Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 653837 kertaa)

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #450 : Tammikuu 05, 2015, 15:25:39 ip »
Oliko tämä se muutaman vuoden takainen reissu? Oli piikillä liikkeellä se kaatunut?

Kyllä taitaa olla se reissu. Ajettu 2010.

Kurafoorumilla enemmän juttua aiheesta, myös myöhemmistä ajoista.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #451 : Tammikuu 05, 2015, 15:38:34 ip »
Mä en vaan ymmärrä miks Suomessa pitää ajaa jotakin ''maileja''.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #452 : Tammikuu 05, 2015, 16:13:14 ip »
Peninkulmia mielummin. Noin 160 peninkulmaa ja yhdeksän kilometriä on rautaperseajon pituus suomeksi. Toisaalta merenkulussa käytetään yleisesti merimailia tai meripeninkulmaa matkan pituuden yksikkönä myös suomeksi. Ei nekään ole SI-järjestelmän mukaisia suureita.

Voitais kehitellä kotimainen versio Iron Butt:ista: Nimi olisi Tuohiperseajo. Matka olisi tuhat virstaa, aika neljä kolmatta tiimaa ja pakkasta vähintään kymmenen astetta celsiusta koko suorituksen ajan. Ajovarusteet mielellään luomua: Lammasturkki tms, rukkaset ja saappaat pitää olla kotimaista valmistetta. Vesikiertoa tai lämmitysvastuksia ajovarusteissa ei hyväksytä. Kahvan lämmittimet hyväksytään, koska sellaiset lähes joka prätkässä nykyään on. Kypärä saa olla muunkin maalainen mp-käyttöön hyväksytty kuin Kemiran Meno. Ei tarvitse olla luomua.
Forza Moto Guzzi!

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #453 : Tammikuu 05, 2015, 18:24:30 ip »
Tuosta rautaperseajosta on myös km-versio (1600 km)
Titaniumin kuski

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #454 : Tammikuu 05, 2015, 18:31:57 ip »
Tulipa hyvä dokumentti yleltä illalla, operaatio jalkajousi.

Englannin sodanaikainen tiedustelu tuotti tulosta ja saksalaisten rakettihyökkäykset saatiin torjuttua, lähes kokonaan.

Löytyy varmaan areenasta.

Katoin sen tänään Areenasta.

Ihmettelin vaan sitä, että sakemannit teki sitä hommaa alussa niin näkyvästi.
Kas kun eivät järjestäneet kiertoajeluja sinne ;D
Vasta loppuvaiheessa muuttivat V2-raketit laukaistavaksi mistä vaan.

V1-rakettien laukaisuista jäi aika hyviä vihjeitä valokuviin.
Tämäkin vielä! ! !

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #455 : Tammikuu 05, 2015, 18:57:47 ip »
Löytyy tuo mp-juttu Arktinen Odysseija myös areenasta:
http://areena.yle.fi/tv/2436661
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

GinTurismo

  • Viestejä: 293
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #456 : Tammikuu 05, 2015, 19:46:36 ip »
David Irving on tehnyt hyvän kirjan noista "kostoaseista":
http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=1293363

V2 oli turhaa tuhlausta, kulutti voimavaroja kohtuuttomasti ja söi resurssit muulta asetuotannolta, eli nopeutti natsien tappiota. Mutta olihan se näyttävä, sehän Aatuun teki vaikutuksen.
Kirjan lukemisesta on jo aikaa, mutta muistaakseni siinä vaarallisimpana pidettiin "supertykki"-V3:a, jos sitä oltaisiin päästy kehittämään eteenpäin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/V3-tykki
Vielä yksi GT, kiitos.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #457 : Tammikuu 05, 2015, 20:18:46 ip »
Tommonen v2:n moottori oli Berliinin tekniikkamuseossa. Varsin vakuuttava näky kosketusetäisyydeltä. Tuon ajan tekniikalla uskomaton saavutus.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #458 : Tammikuu 05, 2015, 23:41:29 ip »
David Irving on tehnyt hyvän kirjan noista "kostoaseista":
http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=1293363

V2 oli turhaa tuhlausta, kulutti voimavaroja kohtuuttomasti ja söi resurssit muulta asetuotannolta, eli nopeutti natsien tappiota. Mutta olihan se näyttävä, sehän Aatuun teki vaikutuksen.
Kirjan lukemisesta on jo aikaa, mutta muistaakseni siinä vaarallisimpana pidettiin "supertykki"-V3:a, jos sitä oltaisiin päästy kehittämään eteenpäin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/V3-tykki

