Kirjoittaja Aihe: datalogger ja vähän piuhaa  (Luettu 41287 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
datalogger ja vähän piuhaa
« : Kesäkuu 26, 2013, 21:53:21 ip »
Postissa olisi odottamassa Dataq DI-155 loggeri.

Ikuna en ole mitään tuollaista operoinut, mutta tavoitteena on silti saada tuosta apua Jackalin karttojen säätöön.

Tavoitteena:

10 Piuhat kiiinni TPS:ään, lambdaan ja kipinään
20 ajoa eli vetoja eri kaasunasennoilla + "normaalia ajoa"
30 datat exceliin
40 prosessointia: tps-jännitteestä kaasun asentotiedot
50 prosessointia: kaasun asento, RPM-tieto ja seostieto 3D-kuvaajaksi
60 3D-kuvaajan perusteella aivojen käyttöä ja kartan säätöä käsin paremmaksi (tunerpro, writer)
70 koeajo
80 jos tuntuu tarpeeksi hyvältä, lopetetaan tähän ja kerrotaan muillekin, miten homma sujui
90 GOTO 10

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #1 : Kesäkuu 26, 2013, 21:58:51 ip »
Laitahan kuvia prosessista eli kerro kuvin ja sanoin...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #2 : Kesäkuu 26, 2013, 23:03:48 ip »
Lainaus
tps-jännitteestä kaasun asentotiedot
Taisi olla sinulle tuttua mutta muistat varmaan että ne asiat muuttuvat 30 asteen kohdalla Jackalin tps potikan suhteen. Eri käyrä ja eri kaava muuttaa millivoltit kaasunasennon asteiksi ennen ja jälkeen tuon kohdan. Ja karttaahan tehdään juuri niiden kaasuläpän asteiden mukaan (kaivoin ne kaavat sieltä Guzzitequesta jo siihen edelliseen juttuun) :).
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #3 : Kesäkuu 27, 2013, 07:36:32 ap »
Lainaus
tps-jännitteestä kaasun asentotiedot
Taisi olla sinulle tuttua mutta muistat varmaan että ne asiat muuttuvat 30 asteen kohdalla Jackalin tps potikan suhteen. Eri käyrä ja eri kaava muuttaa millivoltit kaasunasennon asteiksi ennen ja jälkeen tuon kohdan. Ja karttaahan tehdään juuri niiden kaasuläpän asteiden mukaan (kaivoin ne kaavat sieltä Guzzitequesta jo siihen edelliseen juttuun) :).

Kyllä kyllä. Siksi tuossa onkin tuo kohta 40 :)

Vielä en ole koodannut taulukkolaskimeen tuota millivolteista asteiksi - muunnosta, mutta tuskin siinä kauaa nokka tuhisee.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2013, 10:09:10 ap kirjoittanut MotoJussi »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #4 : Kesäkuu 27, 2013, 10:18:02 ap »
Jussin kanssa jo aiemmin pohdittiin että on todennäköisesti mahdollista ohjelmoida moottorinohjaus siten että se ymmärtää myös täysin lineaarisen TPS:n käytön.
Se mahdollistaa käyttämään autotarvikeliikkeen edullisia TPS-antureita. Esimerkiksi ruiskutuskartta muokataan siten että tuon kohta "40" jälkeen karttaan tulee "mutka" kompensoimaan epälineaarista TPS-toimintoa. Asia on minulle jo ennestään tuttu toisen merkkisestä moottorinohjausjärjestelmästä.
Syytä tuntematta on BMW siirtynyt uudessa ruiskutusjärjestelmässään käyttämään lineaarista TPS:ää aiemman epälineaarisen sijaan.

