Kirjoittaja Aihe: Mp-katsastuspakko vireillä  (Luettu 47361 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #15 : Maaliskuu 30, 2013, 14:04:29 ip »
Jos tuo katsastus jossain muodossa tulee, niin vähän asiaa loiventaisi, jos senkin rahan saisi maksaa jollekin moottoripyöräilyn etuja valvovalle järjestölle. Ei mikään estä perustamasta pelkkien moottoripyörien katsastukseen ja muuhunkin testaukseen, neuvontaan ja koulutukseen keskittynyttä liikelaitosta, vaikka olisikin järjestö. Koulutus, vehkeet ja luvat vaan kuntoon. Olisi siinä kilpailukykyinen laitos ja paljon asiakkaita ja järjestöllä tulonlähdettä. Kausiluontoisuus kyllä on pieni haaste...
Sentire la forza!
Terv: Timo

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #16 : Maaliskuu 30, 2013, 14:17:24 ip »
Lainaus
katsastuksessa hyväksyttäisiin vain merkkikohtaiset alkuperäiset varaosat

Ikävää kun tuloja pyritään maksimoimaan tällaisilla "epärehellisillä" keinoilla. Toki valmistajat ostavat sitten nämä merkkikohtaiset varaosat samoilta alihankkijoilta, jotka kauppaavat osan tuotteistaan nyt jälkiasennussarjoina yms. loppukäyttäjälle. Eikös tähän suuntaan ole jo otettu Suomessakin merkittäviä askeleita pakoputkiston osalta varsinkin jos puhutaan tyyppihyväksytyistä pyöristä joissa on katit?  Esim. MO 4/2013 -lehti (perinteisesti "Guzzimyönteinen") kehuu uuden R1200GS:n kuplille (kuten myös Cali 1400 Customin) koeajossaan ja ottaa kuvalla ja kuvatekstillä esille: "liiketoimintaa haittaava Akrapovic & Co kannalta: elektronisesti ohjattu pakokaasuläppä". Ymmärrän tuon niin, että "valmista tehoputkea" ei voi ostaa tarvikkeena.

Ja vielä vaan lujemmin käsiraudat kiinni, ja sitten viatonta harrastajaa vedetään kun pässiä narussa. Joko tulet perässä, tai itket ja tulet perässä:

Katsastusmaa Saksassa on myös paljon tuskaa siitä, että katsastuksessa tosiaankin ymmärtääkseni tarkistetaan, että alla on renkaat, jotka on erikseen mainittu rekisteriotteessa kyseiselle pyörälle sallituiksi. Tai, joihin kuljettajalla on mukanaan dokumentti, jonka mukaan kyseistä rengasta saa käyttää kyseisessä moottoripyörässä. Onnettomuus- tms. tapauksessa, jossa on oikeudellisia vastuita, katsotaan oliko moottoripyörä asetusten mukainen ja liikennekelpoinen. Jos oli väärät renkaat alla, on piru merrassa.

„Jotta voitaisiin määritellä, onko joku tietty rengastyyppi kaikissa ajotilanteissa ja nopeusalueilla sopiva tietylle moottoripyörämallille, ovat laajamittaiset testit ammattikuljettajien avulla välttämättömiä.  Vasta kun ajetuissa testeissä on saatu hyvät tulokset, valmistetaan dokumentti siitä että tiettyä rengasta saadaan käyttää tietyssä moottoripyörässä - - mikäli kuitenkin tarpeelliset ajo-ominaisuudet saavutetaan vain tieyillä renkailla, ja ne on merkitty tyypihyväksyntään ovat nämä rajoitukset loppukäyttäjää sitovia."

PS.
Asia vaikutaa siellälkin epäselvältä ja aiheuttaa keskustelua ja yllättävän moni siellä kuitenkin toteaa foorumilla että "minä ajan millä haluan". Kohtelu näyttää riippuvan katsastajasta. Toinen vaatii tuon "sopivuustodistuksen" ja toiselle riittää että kokomerkinnät täsmäävät rekisteriotteen kanssa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2013, 15:26:25 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #17 : Maaliskuu 30, 2013, 15:10:57 ip »
Tuo ideologia, alkuperäiset varaosat jne, on aivan älytön. Eihän autoiltakaan vaadita moista. Saa käyttää mieleisiään vanteita, pakoputkia, renkaita yms.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #18 : Maaliskuu 30, 2013, 16:07:29 ip »
Vahvat eurooppalaiset moottoripyörävalmistajat eivät ole nykyisin juuri ottaneet kantaa katsastusasiaan. Sehän ei ole heiltä pois. Sen verran kuitenkin sanoneet että tähän yhteyteen olisi hyvä lisätä määräys jossa katsastuksessa hyväksyttäisiin vain merkkikohtaiset alkuperäiset varaosat ja tarvikkeet jos pyörään on tehty muutoksia tai korjauksia.
<snip>

Hyvä lisätä?  ???
Käsittääkseni tästä ei ole kysymys, mutta osien tulee olla tyyppihyväksyttyjä. Saksan malli, ilmeisesti - ja Saksassa monenmoinen rakentelu on sallittua.

