Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 huoltoa  (Luettu 11625 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #15 : Huhtikuu 28, 2013, 18:06:35 ip »
Vain liikenneturvallisuutta vaarantavat takaisinkutsut kulkevat Trafin kautta. Takaisinkutsun toteutumista valvovat poliisi ja katsastuslaitokset Trafilta saatujen tietojen pohjalta.
Erikseen ovat takaisinkutsut jotka ovat lähinnä asiakaspalveluun ja takuuseen liittyviä vähemmän vaarallisia joita laittavat valmistajat alulle oman tuotteensa ylläpidoksi. Sellainen olisi tämä turpoava ja ajan mittaan hajoava suodatinkin.

Katselin Breva 1100:sen huoltokirjan huoltojaksotusta: sieltä ei löytynyt kohtaa jossa olisi mainittu polttoainesuodattimen vaihto. Tosin löytyi kohta jossa määrätään vaihtamaan koko polttoaineletkusto neljän vuoden välein. Ehkäpä tuo suodatinasia liittyisi siihen. Joka tapauksessa hämärä asia. En ole kuullut huollon koskaan esittävän tuota letkujen vaihtotyötä tehtäväksi tai ilmoittanut sen tehdyksi huollon yhteydessä automaattisesti.

http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=Moottoripy%C3%B6r%C3%A4&mark=&model=

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #16 : Huhtikuu 28, 2013, 22:34:51 ip »
Lainaus
ei löytynyt kohtaa jossa olisi mainittu polttoainesuodattimen vaihto

Sama juttu on sen "Calitapauksen" kanssa. Kun suodatin siirtyi tankkiin, loppui polttoainesuodattimen vaihto. Kumma juttu, että "neljä kertaa" suurempaa tankin ulkopuolella olevaa suodatinta vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan kymppitonnin välien ja tätä pientä tankissa olevaa "ei koskaan".
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2013, 23:36:02 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #17 : Huhtikuu 29, 2013, 10:20:24 ap »
Breva/Norge/Cali/Pegaso/ym. --suodatin on käytännössä sama alumiininen KL 145, jota on käytetty ruisku-Bemareissa jo ammoisista ajoista asti. BMW:llä oli aikanaan vaihtoväli 30 tkm ja myöhemmin 40 tkm ja tuota olen itse käyttänyt. Pegasossa 20 tkm. Pegason alkuperäisen suodattimen toisen pään letkunkiinnike on ohuemmalle letkulle.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #18 : Huhtikuu 29, 2013, 11:47:07 ap »
Ei liity suoranaisesti asiaan.
Olen aina ihmetellyt miksi moottoripyöriin laitetetut polttoainesuodattimet ovat päälinjassa eli puhdistavat tankissa olevan polttoaineen moneen kertaan. Jos kyseessä olisi suodatin joka suodattaa vain kulloinkin ruiskutettavan polttoaineen niin suodattimen kuormitus olisi huomattavasti vähäisempi.

Linja on nyt tällainen: imusuodatin -> pumppu -> polttoainesuodatin -> paineensäädin. Linja suuttimille lähtee suodattimen ja paineensäätimen välistä.

Se voisi olla myös näin: imusuodatin -> pumppu -> paineensäädin. Pumpun ja paineesäätimen välistä linja suodattimelle ja siitä suuttimille.

Ainoat komponentit jotka vaativat hyvää suodatustehoa ovat suuttimet. Paineensäädin ja pumppu sietävät kyllä sen moskan joka läpäisee imusuodattimet.

Jos haluaa oikein hifistellä voi laittaa polttoainelinjaan kaksi hienosuodatinta: pumpun jälkeen yksi suodatin ennen paineensäädintä mutta linja suuttimmille ennen suodatinta ja siihen linjaan pieni tankin ulkopuoleinen suodatin. Näin saavat sekä suuttimet että paineensäädin puhdistettua polttoainetta eikä kumpikaan suodattimista tee koko hommaa. Lisäksi helpotuksena on että tärkein suodatin on tankin ulkopuolella, jos niin halutaan, helposti huollettavissa.
Tätähän TimoEV (omaa sukua TimoStone) joskus ehdottikin.