Yritän tässä Jussin peesissä saada aikaiseksi excel-pohjaisen taulukointijärjestelmän jolla saisin TPS-testerin arvot (jännite vs astekulma) siirtymään suoraan tietokoneavusteisesti taulukkoon ja siitä graafiseksi käyräksi visualisoimaan kulloisenkin testattavan kaasunasentopotentiometrin ominaisuuksia ja siten löytämään markkinoilta parhaan/edullisimman korvaavan potentiometrin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #5 : Kesäkuu 27, 2013, 10:48:01 ap »
Lainaus
Kyllä kyllä. Siksi tuossa onkin tuo kohta 40
Nyt pälähti mieleeni vasta että onkos tässä syntymässä nyt tosiaan jotain uutta ja ainutlaatuista? Kun mennään "normidynoon", niin eikös se tuloste joka saadaan ulos ole pelkästään vääntö/teho toisella kuvaajan akselilla ja kierrosluku toisella. Ei kaasun asentoa. "Fuel Map" -kartta eculle tehdään taas sitten kaasunasento toisella akselilla ja kierrosluku toisella akselilla.  Sellaista kuvaajaa ei maailma tunne, missä näkyisi vääntö/teho suhteesa kierroslukuun siten että kaasunasento olisi myös kuvaajassa näkyvillä. Kun tuo kaasun asento tuodaan vielä mukaan, eikös Fuel Mapin tekeminen ole helpompaa?

Lainaus
ymmärtää myös täysin lineaarisen TPS:n käytön
No varmasti. Brad the Bikeboy kirjoitti perusselvityksessään Marellin ecuista hauskasti, että se on vaan pieni "mikroprosessoriautomatiikka", jolla ei ole vähäisintäkään aavistusta siitä, että se saa Guzzin moottorin sanomaan brummm...brummm. Mutta onko tuo vaiva sitten tarpeen, on mieltymysasia. Niitä potikoita ei kai nyt hirmuisesti kulu ja oma viehätyksensä on siinä, että pidetään Guzzi Guzzina. Minua kiehtoo juuri se, että ei laiteta Power Commanderia eikä yhtään mitään lisävärkkiä. Muokataan Guzzin oman ecun karttoja. Mitään ei näy ulos eikä pyörässä ole tarroja että tässä on "super sport Xtra aggresive wanna be bad guy with pirate look -power module" - mitä nyt ajokäyttäytyminen tulee paremmaksi ja takapyörästä tulee enemmän tehoa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2013, 14:41:51 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #6 : Kesäkuu 27, 2013, 11:52:24 ap »
Hehee:
Lainaus
"super sport Xtra aggresive wanna be bad guy with pirate look -power module"

Olisihan tuokin jonkinlainen itsetehostuksen tehoste.

Olen nuorille herroille ja miksei vanhemmillekin saarnannut noista hyvin näkyvistä PC ja RB-tarroista sivukatteissa että ei ole parasta mainosta josko joutuu ratsiaan. Muutenkin olen yrittänyt kylvää "sleeper-asennetta" eli vehje voi olla poskettoman tehokas mutta ulkoa päin sitä ei näe. Vain käytössä näkee/tuntee.

Tuosta tarvike TPS:n käytöstä. Parempi käyttää alakuperäistä mutta meillä muokkaajilla/rakentelijoilla tuo massiosasto/puoliso sanoo helposti ei kun pitäisi ostaa arvokas alkuperäiskäikäle. Pitää siis soveltaa. Ajatuksia herättää jos alkuperäinen maksaa 200€ ja tarvike 40€. Sillä erotuksella hankkii pätkän säätöjohtoa tai tuttavuuden sellaiseen jolla jo on. Tietokonehan on melkein kaikilla nykyään jo muuta käyttöä varten. Ja kuten tiedätte on ilmaisohjelmia tarkoitukseen saatavissa.

Lainaus
vääntö/teho suhteesa kierroslukuun siten että kaasunasento olisi myös kuvaajassa näkyvillä

