Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 654084 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2040 : Toukokuu 17, 2019, 11:49:12 ap »
Tuosta kun kurkistaa laskettelurinteen kameraa, niin onkohan Saharan hiekkaa lumella? Punoittaa ainakin samalla tavalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2041 : Toukokuu 17, 2019, 13:02:08 ip »
No niinpähän onkin. Voi hyvinkin olla Saharasta. Tässä lähiaikoina joku valitteli etelänreissuaan, että hiekkaa oli ilmassa melkoisen reippaasti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2042 : Toukokuu 17, 2019, 13:09:14 ip »
Sitähän piti olla joku viikko sitten Suomessa asti. En ole hetkeen nähnyt täällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2043 : Kesäkuu 02, 2019, 16:51:00 ip »
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2044 : Kesäkuu 02, 2019, 20:07:46 ip »
 ::)
Melkein osui.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2045 : Syyskuu 02, 2019, 13:33:38 ip »
Pakko kirjoittaa tänne taas tutusta ja turvallisesta aiheesta. Nimittäin tarvikeosien yhteensopivuudesta. Minulla on tuo traktori (siis oikea traktori, en puhu nyt Guzzista) Vuodelta -57. Valmetin ensimmäinen dieselmalli ja sen tuotantomäärä on huikeat n.1500kpl. Sen jälkeen muuttivat esimerkiksi kytkimen rakenteen erilaiseksi, joten tämä malli jäi vain tähän yhteen. Onneksi, kun kyseessä on suomalainen merkki, niin osien saanti on ihan ok, IKH:lta saa päivässä liki kaiken. No viime kesänä ostin koneen liikkumattomana, kun kytkin oli poikinut. Samalla tein sitten pari muutakin remonttia ja jatkoin vielä talvellakin kesken lumitöiden. Kytkin ei uudella levyllä toiminut koskaan hyvin. Keväällä vielä herkesi sen vähänkään irrottamasta. Kesän verran keräsin momentumia, että käyn sen kimppuun ennen lumikauden alkua.
Eilen sitten pistin taas kerran traktorin osiin ja kaivelin kytkimen esiin. Ja kyllä vain, kytkinlevyn keskiö oli ottanut kiinni asetelman keskelle. Tästä siis huono irroituskyky, kun romut hankaavat vastakkain. Samalla löytyi toinenkin vika, yksi kytkimen käpälistä oli muruina. Asetelman saisi uuden parilla sadalla, mutta kun kerran olin jo työn touhussa, päätin kokeilla korjata. Asetelmaa ei ole tarkoitettu purettavaksi. Tutkimusten jälkeen sen kuitenkin luovuudella saisi purettua. Sain käpälän käpälään ja tutkin sen rakennetta. Oli ilmeisesti murtunut osuttuaan kytkimen keskiöön. Palasiakin puuttui. Puristelin sen kasaan ruuvipenkissä ja täkkäsin hitsillä kiinni. Rekonstruoin pari puuttuvaa osasta, hioin liikeradat kuntoon ja läjäsin paketin kasaan.
Painelevy oli nyt vinossa. Asetelman takapuolella oli joka käpälälle sinetöity ruuvisäätö. Viivottimen kanssa tasailin painelevyn suoraan ja käpälät linjaan. Hioin samalla vapautinlevyn takapuolelta turhaa materiaalia pois, että liikerata kytkinlevyn keskiöön lisääntyisi. Seuraavaksi asettelin kytkinlevyn sorviin kiinni keskiöstään ja poistin siitäkin turhaa materiaalia. Noin 4mm kokonaiskorkeutta ja vähän vielä muotoilua. Jatkoin muotoilua vielä lappulaikalla.
Osat paikalleen ja jännityksestä täristen traktori tulille. Ensimmäiset painallukset kytkinpolkimesta ja saan ilokseni huomata liikeradan polkimella parantuneen, tunnon lisääntyneen ja mikä tärkeintä; kytkinakseli pysähtyy, kun poljinta painaa!! Jää vielä liikevaraa ennen lattiaa. Varmistan tämän vielä pyörittämällä laitetta pihaa ympäri, TOIMII!! Tämä ei ole ikinä toiminut näin hyvin.
Ja miten tuo alun alustaminen liittyy tähän tarkemmin? No siten, että traktoriini ei saa kuin kahta keskenään identtistä kytkinlevyä, joiden keskiö on myös identtinen. Lisäksi asetelmaa saa juuri yhtä mallia. Tämän oli jo edellinen omistaja vaihtanut ennen minua. Alkuperäistä en ole edes nähnyt. Varma tieto, kun nyt osia on katsellut omissa käsissä, on se ettei kytkin ole toiminut edellisellä omistajalla koko sen parinkymmenen vuoden aikana, mitä hän on pottumaata kääntänyt ja lunta lingonnut. Ei ihme, että kytkinlevy korkkasi. Suurempi ihme on, ettei laatikko ole tuhoutunut tässä pakkokäytössä.
Nythän tuolla on ihan ilo päästellä, seuraavaksi taidan palkita veteraanin kunnon kylvyllä. Ja sitten kohti uusia vastoinkäymisiä  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jukkak