 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #19 : Huhtikuu 29, 2013, 11:50:10 ap »
Se pumppukin kestää kyllä pidempään, kun sitä ennen on suodatin. Pyörällä ei vielä ole niin paljon ajettu että näkyisi, mutta autolla olen kyllä pumpun ajanut väljäksi. Ruumiinavaus pumpulle kertoi pesän olevan väljä ja pinta urilla, eikä kyseessä ollut mikään muovinen, vaan teräksinen pumppu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #20 : Huhtikuu 29, 2013, 18:09:22 ip »
Niin onhan siellä suodatin ennen pumppua, jopa kaksi imusuodatinta. Niiden reikäkoko on joitain millin kymmenyksiä joten siitä menee sakat sekä pienet kuidut läpi helposti. Se on tarkoituskin koska ennen pumppua ei voi olla kovin tehokasta suodatinta koska pumpun imuteho ei riitä. Kavitoiva pumppu hajoaa ennemmin kuin likainen pumppu. Kyseessä on tavanomainen ja yleisesti saatavana oleva pumppu. Eikä maksa kovin montaa kymppiä. Esimerkiksi Motonetista.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #21 : Huhtikuu 30, 2013, 08:14:52 ap »
Mistähän siihen suodattimeen oiken tulee moskaa? En ole nimittäin milloinkaan vaihtanut suodatinta mihinkään besalla käyvään meidän taloudessa, eikä yhdessäkään ole ollut koskaan mitään vaivoja bensapuolella. Yhdessä Mondeossakin oli kai päälle 400 k kun se lähti kiertoon ja kaikki toimi kuin kello sen kymmenen vuotta mitä se ehti perheessä olemaan.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #22 : Huhtikuu 30, 2013, 09:57:03 ap »
..vaatii ilmeisesti vain huonoa tuuria, että saa jostain huoltamolta kuraa tankkiin tankatessa ? Mikä lienee äärimmisen harvinaista.

-KG-

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #23 : Huhtikuu 30, 2013, 10:19:43 ap »
Harmi kun en ottanut kuvaa siitä moskasta jonka valutin pois vanhasta suodattimesta. Mutta se ei ollut syy. Enhän voi tietää kuinka kauan ja kuinka suurta moskan määrää se sietää mennäkseen tukkoon. Syy oli se että ihan kiinnostuksesta katsoin tankkiin ja huomasin että suodatin oli hajoamassa.

Nykyisin on polttoaineet paremmin puhtaita kuin joskus kun oli vielä maanpäällisiä säiliöitä. Silloin suurin ongelma oli kengurubensa joka muodostui vedestä ja bensiinistä. Nykybensiini neutraloi veden automaattisesti (bensiini sisältää aina hiukan alkoholia johon vesi liukenee) eikä se aiheuta ongelmia polttoainejärjestelmälle. Myös ruiskutuspaine jaksaa painaa veden läpi suuttimien jos sitä järjestelmässä ilmenee silkkana vetenä.

Roskaa ja muuta moskaa tulee polttoaineiden sekaan pienessä määrin jo valmistuksessa: valmistaja ilmoittaa ns kiintoainepitoisuuden tuoteselosteessaan. Merkittävin määrä törkyä polttoaineisiin tulee jakeluasemilla heidän säiliöistään ja polttoainelinjoistaan. Kuljetuksessakaan ei olla aivan puhtaalla pohjalla. Lisäksi tankkauksen yhteydessä joutuu likaa polttoaineen joukkoon mutta suurin lian aiheuttaja on usein itse polttoainejärjestelmä ajoneuvoissa. Varsinkin peltitankit tuottavat törkyä. Muovitankit eivät juurikaan. Tiivisteistä ja polttoainelinjoista irtoaa jotain myös. Siksi huolto-ohje kehottaa ne vaihtamaan uusiin säännöllisesti.