Tuossa dynoasiassa on myös menty etiäppäin: on nelikaasuanalysaattori valmiina käyttöön, laajakaistalambda, inertiapenkki tehon mittaamista varten, sama penkki mutta toista toimintoa käyttäen jarruttaa jatkuvasti eli soveltuu ajosyklien mittaamiseen. Käyttöönotossa mättää lähinnä että ei vielä ole hallitilaa vuokrattuna riittävästi. Mutta, totta tosiaan, samaan tulosteeseen ei vielä saada kaasunasentoa. Kierrosluku kyllä mutta se ei ole sama asia. Eiköhän sekin asia ratkenne ajan kanssa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #7 : Kesäkuu 27, 2013, 12:01:29 ip »
Pitää vielä lisätä että on lupa tehdä ns "tuottamatonta työtä". Siitä saatu palaute voi olla joko myönteistä tai kielteistä: aina ei voi onnistua. Mutta oppia tulee ja ymmärrys lisääntyy.
Itselläni oli joskus kauan sitten yhdeksänkymmentäluvun alussa digitaalisella moottorinohjauksella varustettu pyörä. Eräs vanhempi harrastaja totesi pyörästä että "tuohon kun tulee vika niin mitenkään sitä ei voi korjata!" Epäilin jo silloin että kyllä voi mutta se edellyttää toisenlaista osaamista. Pidin vielä silloin suuni kiinni mutta nyt voin sanoa että tienvarressa voi tehdä monta asiaa jos tuntee tekniikan ja on vähän kärryillä elektroniikasta. Ja kotitallissa laittaa kuntoon.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #8 : Kesäkuu 27, 2013, 14:29:26 ip »
Lainaus
Kyllä kyllä. Siksi tuossa onkin tuo kohta 40
Nyt pälähti mieleeni vasta että onkos tässä syntymässä nyt tosiaan jotain uutta ja ainutlaatuista? Kun mennään "normidynoon", niin eikös se tuloste joka saadaan ulos ole pelkästään vääntö/teho toisella kuvaajan askelilla ja kierrosluku toisella. Ei kaasun asentoa. "Fuel Map" -kartta eculle tehdään taas sitten kaasunasento toisella akselilla ja kierrosluku toisella akselilla.  Sellaista kuvaajaa ei maailma tunne, missä näkyisi vääntö/teho suhteesa kierroslukuun siten että kaasunasento olisi myös kuvaajassa näkyvillä. Kun tuo kaasun asento tuodaan vielä mukaan, eikös Fuel Mapin tekeminen ole helpompaa?

Lainaus
ymmärtää myös täysin lineaarisen TPS:n käytön
No varmasti. Brad the Bikeboy kirjoitti perusselvityksessään Marellin ecuista hauskasti, että se on vaan pieni "mikroprosessoriautomatiikka", jolla ei ole vähäisintäkään aavistusta siitä, että se saa Guzzin moottorin sanomaan brummm...brummm. Mutta onko tuo vaiva sitten tarpeen, on mieltymysasia. Niitä potikoita ei kai nyt hirmuisesti kulu ja oma viehätyksensä on siinä, että pidetään Guzzi Guzzina. Minua kiehtoo juuri se, että ei laiteta Power Commaneria eikä yhtään mitään lisävärkkiä. Muokataan Guzin oman ecun karttoja. Mitään ei näy ulos eikä pyörässä ole tarroja että tässä on "super sport Xtra aggresive wanna be bad guy with pirate look -power module" - mitä nyt ajokäyttäytyminen tulee paremmaksi ja takapyörästä tulee enemmän tehoa.

Tavallisesti saadaan vain Teho/vääntö ja kierrosluku.  Mutta on mittaajia jotka voivat ottaa pyörän omasta järjestelmästä kaasunasennon. PowerCommanderista tuon tiedon saa myös ulos.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #9 : Kesäkuu 27, 2013, 14:59:33 ip »
Lainaus
on mittaajia jotka voivat ottaa pyörän omasta järjestelmästä kaasunasennon
Ecuhan sen aina osaa laskea kaasunasennon ilmaisimelta saamastaan tiedosta (mV => asteet). Mutta miten ottaa tieto ulos, vaatii varmasti aivan erikoisosaamista. Ecunhan ei tarvitse sitä tietoa kertoa enää eteenpäin, paitsi OBD -pistokkensa kautta sitä erikseen kysyttäessä, esim. Guzzidiagille. Tiedon ulossaanti tätä kautta taas on vaatinut paljon osaamista etsiä, että missä se tieto luuraa ja millä protokollalla se saadaan ulos. Tämän tarinan tapauksessa tieto otetaan analogisesti Motomatin tekemällä välikaapelilla (tosiaan tekemällä, sitä yhtä pistoketta ei voi toistaiseksi ostaa mistään), joka kytketään kylmästi pyörän johdotuksen ja tps:n väliin. Saadaan tieto (esim. 0,150-5,0V) joka korreloi jollakin kaavalla suoraan läpän asteluvun kanssa.

