Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Elecia  (Luettu 8684 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #15 : Helmikuu 17, 2013, 18:56:15 ip »
Hajakentän tekstiin viitaten:

Tuollainen isotehoinen napamoottori ei vaan ole kovin hyvä moottoripyörään. Tulee liikaa pyörivää ja jousittamatonta massaa. Ajettavuus maantienopeuksissa kärsii.

Niin... haihattelua ja haaveilua tämä tietenkin on. Kovin paljoa ei lisäänny se pyörivä massa, koska osa moottorin ja navan massasta on niille yhteistä akselia ja laakeria ym. ja jarrulevyt ja -puristimet jäävät pois, vain kevyt pysäköintijarru tai vastaava jää. Sähköjarru on paljon kitkajarrua tehokkaampi, eikä tee lämpöä. Jousittamaton massa saattaisi kasvaa hiukan, mutta kovin painava ei tuon tehoinen sähkömoottori ole nykyiselläänkään. Niillä on lisäksi kova kehitystahti menossa, uusia magneettimateriaaleja juuri tästä syystä.

Älkää nyt kovin vakavasti ottako tätä amatöörifilosofointia.  ;D  Siitä olen kuitenkin ihan varma, että sähkökäytön ja polttomoottorikäytön reunaehdot ovat kovin erilaiset. Katsokaa moottoripyörää. Sen rakenne on kovasti moottorikeskeinen, moottorin ehdoilla tehty, vaikkakin äärimmilleen kehittynyt, meidän silmissämme täydellinen kone. Ja katsokaa nykyaikaista isoa laivaa. Sen rakenne on tarkoituksenmukainen ja taloudellinen. Pääkone muodostaa voimalaitoksen ja potkurien sähkömoottorit ovat niiden navoissa. Sitä rakennetta ei ole tehty hivelemään merimiehen silmää vaan omistajan rahapussia. Ei ole hyvä idea rinnastaa paljoa moottoripyörää ja valtamerilaivaa, mutta sopii silmäillä mitenkä on kokoa ja tehoa niissä potkurien sähkömoottoreissa. Ne jauhavat kaiken sen sähkön, jonka hieroo useita kymmeniä kertoja painavampi pääkone. Eniten minä ihailen sitä suunnittelun ennakkoluulottomuutta.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #16 : Helmikuu 17, 2013, 19:18:31 ip »
Tässä nyt taitaa unohtua se tosiseikka, että ei moottoripyöräsuunnittelu ole tähdännyt mahdollisimman taloudellisen ja käytännöllisen kulkuneuvon suunnitteluun.

Sen jälkeen kun T-Foordi saatiin tuotantoon, on moottoripyörät suunniteltu lähinnä hupivälineiksi. Kehitysmaa-olosuhteisiin on toki tuotettu pieni ja halpoja pyöriä, mutta tuskinpa parhaat resurssit on suunnattu niiden suunnitteluun.

Nykyaikainen moottoripyörä on laivavertausta käyttäen huvijahti eikä mikään rahtilaiva...

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #17 : Helmikuu 17, 2013, 20:43:10 ip »
Ajatus kaksipyörävetoisesta hybridimoottoripyörästä on jossain määrin vaivannut mieltäni.

Lähtisin tekemään sitä, jos olisi aikaa ja rahoitus, olemassa olevan moottoripyörän pohjalle. Perusrakennetta ei juuri muutettaisi mutta energian varastointiin pitää jonkin verran keksiä tilaa. Sähköinen ajomoottori voisi olla takapyörässäkin mutta ajatellen tehokasta energian talteenottoa on etupyörä sijoituspaikkana turvallisempi. On myös otettava huomioon että kyseisenlainen laite ei voi olla kovin urheilullinen vaan mieluimminkin raskas customi. Jarrulaitteissa voisikin tinkiä sillä perusteella että jarrutus sähkömoottorilla on varsin tehokasta ja samalla energia otettaisiin talteen. Akkuvarausta tietenkin huollettaisiin silloin kun pyörällä ei ajeta. Hybriditoiminnon vuoksi ei ole kovin suurta merkitystä lataustoiminnon nopeudella. Haluttaessa akut voisi täyttää ajaessa juuri ennen taajamaan tuloa ja taajamassa suorittaa liikkumisen sähkövoimalla. Se ei tietenkään ole taloudellista mutta sähköllä ajamien ei lisäisi taajama-alueen päästökuormaa.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #18 : Helmikuu 18, 2013, 00:11:27 ap »
<<<Pääkone muodostaa voimalaitoksen ja potkurien sähkömoottorit ovat niiden navoissa. Sitä rakennetta ei ole tehty hivelemään merimiehen silmää vaan omistajan rahapussia. >>>
Hienoa ja kallista erikoistekniikkaa ???

Omistajan rahapussia hivelee kun yhdellä pääkoneella ja akselilla pyöritetään tankkerin yhtä ainoaa isoa kiinteälapaista potkuria. ;D

Pekka


Sohc van Helmi.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #19 : Helmikuu 18, 2013, 12:15:59 ip »
Kaunis pyörä on kuitenkin tuo Elecia. Mikähän siinä niin silmää miellyttää?

