Kirjoittaja Aihe: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)  (Luettu 59480 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #45 : Elokuu 05, 2016, 14:08:11 ip »
Lainaus
Annin latausregulaattori on Ducati Energia
Taivas varjele... :o

Vaan kylläpä on komee kytkentäkaavio Annissa. Kateeksi käy. On siis olemassa myös "uudempi Ducati Energia".  Kävisikö asia ilmi ulkonäöstä: vanha on maalamaton "alumiininen" ja uusi musta ja neliskulmainen?  "Regolatore Shunt Monofase" http://cdn3.volusion.com/2b95c.ejoz3/v/vspfiles/photos/MG-VoltRectOE-4.jpg?1434524407 ?  Kytkentäkuva on suttuinen mutta siinä näyttäisi olevan kytketty sähkö virtalukosta. Ei siis liene tarpeen tässä mallissa, mutta 15-16V latausjännite on liikaa LiFePo -akulle. Kytkennän kannalta juuri tuollainen on minusta järkeenkäypää ja mukavaa. On "laatikko", josta lähtee laturilta tulevien johtojen lisäksi tasan kaksi johtoa. Toinen akun plussaan ja toinen akun miinukseen (tai kunnolla runkoon, joka on taas puolestaan akun miinuksessa).  Jos regulaattori osaa hommansa, ainakin jännite mitataan sieltä missä ymmärrän sen olevan täyttä totta.

Siitä olen samaa mieltä, että "alan miesten" konseksuksena syntyy aina joku "totuus".  Joka usein perustuu oletuksiin ja kuulopuheisiin.  Tässä vanhan mallin Ducati Energia regulaattorin kohdalla on se poikkeus, että nimimerkki Kiwi Roy on purkanut yhden ja tehnyt siitä asiallisen kaavion. Ketkä sitä osaavat lukea, kertovat jo merkittävästi varmempaa tietoa kuin hevosmiesten tietotoimistosta totena kuultua toistavat - kuten minäkin, sähkötekniikassa kouluttamaton.  Mutta ihmeen hyvin tässä on päässyt jyvälle viisaampien asiasta kertoessa, alkaa muodostua oma käsitys ja sen mukana päätös tarvittavista toimista.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2016, 19:44:22 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #46 : Elokuu 05, 2016, 18:47:57 ip »
Lainaus
Annin latausregulaattori on Ducati Energia
Taivas varjele... :o

Vaan kylläpä on komee kytkentäkaavio. Kateeksi käy. On siis olemassa myös "uudempi Ducati Energia".  Kävisikö asia ilmi ulkonäöstä: vanha on maalamaton "alumiininen" ja uusi musta ja neliskulmainen?  "Regolatore Shunt Monofase" http://cdn3.volusion.com/2b95c.ejoz3/v/vspfiles/photos/MG-VoltRectOE-4.jpg?1434524407 ?  Kytkentäkuva on suttuinen mutta siinä näyttäisi olevan kytketty sähkö virtalukosta. Ei siis liene tarpeen tässä mallissa, mutta 15-16V latausjännite on liikaa LiFePo -akulle. Kytkennän kannalta juuri tuollainen on minusta järkeenkäypää ja mukavaa. On "laatikko", josta lähtee laturilta tulevien johtojen lisäksi tasan kaksi johtoa. Toinen akun plussaan ja toinen akun miinukseen (tai kunnolla runkoon, joka on taas puolestaan akun miinuksessa).  Jos regulaattori osaa hommansa, ainakin jännite mitataan sieltä missä ymmärrän sen olevan täyttä totta.

Siitä olen samaa mieltä, että "alan miesten" konseksuksena syntyy aina joku "totuus".  Joka usein perustuu oletuksiin ja kuulopuheisiin.  Tässä vanhan mallin Ducati Energia regulaattorin kohdalla on se poikkeus, että nimimerkki Kiwi Roy on purkanut yhden ja tehnyt siitä asiallisen kaavion. Ketkä sitä osaavat lukea, kertovat jo merkittävästi varmempaa tietoa kuin hevosmiesten tietotoimistosta totena kuultua toistavat - kuten minäkin, sähkötekniikassa kouluttamaton.  Mutta ihmeen hyvin tässä on päässyt jyvälle viisaampien asiasta kertoessa, alkaa muodostua oma käsitys ja sen mukana päätös tarvittavista toimista.

