Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Elecia  (Luettu 8688 kertaa)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Moto Guzzi Elecia
« : Joulukuu 27, 2012, 17:30:54 ip »
Välipäivän tervehdys!

Englantilainen Lee Thompson on kehitellyt ideaa sähkökäyttöisestä moottoripyörästä, joka olisi Moto Guzzin näköinen.
Pyörässä olisi viisi aurinkokennoa sekä optiona ilmanvirtauksella toimiva latausturbiini. Akut komiasti esillä, ikään kuin Guzzin V2 sylinterit.
Jos olet kiinnostunut kuulemaan lisää hänen ideoistaan, voit vapaasti ottaa yhteyttä:

Sähköposti:  leett@sky.com

t. tiedottaja
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 18, 2013, 20:16:59 ip kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #1 : Joulukuu 27, 2012, 17:31:30 ip »
Hi!
I only e-mail asking if you could have a look at something I designed, nothing more. No I'm not after anything else, no selling or cons etc, I'm a one man band trying to design and get into the closed door little talent world out of touch sometimes with the rider firms who dictate and DON'T ask what people want. I only want to show you and ask you for any comments about a slightly futuristic (not star wars) design I did. It is an electric cell powered Guzzi I have called the "elecia". IF the petrol ran out and had no option but to by an electric powered bike the only option from what I have seen looks like it fell out of a Christmas cracker or Kinder Egg. I believe I can give it style that still looks something and would last longer than an hour. With solar panels in the fairing and screen, dynamo of the crank and wind assistance from ducting 3 hours+ maybe possible but will also charge when on its stand. Anyway that's it... A lot to imagine but who says cell power won't happen, I love petrol power myself but I think if I make it look nice who knows maybe it would get considered. I took a sympathetic adaptation of the latest Moto Guzzi styling for this and hope someone your part world wouldn't just dismiss it because it’s a battery/cell bike...
 
Many thanks for your time, and all the best in the New Year
Lee Thompson
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #2 : Joulukuu 27, 2012, 17:31:57 ip »
Lisäkuva 2:
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #3 : Joulukuu 27, 2012, 20:08:43 ip »
Puuuuuufff.

Kannattaisi keksijän ehkä kerrata tekniikan perusopintoja vielä, ihan varmuuden vuoksi.

Tai tietenkin, jos käyttää pyörää vain lyhyisiin pyrähdyksiin, joiden välillä sillä on aikaa latautua pitkät ajat auringonpaisteessa niin mikä ettei. Tarpeitahan on niin kovin monenlaisia. 
 

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #4 : Joulukuu 27, 2012, 20:50:27 ip »
Huomauttaisin, että ilmavirralla toimiva latausturbiini ei ole mikään uusi
keksintö vaan sitä on käyttänyt ansiokkaasti mm. Niilo Pielinen, kuten
oheisesta dokumentista ilmenee.


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #5 : Joulukuu 27, 2012, 22:09:14 ip »
No mutta, onkohan tämä ensimmäinen hyvännäköinen sähkömopo ::)
Sohc van Helmi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #6 : Joulukuu 28, 2012, 10:29:20 ap »
Jos pyörään saa sopivasti piilotettua vaikka 50...100 kg akkuja niin siitä tulisi jo jonkin verran toimintasädettä. Aurinkopaneelien teho on niin pieni, ettei niillä ole sähköpyörän toimintasäteen kannalta mitään merkitystä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #7 : Joulukuu 28, 2012, 11:28:34 ap »
Lainaus
Jos pyörään saa sopivasti piilotettua vaikka 50...100 kg akkuja niin siitä tulisi jo jonkin verran toimintasädettä. Aurinkopaneelien teho on niin pieni, ettei niillä ole sähköpyörän toimintasäteen kannalta mitään merkitystä.

Egon on oikeassa. Ainoa tehokas menetelmä kerätä sähköä ajon aikana on suorittaa jarrutus moottorilla jolloin "sähkön suunta" muuttuu moottorista akkuun päin. Säästyy jarrupalat ja ajosta tulee ennakoivampaa koska kukapa jättää mahdollisuutta tankata pysähtymättä vaikka tulos olisikin kerrallaan vain muutama sata metriä lisää ajomatkaa.

Itse olen ollut rakentamassa paria sähköpyörää ja yhteen teen parhaillaankin osia. Tosin näissä asioissa olen keskittynyt enemmän rakenteellisiin seikkoihin kuten runko- ja voimansiirtoratkaisuihin. Siinä sivussa tulee oppia noista sähköistäkin ja järjestelmähallinnasta.

Tässä juttua ehkä parhaasta suomalaisesta sähkömoottoripyörästä: http://kwsaki.blogspot.fi/
Autokin on työn alla.

Jostain kumman syystä ei nuo paikalliset sähköautokehitelmät oikein saa tuulta alleen. Tampereelle perustettiin oikein yritys joka valmistaisi edullisia sähköautoja mutta kuinka kävikään: lainsäädäntö verotuksen muodossa tyrmäsi hankkeen.