Ennen oli ruisku-Guzzeissakin reilusti ylimitoitettu polttoainesuodatus. Vielä yhdeksänkymmentäluvulla ja kakstuhatta alussa oli iso filtteri tankin alla. Sen vaihtoväli oli ilmoitettu hyvin lyhyeksi mutta kyllä se sieti moninkertaistamaan käyttöaikansa. Nyt se on pieni tikkuaskin kokoinen patti letkussa tankin sisässä eikä huoltoväliä ollenkaan. Omassa tapauksessani, selvittelyjen jälkeen selvisi että sitä ei ole vaihdettu lainkaan, suodatin vaihtui nyt kun mittarissa on 72.000 km. Eikä mitään käyntiongelmia. Kunhan uteliaisuuttani katsoin tankkiin. Tutkikaahan omistajan käsikirjasta kuinka pyöriinne on määritelty tämä suodattimen vaihto.

Ei niinkään huoleta se että suodatin tukkeutuisi koska sen oireet näkyvät ja kuuluvat moottorin käynnissä laihana seoksena korkeilla kierroksilla. Se minua huolettaa että se poksahtaa tankissa kesken matkan materiaalinsa huonouden vuoksi. Samalla kun se poksahtaa irtoaa kaikki edellisistä tankeista suodatettu moska siihen yhteen tankilliseen. Joutuu siis huuhtelemaan tankin sisältä. Ei ole vaikeaa mutta kun tämä vika pyrkii sattumaan aina matkalla eikä tallissa sekä tuottaa harmia, ainakin aluksi.

Ajoneuvot yleensäkin sietävät väärää käyttöä ja huoltamattomuutta: kaveri nihkaantui autoliikkeessä kun vei erittäin hyvin pidettyä Mazdaansa vaihtoon. Automyyjä kysyi vuosimallin ja ikkunasta vilkaisten määritteli välirahan. Kaveri meni toisenn liikkeeseen ja sai siellä paremman arvion ja vaihtoi Toyotaan mutta päätti että ei uhraa auton huoltoihin ja kunnossapitoon enää rahaa eikä aikaa: ajoi vain öljyä lisäten 300.000 km ja vei vaihtoon. Saman rahan sai kuin huolletusta. Ei kyselty huoltokirjoja tai katsottu muutenkaan. Syntyi säästöä.

Siinä säästövinkki myös uuden moottoripyörän ostajalle. Ajaa vain. Vioista kantaa huolta joku muu...


egon

  • Viestejä: 973
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #24 : Huhtikuu 30, 2013, 15:48:06 ip »
Uteliaisuuttani myös vilkaisin Brevan tankkiin ja siellä oli myöskin suodatin hankkinut keskivartalolihavuutta.

Onko aiheellista/järkevää vaihtaa kaikki letkut tankin sisällä? Pitempi letku näyttää olevan semmoista ryppyistä kuin norsun kärsä, joten kai se pitää laittaa varaosana kaiken varalta, vai onko tuohon kohteeseen kokemusta tavallisesta (Viton?) letkusta?


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #25 : Huhtikuu 30, 2013, 16:02:15 ip »
Itsellä oli varsin joustavassa kunnossa tuo "kärsä" enkä kokenut sitä vielä tarpeelliseksi vaihtaa. Tavallisen letkun kanssa tuo 180 asteen mutka voi olla ongelma. Paitsi jos laittaa letkua reilummasti niin tulee loiva mutka eikä mene letku lyttyyn. Onhan siellä tankissa tilaa.

Alkuperäinen letku vaikutti jotenkin muoviselta materiaalilta eikä siis ollenkaan kumilta. Sisäpuoli valkoista, ulkopinta mustaa.

Suodattimen vaihdon jälkeen pitää virrat kytkeä monta kertaa pois päältä ja päälle että tsydeemi tulee ilmatuksi ennen käynnistystä. Muutoin tulee monta käynnistysyritystä.

Tuliko, Egon, törkyä filtterin muoviosan puolelta? Itse olin yllättynyt siitä että sinne mahtui niin paljon skeidaa.

