, 2019, 11:02:06 ap »
Ilmastonmuutosta pukkaa. Ainakin täällä Suomessa, kun on yhdet sen alan vaalit jutst takana ja toiset menossa.

Enovei, se muutos on varmasti faktaa mutta talvikeliä riittää ainakin Stelviolla. Mennään jo toukokuun puoliväliä ja lunta ylhäällä rapiat pari metriä. Caterpillari siellä puhkuu ja puhisee. Ensimmäisen kerran yritti parisen viikkoa sitten mutta luovutti. Tänään aloitti taas.
Ilmaston lämpeneminen lisää sateita ja myös lunta. Siitä kait tuossa on kyse. En tiedä sen tarkemmin, että milloin tuo reitti on yleensä auennut mutta jotenkin tuntuu, että nyt kestää ....


Webcam Passo dello Stelvio - Webcam Meteo » ILMETEO.it


https://www.ilmeteo.it/webcam/Passo+dello+Stelvio