Sähkökäyttö moottoripyörässä tulee kysymykseen tietenkin vain ja ainoastaan hyvien ominaisuuksien hyödyntämisen vuoksi. Taloudellisuuskin toki on hyvä juttu, mutta ei liene niitä päällimmäisiä.

Asiasta kiinnostuneita tietysti askarruttaa kaikki mahdollisuudet. Siksi tuo Elecia konseptikin lie syntynyt.

Sellaistakin mietin, että tuo tuuliturpiini taitaa olla hassuttelua, mutta jos Motomatin ajatusta hiukan modifieeraisi, niin kuinkahan kävisi takapyörän keppiveto sähkömoottorilla ja etupyörässä navaksi rakennettu pelkkä sähköjarru/generaattori, ja joku kevyt liikennevalojarru lisäksi? Generaattori ja moottori ovat kyllä suunnilleen sama rakenne, mutta optimaalisiksi tehtyinä hiukan eri mitoituksella. Katsastusvaikeuksia voisi kyllä tulla. :P
Sentire la forza!
Terv: Timo

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #20 : Helmikuu 18, 2013, 13:11:22 ip »
<<<Pääkone muodostaa voimalaitoksen ja potkurien sähkömoottorit ovat niiden navoissa. Sitä rakennetta ei ole tehty hivelemään merimiehen silmää vaan omistajan rahapussia. >>>
Hienoa ja kallista erikoistekniikkaa ???

Omistajan rahapussia hivelee kun yhdellä pääkoneella ja akselilla pyöritetään tankkerin yhtä ainoaa isoa kiinteälapaista potkuria. ;D

Pekka



Jep, ainakin hienoa. Kuluista en tiedä, mutta nuohan eivät tarvitse hinaajapalveluja samassa määrin kuin tavanomaiset. Ilmeisesti paras (ja ainoa?) tekijä tällä hetkellä on ABB, jonka Azipod-mainosvideo on youtubessa.

Total cumulative operating hours 2,6 m
Vessels in operation 59
Azipod units in operation 128

Systeemi on ihan sikasiisti

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #21 : Helmikuu 18, 2013, 14:50:30 ip »
>>Systeemi on ihan sikasiisti.<<

Ei tämänkään insinööripähkäily kamalan kelvoton ole...
Eka kerran tämän nähneenä luulin sen olevan jokin pila, mutta osoittautui hyväksi vekottimeksi.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #22 : Helmikuu 18, 2013, 19:36:54 ip »
Työn puolesta vähän liiankin tuttu tuo azi..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #23 : Helmikuu 19, 2013, 01:25:46 ap »
>>Systeemi on ihan sikasiisti.<<

Ei tämänkään insinööripähkäily kamalan kelvoton ole...
Eka kerran tämän nähneenä luulin sen olevan jokin pila, mutta osoittautui hyväksi vekottimeksi.


Jep, oikea laitteisto oikeaan paikkaan.
Aavalla ulapalla seilataan yksinkertaisella ja hyötysuhteeltaan hyvällä systeemillä.
Ahtaammissa paikoissa tarvitaan ohjailukykyä ja siihen Azipod lienee parasta mitä rahalla saa.

Tuo Elecia on minusta nätti hahmotelma. olisi varmaan ihan toteuttamiskelpoinenkin kun tehtäisiin
yksinkertaisesti.
Jos moottorin paikalle tungetaan akkuja ja vaihteiston seutuville moottori niinkuin kuvista voisi päätellä,
tuosta voisi tulla ihan kiva peli ajaa pari kierrosta radallakin.
Ei siitä vielä nykyisellä akkutekniikalla matkapyörää tulisi mutta jos käytän "lähdeaineistona" noita 22,2V/5Ah Lipoa:ja
mitä tässä tyhjennän ja latailen päivittäin niin, niitä mahtuisi 50kg:n n.60kpl.
Noista syntyisi vaikkapa 222V/30Ah akkupaketti. Sen ulkomitat olisivat, sijoittelusta riippuen, vaikkapa n. 200mm x 300mm x 600mm.
Jos valitaan "halpis" akut joita voi purkaa tässä 6x 100A virralla saataisiin huipputehoa 133kW kW, n.180hv.
Tuossa akkupaketissa olis energiaa 6,66 kWh.
6,66Kw teholla voisi päästä 80km/h. Toimintamatkaksi tulisi siis 80km.
Ei paha.
Jos akkupaketin rakentaisi noista "halpis" 5Ah akuista tulisi sille hintaa n. 3600€  :(
Nykyisellä latauskalustollani noiden lataamiseen menisi kaikkine kiemuroineen n. viikko. >:(
Paljonkohan tuosta selviävä nopeudensäädin ja sähkömootori mahtaisi kustantaa?
Tarkistakkaas viisaammat noi mun laskelmat, tuo näyttää hintaa lukuunottamatta liian hyvältä ;D
Hyötysuhteen jätin sivuun ihan tarkoituksella, paljonkohan olisi? Noissa RC-vekottimissa lupaavat 80-90%.
Niin ja pitää muistaa että, Litiumpolymeeriakku menee piloille jos sen kapasiteetista käyttää yli 80%.
Ainakin senverran noista luvuista pitää ottaa pois.
80km x 0,8 x 0,8= 51,2 km jääkin enää toimintamatkaksi :-\.

100kg akkuja ;D

Pekka






Sohc van Helmi.