Kirjoittaja Aihe: Ei lataa?  (Luettu 19414 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #15 : Huhtikuu 21, 2013, 11:14:02 ap »
Quotan akusta sitten, eikös se olekin YTX15L-BS?
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

HessuL

  • Viestejä: 37
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #16 : Huhtikuu 27, 2013, 18:19:13 ip »
Quotan akusta sitten, eikös se olekin YTX15L-BS?
Tuollainen patteri sinne tuli uusittua. Uusi jännitteensäädin auttoi asiaa; nyt lataa taas ja toimii  ;D

HessuL

  • Viestejä: 37
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #17 : Toukokuu 05, 2013, 08:50:49 ap »
Ne säätäjät ei yleensä ihan itekseen pauku hajalle eli sen rikkoutuminen voi olla vain seurasta itse viasta. Eli varmista että kaikki on kunnossa ennen uuden säätimen asennusta.

Nyt kun sitten tietäisi että missä se varsinainen VIKA sitten voisi olla... ? Uudella säätimellä ajettu vajaa 500 km ja nyt pyörä seisoo jälleen akku tyhjänä, tällä kertaa keskellä metsää traktoriuralla  >:( Stumppasi ajosta ilman mitään ennakkovaroitusta eikä ollut virtaa jäljellä enää ollenkaan. Villi arvaus että uusikin säädin on sitten p#$#$na...!

Seisokoon nyt siellä sen aikaa että ehtii hakea pois ja aloittaa tutkimukset, jälleen  ???

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #18 : Toukokuu 05, 2013, 11:10:18 ap »
Olihan lataussäätimen ulkoinen maajohto paikoillaan ja kontaktissa pyörän runkoon?

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #19 : Toukokuu 05, 2013, 11:47:34 ap »

Onkohan akun kunnolla suurta merkitystä latauksen toimintaan ?.  SP: ssä on 20  A laturi ja muutenkin tyhjäkäynnillä palaa latausvalo. Eli ei taida riittää kierrokset. Näyttää jopa pudottavat akun jännitettä alle 12 v. Kierroksilla taasen pääsin 13. 5 v akkujännitteeseen.
VARTA on noin 10 v. Eilisen ajon jälkeen mittasin lepo jännitteen.  . 12.48 v.  Mikähän olisi hyvä jännite startissa. .  Tai valot päällä. ?
Eli maalaisjärjellä tehty akun kunnon mittaus. 
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #20 : Toukokuu 05, 2013, 13:19:42 ip »
Tuollainen patteri sinne tuli uusittua. Uusi jännitteensäädin auttoi asiaa; nyt lataa taas ja toimii  ;D
[/quote]
Mikä olikaan tarkka latausjännite, kun alkoi toimimaan esim. 2500rpm kohdalla? Yhden desimaalin tarkkuus riittää. Latausjännite vaihtelee hieman kierrosten mukaan.
Forza Moto Guzzi!

HessuL

  • Viestejä: 37
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #21 : Toukokuu 05, 2013, 22:26:35 ip »
Olihan lataussäätimen ulkoinen maajohto paikoillaan ja kontaktissa pyörän runkoon?
Siihen säätimen kiinnityspultin alle minä sen laitoin mistä sen irroitinkin kun vanhan säätimen poistin. Toisen pään sijaintia en tutkinut kun johonkin näkymättömiin se piuha sukeltaa...

HessuL

  • Viestejä: 37
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #22 : Toukokuu 05, 2013, 22:32:52 ip »
Mikä olikaan tarkka latausjännite, kun alkoi toimimaan esim. 2500rpm kohdalla? Yhden desimaalin tarkkuus riittää. Latausjännite vaihtelee hieman kierrosten mukaan.
En minä noita niin tarkkaan muistiin tallettanut mutta jossain 14,4:n paikkeilla se akulta mitattuna taisi olla...? Huomennahan tuon taas näkee että lataako se yhtään (tuskin) kun sen käy tekohengittämässä käyntiin   ::)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #23 : Toukokuu 05, 2013, 23:07:49 ip »
Kyllä tuo aika väkevästi tuntuu sen säätimen maavialta, mun mielestä. Jos se ei kerran heti hajonnut vaan vasta hetkenpäästä. Tutki nyt ainakin se. Eikä pahitteeksi olisi tarkistaa muutkin säätimeen liittyvät piuhat.

Laita mittaristoon/tankoon volttimittari. Mulla oli aikanaan yamaha ja siitä jäi semmonen kammo pyörien sähkövermeisiin että joka mopossa on sen jälkeen ollut mittari, jos ei alkuperäisenä niin jälkiasennuksena.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #24 : Toukokuu 06, 2013, 13:02:41 ip »
Tässä ote korjaamokäsikirjasta:

REGULATOR
The regulator has been calibrated in order to maintain
the battery voltage at a value between 14÷14.6 Volts.
The pilot light (illuminated when the engine is not running,
but the key is in ON position) will switch off when
the generator begins to charge, (approx. 700 r.p.m.)
REGULATOR CHECKS
Normal work-shop tools are generally insufficient for regulator
checking, however, listed below are certain operations
that can be carried out in order to detect regulators
that are defective.
THE REGULATOR IS CERTAINLY DEFECTIVE IF:
After having isolated it from the rest of the system short
circuits can be detected between the earth (aluminum
casing) and any of the output cables.

