Kirjoittaja Aihe: Rungon rakenneosista (Spine)  (Luettu 49888 kertaa)

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #90 : Marraskuu 04, 2014, 10:17:48 ap »
Tuossa jälkimmäisessä kuvassa rikkoutunut osa näyttää hyvin tehdyltä alumiinivalulta, jonka kyllä pitäisi pärjäillä noissa olosuhteissa huomattavasti ja ihan selkeästi hitsattua osaa paremmin. Kuvasta ei käy ilmi, että onko osaan sitten kuitenkin tehty hitsaamalla jotain lisäyksiä syntyneen murtuman alueelle.

Valetun alumiinin kanssa kun muistaa muotoilla osat vähän samalla opilla kuin luonto muovaa luut tai puiden oksat niin ollaan aika hyvällä tiellä. Hyvä yritys saattaa kuitenkin mennä pieleen jos hankalaan paikkaan tulee kuitenkin ylimääräinen pykälä tai poikkleikkauksen jyrkkä muutos, johon kuormitettuna tulee terävä jännityshuippu.  Pyöreä reikä tasaisesti vetokuormitetussa tangossa aiheuttaa noin 3-kertaisen jännitystilan nimelliseen jännitykseen verrattuna.

Kumilaakeri on huonosta estetiikastaa huolimatta teknillisesti monessa suhteessa oivallinen kapistus, myös tärinän sukuisten ilmiöiden aiheuttamaan väsymistä vastaan. 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #91 : Marraskuu 04, 2014, 10:32:16 ap »
Lainaus
Pyöreä reikä tasaisesti vetokuormitetussa tangossa aiheuttaa noin 3-kertaisen jännitystilan nimelliseen jännitykseen verrattuna.

Vetokuormitetussa kaikki mikä pienentää pinta-alaa pienentää kuormituskestävyyttä. Tässä kyseisessä esimerkissä ei kuitenkaan ole kysymys siitä.

Reikä materiaalissa ei yleensä heikennä sitä merkittävästi. Muutoin lentokoneetkin olis tehty umpimateriaalista. Toki vaatii rakenneasioiden ymmärtämistä. Reikä oikein sijoitettuna päin vastoin voi estää kuormituksen vaikutuksen kyseiseen kohtaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #92 : Marraskuu 04, 2014, 10:39:05 ap »
Huono verrata lentokoneen rakennetta näihin, kun keskustelu on lähinnä keskittynyt valuosien kestävyyteen. Joo, kyllä lentokoneessakin valukokkareita on, mutta rungot tehdään pääsääntöisesti levystä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #93 : Marraskuu 04, 2014, 13:54:42 ip »
Samat fysiikan lait koskevat niin ilmailua kuin moottoripyöriä. Mitään eroa ei siinä ole. Vasta nyt on alettu tuoda havaittavissa määrin lentokoneteknisiä ratkaisuja moottoripyöriin. Tosin samalla yksinkertaistaen kuten esimerkiksi Formula ykkösissä on tehty.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #94 : Marraskuu 04, 2014, 14:38:18 ip »
Koskee koskee, mutta lentokoneen rakenteessa käytetty levyalumiini ja mopon rakenneosien valualumiini käyttäytyvät aika lailla eri tavalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #95 : Marraskuu 04, 2014, 15:05:02 ip »
Kannattaisi käyttää, kun parantelee osia, valssattua levyalumiiniä jota jotkut tahot virheellisesti "billet"-nimellä kutsuvat. Itse asiassa kaupassa on kaikenlaista alumiinia kaupan eli kannattaa valita riittävän seostettua tai käyttää keinovanhennusta.
Alumiinitietoa: http://www.ruukki.fi/Teras/Ruostumaton-teras-ja-alumiini/Vertailutaulukot-alumiineille
Yleistietoa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Alumiini

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #96 : Marraskuu 04, 2014, 15:26:28 ip »
Palutetaanpa vanhat lujuusopin faktat mieleen (huippu lujuusanalyytikot ovat olleet usein ilmailuteollisuuden palveluksessa, esim. prof. Ylinen).

Jännityksen alaiseen elastiseen aineeseen tehty reikä aiheuttaa jännityshuipun, jonka maksimiarvo on reijän reunalla pokittain pääjännitykseen nähden ja se on suuruudeltaan suuruusluokkaa 3 x nimellisjännitys, joka nimellisjännitys lasketaan nettopoikkileikkauksesta, siis reijän pinta-alaosuus vähennettynä.

