Kirjoittaja Aihe: Ei lataa?  (Luettu 19415 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #30 : Toukokuu 07, 2013, 10:51:32 ap »
Moto Guzzien sähkövehkeet ovat kaikkiaan ihan yksinkertaisia. Siellä on valoja, kytkimiä ja releitä. Itse sähkömiehenä en sähkökaaviota katsellessani juurikaan ihmettele.
Kokonaan toinen asia on johdotuksen toteutus. Ts. johto ei ole "vedetty suoraan" paikasta A paikkaan B, kuten kaaviossa, vaan johdinsarjassa on kummallisiakin kiertoja ja kytkentäpisteitä. Tämä tietenkin siksi, että sarja tehdään erillisenä penkissä ja nakataan paikalleen kerralla. Itse olen etsinyt missä mahtaa olla vapaavaihteen merkkivalon kytkennässä oleva diodi. Epäilen sen liittimessä löysää...

Mp-sähköissä on ominaisuutena tuo Matinkin mainitsema hankaus ja siitä johtuvat ongelmat. Hankauksenhan ei tarvitse olla kuin vähäistä kihnutusta, mutta ajan kuluessa se ilmoittaa itsestään epämääräisesti. Stonessa joskus paloi sulake milloin mitenkin ( ei startannut) ja syyksi lopulta selvisi starttinappulan - siis sen komponentin - mekaaninen vika.
Jokusen kerran olen "korjannut" vian ihan sattumalta, kun vahingossa katsoin johonkin kohtaan.

Missä tällä kertaa on vika - en pysty kommentoimaan.... vaikka mielikin tekisi antaa kaukoapua...

Temu

  • Viestejä: 34
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #31 : Toukokuu 07, 2013, 20:31:34 ip »
Vuoden 2005 Calissa on diodi oikeanpuoleisen tankin kiinnikekumin alta löytyvällä pultilla kiinni. Sinne menee myös samanvärinen johto kuin vapaan merkkivalolle.
Oman pyörän pienten keväisten sähköharjoitusten vuoksi otin senkin irti. Mikä on sen tehtävä ja paljonko sen vastus pitäisi olla ?

Timo

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #32 : Toukokuu 07, 2013, 21:04:01 ip »
Kun en ole päässyt sopimukseen sähkön kanssa siitä ettemme tee toisillemme pahaa, minuakin on diodien syvempi olemus Calin sähkökuvassa ihmettyttänyt. Laitan tähän kaavion liitteeksi Timon mahdollista selvitystä helpot... haittaamaan.

Calin startti ymmärtääkseni pyörii kun sivujalka on ylhäällä mutta vaihde päällä (kytkinvivussahan ei ollut mitään tunnistimia). Jos on Odyssey akku saataa päästä seuraavalle bensa-asemalle Valeovoimalla, varsinkin jos ruuvaa tulpat irti ;). Arvaan, että tuon diodihässäkän tulee vaikuttaa siihen että vapaavalo ei syty sivujalkakytkimestä? Mutta se mielenkiintoisin kysymys: lähteekö se käyntiin kun starttaa vaihde päällä?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2013, 01:58:44 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #33 : Toukokuu 07, 2013, 21:53:36 ip »
Ei ilman kaasua.. Pikkulohko hyppäsi nätisti jalaltaan joskus, kun sivusta starttasin vaihde päällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Diodin sielunelämästä
« Vastaus #34 : Toukokuu 08, 2013, 09:11:43 ap »
Diodin sielunelämä on yksinkertainen; Se päästää sähköä läpi vain yhteensuuntaan. Se on kuin takaiskuventtiili ja
päästää + -jännitteen nuolen suuntaan. Jos diodin kytkee siten, että - -jännite on nuolen suuntaan, niin mitään ei mene läpi.
Tarkoituksena pyörässä on estää sähkön kulkemisen väärään suuntaan. Näin saadaan kohtaan sopiva toiminto halvalla.
Pyörässä käytettyjen jännitekesto on riittävä. Virtakesto näyttää olevan 1A, tyyppimerkinnästä päätellen. Tosin näissä piireissä ei tuollaistakaan virtaa esiinny, onhan releiden veto tätä paljon pienempi.
Diodi on helppo mitata: Huoltotyössä en juuri ole törmännyt oikosulussa olevaan, vaan yleensä se on poikki. Yleismittarilla ohmialueella mitattuna näyttää toisinpäin ( ns. estosuuntaan ) ääretöntä vastusta ja toisinpäin ( ns. myötäsuuntaan ) johtavuutta. Mitta-arvoilla ei oikeastaan ole väliä näissä. Huomaa, että mittaus on tietenkin tehtävä diodi irti, koska muu piiri voi aiheuttaa väärän tuloksen.
Tuollainen diodi maksaa alan kaupassa euron verran.

