Kirjoittaja Aihe: Mp-katsastuspakko vireillä  (Luettu 47367 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Mp-katsastuspakko vireillä
« : Maaliskuu 25, 2013, 10:01:16 ap »
Koska edellinen esitys mp-katsastuspakosta meni ns persiilleen on EU:n päättävät elimet lähteneet uudestaan, ja pikavauhdilla, esittämään katsastuspakkoa moottoripyörille. Tällä kertaa ei näköjään tehdä sellaista "virhettä" että asiasta kysyttäisiin itse asianomistajilta eli motoristeilta. Asiaa koitetaan tiettävästi saada läpi siten että kansallinen päätäntävalta ei pääse sekoittamaan "hyvää asiaa". Sitä kutsutaan kansallisten lakien harmonisoimiseksi.

Linkki aiheeseen.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1958.msg9770#msg9770

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #1 : Maaliskuu 25, 2013, 10:41:25 ap »
Tekisi mieli sanoa paha sana  >:(
Siellä taas ajetaan meidän kaikkien eduksi yhteistä hyvää..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 25, 2013, 15:11:52 ip »
Tässä on jälleen edusvalvonnan paikka.
Meidän motoristien puolesta sitä ei tee kukaan muu kuin Smoto - Fema.
Parastahan tässä on se, että ko. yhdistysakseli on ihan oikeasti motoristien asialla, ei vasemmalla kädellä ja muiden hommien ohella.

Älyttömintä on tietenkin se, että hommassa ovat siipeilemässä vapaamatkustajina he, jotka ovat eronneet Smotosta.
Ja ihan vain siksi, että katsoivat jäsenmaksun olevan liian suuren. No, onhan se melkein tupakkiaskin verran vuodessa per nenä...

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 25, 2013, 19:20:51 ip »
Älyttömintä on tietenkin se, että hommassa ovat siipeilemässä vapaamatkustajina he, jotka ovat eronneet Smotosta.
Ja ihan vain siksi, että katsoivat jäsenmaksun olevan liian suuren. No, onhan se melkein tupakkiaskin verran vuodessa per nenä...


Ihan vaan henkilökohtaisena mielipiteenä sanon, että tämä "vapaamatkustajista" puhuminen on sen verran huonoa markkinointityötä, että sitä ei kannata käyttää, jos tavoitteena on uusien jäsenien hankinta tai Smotosta eronneiden takaisin saaminen. Mielipide-eroja kun ei tämmöisellä puheella tasoiteta.

Taksiliitto yrittää käyttää ihan samaa "markkinointi"-menetelmää ja voin sanoa, että se ei toimi.

Jäsenmaksun hinta ei läheskään aina ole se syy, miksi jäseneksi ei liitytä...

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #4 : Maaliskuu 25, 2013, 21:15:30 ip »
Tietenkin voidaan puhua vaikkapa sitten ulkojäsenistä tai ihan pihalla olevista... Mutta ei se itse asiaa muuta;
Edunvalvontaa tekee näissä moottoripyöräasioissa ymmärtääkseni vain ja ainoastaan Smoto. Smoto toimii jäsenmaksuilla.
Kuitenkin kaikki Smoton aikaansaannokset - vaikkapa nyt katsastusasiassa - tulee ihan kaikkien motoristien
hyväksi. Siis heidänkin, jotka erosivat "kohtuuttomien" jäsenmaksujen vuoksi. Ja jäsenmaksu per nenä on edelleenkin
alle tuo tupakkiaskin hinnan.
Edunvalvonta on sikäli erikoista toimintaa, että suuren osan asiasta muodostaa joukkovoima. Eli mitä enemmän on ääntä / jäseniä,
sen suurempi painoarvo. Jos / kun Smoton jäsenmäärä putoaa kovin pieneksi, niin sitten ei enää ole painoarvoa.
Tästä seuraa tietenkin se, että motoristien ääni ei kuulu, jolloin asetukset tulevat olemaan mitä merkillisempiä,
Heillekin, jotka nyt ovat erossa Smotosta, kun ei ole varaa maksaa sitä paria-kolmea euroa...

Ja kaikki motoristeja koskevat asiat koskevat kaikkia motoristeja, myös heitä, jotka eivät katso edunvalvontaa tarpeelliseksi.
Varsinkin kun tuo edunvalvonta maksaa - jopa muutaman euron vuodessa...
Vai kuvitteleeko joku, että "...mun ei tarvi katsastukseen mennä, kun en kuulu Smotoon..."