Aluksi on latausjännite on ollut oikea. Huono maakontakti voi aiheuttaa juuri sen, että välillä toimii ja sitten toisinaan taas ei.
Forza Moto Guzzi!

HessuL

  • Viestejä: 37
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #25 : Toukokuu 06, 2013, 13:45:48 ip »
No ettei kävisi yksitoikkoiseksi niin eipä ole nyt enää vika latauksessa; 12,6 V on navoilla edelleen mutta nytpä muut sulakkeet ok mutta sulake F4 palanut ja sulakepesässä sama jännite kuin akussa huolimatta virta-avaimen asennosta ???

Lienee siis joku oikosessa jostakin mutta mistä??? Tuon sulakkeen takanahan näyttäisi olevan juuri kaikki toimimattomat laitteet eli ajovalot, torvi, jarruvalo ja se tärkein eli startti... ???

On vain mahtavaa yrittää etsiä vikaa kun pyörä seisoo metsäkoneurassa keskellä pöpelikköä ja kun ei vielä oikein tiedä että mistä etsisi... >:( Ohjekirjan sähkökaaviota tuijottelemalla ei meikeläiselle kyllä hahmotu tuo virran kulku...

Tarkemmin ajateltuna; pyörän stumpattua ja sitä heti uudelleen käyntiin yrittäessäni startti vielä hetken yritti erittäin laiskasti pyöriä ennen kuin pysähtyi lopullisesti? Alkuun vaikuttikin juuri siltä että akku oli tyhjä mutta nyt alkoi kalvaa epäilys että olisiko startissa itsessään tapahtunut tuolloin jotakin joka olisi saanut oikosen aikaiseksi, sillä sulake paloi kesken käynnistysyrityksen  ???

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #26 : Toukokuu 06, 2013, 16:13:34 ip »
F4 takana kuuluukin olla jatkuvasti 12V, koska se tulee suoraan akulta. Vaihda sulake. Saattaa olla ettei kärähdä heti uudelleen. Mahdollisuuksia on niin monia. Parasta hankkiutua ihmisten ilmoille esim. autopalveluvakuutuksen avulla ja sitten alkaa purkaa ja etsiä vikapaikkaa. Parasta on muuten printata tai kopioida kytkentäkaavio tarpeeksi suureksi ja merkintätussilla seurata johdotusta.

Forza Moto Guzzi!

HessuL

  • Viestejä: 37
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #27 : Toukokuu 06, 2013, 17:05:28 ip »
Kokeilin jo sulakkeen vaihtoa ja heti paloi uudelleen...

Olisi pitänyt kai uskoa noita " vitsejä" Italiaanojen sähköistä ja pysyä erossa; itse harrastan moottoripyöräilyä mieluiten ajamalla, en työntämällä ja tallissa ropaamalla!

Kiitos kuitenkin avusta ja neuvoista, katsotaan nyt miten tämä etenee ja miten miehen hermot kestää, nyt nimittäin vi#*$##a melko vahvasti  >:(

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #28 : Toukokuu 07, 2013, 09:25:00 ap »
Tulee niitä sähkövikoja japseihin sun muihin bemareihinkin. Jostain syystä niistä ei vitsiä väännetä. Lieneekö syynä se, että italialainen Alessandro Volta "keksi" sähkön. Paitsi, että Lucas oli hyvä apostoli. Olis vaan saanu noi sähköhommat jättää väliin.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #29 : Toukokuu 07, 2013, 10:03:26 ap »
Quotamuistoja kun elvyttelen niin tuli mieleen ohjausakselin ympäri kiertyvät johdinniput. Ne olivat päässet hirtymään niin että jännittellinen johdin hiersi runkoon aina joskus. Vikaa haettiin välillä porukalla kunnes sitten selvisi että aina vasemmalle jyrkästi kääntäessä paloi sulake. Tämä tapahtui kun pyörä oli vasta ensimmäistä kevättä käytössä. Vika ei enää koskaan toistunut kun johtimille antoi löysää kääntökohtaan laittamalla nippusiteet eri kohtiin kuin alunperin.

Sähkösyistä pysähtyminen tapahtui kaikkiaan kolme kertaa Quotalla. Tuo yllä oleva oli eka. Toinen pysähdys tapahtui 9-tiellä yllättäin: akku tuuppasi liemensä ulos kerralla. Uusi akku niin matka jatkui. Vika oli siis yksinomaan akussa.

Kolmas kerta oli kun akun varaustila oli alhainen Savukosken ja Sodankylän välillä. Sodankylään päästiin vaihtamalla akkuja toisen pyörän kanssa. Vika oli laturissa. Siihen tarvittiin uusi kenttäkäämi. Oli tullut ajetuksi syvässä vedessä ja liejussa ja laturi oli täynnä kuraa sekä vihreäksi hapettunutta käämiä. Seuraavana aamuna asensin Sodankylän leirintäalueen läheisyydessä paikallisen pienkoneasentajan pajassa uuden kenttäkäämin paikoilleen. Matka jatkui taas.
Uusi laturi tuli ilmojen teitä Kittilään ja sieltä taksilla Sodankylään.

Opin pitämään laturin puhtaana eli aina rypömisten jälkeen: koppa auki ja paineilmalla moska pois. Kotelo ei jäähdytyksen vuoksi ole ilma- eikä vesitiivis.