Kirjoittaja Aihe: datalogger ja vähän piuhaa  (Luettu 41282 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #15 : Kesäkuu 29, 2013, 12:55:30 ip »
Epäilemättä laite siis toimii!

Toimii toimii.

Juuri ajoin 25 km vaihtelevasti tallille loggeri päällä. Kaikki kolme oleellista arvoa kytkettynä.

Päästyäni tallille huomasin että logger-softa oli kaatunut jo matkan alussa... Epämukava yllätys.

Lainaus
Negatiiviset luvut voivat olla siksi että napaisuus ei ole oikein päin. Mutta se ei pitäisi olla mahdollista yksijohtoisessa lambdassa. Tosin kapeakaistainen zirconia-lambda (sulla ilm. juuri sellainen) antaa siniaaltoa muistuttavaa käppyrää, jonka potentiaali kuitenkin on plussan puolella jatkuvasti. Pitäisi seilata yleensä 200-800mV välillä. Eli 0,2 - 0,8V. Onko skaalausmahdollisuutta?
Asialla ei liene haittaa kunhan missään matkan vaiheessa luvun itseisarvo ei mene nollan toiselle puolelle.
Laajakaistainen lambda antaa 0 - 5V väliltä jännitettä.

Lainaus
Pistin yhden analogia-inputin kiinni kapeaan lambdaan ja toisen analogisen(!) kiinni ruiskupiuhoihin.


Tässä vaiheessa harjoituksia mahdolliset skaalaukset ja väärin päin olemiset eivät suuremmin haittaa. Taulukkolaskimella ne saa korjattua.
Lainaus
Vaikuttaisi siltä että pitäisi olla vastaava piuhasetti suuttimen johdon ja liittimen väliin (kaksijohtiminen) kuin on TPS:lle jotta signaalin vastaanotto olisi kivutonta ja virhetoiminnot minimoituisivat?

ilmankin pärjää, mutta stanan rumat nuo nyt kiinni olevat piuhat ovat :)

Koitan kohta nauhoittaa lisää, kunhan saan jarrupalat vaihdettua ja lähden kotio päin.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #16 : Kesäkuu 29, 2013, 14:25:23 ip »
Lainaus
Päästyäni tallille huomasin että logger-softa oli kaatunut

Mistäs se loggeri ottaa sähkönsä? Oma akku vai pyörän sähköjärjestelmä?
Aattelin vaan että jos Guzzin häilyväinen jännite ei ole hyväksi...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #17 : Kesäkuu 29, 2013, 15:21:45 ip »
Onkos tuossa minkälaista signaalin filtteröintiä jossain välissä? Mahtaa olla nimittäin moottoripyörässä jonkin verran kohinaa kaapatussa signaalissa ajon aikana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #18 : Kesäkuu 29, 2013, 15:34:54 ip »
Onkos tuossa minkälaista signaalin filtteröintiä jossain välissä? Mahtaa olla nimittäin moottoripyörässä jonkin verran kohinaa kaapatussa signaalissa ajon aikana.

Sähkön laite ottaa USB-liitännästä, akullaan toimivalta läppäriltä.

Mitään ei suodateta ollenkaan (nyt), kaikki rapinat tulevat suoraan kuparisia piuhoja pitkin laitteen portteihin. ... ja sen kyllä huomaa :)

Sain muutaman vedon ajettua, mutta data on vielä hieman epäselvää.

Pitäisi tehdä niin helpoksi ja toistettavaksi kuin mahdollista tuo dadan prosessointi, ettei menisi loppukesä dadan vatkaamiseen edes takaisin.

Edit: voisipa melkein tehdä vähän (heh) paremmat kaapeloinnit, vaikkapa coax-ethernet-piuhoja käyttäen. Loggerissa on neljä liitintä kahdelle piuhalle: luulisin ettei haittaa kytkeä coaxin sukkaa niihin X:llä merkittyihin napoihin. Vaan tutustumpa aiheeseen. Miksikö juuri ethernet? No kun sitä sattuu olemaan tuolla useampi metri.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #19 : Kesäkuu 29, 2013, 16:58:45 ip »
Jep,

kaasun asennon mittaus meni väärästä töpselistä, mutta ei se haittaa; mitatusta arvosta absoluuttisesta arvosta kun vähensi viisi volttia, sai ihan järkeviä numeroita, esimerkiksi tyhjäkäynnillä 350mV.