Tuo sivujalan kytkentä... Jalka alhaalla + vaihde päällä = ei käynnisty / sammuu jos pistää vaihteen silmään. Jos ei näin tapahdu, niin ekaksi kannattaa tarkistaa jalan kytkin. Se on sähköteknisesti älyttömässä paikassa veden, kuran, kivien yms. seassa.
Jos toiminta ei ole kuvatunlainen, niin korjaa!!! Kyseessä on todellinen vaaratilanne!!!
Tuo vapaavalon kytkin laatikon kyljessä on sen verran sepän takoman oloinen, että se tuskin on rikki.

HessuL

  • Viestejä: 37
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #35 : Toukokuu 13, 2013, 20:38:59 ip »
Alkuperäiseen aiheeseen tai siis potilaaseen palatakseni: vika paikallistui starttiin, joka on nyt autosähköliikkeen asiantuntijoiden tohtoroitavana. Saa nähdä mikä on tuomio ... ::)
----

Ja homma jatkuu; startista löytyi ruostetta (taidettu pestä paineella?) joka nyt on poistettu ja startti toimivaksi todettu. Ja siitä huolimatta sulake palaa että räpsähtää  >:(
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2013, 17:38:29 ip kirjoittanut HessuL »

HessuL

  • Viestejä: 37
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #36 : Toukokuu 20, 2013, 18:55:20 ip »
Alkuperäiseen aiheeseen tai siis potilaaseen palatakseni: vika paikallistui starttiin, joka on nyt autosähköliikkeen asiantuntijoiden tohtoroitavana. Saa nähdä mikä on tuomio ... ::)
----

Ja homma jatkuu; startista löytyi ruostetta (taidettu pestä paineella?) joka nyt on poistettu ja startti toimivaksi todettu. Ja siitä huolimatta sulake palaa että räpsähtää  >:(
-----

Tieto lisää tuskaa mutta selvisipä viimein vika! Varsinaiseksi sulakkeen palamisen syyksi löytyi oikosulku F4 sulakkeen  ja starttireleen välisessä johdossa. Oikosen oli aiheuttanut saman pääjohtonipun (main wiring assembly) sisällä ollut maajohto, joka oli sulanut (!?) ja sulattanut viereisen em. piuhan kuoren.

Ongelma on nyt sitten siinä että joutuuko tuon koko johtohärpäkkeen vaihtamaan? Mistä saa ja kuinka tolkuttomasti mahtaa kustantaa... Työ ainakin on meIkoinen kun purattaa koko pyörän  >:(

Voisi kai tuon sulaneen johdon vetää uusiksi suoraan akulle jos tietäisi että mistä se lähtee, luultavimmin kyseessä voisi olla startin maadoitus? Saman nipun sisässä on kolme maajohtoon jotka yhdistyvät yhdeksi, suoraan miinus napaan meneväksi johdoksi päänipusta ulostauduttuaan.

No nyt on Guzzi sitten seisomassa ja wanha kunnon Bemu laitettu liikenteeseen että pääsee edes tien päälle  :-\

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #37 : Toukokuu 20, 2013, 20:16:18 ip »
Startti maadoittuu suoraan vaihteiston koteloon ja moottorin lohkoon kiinnityspulttiensa välityksellä. Eli startissa ei ole maajohtoa. Startille tulee suoraan akun plus-navalta solenoidein navalle 12V paksua johdinta myöden. Toinen akulta lähtevä johto (miinus navalta) on maajohto: se on maadoitettu runkoon tai vaihteiston takakanteen mallista riippuen.

Jos johtonipussa on palanut yksi johto on useasti syy huonosti maadoittavassa maajohdossa. Jostain se sähkö itselleen reitin etsii...

