En ole itse pannut tikkuakaan ristiin sähköllä liikkumisen puolesta, joten hyvähän tässä on viisastella. Mutta, jos kuitenkin jotain ajatuksia päästän.
Sähkömoottoreillahan on joitakin ylivoimaisia ominaisuuksia: teho/paino suhde ja vääntö nyt ainakin, eikä pidä unohtaa niiden verrattoman helppoa ohjattavuutta, vai pitäisikö sanoa säädettävyyttä.
Jos siirretään vaan sähkökäyttö lämpövoimakäytön tilalle, unohdetaan helposti nuo verrattomat edut ja niiden hyödyntäminen. Jos taas otetaan sähkökäytön edut suunnittelun ytimeksi, päädytään aivan toisenlaiseen tuotteeseen. Moottoripyörässä varmaan olisi sittenkin kaksi pyörää, kuinkas muuten, ja kuljettajan jalkojen välissä olisi se ajettava kone, arvaan. Kaikki muu olisikin sitten toisella tavalla kuin ennen. Kahdella kumipyörällä on tukevampaa ottaa tienpinnasta kiinni pitkittäisissä kiihtyvyyksissä, kuin olisi yhdellä pyörällä. Jarrutuksessahan pyritään kyllä kitka jakamaan molemmille pyörille, mutta kiihdytyksessä pitäisi pyrkiä samaan. Jos jarrutusenergia otetaan talteen, se on otettava myös etupyörästä. Sähkömoottorin koko on tehoonsa nähden sitä luokkaa, että se voidaan hyvin rakentaa kummankin pyörän napaan. Oikeastaan pyörien navoiksi. Tällöin kiihdytyksen voima voidaan jakaa optimaalisesti kummallekin pyörälle, samoin jarrutuksen. Moottorien hyvän ohjattavuuden vuoksi on mahdollista tehdä täysin hallittu luistamisen esto kummassakin pituuskiihtyvyydessä. Runkoon jäisikin sitten, kuljettajan lisäksi, akkuja ja säätötekniikka ym. lisätarpeita. Painon jakautuminen olisi kohtuu helppoa asetella kennojen sijainnilla. Ulkonäkö olisi varmaan opittava hyväksymään ihan uudelleen. Voisi mennä sukupolvi aikaa siihen.
Entäs autot sitten. Montakos pyörää niissä isoissa rekoissa onkaan? Jos jokainen pyörä olisi vetävä/jarruttava, kuinka hienot mahdollisuudet olisikaan ajolinjojen hallintaan...
Akkujen riittävyys lienee nykyisin se kehityksen kuuma pottu. Ennätys taitaa olla 0,4 kWh/kg. Se tekee sellaisen ilmiön, että akut ovat sikakalliita. Se taas tekee ne käyttökelpoisiksi silloin kun koko ajoneuvo on sairaankallis muutenkin ja akku maksaa siinä läjässä suhteessa vähän. Tai ajoneuvon ollessa kevyt ja akkujen määrän siten suhteellisen pieni. Kuten rekka, josta jää pois kallis diesel, kytkin ja vaihdelaatikko, ja valtavassa massassa akkujen massa on vaatimaton. Ja rekasta tulee ylivoimaisen tehokas työkalu. Tai... niin, miten sitä sähkömoottoripyörää kehuisikaan?
Henkilöauto taitaa jäädä noiden akkujen hinnan ja määrän ja sähkön riittävyyden suhteen pahimpaan loukkuun.