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #5 : Maaliskuu 25, 2013, 22:13:14 ip »
Tietenkin voidaan puhua vaikkapa sitten ulkojäsenistä tai ihan pihalla olevista... Mutta ei se itse asiaa muuta;
Edunvalvontaa tekee näissä moottoripyöräasioissa ymmärtääkseni vain ja ainoastaan Smoto. Smoto toimii jäsenmaksuilla.
Kuitenkin kaikki Smoton aikaansaannokset - vaikkapa nyt katsastusasiassa - tulee ihan kaikkien motoristien
hyväksi. Siis heidänkin, jotka erosivat "kohtuuttomien" jäsenmaksujen vuoksi. Ja jäsenmaksu per nenä on edelleenkin
alle tuo tupakkiaskin hinnan.

Ihan samaa perustelua Taksiliittokin käyttää ja sen on ihan yhtä huono kun tässäkin tapauksessa.

Taksiliikenteen harjoittaminen samoin kuten moottoripyörälläkään ajo kun ei perustu minkään yhdistyksen jäsenyyteen vaan sellaiseen viranomaisen myöntämään lupaan.

Täytyy myös ajatella sitä, että jäseneksi kuulumattomuus johtua siitä, että ei ole samaa mieltä edunvalvonnan yleisestä linjasta.

Kilpailuahan alalla ei taida olla?

Jonkin mielestä tuo Taksiliitto esimerkki voi olla ontuva, mutta minun mielestäni siinä on kysymys hyvin samanlaisesta asiasta.

Käsittääkseni nämä Smotosta eronneet kerhot lähtivät sen vuoksi, että he katsoivat että he eivät saaneet järjestössä mielestään riittävästi äänivaltaa, kun se ei Smotossa jakautunut suoraan kerhon jäsenmäärien suhteessa?

Jos haluaa lisää jäseniä Smotoon, niin kannattaa keskittyä vähän positiivisempaan markkinointitapaan. Tuo systeemi kun nyt ei vaan toimi.

Eri mieltä pitää saada olla, mutta rakentavassa hengessä...


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #6 : Maaliskuu 28, 2013, 18:50:38 ip »
Tässä tuolta "moottorinohjaus" -ketjusta tarkistuslistaa Saksasta, "huomioi ennen katsastukseen tulemista".  Että voi kuivaharjoitella ennen tulevaa vuosikatsastusta...

Tarkista ennen katsastusta että:

Rekisteriotteen I osa ja muut tarvittavat asiakirjat kuten esim. todistus renkaiden soveltuvuudesta kyseiselle moottoripyörälle ovat mukana, toimivatko ohjaustangon lukko ja nopeusmittari, onko rekisterikilpi hyvin näkyvillä, ovatko jarruvalokytkimet oikein säädetty, ovatko kaikki sähköjohtimet asianmukaisesti nipussa ja vaurioitumattomia, onko ajoneuvon dokumentaatiossa edellytettyt sytytystulpat ja tulppien hatut käytössä, liikkuuko ohjaus kevyesti ja haitattomasti koko matkan, onko ohjaustanko vaurioitumaton ja kunnolla kiinnitetty, tangon tupet kunnolla kiinni, onko jarruneste kunnossa ja onko sitä riittävästi, jarrut ilmattu ja helposti toimivat, onko jarrujen käyttövivuilla liikkumavaraa vielä kiinniottokohdan jälkeen, vanteet kunnossa ja hyvin kiinni, onko ketjusuoja paikoillaan, ovatko jousituselementit tiiviit, onko jalan ajoasento varmistettu, onko tankki hyvin kiinni, ovatko polttoaineletkut hyvin johdettu ja tiiviit, ovatko moottori ja vaihteisto tiiviit, suojakopat ja  tuulisuoja vaurioitumattomia ja reunat suojilla varustettu, pakoputkisto tiivis ja hyvin kiinni, äänitaso ei merkittävästi liian korkea jne.

CO -arvoista sen verran että niiden kanssa tuntuvat monet tuskailevan. Ne mitataan aina (tyhjäkäynnillä).
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2013, 21:00:31 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #7 : Maaliskuu 28, 2013, 20:45:43 ip »
Lainaus
CO -arvoista sen verran että niiden kanssa tuntuvat monet tuskailevan. Ne mitataan aina (tyhjäkäynnillä).

Ruiskuvehkeiden ja hyvin säädettyjen kaasareiden ja sytkän osalta on helppo hoitaa ehyen pyörän päästöt tyhjäkäynnillä niin että käryä tulee vain sallituissa rajoissa. Kyseinen testi karsii väljäksi käyneitä ja viallisia moottoreita ja tietenkin väärin säädettyjä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #8 : Maaliskuu 29, 2013, 21:19:42 ip »
Testataanko jossain maassa päästöjä katsastuksessa? Siis pyöristä. Jotenkin sellainen olo että Suomea yritetään tässäkin testieläimeksi..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #9 : Maaliskuu 29, 2013, 21:50:16 ip »
Vanha viisaus on kun pykäliä sorvataan: Kuka hyötyy?
Trafi, Suomen valtio, motoristi, Liikenneturva, Smoto, MMAF vai ilmasto?
Etteihän vain olisi ylikansalliset katsastuslaitokset jotka himoavat lisää laskutettavaa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #10 : Maaliskuu 30, 2013, 00:28:11 ap »
Lainaus
Testataanko jossain maassa päästöjä katsastuksessa

