Kirjoittaja Aihe: Ei lataa?  (Luettu 19411 kertaa)

HessuL

  • Viestejä: 37
Ei lataa?
« : Huhtikuu 16, 2013, 20:12:55 ip »
Joutessani tien penkalla apua odotellessani alan kysellä tyhmiä kun ei ala oikein hyvin tämä Guzzeilu.... Pyörässä Quota 1100 uusi akku, joka näyttää pitävän Cetekillä ladatun virran sisällään 75 km ja kaksi starttia, sitten loppui virta ja pyörä sammui. Bensapumppu ei saane enää tarpeeksi virtaa toimiakseen? Startilla ei jaksa pyörähtää. Mistähän päin tätä pitäisi alkaa sepittää ?? Ei muuten kohta naurata vitsit Italialaisten sähköistä :-(

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 16, 2013, 20:37:41 ip »
Onko autopalveluvakuutusta (vakuutusyhtiön tai autoliiton)? Ilmatteeks kuljettaavat vaikka himaan tai lähimpään korjaamoon. Mäkistarttia voisit ehkä kokeilla omalla riskillä. Jos akku on poikki eikä kuormita laturia, voi laturi, tasuri ja säätäjä ym. kärähtää. Tien päällä ilman työkaluja ja yleismittaria ei paljon muuta voi tehdä. Vaikuttaa kyllä siltä, ettei lataa ollenkaan ajossa. Miten edellisen akun hajoaminen ilmeni?
Forza Moto Guzzi!

HessuL

  • Viestejä: 37
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 16, 2013, 22:08:10 ip »
Kotona jälleen ::) Autosta kaapeleilla virtaa 3 kertaa 30 km: n matkalla ja parkeilla virtaa säästellen kotiin. Jännää hommaa pimeällä  ;)
Täytyy huomenna aloittaa vianetsintä vaikka ei paljon noista ymmärrä. Viikko sitten ajoin 300 km ilman että hyytyi kokonaan ja nyt ei sitten lataa yhtään?? Latauksen merkkivalo toimii kyllä "normaalisti" eli palaa vain kun virrat laittaa päälle ja sitten kun moottori sammuu bensan loppumiseen! ? Eikös tuon pitäisi palaa jos laite ei lataa??
Kaskossa on muuten autopalvelu, taisi tulla kerrankin tarpeeseen; baijerilaisessa ei ole ollut käyttöä ( koputtaa puuta)  ;D

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 17, 2013, 00:18:48 ap »
Eihän siinä muutaku jännitteitä mittaamaan. Ja akkulaturilla virtaa akkuun. Pitäisi olla täyteen ladattuna noin 13,5V tunti latauksen lopettamisen jälkeen. Jos laskee alle 13V on sökö. Pitää myös kestää kuormitusta. Vaikka tappokatkaisija kytkettynä ettei puolat pala ja samaan aikaan valot päällä. Vartin verran ainakin pitäisi jännitteen pysyä 13V yläpuolella. Sitten on vaarana, että umpio sulaa kun ei saa jäähdytysta ilmavirrasta. Voipi olla jo uutena sökö akku. Menee takuuseen, jos on alle vuoden vanha ja kuitti tallessa. Tarkemmat lataus- ja muut jännitteet saat vaikka käyttäjän- tai korjaamokäsikirjasta. Sen voi ladata esim Gregory Benderin sivuilta.
Forza Moto Guzzi!

