Mutta miten se menikään tämä että kolmesta sakosta vuodessa tai neljästä kahdessa vuodessa kortti pois. ...
Tuo rekkojen rajoittimien rustaus..
Kolmesta rikkeestä 2 vuoden sisällä pyydetään kuultavaksi ja koskee myös rikesakkoja. Kortin hyllyttäminen ei ole automaatio vaan harkitaan rikkeiden perusteella. Ei omakohtaista kokemusta, mutta ns."varma tieto". Yli 40kmh ylityksestä kortti lähtee heti, eikä ole ajoluvan myöntäjän harkittavissa. Rekkojen rajoittimet on säädetty 88kmh eli 80kmh 10% sallitulla toleranssilla, joka on aikoinaan perusteltu tarpeella ottaa vauhtia ylämäkeen mentäessä.
(Linja-autoista en tiedä, vaikka ihan ansiotyössä hankittu ABCDE kortti minulla onkin.)Ihan hyvää keskustelua ja herättää myös tutkimaan ja miettimään omien käsitystensä totuudenmukaisuutta.
Katsoinpa siis uteliaisuuttani Liikeeneturvan tilastokirjaa
(LINKKI) noista MP:n tieltäsuistumis-onnettomuuksista.
Vuonna 2013 loukkaantumiseen johtaneita tieltä suistumisia oli 141 ja päälle kuolemaan johtaneita 10.
Yllättävää minulle oli, että juopunut kuljettaja oli loukkaantuneissa 25 ja kuolemaan johtaneissa vain 3 tapauksessa.
Myös se oli yllättävää, että viikonpäivällä tai kellonajallakaan ei ollut (pl.perj.ilta +20%) suurta merkitystä.
Tuosta puuttuu vielä kuljettajien ikä, kokemus ja kortittomuus, sekä onko pyörä oma vai lainattu (kokeilut/koeajot), mutta ainakin oman (väärän) käsitykseni alkolinkäytön merkittävästä osuudesta onnettomuuksissa tilasto kumoaa.
Eli malttia, malttia sen kahvapirun kanssa ja reilumpaa turvaväliä niiden omienkin rajojen kanssa...