Toisaalta typpihyväksyntä varmaan olisi voimassa koko EU-alueella, joten kaikenlaisia osia olisi jatkossakin saatavissa, mutta pikkufirmat putoaisivat pois pelistä.
Kolmanneksi, esim. aina niin suosituista tehoputkista (siis pako-) voisi todeta, että esim. Motorrad Magazin MO niitä testailee ja vain harvat niistä lisäävät tehoa, parhaat eivät vähennä kovin paljoa.  ;D
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #19 : Maaliskuu 30, 2013, 17:38:43 ip »
Lainaus
Jos tuo katsastus jossain muodossa tulee, niin vähän asiaa loiventaisi, jos senkin rahan saisi maksaa jollekin moottoripyöräilyn etuja valvovalle järjestölle. Ei mikään estä perustamasta pelkkien moottoripyörien katsastukseen ja muuhunkin testaukseen, neuvontaan ja koulutukseen keskittynyttä liikelaitosta, vaikka olisikin järjestö. Koulutus, vehkeet ja luvat vaan kuntoon. Olisi siinä kilpailukykyinen laitos ja paljon asiakkaita ja järjestöllä tulonlähdettä. Kausiluontoisuus kyllä on pieni haaste...

Tästä on jo olemassa jonkinlainen aloitus: MMAF tekee hyväksytyn tarkastuslaitoksen lisenssillä mm moottoripyörien hallinta- nopeusmittari- ja jarrutustestejä.
Näiden, hyväksyttyjen, testitulosten arvo on myös siinä että muu viranomainen ei voi kyseenalaistaa testiä jälkikäteen. Testaus vain on hemmetin arvokasta ja Trafin perimät lisenssimaksut muodostavat noin 70% koko lystin hinnasta. Jos toiminta olisikin täysipäiväistä voi hinta olla aivan toinen. Nyt sitä suoritetaan ns oman toimen ohella ja vain harvoissa paikoissa.

Itse olen ollut mukana jarrutestauttamassa valmistamaani moottoripyörää: http://www.motomatti.fi/2012/06/california-trike-jarrutesti-2-yritys.html

Hintaa tuli hiukan reilu 500 euroa ja matkat testauspaikalle Nurmijärvelle ja takaisin. Nopeusmittaritesti olisi maksanut saman kuten myös käsittelytesti. Niitä ei kuitenkaan tarvittu koska A-katsastuksen katsuri vaati vain virallisen jarrutestin.
Homma oli leppoisaa ja testaajat ennestään tuttuja moottoripyöräaktiiveja.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #20 : Huhtikuu 27, 2013, 19:06:50 ip »
Uutta tietoa katsastuspakkodirektiivin etenemisestä EU:n hallinnossa. FEMA tiedottaa: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1984.msg9860#msg9860

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #21 : Huhtikuu 28, 2013, 08:46:11 ap »
Itse muuten siirryin tulevaisuutta varten e-hyväksyttyyn pakoputkeen. Tosin ei taida ko. ränni olla Guzziin hyväksytty. Mitenköhän tuommoisen kanssa muuten menee, kun piipussa on e ja se on tarkoitettu johonkin muuhun mopoon?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #22 : Huhtikuu 28, 2013, 13:18:45 ip »
Jos ajelet sen putken kanssa yleisellä tiellä niin huonoin skenaario on että konstat ottaa kilven talteen, laittavat sakon, määräävät katsastukseen ja sinä maksat kulut. Riippuu kovasti vuosimallista millaisia seurauksia seuraa. Jossain MMAF:n sivuilla siitä on olemassa taulukko milloin on alettu mitäkin vaatimaan mutta vuosiluku 1991 on monessa asiassa käännekohta. Sitä ennen rekisteröidyt pelit ovat melko kevyen lainsäädännön piirissä, sen jälkeen alkaa pykälät kiristymään liki vuosittain.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #23 : Huhtikuu 28, 2013, 16:13:04 ip »
Jatkan siis valitsemallani tiellä ja ajan tyytyväisenä e-hyväksytyllä rännillä. Kun ajaa siististi ja putkesta kuuluu järkevää säveltä, en hetkeäkään usko että sanktioita saisi. Veikkaan että saisi muutoskatsastettuakin tuolle putkelle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #24 : Huhtikuu 28, 2013, 19:12:07 ip »
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?board=4.0

Tuon palstan alkuosassa on ohjeita ja ohjeiden "suomennoksia" moottoripyörän muuttamisesta.

