Kirjoittaja Aihe: grison vasuri mykkä  (Luettu 27260 kertaa)

Tuomas

  • Viestejä: 47
grison vasuri mykkä
« : Kesäkuu 02, 2013, 22:02:41 ip »
Moro!eli topicin mukaisesti olis 1kpl 1200 grisoja vasen silinteri pimiänä. Nöyryytys tapahtu pyörän pesun jälkeen...kerkesin kiiltävän mustalla grissollani ajeleen  n.5km ennenkuin kuulu melko tiukka pamahus ja servicet pamahti tauluun ja vasuri meni pimiäksi.
"Nooo eipä tuossa mittään varmaan ampuu kanteen"siis tallille ja vaihoin pytyistä kamat(puola,tulpanhattu johtoineen ja tulppa)ristiin ja olin ihan varma että vika pomppaa oikealle puolen , mutta ei ....vasuri pysy vieläki mykkänä.
Jotenka kun kattelin noita vanhoja topicceja niin ei löytyny mitään vastaavaa tapausta niin aattelin kysyä johdatusta ja asiantuntemusta teiltä

Pyörää en sen kummemmin ole kerenny tutkiin ku työhommat alko häiritteen...oikosulku kaaviota kerkesin sen verran tutkiin et puolan ohjausvirta näyttäis tulevan eculta ja maa joltain secondary injection relaylta???

Ecun liittimet käytetty irti ja ei ollu vodaa eikä muutakaan visuaalisesti hämärää...joten vinkkejä ja arvauksia otetaan vastaan

Veljeskuntaa nyörimmin kiittäen:Tuomas

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #1 : Kesäkuu 02, 2013, 23:26:53 ip »
Joko olet saanut askarreltua Guzzidiag -yhteyden pelittämään ? Kun Grisossa on "5AM" moottorinohjausjärjestelmä, sen repertuaariin kuuluu suuri määrä vikakoodeja, mutta tosiaan koodeina, ei selväkielisenä tekstinä kuten vanhempien moottorinohjausjärjestelmien kohdalla. Netistä pitää sitten katsoa, mitä koodi tarkoittaa (esim. tämän sivun alalaidassa: http://www.obd-codes.com/trouble_codes/).

Valistumaton arvaus: mihin sellaiseen anturiin pesuvesi on voinut päästä, joka voisi olla "pois pelistä" ? Pääseekö/jääkö vesi tulppien "pesiin" ?
V11 - it defines you.

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 02, 2013, 23:46:18 ip »
Joo olen saanu yhteyden pelittään, mutta vaikka service palaa taulussa ja vasuri on mykkä niin ecu ei anna mitään vikakoodeja....ei guzzidiagiin eikä pyörän maestroon. ???
Tulppakaivoista en löytänyt vettä...mutta puolan liittimestä kylläkin >:(
Sulakkeet myös ehjät.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 03, 2013, 02:11:27 ap »
Guzzidiagin valikon "Näyttö-toimintotestaus" takana on painikkeita, joilla voi testata moottorin seistessä joitakin toimintoja: polttoaoinepumppu, sytytys vasen, sytytys oikea, ruiskutus vasen, ruiskutus oikea. Näitä voinee koettaa hyödyntää?

Mietityttää tuo "service" -valo. Jos mittariston muistiin on jäänyt ecun vikakoodi, sen pitäisi näkyä myös Guzzidiagissa ? Painoitko painiketta "lue vikakoodit" (näyttö-vikamuisti-lue)?  Olen ymmärtänyt Guzzidiag:in näkövinkkelistä niin, että mittaristo uudemmissa Guzzeissa (5AM ja uudemmat ecut) sisältää myös "järkeä". Se tallentaa eculta saamansa vikakoodit(?), omat ohi ecun saamansa vikakoodit ja ilmaisee huoltotarpeen. Mittaristolla voi ymmärtääkseni nollata vain sen omat vikakoodit (ei ecun) ja huoltotarpeen ilmaisimen (jota puolestaan ei voi tehdä Guzzidiagilla ecun kautta). Asiasta paremmin tietävät kertonevat enemmän.

Edit 5.6:  Mittaristolla näkyy kahdenlaisia vikakoodeja.  DSBXX = vain mittaristolle tulevat (esim. DSB07, öljynpaineanturi, josta ecu ei tiedä mitään).  ECUXX = eculta tulevat viat (esim. ECU22, sytytyspuola 1, DC jännite).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2013, 00:51:49 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 03, 2013, 11:49:13 ap »
Lainaus
oikosulku kaaviota kerkesin sen verran tutkiin et puolan ohjausvirta näyttäis tulevan eculta ja maa joltain secondary injection relaylta???

Kuten suuttimienkin niin myös puolien jännite tulee muualta kuin ECU:sta. ECU tekee sitä samaa hommaa kuin katkojan kärjetkin aikoinaan eli katkovat maadoitusta eli virtapiirin katketessa toisiokäämi purkaa jännitteensä kohti tulpaa. Puolien toimntaperiaate ei ole muuttunut.