Ja tosiaan, 5AM ecuista alkaen paljon saa suoraan ecusta ulos. Kaasunasento, kierrosluku, lämpötilat (öljy, imuilma), lambda-arvo jne. Ei puutu kun sen dynon yhdistäminen tähän (varmaan pyörän oman lambdan antamat tiedot eivät ole tarpeeksi yksityiskohtaisia tällaiseen säätötarkoitukseen). Tässäpä tuotteistettava asia Dynotecille ja mitä niitä fimoja nyt onkaan. 5AM on melko yleinen ecu. Kun olen seurannut Guzzidiag -keskustelua asia näyttää menevän niin, että tämä liikennöinti (tietojen ulossaanti) ecusta on nimenomaan ecun mallin mukaista, ei niin että esim. Weber-Marellit yleisemmin toimisivat samaan tapaan. Itse liikennöinti menee enemmän ja enemmän standardiksi mutta tarvittavien "salasanojen ja kryptauksien" selvittäminen hankalammaksi.

V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #10 : Kesäkuu 27, 2013, 18:31:37 ip »
Jeps. Joistakin pyöristä tuo tieto on plug and play. Ei sitenkään yllätys että kyseessä on ratahommiin soveltuvat laitteet. Mutta, kuten sanottu Commanderin kanssa tuon tiedon saa kylkiäisena. Ei tarvita ylimääräisiä johtovirityksiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #11 : Kesäkuu 27, 2013, 19:03:11 ip »
Lainaus
Ei tarvita ylimääräisiä johtovirityksiä.

Niin jos ei PC:tä lueta sellaiseksi.
Pyrkimys on että alkuperäisratkaisulla mentäisiin. Siinä suhteessa mulla, Jussilla ja Camn:illa voisi olla palaverin paikka ettei digitaalikiimassa tehdä kovin paljoa päällekkäistä harrastusta. Jussi nyt kerkes ostamaan rahalla loggerin. Ei välttämättä huono juttu mutta ko tarve voi olla muutoinkin ratkaistavissa.

Tietenkin olisi kiva tietää mitä kaikkia kapineita Marellin pajalla on käytetty että on saavutettu se tulos joka on saavutettu johon eivät kaikki asiakkaat olekaan tyytyväisiä. Voi olla että kaikki äly ei olekaan siellä vaan sitä on muuallakin. Toki pitää ottaa huomioon että Marellia ja Piaggiota tuotteidensa osalta sitoo EU:n, USA:n osavaltioiden, ei-EU-maiden ja omat rajoituksensa jotka ovat ristiriidassa kuluttajien tarpeiden tyydyttymisen kanssa. Jonkinlaista luovimista siis. Eli kaikille välttävä ratkaisu.





Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #12 : Kesäkuu 27, 2013, 19:37:15 ip »
Lainaus
Commanderin kanssa tuon tiedon saa kylkiäisena
Miten se mahtaa onnistua? Minulla on 15M ecu ja Power Commander III USB (ei käytössä kun ecussa herra saksalaisen kartta). Tuossa Commanderissa ei ole kun se yksi pistokehässäkkä, jonka avulla se kytketään pyörän johdotuksen ja ecun väliin. Sitten siinä on pikku usb -liitin, jolla liitytään PC:hen, PC:ssä minulla on ollut tuon Power Commander III USB:n PC-softa pyörimässä. Muistan että sillä näkyy nätisti kaasunasento ja kierrosluku, mutta ei muuta. "Fuel Map" -karttoja voi lukea pyörästä, PC:n muistista, kirjoittaa ja tallentaa. Mutta ei ole missään vaiheessa kello kilahtanut, että sieltä saisi kaasun asennon suhteessa kierrosnopeuteen ulos johonkin kolmanteen järjestelmään, online.