Eräs tuttavani muutti mopoauton sähköautoksi mutta kävi liki samoin: katsastuskonttorilla todettiin että mopoja ei saa muuttaa tai rakennella. Toistaiseksi siis vain muutetut sähkömoottoripyörät menevät läpi lainsäädännöstä ilman rajoituksia tai lisäveroa. Eikös ole mukavaa että motoristeilla on edes jotenkin toimiva edunvalvonta...

Omaa osallistumistani muiden e-proggiksiin: http://www.motomatti.fi/search/label/S%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4t

Päivitänpä hieman ylläolevaa. On jäänyt seuraamatta viimeaikaista kehitystä:

Lähde: http://www.sahkoautot.fi/

Lainaus
4 Apr 2012 Sähköautojen verotus kevenee - kaikissa verolajeissa!

Sähköautoja verotetaan kolmella tavalla: a) Ensirekisteröinnin jälkeinen autovero, b) Vuotuinen perusvero ja c) Käyttövoimavero. - Nyt on vihdoin kaikista verolajeista päätökset verotuksen alentumisesta sähköautojen osalta. 1.4.2012 aleni sähköautoilla autoa ostettaessa maksettava vero. 1.1.2013 alenee myös perusvero ja käyttövoimavero.

Sähköautolla käyttövoimaveron määrä on 1,5 s/päivä/jokainen alkava 100 kg.
Perusveron korotuksen myötä minimiveron määrä on 43,07 €/vuosi 1.1.2013 alkaen.
Perusvero määräytyy 1.1.2013 alkaen muunnossähköautoille minimin, eikä enää painon mukaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #8 : Joulukuu 28, 2012, 16:49:55 ip »
Eiköhän se suurin harmi edelleen ole akkujen kehitys. Ominaisuuksiltaan parhaat akut ovat kalliita. Joten useimmat rakentelijat päätyvät perinteisempiin ratkaisuihin, joissa sitten tulee turpaan painon kanssa.

Työkaveri rakentaa omaa sähkö mopoaan ja latailee siihen aika kasan 123 akkuja. Kallistahan se toki on.. 
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #9 : Tammikuu 31, 2013, 20:09:39 ip »
Eiköhän se suurin harmi edelleen ole akkujen kehitys. Ominaisuuksiltaan parhaat akut ovat kalliita. Joten useimmat rakentelijat päätyvät perinteisempiin ratkaisuihin, joissa sitten tulee turpaan painon kanssa.

Työkaveri rakentaa omaa sähkö mopoaan ja latailee siihen aika kasan 123 akkuja. Kallistahan se toki on.. 

Näin. Ittellä vaatimaton suorituskyky ja vaatimaton kantama. 16 kappaletta "20Ah" AGM-akkuja, joista jokainen painaa vajaat 7 kiloa. Siitä voi laskea jos haluaa.

Akkuset vie tilaa ihan hirmusti ja on kovasti kömpelöitä käsitellä.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #10 : Helmikuu 16, 2013, 18:23:56 ip »
En ole itse pannut tikkuakaan ristiin sähköllä liikkumisen puolesta, joten hyvähän tässä on viisastella. Mutta, jos kuitenkin jotain ajatuksia päästän.

Sähkömoottoreillahan on joitakin ylivoimaisia ominaisuuksia: teho/paino suhde ja vääntö nyt ainakin, eikä pidä unohtaa niiden verrattoman helppoa ohjattavuutta, vai pitäisikö sanoa säädettävyyttä.

Jos siirretään vaan sähkökäyttö lämpövoimakäytön tilalle, unohdetaan helposti nuo verrattomat edut ja niiden hyödyntäminen. Jos taas otetaan sähkökäytön edut suunnittelun ytimeksi, päädytään aivan toisenlaiseen tuotteeseen. Moottoripyörässä varmaan olisi sittenkin kaksi pyörää, kuinkas muuten, ja kuljettajan jalkojen välissä olisi se ajettava kone, arvaan. Kaikki muu olisikin sitten toisella tavalla kuin ennen. Kahdella kumipyörällä on tukevampaa ottaa tienpinnasta kiinni pitkittäisissä kiihtyvyyksissä, kuin olisi yhdellä pyörällä. Jarrutuksessahan pyritään kyllä kitka jakamaan molemmille pyörille, mutta kiihdytyksessä pitäisi pyrkiä samaan. Jos jarrutusenergia otetaan talteen, se on otettava myös etupyörästä. Sähkömoottorin koko on tehoonsa nähden sitä luokkaa, että se voidaan hyvin rakentaa kummankin pyörän napaan. Oikeastaan pyörien navoiksi. Tällöin kiihdytyksen voima voidaan jakaa optimaalisesti kummallekin pyörälle, samoin jarrutuksen. Moottorien hyvän ohjattavuuden vuoksi on mahdollista tehdä täysin hallittu luistamisen esto kummassakin pituuskiihtyvyydessä. Runkoon jäisikin sitten, kuljettajan lisäksi, akkuja ja säätötekniikka ym. lisätarpeita. Painon jakautuminen olisi kohtuu helppoa asetella kennojen sijainnilla. Ulkonäkö olisi varmaan opittava hyväksymään ihan uudelleen. Voisi mennä sukupolvi aikaa siihen.