Yllä oleva selvittänee asiaa sen verran että on syytä ihmetellä minne on kadonnut matkalle puolan ensiöpiirille tuleva jännite. Lainauksessa olevan tiedon perusteella jännite näytttää tulevan "secondary injection relaylta". (Tosin tuon releen nimi viittaa ruiskutukseen mutta voi sekin puolien virtapiiriä ohjata kuten suuttimienkin, molemmat kun tarvitsevat jatkuvan jännitteen toimiakseen.) Kannattanee siis ensitöiksi mitata puolille saapuva jännite. Jos jännitettä tulee molemmille puolille niin vasta sitten on syytä epäillä ECU:lta tulevaa signaalia. Sen mittaamiseen taas yleismittari ei oikein riitä mutta edellisessä viestissä nimim. Camn viittaa Guzzidiagin häiriöilmoitukseen jonka kautta voi päästä vian lähteille. Signaalimittaukseen hyvä laite on oskilloskooppi.

Valitettavasti juuri nyt ei ole mulla aikaa setviä kun on muuta tekemistä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 05, 2013, 00:50:35 ap »
Lainaus
viittaa Guzzidiagin häiriöilmoitukseen jonka kautta voi päästä vian lähteille

Tuntuisi siltä, että jos mittaristossa palaa tunnus viasta, se löytyy myös mittariston omasta muistista.  Tuon aikaisemman liitteen tekstin arvaan niin, että mittaristolta saa näkyviin mittariston oman vikamuistin (Instrument panel errors) sekä ecun vikamuistin (ecu diagnosis). Tällaisia vikailmoituksia luulisi olevan: ECU 22-25: puolien virta/maa -viat. ECU 26-30: ruiskusuuttimien virta/maa -viat.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2013, 09:55:20 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 05, 2013, 15:52:16 ip »
Lainaus
Tuntuisi siltä, että jos mittaristossa palaa tunnus viasta, se löytyy myös mittariston omasta muistista.

Jeps niin luulis ;Dmutta ei se vaan anna mitään vikakoodeja ulos.
ei paneeliin eikä eikä guzzidiagiin.

Lainaus
"Näyttö-toimintotestaus" takana on painikkeita, joilla voi testata moottorin seistessä joitakin toimintoja:
                      kiitti vinkistä. pitää testata jahka takas tallille pääsee  :D

http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/schematics/2008_Griso_8V.gif

tuosta ku kattoo noita kytkentöjä niin ei tosa nyt hirveenä pitäs noita vikamahollisuuksia olla...  ::)
kaveri sano tosa ohimennen että ku sillä on ollu tilanne et ecu ei anna koodeja ulos niin on ollu ecu nuuskana....milloin aletaan epäileen ecua??miten tai missä voi ecun toimintakunnon varmistaa?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 05, 2013, 18:49:41 ip »
Lainaus
ei se vaan anna mitään vikakoodeja ulos
Ei ole mitään hajua näistä uudemista mittaristoista mutta eikös siinä tarvita näppäilyä ja "salasanoja", ennen kuin tuo vikakoodi tulee mittariston näyttöön. Oletan että jatkuva näyttö on vain "error-error-error" -valo.

Lainaus
ei tosa nyt hirveenä pitäs noita vikamahollisuuksia olla

Tosiaan sytytyksen ja ruiskutuksen suhteen näyttää selkeältä. Secondary injection relay (29) yhdistää akun plussan polttoainepumpulle (35), sytytyspuolille (44/41, 45/43) ja ruiskusuuttimille (47/46). Jos tätä virtaa ei tulisi, silloinhan ei myöskään moottori voisi millään käydä.

Ruiskusuuttimien ja sytytyspuolien miinus tulee suoraan eculta: kun näille löytyy Guzzidiagista juuri tuo testaustoiminto, pitäisi voida testata ja ihmetellä samalla mihin miinus ehkä jää lymyämään, kun ei kerran puolalle asti tule.

Lainaus
on ollu ecu nuuskana
Ei kai sinen vettä ole liikoja päässyt ja eikös se ole melko hyvin suojattu, kestää roiskeet? Ja kun ecu antaa miinusta eteenpäin, ei kai vesi matkalla haittaa eculle tee, "miinus" voi löytyä veden johtamana vaan ennen sytytyspuolaa. Jos näihin miinusjohtimiin eculta olisi päässyt vesioikosen avulla +12V sitten ehkä olisi vakavampi paikka (lie jossain palaisi sulake). Tuntuisi että kun Guzzidiag yhteys tulee ja kaikki data näkyy (näkyykö, saatko 8 arvoa yhtäaikaa näytölle - ja käynnissäkin voi tarkailla miten arvot käyttäytyvät sekä tilaikkunaa, jossa ecu kertoo asioistaan), niin ecu on järjissään.
V11 - it defines you.