Mikä vuosimalli? Koitan tässä haarukoida kuinka monessa pyörässä, minkä ikäisessä ja missä malleissa on käytössä tuo pehmenevä filtteri. Voi sitten tehdä varmemmalta pohjalta esityksen sen vaihtamisesta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #26 : Huhtikuu 30, 2013, 17:13:32 ip »
Jos päädyt hommaamaan metritavarana letkuja, niin ole tarkkana että on myös päällipuoli bensankestävää laatua. Ei yleensä ole. Tästä on aiemminkin tuumailtu foorumilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #27 : Huhtikuu 30, 2013, 17:22:50 ip »
En vielä katsonut filtterin sisään, mutta muovi kuultaa läpi ja sisus on kyllä tummanpuhuva, joten on kai siellä jonkin verran herkkuva.
2006 mallin, Breva on kyseessä, seitsemän kautta ja jotain 70 k tai enempikin on taidettu tulla, joten suotimen läpi on mennyt arviolta viitisen tuhatta litraa bensiiniä.  Se ei kyllä minusta ole paljon mitään suodattimelle. Minusta polttoaineet pitäisi olla niin puhtaita että viisinkertainen määrä pitää mennä ennenkuin filtteri saa olla tukossa. Kun tankki on nyt irti niin pitänee vaihtaa tulpat kanssa niin periaatteessa pitäisi taas päästä perille noin vuoteen 2020 saakka ilman että ottaa tankkia irti.

Pannuhuoneessa Oilonin valmistamasta öljypolttimesta hurahtaa 2000-3000 litraa vuodessa läpi suunnilleen saman kokoisesta reijästä. Linjassa on suodatinkuppi, jota ei ole avattu sen 25 vuoden aikana jonka olen talossa asunut. Varovaisesti arvioiden on mennyt 60 000 litraa öljyä siitä läpi eikä ole vielä tukossa. 

 
 
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2013, 11:05:14 ap kirjoittanut egon »

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #28 : Toukokuu 01, 2013, 23:27:27 ip »
Lainaus
Tutkikaahan omistajan käsikirjasta kuinka pyöriinne on määritelty tämä suodattimen vaihto

Joku vuosi sitten kun ähelsin -03 Calin tankissa olevan suodattimen kanssa päädyin lopputulemaan, jonka myös näyttäisi pitävän paikkansa esim. V11 mallien kanssa ja näistä johtaen toimisi yleisohjeena. Toki voin olla väärässäkin.

Erillinen polttoainesuodatin ja paineensäädin tankin ulkopuolella integroitiin yhteen "pumppumysteerioon" tankin sisällä (samalla kävi erillinen bensahana verkkosuotimineen tarpeettomaksi) kun siirryttiin kattiaikaan.  Siis keskimäärin vuosimalleista 2003 alkaen (eikös vuoden 2002 viimeinen päivä ollut periaatteessa viimeinen mahdollisuus saada katiton peli rekisteriin Euroopassa). Luonnollisesti poikkeamia oli juuri 2002/-03 sen vuoksi, että kaikki osat käytettiin loppuun ja järjestelmä vaihtui uuteen käsillä olevien osien mukaan, eikä tarkasti vuosimallin mukaan. On 2002 valmistuneita, joissa on jo pumppumysteerio tankissa.

Esim. jos Cali/V11 Workshop manualeja tutkii, on vanhemmassa ("ei kat") selkeästi aina tuo polttoaineensuodattimen vaihto 20.000 km välein ("Fuel filter - replacement"). [Daytona, Sport 1100, Centauro, vaihto 10.000 km välein]. Seuraavassa "Update" Workshop manualissa kattivehkeille ei puhuta enää polttoainesuodattimesta vaan mainitaan yleisemmin "tankki ja putkitus", 20.000 km välein ("Fuel tank,and pipes - inspection/adjustment/possible replacement").  Tuon voinee hyvällä tahdolla ymmärtää niin, että polttoainesuodatin ja letkuja mahdollisesti vaihdetaan tarvittaessa kun tankkia ja putkitusta tarkistetaan 20 tkm välein.

Sama linja näyttäisi jatkuneen 2003 eteenpäin. Uusimmat viritykset (V7, Cali1400); mennään samannäköisellä pumppumysteeriolla ja yleisohjeella: "Fuel lines (3)".  Merkintä (3) = "replace every 4 years".
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 02, 2013, 22:06:58 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Breva 1100 huoltoa
« Vastaus #29 : Toukokuu 02, 2013, 12:18:19 ip »
V11 vaihdettu kerran n 80tkm kohdalla -varulta. Ei ihmeemmin ollut purettaessa likainen. BMW suodin sama , löytyy esim motonet.

-KG-