Se, että lentokoneiden kantavissa rakenteissa on paljon kevennysreikiä palkkimaisten osien uumalevyissä ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö jännityshuippua olisi reijän reunalla olemassa, vaan sitä, että huippu ei ole rakenteen kannalta kriitillinen ja myös sitä, että pyöreä tai ellipsi reikä on muodoltaan varsin edullinen jännityshuippujen voimakkuuden kannalta. Kantavassa rakenteessa on aina suunnittelukriteereinä sekä jäykkyys että lujuus, jolloin on ilmeistä että monien yksityiskohtien muotoilua dominoi jäykkyysvaatimus eikä lujuus. Ilmailussakin on tapahtunut vakavia onnettomuuksia koneille, joissa väsymismurtuma on voinut kasvaa näkymättömissä niin suureksi, että ehyt kannas on pettänyt normaali lentotilanteessa. Säännöllinen tarkastus on ihan paikallaan myös moottoripyörän kantavien rakenteiden kohdalla, veikkaan, että tässä ketjussa esitetyn kahden tapauksen murtumat olisi voinut havaita ajoissa ennakkoon jos pyörän käyttäjä olisi tiennyt tarkkailla noiden komponenttien vointia tarkasti ja säännöllisesti.  

Kyllä ilma-alusten ja moottoripyörien suunnittelufilosfiassa on yhteisiä piirteitä paljonkin, mutta ilmailuteollisuudessa suhtaudutaan hitsaamiseen varovaisemmin kuin maakulkuneuvoissa. Nykyään niin tavalliset hitsatut alumiinipalkkirungot ovat kevyitä ja jäykkiä, mutta minua epäilyttää niiden väsymiskestävyys siinä määrin, etten itse toistaiseksi investoi sellaisiin.  


 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #97 : Marraskuu 04, 2014, 17:12:59 ip »
Triumph toi aikoinaan ja taisi olla myös Mondial sekä MZ jotka rungoissaan alumiiniosien hitsauksen sijasta käyttivät liimaa ja niittejä. Tyhmät asiakkaat eivät vain ostaneet. MZ tapauksessa ei ollut edes hinnasta kiinni mutta vähäksi jäi Skorpion-mallin myynti.
Noissa alumiinirungoissa joissa hitsisaumoja on käytetty lienee käytössä myös erinäisiä keinovanhennusprosesseja jolla sauman seudun sisäiset hitasuksen aikana syntyneet kuormitukset ja sekä liitoksen materiaalin homogeenisuus varmennetaan. Kovin seostettuja eivät materiaalit voi olla alurungossa jos ulkoilmassa hitsataan. Kaasusuojauksella ja sopivasti lämmitettyinä melko korkeaseosteiseenkin alumiiniin saa sauman tarttumaan. Linnavuoren lentokonemoottoritehtaalla oli hitsari joka sanoi saavansa hitsaamalla Fazerin suklaapakkauksen folion ja Itämeren silakan kiinni toisiinsa. Viittasi ilmeisesti silloisiin raskasmetallipäästöihin....
Lentokoneissa käytetään melko paljon hitsausta mutta aina enemmän ollaan menossa liimauksen suuntaan.

Mitään en tiedä lujuuslaskennasta eikä edes isommin kiinnosta mutta alumiinista on tullut tehtyä monennnäköistä osaa jotka sitten insinöörit ovat lentokoneen osaksi piirtäneet. Nykyään vain noita trikejä ja niiden osia. Eikä tarvi miettiä lujuuksia kun laittaa ainetta riittävästi.

Reikää rakenteessa käytetään myös osan keston lisäämiseen. Joissain Guzzeissakin on osia joissa on reikiä vain sen vuoksi.

Valualumiinia käytetään yksinomaan sen vuoksi että se on halpaa ja siitä saa nopeasti monimutkaisiakin osia. Valutekniikka on kehittynyt aika paljon siitä kun hiekkavalulla Guzzin lohkoja valettiin. Sivumennen sanoen valetaan edelleenkin....

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #98 : Marraskuu 05, 2014, 11:23:42 ap »
Olen nähnyt yliopistolla tehdyn lyhyen tutkielman moottoripyörän alumiinirungon korjaushitsaamiseen liittyen. Siinä tapauksessa japskin runko oli tehty lujasta 7000- sarjan alumiinista, jolla oli sellainen ominaisuus, että hitsin lämpövyöhyke erkautuslujittui ajan kanssa hitsin lämpövaikutksen seurauksena. Ellen ihan väärin muista, niin ei kuitenkaan alkuperäiseen lujuuteen saakka, mutta hitsivyöhykkeiden pehmeneminen kuitenkin kompensoitui selvästi. Valetut alumiinit taitavat olla valtaosaltaan Si-seoksia. Siinä on sellainen niksi, että sopivalla piipitoisuudella sula jähmettyy ilman suotaumia tai kutistumisrepeämiä, joten ainakin hiekkaan valussa se toimii muita seoksia paremmin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #99 : Marraskuu 05, 2014, 13:56:33 ip »
Teräsputkirunkoja saa maassamme muokata ja liittää kukin halujensa mukaan. Alumiinirunkoja ei. Tosin laki sanoo että voi jos toimenpiteeseen on saatu lupa valmistajalta ja noudatetaan valmistajan ohjeita.