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #8 : Kesäkuu 05, 2013, 21:29:54 ip »
Lainaus
mutta eikös siinä tarvita näppäilyä ja "salasanoja", 
Kyllä pitää paikkaansa grisossa tuo salasana on 12425 (muistaakseni)

Mutta aivan kuten camn jo sanoit niin luulisi tuon ecun tosiaan olevan tolkuissaan ku kerta sain yhteyden Muodostettua ja kaikki arvotki vielä ihan järkevän näköisinä ulos.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #9 : Kesäkuu 05, 2013, 21:59:44 ip »
Salasana eli numeroyhdistelmä tarvitaan vain kun halutaan mennä mittariston näpyttelyliittymän kautta tutkimaan tai muuttamaan asetuksia.
GuzziDiagin käytön suhteen en ole törmännyt salasanoihin. Vain kytkentään tarvittava protokolla, joka on hieman laajempi ensimmäisellä kerralla, pitää käydä läpi.

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #10 : Kesäkuu 05, 2013, 22:18:02 ip »
Lainaus
Salasana eli numeroyhdistelmä tarvitaan vain kun halutaan mennä mittariston näpyttelyliittymän kautta tutkimaan tai muuttamaan asetuksia.

On siellä myös valikot ecun ja dashboardin vikakoodeille...en vain ole varma ovatko kaikki mahdolliset koodit luettavissa tuolta  ???
mutta kyllähän tuo guzzidiagilla koodien lukeminen lienee varmempaa.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #11 : Kesäkuu 09, 2013, 20:44:14 ip »
Moi, Griso kuskina kiinnostaa että oletko jo löytänyt syyn pytyn pimenemiseen?
Kasi vee ei vee kasi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #12 : Kesäkuu 09, 2013, 21:15:11 ip »
Onko tämä nyt ihan vissi, että katkoo nimenomaan kipunaa? Toiset shifterit katkovat kipinää ja toiset polttoaineensuihkutusta ja silti katkos tuntuu lähes samalta. Eli sopan saamattomuuskin kyllä jättää pytyn hiljaiseksi. Sitemmin, näkyisikö suuttimen vikaantuminen ecun vikakoodeissa muutenkaan..?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #13 : Kesäkuu 10, 2013, 00:41:16 ap »
Lainaus
näkyisikö suuttimen vikaantuminen ecun vikakoodeissa muutenkaan

Motomatin blogista (Guzzidiag -kokeilu/Breva, jossa sama 5AM ecu kun Grisossa): "Kokeilun yhteydessä havitsimme vikakoodin P0202. Se tarkoittaa että oikean puolen suuttimen sähköinen kytkentä ei ole kunnossa".

Ainakin sähköinen vikaantuminen siis näkyy.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #14 : Kesäkuu 10, 2013, 11:37:58 ap »
Lainaus
havaitsimme vikakoodin P0202

P0202 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 2

Yllä olevan vikakoodin sisältö selitettynä:
P0202 means that the PCM detected a fault in the injector or the wiring to the injector. It monitors the injector and when the injector is activated, the PCM expects to see the voltage pulled "low" or close to zero. When the injector is switched off, the PCM expects to see a voltage that is close to battery voltage or "high". If it doesn't see the expected voltage the PCM will set this code. The PCM also monitors resitance in the circuit. If the resistance is excessively low or high it will set this code.

Vikakoodi-ilmoituksia voi opiskelumielessä tehdä itse: nypätä virrat päällä eri komponenttien/toimintojen liittimiä/sulakkeita irti, löysäämällä letkuklemmaria että pa-paine vajoaa (Huom! tulipalovaara!)
Sekin kertoo ehkä jotain jos vikakoodia ei tulekaan vaikka itse on tarkoituksella vian aiheuttanut. Pitänee miettiä mistä se sitten kertoo...

Itse aiheutetut sekä "oikeat" viat eli GD:n lukemat ECU:n kautta OBD-reittiä tulleet vikailmoitukset voi sitten nollata GD:n avulla. Uskoakseni näin harjoitellen ei mitään pysyviä vikoja pysty aiheuttamaan. (Jos ei riko liittimiä ropatessaan.)
(GD = GuzziDiag)

Vikakoodit ovat standardoituja ja niiden selitykset löytyvät useasta eri yhteydestä. Tässä yksi: http://www.obd-codes.com/trouble_codes/
Ei pidä säikähtää DTC-koodien määrää vaan etsiä sieltä se numeron osoittama kohta. Edellä oleva linkki on lontoonkielinen. Syy miksi on siirrytty koodaukseen on siinä että kirjallinen selkeä ja luettava ilmaisu veisi liikaa tilaa. Sellaisia vikailmoituksia on kuitenkin vanhemmissa vähäisemmän tekniikkamäärän ECU:issa kuten P8:ssa. Sekin englanniksi. Noissa vanhemmissa moottorinohjauksissa on myös ledi, joko satulan alla tai mittaritaulussa (esim Quota 1000), josta koodatun vikailmoituksen voi lukea pulssimuodossa omilla silmillä. Ko pyörämallien huoltokirjojen lopussa on koodien selitykset kuvattuna sakara-aaltokuviona.

Jos jollakulla riittää tarmoa niin voisi yleisimmät vikakoodit purkaa suomen kielelle helposti omaksuttavaan muotoon.

Diagnostic trouble code (DTC)

Mikä lienee lyhennyksen PCM tarkka suomennos?