On ne hehtometrejä. Siis ne numerot, joita Nevada Anniversarion matkamittari alkaa laskettaa tankin pinnankorkeusanturin antaessa merkin. Oli tuossa eilen sen verran poutaa, että piti sekin käydä käyttämässä hyödyksi ja ajaa pari tuntia pitäjän mutkateitä. Siinä sekin sitten tuli tarkistettua. Hassua kun ei heti tullut mieleen.
Kyllä tuokin menetelmä tietysti käy, mutta siinä vähän keljuttaa kun matkamittaria/trippimittaria ei sitten ole ennen kuin lisätään menovettä. Ja jos on huono muisti, niin aina pihasta lähtiessä on tankin peilaus tarpeellista, mutta mahdotonta. Tässä mallissa nimittäin ei korkin aukosta saa asiasta selvää. Tikkukaan ei mene pohjaan asti, siellä on jotain estelaippoja, enkä kyllä muutenkaan ala tikuilla sorkkia. Onhan tässä poskea soitettu monenlaisista ratkaisuista, mutta ei se ihan tosikkomaista saa ollakaan.
Kukin peilaa tankkinsa tyylillään, mutta 14 l tankki on aika pieni ja siksi sanoin arvostavani eniten tarkkaa "saksalaista" litramittaria. Sellaisen jonain tulevana talvena vielä rakennan, mutta en vielä tänä talvena. Sen reunaehdot ovat aika selvät; tarkka mies on tässäkin tarkka.
-Pitää sopia nykyisiin mekaanisiin osiin. (Näyttö saa olla erikseen sijoitettu johonkin sopivaan paikkaan.)
-Saa sytyttää tankkimerkkilampun kuten nytkin.
-Ei saa sotkea matkamittarin näyttöä.
-Pitää näyttää tarkasti ja jatkuvasti tankin bensiinin litramäärä kahdella numerolla.
-Ei saa olla kuluvia osia.
-Pitää olla turvallinen.
-Pitää olla yksinkertainen, varma ja kestävä.
Kuten sanottu: tehdas olisi kyllä saanut asian hoitaa, kuten näkyy aika monella merkillä olevan.