Entäs autot sitten. Montakos pyörää niissä isoissa rekoissa onkaan? Jos jokainen pyörä olisi vetävä/jarruttava, kuinka hienot mahdollisuudet olisikaan ajolinjojen hallintaan...

Akkujen riittävyys lienee nykyisin se kehityksen kuuma pottu. Ennätys taitaa olla 0,4 kWh/kg. Se tekee sellaisen ilmiön, että akut ovat sikakalliita. Se taas tekee ne käyttökelpoisiksi silloin kun koko ajoneuvo on sairaankallis muutenkin ja akku maksaa siinä läjässä suhteessa vähän. Tai ajoneuvon ollessa kevyt ja akkujen määrän siten suhteellisen pieni. Kuten rekka, josta jää pois kallis diesel, kytkin ja vaihdelaatikko, ja valtavassa massassa akkujen massa on vaatimaton. Ja rekasta tulee ylivoimaisen tehokas työkalu. Tai... niin, miten sitä sähkömoottoripyörää kehuisikaan?

Henkilöauto taitaa jäädä noiden akkujen hinnan ja määrän ja sähkön riittävyyden suhteen pahimpaan loukkuun.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #11 : Helmikuu 16, 2013, 22:55:18 ip »
Eniten noissa sähkövehkeissä nyppii se, että niiden pitää aina olla jotain helvetin muotoilukukkasia. Ihan aina.  Miksi mikään autotehdas ei kehitä täysin normaalin näköistä perheautoa, missä on sähkötekniikka kuoren alla. Voisi olla jopa menekkiä. Mutta ei. Pitää olla joku helvetin koppimopo tai muuten futuristinen, johon ei kuitenkaan mahdu kuin kuljettaja ja apina. Karu totuus taitaa olla, että normaalikokoiseen ja -painoiseen henkilövaunuun täytyy survoa akkumulaattoreja vielä enemmän, mikä tietenkin vie olemattoman toimintasäteen vielä pienemmäksi.

Tässä päivittäin kun on tullut kuljettua sen Kampin latauspisteen ohi, niin siinä olen nähnyt ladattavan yhden kerran --viime vuonna--.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #12 : Helmikuu 17, 2013, 03:11:44 ap »
Minä edelleen ihmettelen, millä näiden akut ladataan sitten kun kaikki ajaa sähköllä.
Tällä hetkellä EU:n suunnitelmissa on vaatia kaikkiin jäsenmaihin latausverkosto.
Suhteutettuna Suomen väkilukuun ja ajoneuvokantaan tänne tulisi alkuvaiheessa
rakentaa muistaakseni 7000 latausasemaa. Epäilen että, veronmaksajan kuvetta
tässäkin joudutaan kaivamaan.
Tällä tietämällä latausvaihtoehdot ovat väliltä 8A/240V tavallisesta sukopistorasiasta<->
55kW teholla/500V tasavirtalataus latausasemalla. Isompiakin tehoja on esitetty.
Edellisessä latausaika luokaa 12h, jälkimmäisessä alle 1h jos akut on ajettu tyhjiksi.
Jos tuolla jälkimmäisellä latusasemalla olisi vaikkapa vain 20 kulkupeliä latauksessa samaan aikaan
tarvitaan tehoa 1,1 MW. Tarvii jo hyvän sähkön syötön.
Jos 7000 latausasemaa tarkoittaa 7000x55kW=385000kW=385MW
Tuo on jo "puolikkaan" ydinreaktorin teho 7000 auton samanaikaiseen lataukseen.
Jäjempänä olevassa liitteessä todetaan että, suomen sähköverkko riittää satojen tuhansien sähköautojen lataamiseen.
Kyllä kai jos jotain rajoituksia laitetaan. Jos 100000 autoa ladattaisiin 55kW teholla menisivät nykyiset ydinvoimalat polvilleen.
Suomessa taitaa olla tällä hetkellä jotain 2,8 miljoonaa henkilöautoa...
Yhdysvallat panostaa öljyyn, lähivuosina omavarainen ja maailman suurin öljyntuottaja.
Arabien öljyn ostavat Kiinalaiset.
Meille jäävät sähkömopot ja ydinreaktorit? :o

http://www.stek.fi/energia_ja_ymparisto/sahkokulkuneuvot/sahkoauto/fi_FI/sahkoauton_lataaminen

Pekka
Sohc van Helmi.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #13 : Helmikuu 17, 2013, 09:15:57 ap »
Saksassa on jo keritty laskemaan, että jos ydinvoiman alasajo toteutuu suunnitelmien
mukaan, on dieselauto ekologisempi kuin sähköauto.

 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi Elecia
« Vastaus #14 : Helmikuu 17, 2013, 11:14:27 ap »
Hajakentän tekstiin viitaten:

Tuollainen isotehoinen napamoottori ei vaan ole kovin hyvä moottoripyörään. Tulee liikaa pyörivää ja jousittamatonta massaa. Ajettavuus maantienopeuksissa kärsii.
Hyvä pyörä, parempi mieli.