Noita pinnankorkeus ilmaisimia on tehty sekä PTC, että NTC vastuksella. Molemmat perustuvat siihen, että vastus jäähtyy eri tavalla ollessaan beniinin pinnan alla tai päällä. Tässä Nevadan tapauksessa ainakaan sitä ei voi mennä paljoa modifioimaan ilman, että puututaan softapuoleen moottorinohjauselektroniikassa. Tai sitten annetaan sen olla olematta ja jollain tavalla lukitaan näyttämään ikuisesti täyttä tankkia. Tilalle sitten tuo mainittu jatkuvanäyttöinen pinnankorkeusmittari ihan erillisenä laitteena. Tai jos tankkia muutenkin rakennetaan ja hitsataan isommaksi autiomaanylitystankiksi, niin sittenhän siihen voi tehdä uuden kierreholkin uutta mittaria varten.
Tuleekohan tästä nyt varttuneiden keksijöiden palsta?

Mittarihan syntyy nykytekniikalla hyvinkin tarkka. Yksi tekniikka on mitata ultraäänellä tankin tyhjän tilan tilavuutta. Lähetetään tankin kylkeen, ulkopuolelle, liimatulla pietsokaiuttimella ääni ja samanlaisella vastaanotetaan se. Niien väliin laitetaan vahvistin, jolloin syntyy kiertoulina. Sen ulinan taajuus on verrannollineen siihen tilavuuteen.
Toinen ultraäänikonsti on lähettää joko pohjasta tai kannesta ultraääni, joka vastaanotetaan vastakkaiselta puolelta. Sen kulkuaikaviive määräytyy pääasiassa kaasussa kuljetusta viiveestä, joka mitataan ja muutetaan litroiksi.
Eräs aika helppo ja paljon käytetty konsti on tehdä tankin pohjaan pystyyn metalliputki, jonka sisällä on metallilanka, kuten koaksiaalikaapelin pätkä. Se muodostaa kondensaattorin, joka on collpits oskillaattorin osana. Koska pinnakorkeus määrää kondensaattorin eristeen dielektrisyyden ja siten sen kapasitanssin, syntynyt oslillaattorin taajuus on verrannollinen pinnankorkeuteen.
Näissä kaikissa sitten saatu pinnankorkeusarvo viedään EPROM piirille muistipaikan osoitteeksi. Jokaista osoitetta, siis pinnankorkeutta, vastaavaksi muistipaikan sisällöksi kirjoitetaan litramäärä. Se sitten näytetään isossa numeronäytössä. Näin saadaan aina oikea litramäärä, riippumatta tankin muodosta.
Pienellä laskennalla tuosta syntyy myös polttoaineen kulutusmittari.
En ole tällaisia rakentanut, mutta en vähääkään epäile, etteikö se vieläkin syntyisi. Olen näistä lukenut, ja joitakin valmiita nähnytkin ihan käytössä, jopa valtavissa satamasäiliöissä.