Kierrosnopeuden mittaus sisälsi kohinaa kun se oli mitattu suojaamattomilla kaapeleilla ruiskun johdosta, enkä ole ehtinyt perehtyä millä parametreillä signaalista tehdään kierrosnopeus. Lisäksi pulssissa on todennäköisesti muutakin vikaa, mutta sainpahan nyt jotain...

Lambda on veemäisin, kun mitatut arvot ovat suuruusluokkaa "muutama pilkku jotain" mutta jos sitä skaalaa, pääsee suunnilleen arvoille "50 - 500". Yksikkö ja asian merkitys vaan on täysin epäselvä.

Näillä reunaehdoilla laitan kuitenkin iloksenne ensimmäisen 3D-kartan, jossa "korkeus" saattaa merkitä seoksen rikkautta, ja X- ja Y-koordinaatit ovat kaasukapulan asento asteina ja kierrosnopeus.

Ehdottomasti pitää tehdä paremmat piuhat, laittaa mielummin laajakaistainen lambda paikalleen ja ottaa monta uutta kierrosta, mutta jostain pitää aloittaa, ja jos heti tähtää täydelliseen, jää homma tekemättä.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #20 : Kesäkuu 29, 2013, 17:36:31 ip »


Jos liittämäni kuva näkyy niin lambda-arvo kapeakaistaisella on parhaimmillaan (useimmiten sopivin seos) hiukan alle puoli Volttia.
Edelleen olettaen että nuo saamasi pylväät ovat seosarvoja niin 200 on laihaa ja 600 rikasta. Että sikäli karttasi näyttää loogiselta. Se että onko se oikein niin siihen en sano mitn. Joka tapauksessa osoittaa että jotain tapahtuu ja kehitystäkin voi tapahtua.

Tuo laittamani kaavio kaavio yrittää kertoa että kapeakaistainen on tosi kapea eikä kykene kuin kapealla alueella mittaamaan mutta sitäkin tarkemmin sitten.

Nuo lambda-arvot korrelloivat siten että 500mV = lambda-arvo 1 ja AFR silloin hiukan päälle 14/1 nykybensalla. (AFR = Air Fuel Ratio eli ilmayksikköä per polttoaineyksikköä. Suomeksi: 14 kiloa ilmaa sekoitetaan yhteen kiloon bensaa.)

Laajempi katsaus noiden lukujen maailmaan: http://www.motomatti.fi/2011/12/ilma-polttoaineseoksen-vaikutus.html

Uskoisin kuitenkin että suuttimen ECU:lle menevästä signaali- eli maajohdosta saat puhtaimman lähdön. Tosin ko analogiasignaalissa on mukana myös ruiskutuksen kesto mutta ruiskutuksia tulee yksi yhtä työkiertoa kohden. Siinä suhteessa vastaava puolan signaali on yksinkertaisempi: siinä on vain kipinän ajoitus mutta ei kestoa. Tutkipa onko Marellin "isossa liittimessä" missä numerossa on kierroslukumittarin signaali. Vaikka pyörässä takometriä ei olekaan mutta tuskin ovat jättäneet tartuntaa ECU:sta pois...

Liitinpolitiikasta sen verran että sullahan jää siitä "toistaiseksi sopimattomasta" etanolimuuntimesta kaksinapaisia Boschin uros- ja naarasliittimiä yli. Ainakin niiden runkoja ja sähkötarvikekaupasta löytyy pinnejä niihin.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #21 : Kesäkuu 29, 2013, 17:58:15 ip »


Jos liittämäni kuva näkyy niin lambda-arvo kapeakaistaisella on parhaimmillaan (useimmiten sopivin seos) hiukan alle puoli Volttia.
Edelleen olettaen että nuo saamasi pylväät ovat seosarvoja niin 200 on äärilaihaa ja 600 liki anturin kyllästymispistettä.

Hyvin näkyy ja vastasi juuri niiihin kysymyksiin joita en kysynyt, mutta joita ajattelin!

Loistavaa, kiitos.

Saattaa olla, että ei mene pahasti pieleen jos koitan täyttää tuosta kartasta nuo "pienet" arvot, eli saada kahdestasadasta yli neljänsadan. ... ja toisaalta ehkä (!) vetää isoimpia arvoja hieman alaspäin. On muistettava että kiihdytysrikastusta ei ole vedetty nollille.

Lainaus
Uskoisin kuitenkin että suuttimen ECU:lle menevästä signaali- eli maajohdosta saat puhtaimman lähdön. Tosin ko analogiasignaalissa on mukana myös ruiskutuksen kesto mutta ruiskutuksia tulee yksi yhtä työkiertoa kohden. Siinä suhteessa vastaava puolan signaali on yksinkertaisempi: siinä on vain kipinän ajoitus mutta ei kestoa. Tutkipa onko Marellin "isossa liittimessä" missä numerossa on kierroslukumittarin signaali. Vaikka pyörässä takometriä ei olekaan mutta tuskin ovat jättäneet tartuntaa ECU:sta pois...

