Kirjoittaja Aihe: Kardaanin ruoste ja takanavan jumi  (Luettu 19644 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Kardaanin ruoste ja takanavan jumi
« : Kesäkuu 10, 2013, 22:15:32 ip »
California Kolmosen sisältä löytyy joka kerran kun hiukankin syvemmältä kaivaa kaikenlaista pientä vaivaa. Varsinaisia vikoja ei ole ollut kuin sähköissä kun takapään valot oli poissa.
Nyt nakertelin kardaanin ja takanavan kanssa:

http://www.motomatti.fi/2013/06/california-kolmosen-takapyoran-navan.html
http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.html

Ovat huoltokohteita joita merkkihuolto tekee äärimmäisen harvoin. Itse pitää tehdä tai teettää tuntityönä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaanin ruoste ja takanavan jumi
« Vastaus #1 : Kesäkuu 10, 2013, 22:33:40 ip »
Jeppis jepulis. Mullapa onkin tuo navan puoleinen pinta kulunut. Laakeri on oikeassa mitassaan. Mitähän tuolle keksisi, kun holkituksellekaan ei ole tilaa. Haittahan on lähinnä pikkukierroksilla vedätettäessä äänessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kardaanin ruoste ja takanavan jumi
« Vastaus #2 : Kesäkuu 10, 2013, 22:44:52 ip »
Poistat koko kumikytkimen ja sorvaat vetolaipan pienmmäksi ja pulttaat spooriosan napaan kiinni. Samalla pääset eroon kumivaimentimen haittaominaisuudesta: pompotuksesta kovassa jarrutuksessa. Siis tyyliin Daytona.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaanin ruoste ja takanavan jumi
« Vastaus #3 : Kesäkuu 10, 2013, 23:16:27 ip »
Tätä olen miettinyt. Olis jännä nähdä lisääntyisikö pinnojen kiristyksen tarve sillä konstin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kardaanin ruoste ja takanavan jumi
« Vastaus #4 : Kesäkuu 11, 2013, 07:59:04 ap »
Perän pinionipyörän spoorit tosiaan kuluvat sitä nopsemmin mitä huonompi voitelu siinä on käytössä. Kun perä on irti niin ehdottomasti pitää myös tarkistaa pinioniakselin laakeroinnin tiukkuus. Siinä ei saa olla klappia, mutta akselin pitää pyöriä vapaasti. Välys säädetään tarvittaessa shimmaamalla. Jos pinioniakselissa on väljää niin hammaskosketus perässä menee vääränlaiseksi ja hampipyöriin voi iskeä karies, samaten koska holkki ja akseli eivät ole enää samassa linjassa, nopeutuu pinionin ja holkin spoorien kuluminen. Jos laakeria pitää kiristää niin periaatteessa hammaskosketuskin muuttuu hieman, mutta käytännössä kyse on niin pienistä siirroista ettei sellaisella taida olla mitään merkitystä. Väljyys laakerissa on monin verroin vakavampi asia.

Nuo osat ei tietenkään kulahda loppuun kovin nopeasti, mutta minusta olisi paikallaan kuitenkin tarkistaa tilanne alle 50 k välein. 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kardaanin ruoste ja takanavan jumi
« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2013, 12:13:34 ip »
Jäi tuossa blogijutussani kertomatta että pinioniakseli laakeripesineen lähtee irti helposti vetämällä alumiinivalun sisältä silloin kun perävaihde on pöydällä irtaallaan. Itse en ryhtynyt tällä kertaa shimmaamaan pientä laakeriklappia pois koska tarkoitus ei ole pyörää käyttää kovinkaan montaa sataa kilometriä enää ennen sen purkamista kokonaan. Haluan vain testata koko pyörän kunnon että tiedän varautua tarpeeseen tehdä mahdollista remonttia ennen kuin muutan pyörän ajoneuvoluokka L5e:ksi. Eli trikeksi. Homma on hieman venähtänyt mutta kyllä se siitä vielä...

Itse asiassa Sääksjärvi Trikeen on jo tehtynä voimansiirto, jarrulaitteet tehostimineen, piirustukset perän tuennan valmistamiseksi, takatuennan osia hankittuna, jousituslaitteet ja valaisimet.

Perävaihteen säätöhommia varten on hyvä olla muutama erikoistyökalu, eri vahvuisia shimmilevyjä ja väripastaa hammaskosketuksen oikean kohdan ja muodon varmistamiseksi. Aion kunnostaa myöhemmin tämän perän joko varaosaksi itselle tai rahapulan yllättäessä myytäväksi. Välitys lienee normi 7/33. Pisimmät vakiovälitykset ovat luokkaa 11/32!

Tässä näppärä taulukko etsiä teknisiä tietoja: http://guzzitek.org/tableaux_guides/specifications/Specifications1983_2007_GB.pdf

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kardaanin ruoste ja takanavan jumi
« Vastaus #6 : Toukokuu 11, 2014, 13:51:53 ip »
Laitetaanpa tähän vanhaan ketjuun hieman jatketta:

Olen kolme..neljä vuotta luottanut laiskuuteen enkä ole irrottanut Millen takasvingiä keväthuollossa, vaan päästänyt vain perän irti, kallistanut putken kunnon etunojaan ja kaatanut vaihteistoöljyä putkeen niin, että se on valunut myös haitarikumin sisään laakerin läpi. Lopuksi olen vaan valuttanut pois sen mitä sieltä valuu.

