Tuolla Gruppon kotisivuilla on jonkinlainen ohje akun kanssa pelaamisesta. Siitä vois ottaa osviittaa.
Jos pyörän laturi lataa, niin vika on jossain muualla. Tämä on helppo todeta mittaamalla akun navoista pyörä pimeenä ja pyörä käynnissä.
Akku saattaa olla viallinen. Joskus Akkuteollisuudessa ( Salama, Varta ) vuosia töissä olleena on jotain kokemusta noista laatikoista;
- Kennojen välinen seinä voi olla rikki
- Kenno voi olla oikosulussa
- Kennolevy voi olla poikki
- Erotin/eristin voi olla viallinen / kokonaan jäänyt pois
- Hapon määrä => väkevyys liian alhainen
Kaikki nuo ovat valmistusvirheitä, joita ei päälle näy ja joihin ei voi vaikuttaa. Semminkin, kun suurin osa nykyakuista on erilailla suljettuja. Joskus pikikansiakkuihin vaihdettiin jopa kansia... Akku on vietävä takas ko. liikkeeseen. Siellä olisi tehtävä ainakin kuormituskoe, jolla selviää paljon.
Sen lisäksi on huomattava, että jos ajelee suht. lyhyitä pätkiä ja starttaa useasti, niin voi olla tilanne, jossa akku on koko ajan alilatautuneena.
Tämä tarkoittaa, että akku olisi ladattava ajokauden aikana erillisella laturilla puolen vuorokautta. Skodalla laskivat joskus, että talvipakkasella, kun ensin Webasto vie sähköä, ja pakkaskäynnistys, ajovalot, takalasin- ja penkin lämppärit yms. lisää "talvikuormaa" paljon, niin olisi ajettava n. 250km, että akku latautuu täyteen. Ja kun työmatka on vain ~30 km, niin auton akku on koko talven aliladattu.
Pyöräsähkö ( 12V ) on sen verran vähäinen, että huono liitos, likainen kenkä, löysä kenkä, ruostunut maadoitus jne. aiheuttavat ihan varmasti ongelia.
Tuo Imatran Voiman sähkö ( 400´000V ) on siksi vähän parempaa, että se ei välttämättä piittaa huonosta liitoksesta, se hyppää alun kolmatta metriä...