Juuri tuo piirustuksessa oleva se on, ja musta. Sisäkytkennästä ja toimintaperiaatteesta en tiedä mitään. Kohtalaisesti se lämpenee jos ei olla liikkeellä. Jäähdyttimen rivoituksen koosta päätellen se pystyy hukkaamaan lämpöä n. 100-150 W. Siinä saattaa siis hyvinkin olla tyristorisäätäjä ja TFET sarjaregulaattori peräkkäin. (Niin minä sen tekisin, jos itselle joutuisin tuon rakentamaan.) Voltteja en ole koskaan hänestä oikeasti mitannut, mutta GuzziDiag näyttää kyllä 14 -14,5 V, mutta se on vaan suuntaa-antava mittaus, enkä edes tiedä kuinka tämä läppärin raato edes sen mittaa ja millä referenssillä. Jos pääsen jollain reissulla lähelle kunnon mittaria jonkun kaverin elektroniikkapajalla niin mittaan sitten tarkemmin sekä jännitteen true-RMS arvon, että kunnon oskilloskoopilla rippelin. Myös pitänee mitata sen omakulutusvirta, jolla se purkaa akkua moottorin ollessa seis. Kalervon pala, tuo sulake vaan pois ja hituvirtamittari sen tilalle ja katsoen paljonko latausvirtaa pakittaa – milliamppeereita arvaan.
Sentire la forza!
Terv: Timo

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #47 : Elokuu 06, 2016, 10:08:48 ap »
Oletkos koskaan katsonut skoopilla latausjännitettä? Tuli nimittäin mieleen, että onkohan se ihan oikeasti tasajännitettä vai hakkurilla pätkittyä. Katsos kun lineaarisäädin lämpiää jopa turhankin tehokkaasti, joten tuntuisi hakkurin olevan parempi. Akku kun syö tietenkin tehokkaasti erilaiset pärinät ja rippelit. Tavallinen yleismittari ei taas näytä eikä ymmärrä mitään pulsseista.
Jostain on lisäksi tarttunut takaraivoon, että joskus oli sellaisia latureita, jotka latasivat pulsseilla. Ne tosin olivat irtolataukseen tehtyjä. Ilmeisesti eivät sovi pyörään, jossa on kulutusta samaan aikaan. ECUn suodatukset / häiriösieto on varmastikin kunnossa ja nielee kaiken.

Vois olla mielenkiintoinen juttu rakentaa ja asentaa pyörään hakkurilaturi, jossa on feedbackina batterysense. Semminkin se olisi kai suht. helppoa, kun aikavakiot sallisivat jopa ( esim. ) 5s. latauskatkokset. Ja tämä aikahan on elektroniikassa "ainakin viikon mittainen". Hakkuriin tuupattaisiin tasasuunnattu laturin tekemä jännite ( on jopa 70VAC ). AC => DC tuohon on yksinkertainen. Ja hakkuri hoitaisi loput.
Tai sitten jostain C-Tek'in laturista ryöstäisi sisuskalut... hmmmm...

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #48 : Elokuu 06, 2016, 21:40:28 ip »
Oletkos koskaan katsonut skoopilla latausjännitettä? Tuli nimittäin mieleen, että onkohan se ihan oikeasti tasajännitettä vai hakkurilla pätkittyä. Katsos kun lineaarisäädin lämpiää jopa turhankin tehokkaasti, joten tuntuisi hakkurin olevan parempi. Akku kun syö tietenkin tehokkaasti erilaiset pärinät ja rippelit. Tavallinen yleismittari ei taas näytä eikä ymmärrä mitään pulsseista.
Jostain on lisäksi tarttunut takaraivoon, että joskus oli sellaisia latureita, jotka latasivat pulsseilla. Ne tosin olivat irtolataukseen tehtyjä. Ilmeisesti eivät sovi pyörään, jossa on kulutusta samaan aikaan. ECUn suodatukset / häiriösieto on varmastikin kunnossa ja nielee kaiken.