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 17, 2013, 08:36:46 ap »
Uusissa akuissakin sattaa olla vikaa. Hankin vuosi sitten uuden akun (tunnettu merkki) joka ei ottanut ollenkaan virtaa sisuksiinsa. Kauppias ei oikein sitä uskonut ennen omaa testaustaan. Vaivautui ilmoittamaan asiasta maahantuojalle joka totesi koko tilatun akkuerän olevan toimimattomia. Enää ei voi luottaa edes tunnettuun merkkiin. ( kiinan tuote kai sekin :-(( ) Itse virkistän akkuja kytkemällä "vanhoja" auton ajovalopolttimoita akun purkamista varten ja katson kuinka kauan kestä kun valot himmenee > uusi lataus. Onhan noita "virallisia" akkutestereitä joten kannattaa se käyttää sellaisessa. Joku asiaa enemmän tunteva voi kertoa kuinka paljon lataus voi olla "vajaa" jotta merkkivalo jäisi palamaan.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 17, 2013, 09:29:08 ap »
Tuolla Gruppon kotisivuilla on jonkinlainen ohje akun kanssa pelaamisesta. Siitä vois ottaa osviittaa.
Jos pyörän laturi lataa, niin vika on jossain muualla. Tämä on helppo todeta mittaamalla akun navoista pyörä pimeenä ja pyörä käynnissä.
Akku saattaa olla viallinen. Joskus Akkuteollisuudessa ( Salama, Varta ) vuosia töissä olleena on jotain kokemusta noista laatikoista;
- Kennojen välinen seinä voi olla rikki
- Kenno voi olla oikosulussa
- Kennolevy voi olla poikki
- Erotin/eristin voi olla viallinen / kokonaan jäänyt pois
- Hapon määrä => väkevyys liian alhainen
Kaikki nuo ovat valmistusvirheitä, joita ei päälle näy ja joihin ei voi vaikuttaa. Semminkin, kun suurin osa nykyakuista on erilailla suljettuja. Joskus pikikansiakkuihin vaihdettiin jopa kansia... Akku on vietävä takas ko. liikkeeseen. Siellä olisi tehtävä ainakin kuormituskoe, jolla selviää paljon.
Sen lisäksi on huomattava, että jos ajelee suht. lyhyitä pätkiä ja starttaa useasti, niin voi olla tilanne, jossa akku on koko ajan alilatautuneena.
Tämä tarkoittaa, että akku olisi ladattava ajokauden aikana erillisella laturilla puolen vuorokautta. Skodalla laskivat joskus, että talvipakkasella, kun ensin Webasto vie sähköä, ja pakkaskäynnistys, ajovalot, takalasin- ja penkin lämppärit yms. lisää "talvikuormaa" paljon, niin olisi ajettava n. 250km, että akku latautuu täyteen. Ja kun työmatka on vain ~30 km, niin auton akku on koko talven aliladattu.

Pyöräsähkö ( 12V ) on sen verran vähäinen, että huono liitos, likainen kenkä, löysä kenkä, ruostunut maadoitus jne. aiheuttavat ihan varmasti ongelia.
Tuo Imatran Voiman sähkö ( 400´000V ) on siksi vähän parempaa, että se ei välttämättä piittaa huonosta liitoksesta, se hyppää alun kolmatta metriä...

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 17, 2013, 09:31:55 ap »
Viallinen akku pistää baijerilaisenkin mykäksi. Uudehko sellainen tartti valtuutetun huoltomiehen koodaamaan kesken ajokurssin, kun akun jännite oli liian alhainen ja varkauden esto meni päälle. Helpointa kait tässä tapauksessa on ottaa akku ja kuitti mukaan kauppaan, jossa todetaan akun kunto ja saat uuden tilalle.
Forza Moto Guzzi!

HessuL

  • Viestejä: 37
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 17, 2013, 14:54:58 ip »
Yleismittaria käytetty: ei tule latausvirtaa akulle, ei  :( Täyteen ladatun akun jännite laskee reilusta 13 V:sta käynnistysten mukaan pikkuhiljaa ollen nyt about 12 V mutta käynnissä ollessa ei lukema kasva, ei.
 Workshop manualin ohjeiden mukaan mitattu laturista:
- "Voltage output" joka on 15-80 A. C. volts kierroksista riippuen eli ihan ohjeen mukainen
- "winding continuity" joka ok eli 0,3 ohmia
- "winding isolation towards earth" lukema pitäisi olla manuska mukaan yli 10 M ohmia (?) MUTTA tuolle en saanut mitattua lukemaa ollenkaan; eli onko tuossa joku mystinen ongelma?

Jännitteen säätimen lähtöjohdosta sain mittarilla kierrosten mukaan nousevan lukeman; 1000 rpm kierroksilla jotain 25 V ja siitä ylöspäin aina johonkin 45V:iin. Onko tuo ihan ok vai miten paljon tuon pitäisi olla ? Tuntuisi että eikös säätimen jälkeen pitäisi olla aikas tasainen jännite?? Säädin rikki vai vieläkö jossain muualla voisi olla vika ??