Aivan, tuo mahdollinen takometrin liitin olisi juuri sopiva; vielä parempi kuin ruiskun maadoitus jota nyt käytän. Vain yhden sulakkeen poltin asentaessa, eli hyvin meni!

Liian paljon on vielä käsityötä noiden karttojen vääntelyssä, mutta tässä nämä excel-taulukot paranevat kun niitä tekee.

... ja onhan siellä noita kaavoja jo nytkin: =IF(AA4<3,3;1000*(AA4-0,15)/105;((1000*AA4) - 2450) * 3/85) esimerkiksi laskee kaasukapulan väärästä piuhasta mitatusta jännitteestä ("-4.65V kaasu stopparia vasten") kaasun asennon asteina ennenkaikkea huomioiden tuon potentiometrin epälineaarisuuden. AA-sarakkeessa on siis pystyssä TPS-mittauksen arvot ja nelonen sattuu olemaan tuo rivi mistä tuon kopioin.

Vaan mitäpä minä näitä selitän, kyllä kai täällä muutkin osaavat Exceliä käyttää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #22 : Kesäkuu 29, 2013, 18:19:51 ip »
Jos tuo tekee tuloksen edes jonkinmoisen graafin, niin ehkäpä ylimääräisen kohinan voisi siinä oikaista? Esim dynokäppyröitähän korjataan lopputuotteesta eli käyrästä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #23 : Kesäkuu 29, 2013, 20:00:12 ip »
Jos tuo tekee tuloksen edes jonkinmoisen graafin, niin ehkäpä ylimääräisen kohinan voisi siinä oikaista? Esim dynokäppyröitähän korjataan lopputuotteesta eli käyrästä.

No niin, tokihan sitä voi pistää näppejään sekaan. Koitan kuitenkin ensin sellaista tekniikkaa että "kerätään paljon dataa" :)

Tuo keräämäni kartta ei sisällä dataa lähimainkaan kaikkiin alkioihin, ja nämä tyhjät eivät ole vain "laidoilla". Lisää dataa antaa todennäköisesti jouhevamman kartan.

Vaan vaan. Otin tuon 3D-näkymän minkä tuohon laitoin ja sen perusteella pistin jo hieman muokattuihin karttoihin "+3" lisää niihin soluihin jotka olivat "alle 250", noin suurinpiirtein.

Tuuttasin uudet kartat jackaliin ja kävin koeajolla. Persdynon ja vaihtelevan koeajon perusteella tuntui "paremmalta" ja joillain alueilla tuntui olevan jopa "voimaa".

En kerännyt dataa tästä koeajosta, mutta sanoisin että hyvän ja jännän äärellä ollaan.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #24 : Kesäkuu 29, 2013, 22:50:52 ip »
Täältä mökiltä peukuttelen.
Hyvä kun käyrät kelpaa.
Muista että kapeakaistaisessa liian rikas seos näyttää herkästi laihaa.
Tuo "äärilaihaa ja kyllästymispiste" arvoineen graafin kupeessa oli liioittelua mutta antaa suuntaa.
Kun saat koneen käymään tasakaasulla kelvollisesti jokaisella tarpeellisella alueella niin deletoi kiihdytysrikastus ja koita uudelleen. Silloin pääset "neitseellisen" kartan ääreen. Kiihdyttäminen onnistuu hiljaa kiihdyttämällä eikä toinen toiminto sotke hommaa lainkaan.
Sitten uudestaan kiihdytysrikastuksen kanssa mutta sitten muutetaankin vain kiihdytyksen parametreja neitseellisen kartan päälle.

Rattoisia laskentahetkiä!


MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #25 : Kesäkuu 30, 2013, 13:44:28 ip »

Hyvä kun käyrät kelpaa.

Jesh, juuri tuo kapean lambdan jännitevaste oli se oleellinen juttu.

Lainaus
Muista että kapeakaistaisessa liian rikas seos näyttää herkästi laihaa.
Tuo "äärilaihaa ja kyllästymispiste" arvoineen graafin kupeessa oli liioittelua mutta antaa suuntaa.
Kun saat koneen käymään tasakaasulla kelvollisesti jokaisella tarpeellisella alueella niin deletoi kiihdytysrikastus ja koita uudelleen. Silloin pääset "neitseellisen" kartan ääreen. Kiihdyttäminen onnistuu hiljaa kiihdyttämällä eikä toinen toiminto sotke hommaa lainkaan.
Sitten uudestaan kiihdytysrikastuksen kanssa mutta sitten muutetaankin vain kiihdytyksen parametreja neitseellisen kartan päälle.

