Tuli käytännön ratkaisu mieleen. Tuskin se vanha seegeri on niin kulunut etteikö siihen kytkinlevymateriaalista saisi liimautettua uuden kitkapinnan. Ennenvanhaan ainakin liimattiin uunissa kytkin- ja jarrupintoja. Itsellekin veteraanipyöriin sellaisia teettänyt.
Toinen vaihtoehto on että laittaa kitkamateriaalista kiekon seegerin alle ihan sinältään. Sillai se on monessa valuvanneversiossa. Ihan omana osanaan. Ainakin mun Centaurossa. Jossain vaiheessa sen vaihdoin kun meni muruiksi.
http://www.stein-dinse.biz//eliste/index.php?sid=adadg93242dgg&lg=deJa sieltä takapyörä. Osa 12.
Joskus on ollut ahdasta saada seegeriä uraansa. Siihen auttaa keskellä olevan O-renkaan vaihtaminen ohuempaan. Kun homma kuluu niin voi laittaa paksumman takaisin. Muutoinhan ne kumikolmiot antavat huonosti periksi jos kantavat.
Toimintaperiaate tällä vetolevy-kumivaimennin-kitkavaimnnin kokonaisuudella on että kun kumikolmiot puristuvat kiertosuunnassa niin ne myös paksuuntuvat poikkisuunnassa ja painavat vetolevyä takaa katsoen oikealle vasten kitkalevyä. Tämä ratkaisu vaimentaa sekä iskua että sen liikematkaa sekä veto- että erityisesti moottorijarrutussuunnassa. Jos osat ovat kuluneet niin silloin voi ongelmia esiintyä. Varmaan jotkut ovat kokeneet tämän moottorijarrutuspompotuksen epämiellyttävänä sillä silloin pyörä ei ole ohjattavissa. Ilmiötä voi rauhoittaa takajarrulla.
Jotkut ovat etsineet vaivaa iskunvaimennuksen puolelta mutta ainakin osa vaivasta johtuukin pyörän navan toiminnasta. Kilpakäytössä tämä systeemi poistetaan käytöstä mutta se taas tuo omia ongelmiaan mukanaan vaikka ajo-ominaisuudet paranevat.
Pekka varmaankin voi avata asiaa lisää.