Vois olla mielenkiintoinen juttu rakentaa ja asentaa pyörään hakkurilaturi, jossa on feedbackina batterysense. Semminkin se olisi kai suht. helppoa, kun aikavakiot sallisivat jopa ( esim. ) 5s. latauskatkokset. Ja tämä aikahan on elektroniikassa "ainakin viikon mittainen". Hakkuriin tuupattaisiin tasasuunnattu laturin tekemä jännite ( on jopa 70VAC ). AC => DC tuohon on yksinkertainen. Ja hakkuri hoitaisi loput.
Tai sitten jostain C-Tek'in laturista ryöstäisi sisuskalut... hmmmm...


Hmmm hmmm... On sitä aateltu. Oliskos mitään ideaa kuinka tuo rippeli mitattaisiin. Ei ole kalervon pala vaan pikemminkin kullervon kirottu leipä. Eskolla olisi tuossa naapurissa vanha kunnon kuvaputki Philips, 150 MHz uskollinen palvelija, vanha mutta toimiva. Mutta kuinka saadaan rippeli näkymään akun yli, lähes nollan resistanssisovituksesta? Jos yhden ohmin tehovastuksen laittaisi väliin siihen latauspuolelle? Ilman akkua ei voi. Siitä on kokemusta yhdestä veneestä kun perämoottoreissa on tällainen kestomagneettilaturi myös. Oli akku irti ja kaverit meinasivat, että kyllähän pelkkä laturi antaa kaikuluotaimelle virtaa. Antoihan se... 50 V ja kaiku päästi savut pois ja alkoi kiekua. Sitten oli Kieku ja Kaiku paikalla. Eivät he tienneet mikä oli vika ja aikoivat ostaa uuden kai'un ja tuhota senkin, mutta sattumalta mainitsivat asiasta ja volttimittarilla katsottiin sitä sähköä, onneksi. Käsikirjastakin näkyi, että sähköulosottoa ei saa käyttää ilman akkua. Tietäähän tämän. Siinäkin oli juuri tämä tyristoritasasuuntaaja/säätäjä, joka ei tietenkään säädä mitään ilman akkua ja suljettua virtapiiriä kunnon kuormituksella.

Niinpä niin... hakkuriperiaatteella nämä virtalähteet tehdään nykyisin kaikki. Ei siinä mitään, jos laatu on kunnollista. Laatu tuntuu tässä tapauksessa painossa. Hyvässä hakkurivirtalähteessä on, nimittäin kuristin ja sillä ferriittisydän. Mitä korkeampi hakkuritaajuus, sitä pienempi kuristin riittää silittämään sähköt. Minä rakentelin taannoin keittiöön led-valot, ja niissä käytin halpaa kiinalaista hakkuria 12 V tekemään. Tilasin niitä varuilta useampia, ja tarpeen olikin. Yksi poksahti oikein kunnolla ja purin sen palasiksi. Se oli muuten hyvin tehty, mutta pää-säätäjäkomponentti oli huonosti jäähdytetty. Siinä on 400 Hz hakkuri ja tikkuaskin kokoinen kuristin. Mittasin siitä rippelit ja häiriöt ja laitoin räjäytyskuvat nettikeskusteluun tuonne Linuxin puolelle.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=41760.msg354205#msg3

Siellä on samassa säikeessä jossain myös niitä oskilloskooppikuvia hakkurin sähköistä juuri sillä Eskon vanhalla skoopilla.

Edit:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=41760.msg322749#msg3

Tuossa niitä skooppikuvia.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #49 : Elokuu 06, 2016, 21:50:52 ip »
Oskiloskooppikuvia...
 Tori.fi:ssä on tuollainen Hitachi myynnissä. En ole sen myyjä, vaikka saman nimisiä ollaan.
Kannattaisiko ostaa?

http://www.tori.fi/kymenlaakso/Retro_hitachi_28337016.htm?ca=20&w=1&last=1
Sohc van Helmi.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #50 : Elokuu 06, 2016, 22:17:19 ip »
Oskiloskooppikuvia...
 Tori.fi:ssä on tuollainen Hitachi myynnissä. En ole sen myyjä, vaikka saman nimisiä ollaan.
Kannattaisiko ostaa?

http://www.tori.fi/kymenlaakso/Retro_hitachi_28337016.htm?ca=20&w=1&last=1

Tuo merkki on ihan hyvä. Jos tykkää kerätä vanhaa kamaa niin sitten voi ostaa, (muuten lie tarpeeton koska saman laitteen saa tietokoneen lisälaitteena ja paljon paremman aika vähällä rahalla). Kannattaa kysyä myyjältä: Onko kytkimissä klappia ja pätkimistä? Onko mukana edes yhtä ehjää mittapääsettiä (ne niistä ekana särkyy)?
Sentire la forza!
Terv: Timo