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 17, 2013, 18:14:09 ip »
Kuumeneeko se säädin kun pyörä käy? Onko säätimen maapiuha kiinni ja kunnolla maissa? ( Eikös se ducatin säädin kuitenkin ole?)
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

HessuL

  • Viestejä: 37
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #9 : Huhtikuu 17, 2013, 19:15:35 ip »
Netin ihmeellisestä maailmasta poimittua; http://www.electrosport.com/technical-resources/diagnosis-center

Jo vain löytyi ohjeet mp:n latausvianetsintään, joilla ainakin englantia osaava maallikko pääsee kärryille latauksen ihmeellisestä maailmasta - luulisin ainakin  ::) On muuten seikkaperäiset ohjeet joita seurata, kannattaa vilkaista ja tallentaa omalle koneelle vastaisen varalle  ;)

Ainakin itse diagrammia tiukasti seuranneena ja parissa kohdassa relevantit lukemat Quotan omasta maintenance manuaalista luntanneena luulisin paikallistaneeni vian jännitteensäätimeen; ohjeiden "dioditestissä" eivät lukemat enää olleetkaan ohjearvoissa ja tuomio on että; "RR is at fault, replace it with new one and return to start."

Eikun uutta osaa tilaamaan, katsotaan sen jälkeen josko alkaisi aurinko paistaa muutenkin kuin ikkunan takana...

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #10 : Huhtikuu 17, 2013, 19:35:13 ip »
Ne säätäjät ei yleensä ihan itekseen pauku hajalle eli sen rikkoutuminen voi olla vain seurasta itse viasta. Eli varmista että kaikki on kunnossa ennen uuden säätimen asennusta. Ei nimittäin ole halpoja poltettavia nuo.
Minä oman guzzismin alkumetreillä poltin 1100 calista säätimen, vikapaikka oli tosin helppo paikantaa, sen verran savua säätimen sisään oli pakattu. Muistaakseni pääsyy silloin oli joku säätimen piuhoista joka oli hinkannut itsensä puhki ja hitsaili runkoon.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2013, 23:18:49 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 18, 2013, 11:18:48 ap »
Kerroit alussa , että latauksen merkkivalo ei loista. Ei lataa, jos merkkivalo on kärähtänyt. Nyt pitäisi mitata merkkivalon linja onko vastusta vai ei. Tai sitten purkaa merkkivalo pois ja mitata erikseen. Muuten tuo eristyksen mittaustulos on oikea eli yli 10Mohm pitää ollakin. Mittari näyttää ääretöntä vastusta tai pysyy mykkänä.
Forza Moto Guzzi!

HessuL

  • Viestejä: 37
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #12 : Huhtikuu 18, 2013, 13:17:01 ip »
Kyllä se merkkivalo toimii kun laittaa virrat päälle eli ei ole lamppu kärynnyt. Ja kun tuo eristystuloskin on nyt osattu Kaiden toimesta -kiitos! - tulkita oikein niin uskoisin säätimen vaihdon korjaavan tilanteen, toivottavasti muutenkin kuin hetkeksi  ::)

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #13 : Huhtikuu 18, 2013, 13:21:46 ip »
Harvoin noi merkkivalot sippailee. ( itellä ollut useita ja vanhojakin vehkeitä ja kyllä niissä merkkivalot> siis lamput/polttimot ovat yleensä ok. ovat yleensä clim tms. tyyppisiä jotka kestävät kauan).
Kaikki maadoitukset ja liitokset kantsii tsekata kans.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #14 : Huhtikuu 18, 2013, 14:10:49 ip »
Meidän tallissa on tuollainen säädin vaihdettu yhteen Ducatiin ja yhteen Guzziin. Ducatin tapauksessa merkkivalo ei palanut, mutta akku oli aina vajaa. Käynnistäminen oli tuurinpeliä kun akku oli aina nippa nappa ja myös valot olivat himmeät, mutt asähkö ei loppunut koskaan välille. Guzzi alkoi vilkuttaa latauksen merkkivaloa. Sen säädin oli käynyt sen verran lämpimänä, että jonkun liittyvän johdon päästä oli muovit kovettuneet. Sisäiseltä järjeltään tuo säädin lienee semmoinen kapistus, että se puskee liiat virrat vastuksen kautta lämmöksi harakoille. Lienee siinä tasasuuntaaja samassa möhkäleessä.