Diodin sielunelämä on yksinkertainen; Se päästää sähköä läpi vain yhteensuuntaan. Se on kuin takaiskuventtiili ja
päästää + -jännitteen nuolen suuntaan. Jos diodin kytkee siten, että - -jännite on nuolen suuntaan, niin mitään ei mene läpi.
Tarkoituksena pyörässä on estää sähkön kulkemisen väärään suuntaan. Näin saadaan kohtaan sopiva toiminto halvalla.
Pyörässä käytettyjen jännitekesto on riittävä. Virtakesto näyttää olevan 1A, tyyppimerkinnästä päätellen. Tosin näissä piireissä ei tuollaistakaan virtaa esiinny, onhan releiden veto tätä paljon pienempi.
Diodi on helppo mitata: Huoltotyössä en juuri ole törmännyt oikosulussa olevaan, vaan yleensä se on poikki. Yleismittarilla ohmialueella mitattuna näyttää toisinpäin ( ns. estosuuntaan ) ääretöntä vastusta ja toisinpäin ( ns. myötäsuuntaan ) johtavuutta. Mitta-arvoilla ei oikeastaan ole väliä näissä. Huomaa, että mittaus on tietenkin tehtävä diodi irti, koska muu piiri voi aiheuttaa väärän tuloksen.
Tuollainen diodi maksaa alan kaupassa euron verran.
Tuo sivujalan kytkentä... Jalka alhaalla + vaihde päällä = ei käynnisty / sammuu jos pistää vaihteen silmään. Jos ei näin tapahdu, niin ekaksi kannattaa tarkistaa jalan kytkin. Se on sähköteknisesti älyttömässä paikassa veden, kuran, kivien yms. seassa.
Jos toiminta ei ole kuvatunlainen, niin korjaa!!! Kyseessä on todellinen vaaratilanne!!!
Tuo vapaavalon kytkin laatikon kyljessä on sen verran sepän takoman oloinen, että se tuskin on rikki.