Vaikka lain nimi on "kopterilaki" niin se pätee yhtä lailla kyykkyihin kuin matkapyöriinkin tehtyihin muutoksiin. Tällä keskustelupalstalla on sellainen etu että ne samat henkilöt jotka ovat lait ja asetukset kirjoittaneet selittävät myös sen sisältöä ja antavat lakipykälille niiden "hengen".

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #25 : Toukokuu 30, 2013, 21:03:40 ip »
Virallista tiedotusta EU:n toimesta mp-katsastuspakosta:


EU:n virallinen tiedote:

 

Moottoripyöriä ei pidä pakkokatsastuttaa

Euroopan parlamentin liikennevaliokunta on päättänyt äänin 21–19, että moottoripyörien katsastusta ei

pidä tehdä EU:ssa pakolliseksi. Päätöstä edelsi pitkät neuvottelut, joiden seurauksena valiokunta jakautui

poliittisesti kahtia.

 

- Niukin mahdollinen äänestystulos oli suuri helpotus ja puolueettoman järjen voitto, kommentoi tulosta

liikennevaliokunnan jäsen Petri Sarvamaa (kok.).

 

Sarvamaan mukaan erityisesti katsastustoiminta oli vaikuttanut alkuperäiseen lakiehdotukseen

vääristyneillä tilastoilla, joissa moottoripyörien onnettomuuksista huomattavasti todellista suurempi osa

näytti johtuneen teknisestä viasta.

 

- Moottoripyörien onnettomuudet johtuvat äärimmäisen harvoin teknisestä viasta. Niiden sijaan huomiota

pitää kiinnittää asenteisiin ja ajokulttuuriin, linjaa Sarvamaa.

 

EU:n komissio olisi halunnut muuttaa katsastukset pakollisiksi koko EU:n alueella jo vuonna 2015 ja

valiokunnassa sosialistit ja vihreät vuoden 2016 alusta. Keskustaoikeistolaisen EPP-ryhmän niukasti

voittanut kanta edellyttää komissiota tekemään kolmen vuoden kuluessa selvityksen, jossa vertaillaan

moottoripyörien turvallisuutta niihin maihin, joissa niiden katsastus on pakollinen.

 

Sarvamaa on tyytyväinen myös siihen, että valiokunta kaatoi esittelijän vaatimuksen ajoneuvojen

rekisteriotteiden maksimikoon säätämisestä. EPP:n pääneuvottelijana toiminut Sarvamaa piti vaatimusta

kohtuuttomana, koska se olisi pakottanut kaikki jäsenvaltiot, kahta lukuun ottamatta, muuttamaan

käytössä olevan rekisteriotteen kokoa.

 

Lakipaketti pyritään saamaan parlamentin äänestettäväksi heinäkuun täysistunnossa.

 

Lisätietoja:

MEP Petri Sarvama

***

 

Tämän tiedotteen SMOTOn puolesta lähetti

Eeva Liesilinna

tiedottaja

 

”SMOTOn MP-arvat 2013 ovat nyt myynnissä. Varmista oma osallistumisesi arvontaan tai yllätä ystäväsi ostamalla

hänelle lahja-arpa! Arpoja on myynnissä moottoripyörätapahtumissa ja SMOTOn Internet-sivuilla.”


Aiheesta keskustelua myös MMAF:n sivulla: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1999.0

Saapi nähdä mitä mitä EU:n parlamentti päättää esityksen valossa...


Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #26 : Toukokuu 30, 2013, 21:38:02 ip »
Tämähän tulee uudestaan agendalle muutaman kuukauden tai vuoden kuluttua. Viivytystaistelua...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #27 : Toukokuu 30, 2013, 21:54:54 ip »
On vaan jännä nähdä, millä argumenteilla seuraavaksi perustellaan katsastuksen tarpeellisuutta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #28 : Toukokuu 31, 2013, 11:02:24 ap »
No niitä uusia argumentteja odotellessa nautitaan (katsastus)vapaudesta ja ajellaan vaan :)
...josko keksivät, ettei muuten tule kaikki modatut pyörät muutoskatsastettua ellei ole vuosikatsastuksen pelkoa?

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #29 : Heinäkuu 02, 2013, 18:39:39 ip »
EU:n Parlamentti äänesti tänään pari päivää etuajassa ennen kesälomiaan moottoripyörien katsastuspakosta. Äänestyksen tulos oli tappio moottoripyöräilijöille. Parlamentin äänestyksen tulos oli niukka mutta kuitenkin katsastuspakon puolesta.
http://www.fema-online.eu/index.php?mact=News%2Ccntnt01%2Cdetail%2C0&cntnt01articleid=378&cntnt01returnid=15