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #51 : Elokuu 06, 2016, 22:19:23 ip »
Jos ei halua nimenomaan museotavaraa hyllyyn, tuossa on hinta-laatusuhteeltaan
paras oskilloskooppi. Tarvitaan lisäksi läppäri näyttölaitteeksi.

https://www.picotech.com/oscilloscope/2000/picoscope-2000-overview


Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #52 : Elokuu 07, 2016, 12:18:39 ip »
Jos ei halua nimenomaan museotavaraa hyllyyn, tuossa on hinta-laatusuhteeltaan
paras oskilloskooppi. Tarvitaan lisäksi läppäri näyttölaitteeksi.

https://www.picotech.com/oscilloscope/2000/picoscope-2000-overview




Maksaa tuokin lähes 500 puntaa. Ihan oikea oskilloskooppi lähtee samaan hintaan ja monin verroin parempi. Sekin on pieni ja kompakti näyttöinensä, ja tietokoneen voi liittää ohjaamaan ja näyttämään ja tallentamaan tuloksia ja kuvakaappauksia. Vaatimattomilla ominaisuuksilla tuo on vain muutaman kympin, mutta Linuxin repositorysta saa sellaisen ilmaiseksi nimellä Xoskope, eikä tarvitse muuta kuin mittapään lisäksi. Puheena olevaan tehtävään tarvitaan kuitenkin suuri du/dt ja herkkyys yli megaohmi/voltti.

Mutta kyllä tuokin ihan hyvä on kotikäyttöön, vaikkapa audiolaitteiden harrastajalle tai bändin roudarille. Siinä on saatavana mukaan mittajohdot, jotka maksavat muutaman kympin nekin. Ja käytetään noita paremman pään purkkeja ihan ammattikäytössäkin, lienevät pienen kokonsa takia keikkahommissa käteviä. Keveyttä oppii arvostamaan kun joutuu koko setin aina roudaamaan johonkin brygälle tai mastoon. Tuo purkki näyttäisi tekevän myös sen true-RMS mittarin virkaa, jollainen alle tonnin käteen mahtuva laite kyllä puolestaan taas tekee tuon skoopin virkaa.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #53 : Lokakuu 12, 2016, 15:39:12 ip »
Mittasin viimein tuon lupaamani, Annissa olevan, Ducati regulaattorin rippelin ja jännitteen. Skooppi on vanha 100 MHz analoginen Philips ja kuva hiukan vino ja huono, mutta paras saamistani, kun piti taiteilla ulkona käsikameralla kaikkien heijastusten kanssa, mutta kyllä siitä pääasian näkee. Mittasin sekä skoopilla, että yleismittarilla suoraan lyijyakun napakengistä.

Siinä näkyy juuri se thyristoriregulaattorin pätkintäperiaate.

Tasavirtataso on keskiviivalla 14.64 V tai GD:n näyttämä 14.7 V. (Tälle lyijyakkutyypille ohjesäännön mukaan pitäisi olla 14,4 V se suurin sallittu, joka ei keitä nestettä.) Aaltomuoto näyttää, että tyristorit syttyvät kun akun varausjännite on n. 14,35 V ja sammuvat kun varaustaso on 14,45 V, mutta RMS napajännite on silloin tuon aaltomuodon vuoksi 14.65 V.

AC-skaala on 1 V/cm ja nuo nököset ovat siis puolisen volttia huipusta huippuun ja ylittävät akun varaustason siis n. 0,5 V. Thyristorin sammumisen pitäisi tapahtua nollaylityksessä. Aaltomuodosta näkyy kuitenkin, että katkaisu tapahtuu muussakin kohdassa. Se viittaa siihen, että jännitettä katkotaan transistorilla(kin). (Thyristori ei voi sammua muuten kun silloin kun sen läpi lakkaa virta kulkemasta.) Oli miten oli, siinä katkaisukohdassa näkyy tarkasti katsoen negatiivinen n. 1 V:n piikki, joka edustaa n. 1 MHz:n taajuutta. Suosittelen siis lämpimästi GD:n + virtajohtimessa n. 1 cm:n paksuista ja pituista ferriittirengasta. Jos renkaan reikä on tarpeeksi iso, voi johtimen kiepauttaa siitä kaksikin kertaa läpi.

