Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 huoltoa  (Luettu 11646 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Breva 1100 huoltoa
« : Huhtikuu 23, 2013, 20:18:11 ip »
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-keulan-huoltoa.html

Vanhempi juttu jossa on myös työkalu- ja työtapaniksejä ja joka liittyy myös keulaosastoon:
http://www.motomatti.fi/2012/08/arkipyoran-jarruremontti.html

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #1 : Huhtikuu 25, 2013, 21:38:26 ip »
Tankin alta löytyy kaikenlaista uutta ja outoa. Hankaluuksia, hienoja rakenteita ja pikkuvikoja.
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-perushuoltoa-ilmansuodatin.html
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-perushuoltoa-huohotusputki.html
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-sahkoliittimet.html
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-sytytystulppien.html
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-laturin-hihna.html

Mietin että mahtaisiko huoltoliike puuttua jutuissa ilmenevien poikkeamien ja vikojen korjaamiseen kuinkakin perusteellisesti normihuollon puitteissa?
Itse kurkistin vasta nyt ensimmäistä kertaa Brevan tankin alle. On huollot jääneet aiemmin hieman pintapuoliselle öljynvaihtotasolle.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 26, 2013, 13:15:08 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #2 : Huhtikuu 26, 2013, 13:26:11 ip »
Huuhtelitko putkia ennen uutta öljyä? Sisällä on kyllä järkyttävä määrä moskaa vaikka pelkät öljyt vaihtaisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vinzo

  • Viestejä: 4
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #3 : Huhtikuu 26, 2013, 21:50:04 ip »
Paljon kiitoksia motomatille Brevan huolto-ohjeista. Todella hyvät ja selkeät kuvat tekstin lisäksi. Täytyy katsoa jatkossa jos yrittäis tehdä itse joitakin noista kohteista. Tosin parempi olla lupaamatta mitään. Ainakin etupään öljyn vaihto näyttää aika vaikealta ja riski hommalta itse tehtynä.
t. Vinzo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #4 : Huhtikuu 26, 2013, 22:42:44 ip »
Ei kannata pelätä,  vaikeinta hommassa on pyörän tukeva ripustaminen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #5 : Huhtikuu 27, 2013, 11:54:23 ap »
Lainaus
Huuhtelitko putkia ennen uutta öljyä?

Tarkoitatko venttiilikoneiston ja huohotinkammion välisiä letkuja?
Ne tulee tsekattua kunhan otan venakopat auki ja teen venttiilien säädön.
Nyt kun tankki on irti niin pitää tehdä kaikki "tarpeellinen" eli asiat mitä ei voi suorittaa tankki paikoillaan.
Isoin homma lienee kuitenkin korjata polttoainepumpun ym muiden johtimien suojasukan repeäminen irti tankin pohjasta.
Kyseinen vika on tullut arvattavasti silloin kun pyörää korjattiin hirvikolarin jäljiltä merkkihuollossa. Sen jälkeen tankkia ei ole irrotettu ja itse en ole irrottanut sitä koskaan.

Koneöljyt on vaihdettu hiljakkoin eli viime elokuussa. Nyt vaihtuu vain peräöljyt. Vaihteisto saa odottaa vielä vuoroaan.
Edellinen öljynvaihto ja reissuun valmistautuminen: http://www.motomatti.fi/2012/08/oljyn-pikavaihto-ja-survival-pack.html

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #6 : Huhtikuu 27, 2013, 12:15:36 ip »
Lainaus
Ainakin etupään öljyn vaihto näyttää aika vaikealta ja riski hommalta itse tehtynä.
Lainaus
Ei kannata pelätä
Lainaan TunturiTT:tä siinä että keulaöljyjen vaihto ei ole mitenkään vaikea operaatio. Varsinkaan kattamattomassa pyörässä. Norgessa on katteet hieman tiellä.
Keula on niin yksinkertainen rakenteeltaan että sen suhteen ei tarvitse pelätä että säädöt tai osat menisivät sekaisin. Tuo yläpään propun avaamis- ja kiristämishomma on ainut jossa voi tyriä jos sitä ei tee asianmukaisesti. Olen nähnyt keuloja joita on kiinnitetty viilapenkkiin ja sitten yritetty avata ylätulppaa. Huonolla menestyksellä: joko teleskooppiputki on mennyt lyttyyn tai ainakin naarmuuntunut. Sen seinämävahvuus ei ole kovin suuri.

Näille teleskoopeille en ole sorvannut sopivaa työkalua eli kahta holkinpuolikasta jolla voi pitää yläputkesta kiinni kun avaan "irtokeulan" ylätulppaa tai isomman remontin yhteydessä joskus myös alapään pulttia.