V-kakkosesta en tiedä tarkemmin, mutta V-ykkönen oli huomattavasti kustannustehokkaampi kuin pommikonelaivueet - eikä omia lentäjiä kuollut.
Luulisinpa, että V2 oli melko lailla sama, miltähän tuotannolta se olisi syönyt resursseja.
Wikipedia: "Irvingiä on arvostelu väitetyn holokaustin kieltämisen vuoksi, josta hän sai myös tuomion Itävallassa. Irvingin ammatillista uskottavuutta on nykyisin kyseenalaistettu, erityisesti sen jälkeen, kun hän alkoi esittää revisionistista kritiikkiä vallitsevaa historiakäsitystä vastaan".

V3 oli propellipäiden idea, suurin ongelma olisi tullut sen suuntaamisesta.
Emeritus-guzzisti

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #459 : Tammikuu 06, 2015, 02:11:29 ap »
Ottamatta kantaa järkee vai ei, ihminen on ollut aina hyvä keksimään, kun pitää saada naapurilta henki pois.
Muutama paikka missä noita V-aseita kehitettiin ja tehtiin on edelleen olemassa. Osa pommituksen jäljiltä olevassa kunnossa, osa entisöity museoiksi. Kannattaa käydä tutustumassa. Mm se dokkarissa ulkoapäin
näkyvä "dome", La Coupole on Wizernesin kylässä St. Omerin lähellä. Kupoli on ontto, halkaisijaltaan 70m. Se oli alipaineistettu ja tarkoituksena suojata alapuolella olevaa V-2 tehdasta mikä ei koskaan ehtinyt valmistua.
Kun muutama vuosi sitten kävin  La Coupolessa, kupolin sisällä oli rakettimuseo.

http://www.lacoupole-france.co.uk/

Peenemundessä oli paljon myös tavaraa kylmänsodan ajalta.

http://www.peenemuende.de/en/the-museum/

d' Eperleques Blockhaus on melko lailla pommituksen jäljiltä.
http://www.leblockhaus.com/fr/

Mimoyeques'n V-3 tykkiasema "Canon de Londres" on suhtkoht ehjä mutta tyhjä
http://www.mimoyecques.com/

Alussa kuvaa Peenemunden kokoonpanohallista. Jäljempänä V-2 ammutaan siirrettävältä laukaisualustalta.
https://www.youtube.com/watch?v=VDmaFj2dJ8A
Sohc van Helmi.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #460 : Tammikuu 06, 2015, 10:41:06 ap »
Ottamatta kantaa järkee vai ei, ihminen on ollut aina hyvä keksimään, kun pitää saada naapurilta henki pois.
<snip>

Näinhän se on... ja kun natsien suurin järjettömyys oli sodan aloittaminen, muut järjettömyydet hukkuvat sinne sekaan.  ???
Emeritus-guzzisti

GinTurismo

  • Viestejä: 293
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #461 : Tammikuu 06, 2015, 10:58:53 ap »
V1-sysäysputkimoottorin ja V2-rakettimoottorin eroja voi hakea jo Wikipediastakin, mutta jos on tarkemmin kiinnostunut niiden tekniikasta, niin kannattaa hakea Irvingin kirja kirjastosta. Siinä on käsitelty V2:n kustannuksia esim. nestemäisen hapen osalta. V1:n moottori ei vaadi edes polttoainepumppua, kun taas V2:n polttoainepumpunkin käyttämiseen tarvittiin vetyperoksidikäyttöiset höyryturbiinit.

V1 voitiin pudottaa tai saada harhautumaan reitiltään, V2:ta ei voitu torjua millään.
V3 olisi ollut paha ase valmistuttuaan, koska ammukset olisivat olleet halpoja, lähes tavallisten tykinammusten luokkaa. Niitä oltaisiin voitu ampua jatkuvasti suuria määriä, jolloin osumatarkkuudellakaan ei olisi ollut niin suurta merkitystä.

Kaikkea se Aatu kehitteli, ei ihme että venäläiset ja länsimaat lopussa järjestivät kilpajuoksun Saksaan, palkintona kaikki saksalaisten asekehitelmät.
Vielä yksi GT, kiitos.