Käytännössä runkomuutoksia ja -korjauksia tehdään laillisesti vain teräsputkirunkoisiin pyöriin. Komposiittirunkoisista eikä niitatuista/liimatuista monokokkirungoista ei laki puhu mitään.

Tutkimuksia mp-runkojen korjaamisesta on teettänyt MMAF/Smoto. Luonnollisesti ensimmäisenä kyseeseen tulivat teräsrakenteiset rungot helpomman todennettavuutensa ja yleisyytensä vuoksi. Seuraavana olisivat alumiinirungot mutta tuo laissa oleva ilmaisu "lupa valmistajalta ja noudatetaan valmistajan ohjeita" ei anna siihen mahdollisuutta ennen kuin pykälä poistetaan laista. Liitostekniikka on hallussa ja siihen liittyvä lujuuslaskenta on mahdollista mutta virkamies ei anna lupaa tähän. Tosin alumiinisen omavalmisterungon käyttö on sallittua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #100 : Marraskuu 05, 2014, 14:28:06 ip »
Sama on tuon takahaarukan jatkamisessa/muokkaamisessa. Alumiinista (hitsattua versiota) ei luvallisesti juurikaan saa kilpiin, teräksisen kyllä. Tulee yhä yllätyksenä monelle rakentajalle, että haarukka on rungon osa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #101 : Marraskuu 05, 2014, 14:40:27 ip »
Vastaavasti etuhaarukan ylä- ja alakolmioista ei kukaan ole kiinnostunut. Niitä saa tehdä ja sentaa itse eikä edes tarvitse muutoskatsastaa. Useimmiten myös ohjausgeometria ja akseliväli muuttuu mutta niitäkään ei juuri katsasteta jos eroa ei helposti silmällä huomaa. Katsastuksessakin kiinnitetään huomiota vain akseliväliin. Ei ohjauskulmiin tai kolmioihin.

Laki tekee erikoiseksi sen että et voi pyörääsi välttämättä vaihtaa tehokkaamman osia mutta painavamman pyörän osia voit.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #102 : Marraskuu 05, 2014, 15:25:54 ip »
Juu, ja jarrujenkin parantaminen on lähes rangaistava teko. Siis turvallisuuden lisääminen. Sen toki saa tehdä ja katsastaa, mutta silti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #103 : Marraskuu 05, 2014, 16:50:11 ip »
Laittomuutta tein S.Trikeprojektissa: painonsäästön vuoksi (Pyörän kokonaismassa ei saa kasvaa muutoksen vuoksi sanoo laki.) poistin toisen etulevyn. Olisi saanut poistaa molemmatkin. Trikessä kun riittää että on kaksi jarrua. Kunhan ne ovat takapyörissä. Laittomasti laitoin silti toisenkin etulevyn paikoilleen: eihän se kevyt triken perän paino ja takapyörien jarru mitään pysäytä. Nyt pysähtyy nopeasti ja hallitusti kahdella etu- sekä takalevyllä.
Se yksi ja sama kahvasylinteri kun riittää sekä yhdelle että kahdelle jarrulle edessä. Haaroitus vain letkuihin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #104 : Syyskuu 25, 2017, 22:23:00 ip »
Tämä useammallakin Guzzipalstalla esiintynyt kysymys (mihin ei ole vastaussa tunnetussa dokumentaatiossa): milloin ja missä kohtaa runkoa mittamuutos V11 -malleissa tehtiin? => Nimimerkki Scud selvitti asian mittaamalla omat pyöränsä (http://www.v11lemans.com/forums/index.php?showtopic=20120&page=1): Takaiskunvaimentajan kiinnityskorvakkeesta ohjausakselin keskipisteeseen:

Punainen runko (”KR” -runkonumerossa) 59 cm / musta runko (”KS” tai ”KT” -runkonumerossa) 61 cm.

Kuva näyttää myös, että rungon yläpäässä oleva moottorin hengitysjärjestelmän ulostulotulppa on samalla kohtaa molemmissa, n. 53 cm. Pituusero on siis tuon hengitystulpan ja ohjausakselin välillä. V11 teknisissä tiedoissa kerrotaan että lyhemmän akseliväli on 1471 mm ja pidemmän 1490 mm, ohjauskulma 25 astetta. Antaa 19 mm eroa.  Mittaus kertoo 2 cm => MOT.

Rungoissa on eroja: kirjoittaja kertoo, että musta runko tuntuu vankemmalta, enemmän poikittaistukia, takaosassa ylhäällä eroja (muoviosien kiinnitys yms.), takaiskarin säiliön kiinnitys, vaihteiston lisäkiinnitys (käytössä -99 alussa) yms. (tämän tarinan ykkössivulla joitakin kuvia)

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 26, 2017, 12:55:45 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.