  • Viestejä: 61
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2046 : Syyskuu 02, 2019, 21:11:31 ip »
peukkuja *10 itsekkin Majorin kykkimen kanssa taistellut ;D
Norge, Cali 3,

Guzzr

  • Viestejä: 671
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2047 : Lokakuu 10, 2019, 07:23:09 ap »
Näin tämä koko mpkiinn. alkoi:

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 553
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2048 : Lokakuu 10, 2019, 07:41:36 ap »
Ciao!
Juuri samanmoinen Tunska oli meikäpojan eka moottoroitu kulkuväline! Väri oli keltainen, mutta maalailin sen punaiseksi.
En tiedä paljonko sille tuli kilsoja niinä kolmena vuonna, jotka se oli minulla, mutta oltiin kyllä erottamattomat! Ainakin silloin, kun se oli ajokunnossa  ;D


T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2049 : Lokakuu 10, 2019, 08:46:46 ap »
Urpolla oli samanlainen paitsi sininen.
Ostotapahtumasta on jäänyt mieleen, että pyörää oli mainostettu lehti-ilmoituksella,
että nyt tuulisuoja kaupanpäälle. Oli tarkoitus kysyä myyjältä, että voisiko tuulisuojan
vaihtaa rahahyvitykseen. Joku muukin oli jo kerinnyt kysymään, koska keskustelu eteni näin:
-Voiko...
-Ei!


TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2050 : Lokakuu 10, 2019, 09:42:29 ap »
Mulla on tuollaisen suora kilpailija tallissa, Solifer Speed. Myöskin levyrunkoinen ja aika yhtenevällä muotoilulla varustettu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2051 : Lokakuu 10, 2019, 14:56:07 ip »
Kovakromipyttyinen Tunturi Sport oli minullakin kun täytin 15. Sitä ennen oli ns. peltomopoja ja yksi kevytmoottoripyöräksi rekisteröity italialainen skootteri.

Muotoilusta: muotoa on haettu Suzukilta sekä Tunturiin (T125 II Stinger -71, "Lepakko")  että Soliferiin (Suzuki A 80cc myös seitkytluvun alkuvuosilta). Siis eri malleista vain. Molemmat tyydyttivät silloista katsantoa. Veljellä oli se Solifer jossa oli maastovaihde eli yksi enemmän mutta perinteistä ykkösvaihdetta hitaampi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2052 : Lokakuu 10, 2019, 15:06:06 ip »
Tunturin kolmivaihteinen on tehty samalla tavalla. Se oli alunperin "metsurimalliin" tehty lisäys, että saatiin ryömintävaihde.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2053 : Lokakuu 10, 2019, 17:46:40 ip »

Tällainen suvun omistama on tallissa. Viimeinen silaus puuttuu. Ketjusuoja, tankinmerkit ja alkuperäinen takavalo ja kierrejouset vielä pitää vaihtaa niin olisi alkuperäisen näköinen.
Vuosimallin 1965  Sport
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

millegt

  • Viestejä: 597
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #2054 : Lokakuu 10, 2019, 18:37:13 ip »
enpä muista olenko tänne jo joskus tämän kuvan laittanut mutta siinä mennään -70 jalkatapit ja kovakromi, kuva siis kameraharrastuksen aikaan 70 luvun alkupuolella