Guzzien USD-keulat ovat sitten luku erikseen.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #7 : Huhtikuu 27, 2013, 12:56:53 ip »
Lainaus
Guzzien USD-keulat ovat sitten luku erikseen

USD (UpSideDown, ei USDollars...) on siis "käännetty" järjesteys? Vähemmän jousitettavaa massaa, epäpuhtaudet pääsevät paremmin liikkuviin osiin? Tässä liitteen kuvassa USD etujousituksella varustettu moottoripyörä (ratadaytona), luulee olevansa Breva. Sen ecussa on tilapäisesti Brevan kartta, testaustarkoituksissa. Tein nopeaa kuvakartoitusta, USD: Daytona, Sport 1100, V11, Griso.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 27, 2013, 22:33:36 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #8 : Huhtikuu 27, 2013, 15:38:55 ip »
Lähinnä tarkoitin keulaa itsessään. Kun laskee vanhat rasvat pois ja lisää uudet, jää pumppuihin sotkua. Kannattaa huuhdella löpöllä tai halvemmalla öljyllä ennen keulaöljyjä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Räjähtävä polttoainesuodatin
« Vastaus #9 : Huhtikuu 27, 2013, 18:50:54 ip »
Tänään tuli sellainen asia eteen että kannattanee muillekin CARC-mallien omistajille tästä tiedottaa ja saattaa alulle "vapaaehtoinen" takaisinkutsu. Tankin sisäinen polttoainesuodatin, jos se on jutussani esitettyä mallia, voi hajota koska tahansa. Sen vaihtaminen ei ole vaikeaa mutta hieman työlästä. Jos tietää tai epäilee että suodatin on kyseistä tyyppiä niin ennen pidempiä ajoreissuja kannataa se vaihtaa kestävämpään versioon.

Blogissani on kuvakertomus aiheesta: http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-tankki-ja-sen-sisalto.html

Tässä on ehkä aihetta laittaa tietoa myös niille jotka eivät ole internetin ulottuvilla. Olisiko Il Falconeen hyvä laittaa pieni maininta aiheesta?

Onko tietoa onko muissa malleissa käytetty muovista tai osittain muovista polttoainesuodinta? Saattaa olla riskitekijä matkan jatkumisen suhteen.
 
Kuvassa näkyvä pullistuma on epänormaali ilmiö ja vian ilmentymä ja haljetessaan matkan keskeyttäjä..

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #10 : Huhtikuu 27, 2013, 23:37:10 ip »
Ei ne montaa vuotta tuota filtteriä käyttäny, jostain muistikuva että 2008 olis jo kaikissa se parempi suti käytössä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #11 : Huhtikuu 28, 2013, 08:18:43 ap »
Onko jossain keskustelupalstoilla raportoitu noiden suodattiminen poksahduksista? Varmaan tarvii oman Brevan tankin sisään kurkistaa lähiaikoina, mutta jos poksahdus on todennäköinen kaputti, niin eihän tuolla viitsia ajaa metriäkään ennen suodatimen vaihtoa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #12 : Huhtikuu 28, 2013, 08:38:50 ap »
Veikkaan ettei ole poksahdellut, kun ei takaisinkutsua kuulu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #13 : Huhtikuu 28, 2013, 13:53:21 ip »
Useammallakin motoristien yleisellä sekä guzzistien keskustelupalstoilla asiaa on käsitelty ja filttereitä repeillyt. Yhden linkin tuonne blogini puolelle liitin.

Tuo suodatin on mitä todennäköisemmin ollut pyörässäni tehtaalta asti. Merkkihuollossa sitä ei siis ole vaihdettu. Siihen viittaa se että suodatin oli kiinni alkuperäisen tyyppisillä "pikaklemmareilla" jotka puristetaan pihdeillä paikoilleen. Suodattimesta tuli melkoista kuraa kun tyhjensin sen. Likaisuus ja sen mukanaan tuoma tukkoisuus voi olla syynä paineen nousuun suodattimessa. Tankin avaamiseen taas viittaa se että pohjalaipan tiiviste oli ollut pois paikoiltaan. Tosin on se voinut olla uudesta asti huonosti. Tiivisteestä oli vuotanut bensiiniä pieniä määriä. Pyörä on otettu liikenteeseen heinäkuussa 2005.

Käytin pyörää huolto-ohjelman mukaisesti merkkihuollossa säännöllisesti toissavuoteen asti. Sen jälkeen huoltoja ei ole tehty koska pyörällä on ajettu hyvin vähän. Nyt sille tuntuu olevan tarvetta ja otan homman omiin näppeihini tehdäkseni perusteellisempaa huoltoa ajan kanssa. Kirjoittelen huoltotoimistani sen mukaan kun niitä tulee tehtyä. Harvoin teen huoltoa omiin pyöriini kerralla kaikki-periaatteella vaan aina kun tulee inspiraatio jonkin paikan läpikäymiseen tai on muuten joutoaikaa. Takajousituksen komponentit huolettavat tällä kertaa eniten. Ei niinkään iskunvaimennin vaan vivuston laakerointi. Viimeksi avasin ne joskus viisi vuotta sitten. Silloin korroosio oli jo tehnyt hommiaan. Nyt voi joutua laittamaan uusia laakereita niveliin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #14 : Huhtikuu 28, 2013, 16:04:28 ip »
Toisilla merkeillä tuo takaisinkutsu lähtee herkemmin. Anopin Can Amiin tulee nyt vissiin neljäs takaisinkutsu. Tällä kertaa vaihdetaan pari ehkä vaaratilannetta aiheuttavaa bensapuolen osaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.