Saksassa katsastus kahden vuoden välein, johon kuuluu myös "AU" (Abgas Untersuchung) eli pakokaasumittaus. Raja-arvot on alitettava (CO) tai "leimaa" ei tule. Katittomilla max. 4,5%.  Guzzin mukaan pitäisi olla esim. tällaista (Workshop Manual, V11): Ei kat => 1050 r/min, 80°C, CO 3-3,5%. Kat => 1100 ± 50 r/min, 70-80°C, CO 0,7-1,2 %.

Esimerkki paikallisesta keskustelusta: "Eilen olin Rosso Corsani kanssa katsastuksessa enkä saanut leimaa. Vaikka synkronisointi oli tehty juuri, mittasi katsastusinsinööri 7,5% CO, joka oli hitusen liian korkea...".

Olen siinä käsityksessä että päästöt ja melu ovat "ne" asiat jotka ovat tapetilla kun ollaan sielläpäin katsastuksessa.

Edit 30.03: Katsoin vanhaa omissa papereissa olevaa saksalaista katsastuslappua vuodelta 2008, siinä oli pakokaasumittaus ja todettiin että moottorin lämpötilalla 62C oli CO -pitoisuus 1,3 tilavuus % kun suurin sallittu on 4,5 %. Kävikö siis laihalla kun tehtana suositus katittomalle on min 3%...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2013, 15:27:58 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #11 : Maaliskuu 30, 2013, 08:45:07 ap »
Ilmaston paranemisella tai ilman laadulla ratsastaminen on suht typerää, kun Suomea asetellaan mittakaavaan; työkaveri oli juuri Kiinassa työreissulla. Täällä kun ilmanlaatu ylittää arvona 70 (olisko hiukkasarvo ppm?) painetaan punaista nappia, kun on niin heikko ilma. Kaverin reissun aikana ei ko arvo alittanut missään vaiheessa 600:a.. Eli on ihan sama mitä putkistamme putkahtaa, niin ympäristö ei sillä juuri pahene tai parane, ne on muut joilla on oikeasti merkitystä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #12 : Maaliskuu 30, 2013, 10:06:32 ap »
Ruotsissa ei ainakaan mitata melu eikä pakokaasupäästöjä, oikeastaan rehellisesti sanottu kassan kautta sisään ja toisesta ovesta ulos.
Pyörän paperit ja runkonro. että täsmää, valot sekä muut hallintalaitteet jarrut sekä jousitus todetaan pienellä koeajo lenkillä siinä se koko katsastus on.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #13 : Maaliskuu 30, 2013, 10:11:26 ap »
Vanha viisaus on kun pykäliä sorvataan: Kuka hyötyy?
Trafi, Suomen valtio, motoristi, Liikenneturva, Smoto, MMAF vai ilmasto?
Etteihän vain olisi ylikansalliset katsastuslaitokset jotka himoavat lisää laskutettavaa.

Englantilaisten arvion mukaan kyseessä olisi noin 80 miljardin euron tulonsiirto motoristeilta katsastusfirmoille.  ;D

Ja englantilaiset vastustavat henkeen & vereen vaikka heillä jo on katsastuspakko.  ???
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #14 : Maaliskuu 30, 2013, 12:46:45 ip »
Vahvat eurooppalaiset moottoripyörävalmistajat eivät ole nykyisin juuri ottaneet kantaa katsastusasiaan. Sehän ei ole heiltä pois. Sen verran kuitenkin sanoneet että tähän yhteyteen olisi hyvä lisätä määräys jossa katsastuksessa hyväksyttäisiin vain merkkikohtaiset alkuperäiset varaosat ja tarvikkeet jos pyörään on tehty muutoksia tai korjauksia.

Se taasen on ristiriidassa osan varuste- ja tarvikevalmistajien (merkeistä riippumattomien) bisnesideologiaa. Valitettavasti heillä ei ole kunnollista lobbauselintä Brysselissä. Tästä taas syntyy ristiristaa kun motoristien edunvalvonnan pitää pitää huolta myös tämänkaltaisten kaupallisten toimijoiden eduista samalla kun omistakin, osin yhtenevistä, eduista.

Syntyy siis vastakkainasettelu jossa motoristijärjestöt vastustavat moottoripyörävalmistajien etuja saadakseen jostain hyväksyttyjä, edullisempia, varaosia ja tarvikkeita moottoripyörien ylläpitoon.