Nyt oli inspis päällä joten otin kahvelin pois ja tutkin nivelen ja tukilaakerin kunnon: OIVALLISESSA KÄYTTÖKUNNOSSA!

Tukilaakerin olen vaihtanut viimeksi ehkä kymmenen vuotta sitten, nivel on vaihdettu keväällä  1998 ja sillä on tultu yli 250k mutta alle 300k ja se on edelleen tiukka ja hyvä. Nivelen kuppeja ei ole avattu eikä neulalaakereita jälkirasvattu kertaakaan.

Joko öljyn lutraamisesta on ollut hyötyä tai minulla on ollut hyvää säkää. Itse kallistun ekan kannalle.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: Kardaanin ruoste ja takanavan jumi
« Vastaus #7 : Toukokuu 14, 2014, 09:36:14 ap »
http://www.motomatti.fi/2013/06/california-kolmosen-takapyoran-navan.html

Hieman ihmettelin että miten tuo systeemi voi toimia mutta hammasratas täytyy olla jotenkin kiinnitetty tuohon pintalevyyn? Oisko jollakulla kuvaa tuosta? Voisi kyllä motomatille tarjota oluen, tuon blogin ansiosta tajusin että pitää omastakin pyörästä ottaa tuo kohta auki ja tarkastaa!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaanin ruoste ja takanavan jumi
« Vastaus #8 : Toukokuu 14, 2014, 09:40:18 ap »
Tuo hammaspyörän näköinen on kiinteä osa tuossa vetolaipassa.

Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: Kardaanin ruoste ja takanavan jumi
« Vastaus #9 : Toukokuu 14, 2014, 09:52:37 ap »
Ok, kiitos! Tuohan pitäisi lähteä vieläpä suht helposti irti jos ei ole talven aikana ruostunut pahasti kiinni.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kardaanin ruoste ja takanavan jumi
« Vastaus #10 : Toukokuu 14, 2014, 10:10:32 ap »
Jos on tiukassa niin voi tarvita ulosvetäjän. Kuvassa liitteenä on suoritustapa vaikkakin, jos osa on tiukassa, kannattaa laittaa laakeria vasten sen kokoinen kiekko että kuormitus ei osu laakerin sisäkehälle.

Vetolaippa voi olla useammalla tavalla kiinni takanavassa: lukkorenkaalla jossa liimattu kitkapinta, peltiprofiililla jossa liimattuna kitkapinta, peltiprofiililla jossa kitkapinta erillisenä osana tai ei lainkaan kiinnitystä. Kitkapinta ei kaipaa rasvaa toimiakseen.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: Kardaanin ruoste ja takanavan jumi
« Vastaus #11 : Toukokuu 14, 2014, 10:25:48 ap »
Kun olisi tajunnut purkaa tuon ennen pyöränlaakereiden vaihtoa... SP:ssä ei taida olla minkäänlaista lukitusta tuolle pintalevylle.

Kardaanin ruosteeseen kommentti. Tuossa minun pyörässä vaikutti siltä että ruostetta oli vaan kohdissa johon oli laitettu rasvaa. Eli varmaan käynyt niin että rasva muuttanut olomuotoaan ja alkanut toimia ruostumisen kiihdyttäjänä. Muutaman vuoden välein olisi varmaan syytä availla ja vaihdella rasvat. Tuli hommattua kyllä "avaruusrasvaa" (Dupont Krytox 240AC) jolla voidellut osat pitäisi olla käytännössä lähes huoltovapaita. Ajattelin kardaanin spooreihin kokeilla. Kallista mutta toisaalta osien vaihtokaan ei ole halpaa (+ työ).

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kardaanin ruoste ja takanavan jumi
« Vastaus #12 : Toukokuu 14, 2014, 11:22:19 ap »
Lainaus
SP:ssä ei taida olla minkäänlaista lukitusta tuolle pintalevylle.

Jos ei ole lukitusta niin laipan pitäisi irrota suht helposti jos se ei ole ruostunut keskiöstään jumiin tai tarttunut kovin kumeihinsa. Joskus kumit vaativat uusimista: silloin kun laippa heiluu kumeista huolimatta pyörimissuunnassaan tai jos kumit ovat murentuneet tai halkeilleet. Vetolaippujen "siipien" pitäisi mennä hieman nahkeasti kuminpalojen väliin. Joskus on tehnyt tiukkaakin mutta saippuoimalla (ei öljyä!) on laippa painunut pohjaan asti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaanin ruoste ja takanavan jumi
« Vastaus #13 : Toukokuu 14, 2014, 11:52:11 ap »
Noihin kumeihin varmaan harvemmin tarttuu, mutta tuo laakerointi tuossa voi aiheutta ohjelmaa. Lähinnä taitaa nuo kumit kulua löysiksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Kardaanin ruoste ja takanavan jumi
« Vastaus #14 : Toukokuu 14, 2014, 21:19:22 ip »
Noihin kumeihin varmaan harvemmin tarttuu, mutta tuo laakerointi tuossa voi aiheutta ohjelmaa. Lähinnä taitaa nuo kumit kulua löysiksi.

Ne kumit voi myös kovettua vanhetessaan. Muistaksen Greg Benderin Guzzitech-sivuilla oli tästä aikoinaan juttua.