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #462 : Tammikuu 06, 2015, 15:54:07 ip »
Tulipa itsekin katsottua tuo dokumentti, siinä oli kyllä melkoista liioittelua noiden natsien kostoaseiden mahdollisesta merkityksestä. Todellisuudessahan ne olivat lähinnä haihattelua, johon panostettiin Saksassa siksi, että tavanomaisilla(kaan) aseilla ei pärjätty. Kaiken kaikkiaan V-aseiden kehittely oli enemmänkin tulosta natsihallinnon (=Aatun) kostonhalusta ja toiveajattelusta kuin järkevästä strategisesta tai sotataloudellisesta ajattelusta. Jotta V1- ja V2-ohjuksilla olisi oikeasti saatu aikaan riittävä terrorivaikutus, niitä olisi pitänyt tuottaa paljon enemmän kuin mihin Saksan teollisuus tuossa vaiheessa kykeni.

Toki ohjukset saattoivat olla kustannustehokkaampi ratkaisu kuin pommikoneet. Pointti vain on, että Saksa ei tuossa vaiheessa tarvinnut pommittajia, se tarvitsi pommittajien torjuntaa. Jos noiden ohjusten kehittelyyn ja tuotantoon laitetut henkiset ja aineelliset resurssit olisi käytetty vaikkapa hävittäjäkoneiden, erityisesti moottorien, kehitykseen ja tuotantoon, liittoutuneiden ilmapommitusten teho olisi voinut jäädä pienemmäksi ja sota pitkittyä paljonkin. Kenties jopa Me 262 olisi oikeasti saatu tuotantoon ajoissa. Vaikkei sekään sodan lopputulosta olisi muuttanut: vastaavasti liittoutuneiden omat suihkuhävittäjät olisi otettu tuotantoon aiemmin.

Ja tuo V3-jättiläistykki puolestaan oli aivan järjetön idea ottaen huomioon liittoutuneiden ehdottoman ilmaylivoiman: jos sillä olisi alettu oikeasti tulittaa Englantia, se olisi pommitettu tuhannen päreiksi alta kahden viikon.

Tosin olihan noista natsien rakettipuuhastelusta jotakin hyötyä meille motoristeillekin: Peenemündessä hankki työkokemusta muuan Walter Kaaden,  jonka työn hedelmistä ovat varmaan liki kaikki ainakin 70-80-luvuilla moottoripyöräilyn aloittaneet saaneet nauttia.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #463 : Tammikuu 06, 2015, 16:50:40 ip »
Jos Me 262 olisi saatu suoraan hävittäjäksi vaikkapa puoli vuotta aiemmin, niin sodan loppuminen olisi siirtynyt ehkä eteenpäin kuukaudella.

Sanotaan aatusta mitä hyvänsä, mutta isot kassit sillä oli.
Kaveri on sodassa maailman suurinta valtiota vastaan ja julistaa sodan maailman suurimmalle talousmahdille.
Ei paljoo päätä puristellut tai yhteenlaskua harrastettu...
Tämäkin vielä! ! !

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #464 : Tammikuu 06, 2015, 17:24:23 ip »
Tulipa itsekin katsottua tuo dokumentti, siinä oli kyllä melkoista liioittelua noiden natsien kostoaseiden mahdollisesta merkityksestä. Todellisuudessahan ne olivat lähinnä haihattelua, johon panostettiin Saksassa siksi, että tavanomaisilla(kaan) aseilla ei pärjätty. Kaiken kaikkiaan V-aseiden kehittely oli enemmänkin tulosta natsihallinnon (=Aatun) kostonhalusta ja toiveajattelusta kuin järkevästä strategisesta tai sotataloudellisesta ajattelusta. Jotta V1- ja V2-ohjuksilla olisi oikeasti saatu aikaan riittävä terrorivaikutus, niitä olisi pitänyt tuottaa paljon enemmän kuin mihin Saksan teollisuus tuossa vaiheessa kykeni.
<snip>

Kostoaseesta (Vergeltungswaffe) oli kysymys, terrorivaikutuksen tarkoitus oli murtaa brittien taistelumoraali ja saada heidät suostumaan rauhaan. Ei toiminut.
Liittoutuneiden massiivisilla kaupunkien pommituksilla piti myös murtaa saksalaisten moraali, ei toiminut sekään.
Emeritus-guzzisti