HessuL

  • Viestejä: 37
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #38 : Toukokuu 20, 2013, 22:51:37 ip »
Tässäpä lähtee akun miinus-navalta kolme erillistä johtoa, joista yksi haarautuu tuon pääliaanin sisälle mentyään kolmeksi ohuemmaksi piuhaksi, joista nyt yksi oli sulanut  ???

Tosin tuo kolmen kimppu oli ennen akkua jo nirhautunut osittain rikki niin että kupari paistoi; ilmeisesti akun helpomman irrottamisen vuoksi piuhaan oli jätetty aika paljon löysää, joka oli sitten liian tiukoilla mutkilla :o

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #39 : Toukokuu 21, 2013, 08:30:39 ap »
No hyvä kun vika löytyi, ettei alkuinto Quotailuun heti sammunut vaikka varmaan kuuppaan ottaakin. Noi nirhaumat / kontaktiviat ovat usein seurausta joko huonosta laadusta ( materiaalin tinkimisestä) tai huolimattomasta asennuksesta. Samoin itsellänilin on vertailukohteena vanha Bemu, joissa vaijerit, sähköpiuhat ym. ovat selvästi vahvempia ja "laadukkaamman" oloisia. Pitänee itsekkin tarkistella ko. kytkentöjä ennekuin.....!. Olen asentanut kaikki lisätilpehöörit releiden kautta vahvalla piuhalla ja sulakkella jotta eivät alkuperäiset johdot ylikuormittuisi.
Närviinhän tuollaiset viat ottavat kun haluis päästä nauttimaan muuten mukavasta pyörästä ja alkukesän hyvistä ajokeleistä. Toivotaan, että jatkossa "vikatiheys" harvenisi. 8)

T. Quatamiäs

HessuL

  • Viestejä: 37
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #40 : Toukokuu 21, 2013, 09:49:42 ap »
Toivotaan toivotaan, nyt pitäisi vielä tosiaan keksiä että kuinka tuon sulaneen piuhan korvaisi ilman koko johdotuksen vaihtamista; osanumerolla netistä yksi hitti ja taalahinta reilut 500  :o

Tässä yksilöissä ei ole edes mitään sähköisiä lisähärpäkkeitä jotka olisivat ylikuormittaneet piuhoja, jotenkin tuo kai liittyy starttaustilanteeseen kun siinä alkoi sulake (ja miehen käämi) palaa...?

Kytkentäkaaviostakaan kun ei käy selville että mitkä maadoitukset - joita on paljon- on vedetty vain runkoon ja mitkä suoraan johdolla akulle  ::) Ei luulisi olevan liian iso vaiva merkitä vaikka miinus merkki akulle johdotetun maadoituksen viereen, helpottaisi nyt hommaa kummasti...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #41 : Toukokuu 21, 2013, 13:42:37 ip »
Pikkulohko on ihan eri elukka kuin Quota. Quota on kokonaan oma runko-konstruktionsa, eikä taida sen osin jakaa mitään muiden isolohkojen kanssa, saati pikkulohkon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

HessuL

  • Viestejä: 37
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #42 : Toukokuu 21, 2013, 15:18:01 ip »
Tässäpä lähtee akun miinus-navalta kolme erillistä johtoa, joista yksi haarautuu tuon pääliaanin sisälle mentyään kolmeksi ohuemmaksi piuhaksi, joista nyt yksi oli sulanut.

Tuo "kolmas" johto on tosiaan käynyt kuumana ilmeisesti koko matkan alkupisteestä (missä sitten lieneekään) akun miinusnavalle asti; on sulattanut navalle vievän kolmen johdon yhteiseen suojakuoreenkin koko matkalle vekin :o

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #43 : Toukokuu 21, 2013, 21:28:45 ip »
Voisko siihen vetää vain uudet irtopihat "kärtsänneen" tilalle ( tai ohitus) ja tsekata kunnon maadoitukset. Mittarilla voi tarkistaa ovatko yhtäpuuta akun miinusnapa ja runko.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ei lataa?
« Vastaus #44 : Toukokuu 21, 2013, 21:37:24 ip »
On voinut sulattaa muitakin kuin maajohtoja, jos vaan on ollut kosketuksissa. Oikosulut ilmenevät sitten vähitellen tai sitten eivät. Keskieuroopan romuttamoista saattaisi johtosarja löytyä.
Forza Moto Guzzi!