Aikaskaala on 1 ms/cm ja vaihtosähkökomponentin taajuus siis n. 500 Hz ja kasvaa kierrosten noustessa, tässä on n. 2000 rpm, enkä kehdannut pihassa huudattaa kovempaa. Se viittaa siihen, että tehtiinpä katkominen sitten thyristorilla tai transistorilla tai molemmilla, se on ainakin taajuudeltaan verrannollinen generaattorin pyörimisnopeuteen ja napalukuun. Ei siis luultavasti ole mitään erillistä nopeampaa hakkuria.

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #54 : Lokakuu 12, 2016, 21:00:37 ip »
Jos ketä kiinnostaa niin laitoin liitteeksi pari kuvaa vastaavasta lataussäätimestä.
Se on ensin tyhjennetty hartsista ja sen jälkeen koottu uudelleen. Valmis hartsitäyttöä lukuun ottamatta.
Nämä laitteet ovat siis korjattavissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #55 : Lokakuu 12, 2016, 21:55:20 ip »
Eiköhän kaikki ei-pintaliitoskomponentti vehkeet ole. Hyvä että joku näitä avaa ja tutkii.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #56 : Lokakuu 12, 2016, 22:13:37 ip »
Lähinnä ongelmana on se hartsi. Halpaa säädintä ei kannata ryhtyä rassaamaan.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #57 : Toukokuu 27, 2018, 22:45:18 ip »
Taitaa olla tämä johdon katkeaminen myös melko tavanomainen esiin tuleva asia. Ducati siellä luki laturin puolellakin. Kelvottomat sähkövehkeet tosiaan, tämäkään johto ei kestänyt kun vajaat 20 vuotta, tosin tuo kuvan osoittama mekaaninen kosketus lienee olennainen osa vian ilmenemistä (lämpötila, tärinä). Tina oli selvästi korkeammassa lämpötilassa sulavampaa kuin "tavanomainen". Vika oli helppo todeta kun menetteli Workshop Manualin ohjeiden mukaan. Laturilta tulevien johtojen liitin irti ja vastusmittaus.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #58 : Toukokuu 27, 2018, 23:17:30 ip »
Päivällä tuosta käämistä keskuteltiinkin.
On näköjään ollut muutakin vikaa kuin johdonkatkeaminen. On päässyt käämi taipuilemaan tai sitten on ollut roottorissa klappia. Minkä näköinen se pyörivä puoli on? Onko naarmuja ympäriinsä vai yhdellä kohtaa?

Yleinen vika tämän tyypin käämeissä on että ne oikaisevat suoraan runkoon. Käteen otettu käämi vaikuttaa mitattaessa ehyeltä mutta on itsensä kanssa oikosulussa omaa tukirakenteeseensa. Vika esiintyy vain silloin kun käämi on kiinnitetty sijoituspaikkaansa.

Nyt ei ollut sitä vikaa vaan, näköjään, visuaalisestikin hyvin havaittava. Toivottavasti tuli riittävän laaja tinaus liitoskohtaan ettei sula uudelleen irti ja johdin on vielä sen verran notkea että kestää mekaanisesti.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #59 : Toukokuu 27, 2019, 13:48:54 ip »
Kai se on pistettävä Jackalista itselläkin vaihtoon tämä. Joskus syttyy latausvalo  kierroksillakin. Viimeksi kun paloi matka-ajossa ja pihassa mittasin akulta voltit niin kierroksilla näytti jo 15V. Muut liittimet ja maadoituksen + releet ja sulakkeet kävin läpi mutta neliskanttinen liitin on niin syvällä että voi olla että tankki täytyy irrottaa että siihen pääsee käsiksi. Jos ei sais löysiä kun vetäis vain. Toisaalta muissakaan liittimissä ei ollut hapettumaa. Joutuu sen sieltä kuitenkin kaivelemaan jos säätimen vaihtaa. Toisaalta vois varmistaa toisella mittarilla vielä tai kytkeä volttimittarin kiinni ja seurata. Nyt jos ois se teline tietokoneelle tai jos Guzzidiagin lokin tallennus toimii koneen mennessä lepotilaan vois laittaa vaan koneen sivulaukkuun lenkin ajaksi.