Kurkkasin niiden kotisivulta että III USB mallia koskee: ""Expansion port" for upgrades and accessories: ignition module, Quick shifter, Multifunction Hub, Pressure Sensor display and LCD display unit." Kun katson mallin mukaan (V11) tulee tarjolle vaan LCD unit, joka on näyttö jossa on: "gear position, throttle%, map position ja boost". Ainoastaan tuo throttle% olisi siis avuksi mutta sekin vain näyttönä. Mutta LCD unitin sivulla puolestaan jo kerrotaan, että  "can be connected to the Dynojet Wide Band Commander- - the LCD is able to display actual air/fuel readings and any accessory input connected to the WBC."  Kalliiksi tulee, pitää olla 3 eri komponenttia (joihin yhteen kuuluu lambda), että saa sekä kaasunasennon että afr lukeman lcd näytölle...

Mitenhän lie muuten, jos ne pistokkeet ecu/commander commanderin mallista riippumatta ovat identtisiä, niin juuri tuo tps:n käyrä voi olla syy, miksi 15M/RC sopii Power Commander III USB malliin ja 5AM uudempaan Power Commander V mallin.  5AM pyörissähän onkin lineaarinen tps kun 15M/RC pyörissä epälineaarinen.  Tämän vuoksi en voi käyttää Autotunea, vaikka mieli tekisi.


Lainaus
voisi olla palaverin paikka ettei digitaalikiimassa tehdä kovin paljoa päällekkäistä harrastusta
Osaajat tekee, minä vaan spekuloin... En ole vielä saanut niitä lambdanreikiä alkukäyriinkään. Mutta ajatuksen tasolla kyllä jo vahvasti...ja kaapelit ja softat on, puuttuu tosiaan lambdat ja lähtölaukaus... Mutta Guzziasioista on aina kiva palaveerata.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2013, 22:49:03 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #13 : Kesäkuu 29, 2013, 10:11:19 ap »
Nuih.

Tuuttasin Loggerin kiinni guzziin. Ihan vain pikaisesti kokeilin kun iski muuta puuhaa akuutisti.

Pistin yhden analogia-inputin kiinni kapeaan lambdaan ja toisen analogisen(!) kiinni ruiskupiuhoihin.

Ch1 oli mitta-alueella "muutamia voltteja" ja Ch2 oli -15 .. +15 ja laitettu mittaamaan taajuutta (se osaa sellaisenkin!).

Ch1 näytti lambdan lämpiämisen jälkeen ... ööö. Siistejä numeroita joista en oikein ole varma, miten niitä pitäisi tulkita :) Esimerkiksi -9V :) Tätä pitää hieman ihmetellä lisää.

Ch2 näytti RPM/2 numeroita, niinkuin olettaa sopiikin.

Loggeri exporttasi datan .csv-muodossa, jonka MS-excel luki, joskin datassa olevat pisteet piti vaihtaa pilkuiksi ja muuta pientä sellaista, mutta nyt sain jo kaksi ihan järkevän näkyistä graafia joissa näkyy RPM/aika ja toisessa lambda/aika. Vähän kerrassaan tästä eteenpäin .... Tekemsitä on kuitenkin paljon, ei tämä ihan triviaalia ole :)

J

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #14 : Kesäkuu 29, 2013, 10:32:55 ap »
Epäilemättä laite siis toimii!
Negatiiviset luvut voivat olla siksi että napaisuus ei ole oikein päin. Mutta se ei pitäisi olla mahdollista yksijohtoisessa lambdassa. Tosin kapeakaistainen zirconia-lambda (sulla ilm. juuri sellainen) antaa siniaaltoa muistuttavaa käppyrää, jonka potentiaali kuitenkin on plussan puolella jatkuvasti. Pitäisi seilata yleensä 200-800mV välillä. Eli 0,2 - 0,8V. Onko skaalausmahdollisuutta?
Asialla ei liene haittaa kunhan missään matkan vaiheessa luvun itseisarvo ei mene nollan toiselle puolelle.
Laajakaistainen lambda antaa 0 - 5V väliltä jännitettä.

Lainaus
Pistin yhden analogia-inputin kiinni kapeaan lambdaan ja toisen analogisen(!) kiinni ruiskupiuhoihin.
Vaikuttaisi siltä että pitäisi olla vastaava piuhasetti suuttimen johdon ja liittimen väliin (kaksijohtiminen) kuin on TPS:lle jotta signaalin vastaanotto olisi kivutonta ja virhetoiminnot minimoituisivat?