Rattoisia laskentahetkiä!

Saattaa olla että innostus loppuu ennenkuin kartta on täydellinen (heh), mutta kyllä tuon kanssa saa parannettua tilannetta oleellisesti.

Nyt on jo ihan ajokelpoinen kartta, mutta tuossa 60-70 nopeudessa (kierroksista ei tietoa) kun vaihtaa vedolta rullaukseen ja takaisin (eli pienillä kapulan asteilla), tuntuu pykälää. Eikä sitä varmaan täydelliseksi saakaan.

Nyt kuitenkin on kartan läpi sellaisia reittejä että härveli lähtee siihen malliin että ranteet kokevat pientä venymää. Kierroksia pitää olla, ja kaasua vähän vähemmän kuin täydet.

Voisi tätä setuppia viritellä sen verran että pyörään tuleviin piuhoihin laittaisi vaikka RCA-liittimet, ja niitä vastaavat sitten loggeriin. Ei tarvitsisi aina sokeripaloja ruuvailla.


Edit: RCA-liittimet eivät sovellu tarkoitukseen. Syynä se, että yhdessä karvassa on +12V paljaana, ja RCA ei anna mitään suojaa kosketukselta.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2013, 16:57:41 ip kirjoittanut MotoJussi »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #26 : Kesäkuu 30, 2013, 15:17:37 ip »
Voisin muuten antaa lukuja tuolle alueelle omasta commanderkartasta, mutta meillä on vissiin niin erilaiset setupit. Jos koet tarvetta, niin katson lukuja.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #27 : Kesäkuu 30, 2013, 16:17:38 ip »
Lainaus
Jos koet tarvetta, niin katson lukuja.

Vaikka ei olisikaan ihan samat asetukset, tässä tapauksessa merkittävät erot palotilassa ja hengityksessä, voi toisen ympäristön kartta antaa ahaa-elämyksiä ja sitä kautta sovelluksia uuteen ympäristöön.

Kuinkas, Jussi, on niiden pakoputkien juurimuttereiden tiiveys? Noin lyhyt- ja väliaikaisena ratkaisuna uudet tiivisteet ja pakoputkittivistysmassa seuraksi niin ainakin voi olla hetken aikaa varma tiiveydestä. Myös sen vasemman sylinterin pakoputken etumutkan alareunan tiivistyksestä. Vasemmalle sylinterille on myös paikka , vaikkakin ahdas, lambda-anturille. Josko löytyisi lyhyehkö malli joka sopii läpeen? Pääsisit veivaamaan myös Delta-kartan totuutta vastaavaksi, jos katsot sen tarpeelliseksi.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #28 : Kesäkuu 30, 2013, 16:59:02 ip »
Voisin muuten antaa lukuja tuolle alueelle omasta commanderkartasta, mutta meillä on vissiin niin erilaiset setupit. Jos koet tarvetta, niin katson lukuja.

Ei ole tarvetta näillä näkymin. Näillä vehkeillä ei ole juuri muuta yhteistä kuin se tehdas, missä nämä on alunperin kasattu :)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #29 : Kesäkuu 30, 2013, 17:01:27 ip »
Kuinkas, Jussi, on niiden pakoputkien juurimuttereiden tiiveys? Noin lyhyt- ja väliaikaisena ratkaisuna uudet tiivisteet ja pakoputkittivistysmassa seuraksi niin ainakin voi olla hetken aikaa varma tiiveydestä. Myös sen vasemman sylinterin pakoputken etumutkan alareunan tiivistyksestä. Vasemmalle sylinterille on myös paikka , vaikkakin ahdas, lambda-anturille. Josko löytyisi lyhyehkö malli joka sopii läpeen? Pääsisit veivaamaan myös Delta-kartan totuutta vastaavaksi, jos katsot sen tarpeelliseksi.

Molemmat putket vuotavat hieman, joten lambda on taatusti väärässä. Harjoituskierroksia tässä vasta vedellään :)

Lisäksi tässä on mysteeri jota en tajua: oikeassa putkessa kiinni oleva lambda näyttää antavan noin +5V lukuja. Joku maadoitusvika jossain? Jännite myös hieman vaihtelee kaasukapulan asennon mukaan :) Siis vaikka kone ei ole käynnissä :)